„Nebuna”, de George Coșbuc
– Erai, oricum, o actriță de linia întâi a teatrului românesc, dar prezența în serialul „Vlad”, de la Pro TV, ți-a oferit o vizibilitate uriașă. Și cum orice poveste are un început, prima întrebare este: cum ai ajuns la actorie, Elvira?
– Mie mi-a plăcut, încă de mică, să mă arăt. (râde) Adică, încă de la grădiniţă pe lângă faptul că mi-a plăcut să învăţ, am fost „moţ”, la toate ocaziile la care puteam să spun poezii. Cred că mă simţeam bine în rolul acela de personaj important: că deschideam serbarea, că aveam mai multe versuri decât alţi copii, că eram sigură pe mine, prin comparaţie cu ceilalţi, care începeau să plângă şi s-o strige pe mama… La mine, mama nu funcţiona pe post de salvare de scenă, ci, din contră, era susţinătoarea mea. Ba chiar mă ajuta şi în alegerea repertoriului. Ţin minte ce furori am făcut recitând, la o vârstă fragedă, „Nebuna” lui George Coşbuc, poezie aleasă de mama. Am luat toate premiile întâi posibile şi imposibile! (râde) Ideea e că mama, fiind bistriţeancă, a avut dintotdeauna o sensibilitate aparte pentru literatura ardeleană: e amorezată de Rebreanu, Coşbuc… Aşa că, plăcându-i în mod deosebit poezia asta, nu s-a mai gândit la vârsta mea, nu tocmai potrivită cu versurile. Şi uite cum se închide cercul: acum, în pandemie, am rostit pentru o înregistrare, cu mult mai multă teamă decât cu 30 de ani înainte, aceeaşi „Nebună” a lui Coşbuc. Cu mintea şi cu ştiinţa maturului, m-am minunat de reuşita mea din copilărie, fiindcă textul e foarte greu. Dar probabil că juraţii de pe vremuri au notat în primul rând performanţa de a reţine atâtea versuri. (râde) Însă declicul adevărat, care m-a pus pe făgaşul actoriei, s-a petrecut când eram în clasa a IX-a, la Liceul Pedagogic din Bucureşti, oraşul meu natal. În 1987, regizorul Geo Saizescu se pregătea să facă un serial de televiziune pentru tineret: „Călătorie de neuitat”. Aşa că domnul Saizescu şi o parte din echipa lui au venit în liceu şi au organizat o selecţie: la final, domnul Saizescu a ales-o pe colega mea de liceu, atunci, și azi, de profesie, Delia Nartea, iar domnul Liviu Pojoni, directorul de imagine, m-a ales pe mine. Aşa a început aventura noastră în actorie, inserată pe povestea, de-altfel simplă, a serialului: un grup de liceeni care, într-o vacanţă de vară, vizitează ţara. Nu doar că un an de zile, cât au durat filmările, am văzut realmente toată ţara, dar am şi înţeles ce înseamnă nişte filmări profesioniste şi, la fel de important, ne-am alăturat unui grup de studenţi – Tudor Petruţ, Mihai Constantin, Bogdan Ghiţulescu etc. –, care s-au purtat camaradereşte şi extrem de protector cu noi, cele două puştoaice de 15 ani. În plus, povestea s-a mai întins apoi pe încă un an de zile: filmările nu fuseseră făcute în priză directă, deci sunetul trebuia suprapus ulterior, aşa că încă un an am făcut postsincronul undeva, în subsolul Teatrului Naţional. Deci altă „şcoală”, alte lucruri interesante de învăţat, plus timp berechet să cimentăm prieteniile legate la filmări. Care să ştii că au rămas, chiar dacă viaţa şi distanţele nu ne-au mai dat voie să ne reîntâlnim prea des. Uite, chiar acum nici o lună, am participat la lansarea unei cărţi a lui Alexander Hausvater, din care „Hausi” m-a rugat să citesc un fragment. La final, când să ies din sală, brusc, ochii mi s-au umplut cu lacrimi, fiindcă l-am văzut acolo pe Tudor Petruţ: a fost prima dată când ne-am reîntâlnit, după 30 de ani. El e stabilit în Statele Unite și de fiecare dată când revenise în România nu ne mai fusese dat să ne reîntâlnim. Aşa că acum am fost copleşită de emoţii şi de amintirile de la filmările pentru serialul domnului Saizescu! Şi, ca să revin la poveste, hotărârea definitivă de a-mi lua inima-n dinţi şi de a încerca să păşesc pe drumul actoriei am luat-o după ce am întâlnit-o pe Adriana Trandafir: la un moment dat, prin clasa a XI-a sau a XII-a, Adriana a fost rugată să vină la noi, la Liceul Pedagogic, şi să ne ajute să organizăm nu mai ţin minte ce serbare. Aşa a intrat în viaţa mea Adriana Trandafir şi…
„Fetița cu chibrituri”
– …aşa ai pornit spre UNATC. Pe vremea aceea, examenele de admitere erau cu-adevărat dure, iar concurenţa, acerbă.
– Emoţiile au fost de-a dreptul traumatizante! M-am simţit atunci, în perioada admiterii, ca fetiţa cu chibrituri… Dar o fetiţă cu chibrituri îmbrăcată cu o fustă făcută chiar de mama, care e talentată la tot ce ţine de lucrul manual, o fustă dintr-un material superb, cu flori de câmp pe fond alb şi cu o bordură lată din dantelă. A vrut mama, draga de ea, să am ceva nou pentru admitere!
– Ai intrat din prima?
– Nu, am intrat abia în al doilea an, în 1991, dar sunt recunoscătoare că lucrurile au fost rânduite aşa! Înainte de prima admitere, într-o zi, eram pe la Universitate şi, pe trotuarul celălalt, pe partea cu Teatrul Naţional, l-am văzut pe domnul Mircea Albulescu. Doamne, m-a luat aşa o emoţie! M-am oprit în loc, cu un singur gând: cum ar fi să fiu studenta domnului Albulescu?! Un gând ivit în minte aparent de nicăieri! Abia mai târziu am realizat că el nu se ivise de nicăieri, ci ca un semn că aşa trebuia să fie: intrând la facultate în 1991, am avut şansa să ajung tocmai la clasa domnului Albulescu! Dacă aş fi fost admisă în anul anterior, când, evident, domnul Albulescu nu luase clasă, destinul meu ar fi fost cu totul altul.
– Institutul de Teatru din București se bucura de o mare apreciere în epocă…
– Într-adevăr, pentru că funcționa cu nişte profesori minunaţi: pe lângă domnul Albulescu, clasa noastră i-a avut ca profesori permanenţi pe domnul Cătălin Naum, care avea celebrul teatru „Podul”, o şcoală de actorie cu totul aparte, şi pe Adrian Titieni, cu care am devenit ulterior colegă la Teatrul „Odeon” şi căruia şi azi mă mai scap uneori şi, în loc de Titi, îi mai spun „domn’ profesor”. (râde) Multă vreme a fost cu noi şi Simona Măicănescu, iar la un moment dat a venit şi Dinu Manolache – o altă întâlnire binefăcătoare pentru noi… Am avut parte de o echipă de profesori extraordinari, diferiţi între ei, dar atât de unitari în gând în privinţa relaţiei cu studenţii. Prezența lor echilibrată a contat enorm în formarea noastră. Abia după ce am ieşit de sub protecţia lor am realizat ce a însemnat ca ei, profesorii, să fie toţi într-o simţire, să gândească la fel şi profesia, şi relația cu studenţii… Din păcate, din câte înţeleg, o astfel de situaţie fericită se mai întâlneşte azi foarte rar!
În echipă, la „Odeon”
– Elvira, cum a fost drumul tău spre succes? Lin, călăuzit de „mâna destinului”, ori „muncă pe brânci”?
– Ca să-ţi răspund la întrebarea asta mă întorc la una dintre multele spuse cu miez, pe care le-am „înregistrat” de-a lungul timpului de la domnul Albulescu. El ne spunea adesea: „În profesia asta, şansa joacă un rol nepermis de mare.” Noi, nişte puşti, credeam că efervescenţa pe care o trăiam în perioada facultăţii avea să ne ţină toată viaţa: adesea plecam din şcoală la 3 noaptea, mergeam la regii, în teatre, făceam tot felul de „colaborări” cu colegii de la „Film”, făceam şi figuraţie la filme sau în piese… Ne închipuiam că după absolvire toate uşile aveau să ni se deschidă şi toţi regizorii aveau să se bată pe noi – visuri de copii lipsiţi de experienţa vieţii! Eu am avut însă şansa: că în 1995, când am absolvit Institutul, se eliberaseră nişte posturi şi au fost concursuri la Teatrul de Comedie, la Bulandra şi la Odeon, iar eu am intrat în echipa Odeon-ului. Pe de altă parte, și angajarea are dezavantajele ei: când intri într-un teatru de repertoriu, tu, ca actor angajat, nu-ţi alegi proiectele şi nu întotdeauna întâlnirile profesionale pe care le ai sunt tocmai fericite… Căci, cel puţin pe mine, asta e ceea ce mă interesează: întâlnirile prilejuite de profesie, ce resorturi declanşează ele în mine şi dacă, la sfârşitul acestor întâlniri, constat că am descoperit ceva ce nu ştiam despre mine şi că lumina din ochi mi s-a modificat întru mai bine, mai frumos… Fireşte, asta pe lângă emoţia pe care îmi doresc să reuşesc s-o transmit publicului. Aşadar, ca să închei: traseul meu în profesie a fost aparent lesnicios (că am fost angajată la Odeon, că mereu am avut și altfel de colaborări profesionale, cum sunt producţiile TV), atât doar că, în realitate, şi eu m-am confruntat cu diferite adversităţi, cu frustrări…
Răbojul vârstelor
– O problemă invocată adesea în zona cinematografiei și-a teatrului este aceea a actriţelor mature, după 40 de ani rolurile feminine sunt foarte puţine, iar majoritatea lor sunt lipsite de consistenţă. Eşti afectată de situaţia asta?
– Bineînțeles! Dramaturgia are partituri la care, dacă nu ai acces la timpul potrivit, s-au dus! Şi cu cât timpul trece, numărul partiturilor pentru care ai fi potrivită devine din ce în ce mai redus. De exemplu, eu n-am jucat nicio poveste de dragoste a unei femei între 30 şi 45 de ani! Iar acum am ajuns să joc mame! Perioada aia de femeie în floarea vârstei am şters-o deja de pe răboj. O dată, pentru că astfel de roluri sunt puţine, dar şi pentru că ba n-am avut partener, ba am fost prea arătoasă (că mi s-a reproşat şi asta!), ba am fost prea înaltă… Încât şansele ca eu să mai am ocazia să joc într-o poveste de iubire între doi oameni de vârsta mea (am împlinit 49 de ani) sunt practic nule. De parcă oamenii de la 45 de ani în sus n-ar mai putea să trăiască iubirea! O aberaţie: cum să nu mai poată un om trecut de 45 de ani să iubească?! Slavă Domnului că sufletul nu ţine seama de toate aberaţiile şi de prejudecăţile astea şi se bucură de iubire, indiferent de vârstă! Totuşi, până la o miraculoasă schimbare a perspectivei în societate, trebuie să-mi văd în continuare de rolurile mele de mame. (râde) Uite, și acum, în „Henric al IV-lea”, penultima premieră la Teatrul Odeon, distribuţia e alcătuită din 10 bărbaţi şi doar două femei, iar eu sunt marchiza Matilde Spina, adică… o mamă! Iar în cea mai recentă premieră, „Julieta fără Romeo”, o joc tot pe mamă! Noroc că aceste două spectacole sunt o bucurie pentru mine prin valoarea lor indiscutabilă. „Henric al IV-lea” este un text greu, iar repetiţiile le-am făcut în „perioada pandemică”, o perioadă atât de stranie şi în care nimeni nu mai ştia ce înseamnă „mâine”. Din fericire, pe 22 mai, am reuşit să avem, în sfârşit, şi întâlnirea cu publicul, care a primit acest spectacol foarte bine, așa cum foarte bine a fost primit și „Julieta fără Romeo”, care a avut premiera pe 5 iunie.
– Elvira, dar viaţa ta de dincolo de profesie cum arată?
– E o viaţă pentru care sunt recunoscătoare! E o viaţă în care rolul principal îl joacă familia mea, pe care mi-am dorit-o enorm. În primul rând și-n primul rând, eu mi-am dorit să fiu mamă, așa că, prin comparație, orice încrâncenare sau tristețe profesională devine insignifiantă. Ba chiar, inițial, eu aș fi vrut trei copii, da’ m-am oprit la doi – la Luca Mircea, care acum are 18 ani, și la Filip, care a împlinit 13 ani. Iar rolurile secundare sunt ocupate de cărţi, pe care le iubesc cu pasiune, de plimbări, de momente de respiro, de jumătăţi de oră zilnice dedicate sportului, nişte jumătăţi de oră care îmi ajută şi trupul, dar mai ales psihicul… Totul ţesut în pânza asta a agitaţiei urbane, care e cu atât mai crâncenă cu cât timpul – s-a demonstrat ştiinţific! – s-a comprimat foarte mult. Uneori – crede-mă! – îmi vine să pun piciorul în prag şi să strig „Stop”, căci goana asta a timpului simt că mă sufocă: parcă nu mai am vreme nici să respir ca lumea, parcă nu mai am vreme să exist. Ceea ce cândva era normal, adică un „timp al tău”, în care să răsufli, să te regăseşti şi să te recompui, acum a devenit o fata morgana. Dar să-ți spun o poveste legată de timp: acum două veri, mi s-a stricat telefonul mobil şi m-am dus cu el la service. Domnul de acolo mi-a spus să revin peste o oră şi jumătate. Deşi aveam treabă de nici nu-mi mai vedeam capul, deşi m-am panicat în ideea că „Vai, cum să rămân o oră şi jumătate fără telefon? Dacă sună copilul?”, trebuia să rezolv problema, deci am intrat într-o librărie din apropiere, mi-am cumpărat o carte, după care m-am refugiat în curtea de la Muzeul Țăranului, unde nu era nimeni. Stând pe o bancă, în liniştea de-acolo, care era „întreruptă” doar de ciripitul păsărelelor, şi în compania cărţii, s-a întâmplat minunea: am uitat, şi de timp, şi de griji, am evadat într-o lume calmă şi negrăbită… Am avut senzaţia că parcă m-am mutat într-o nuvelă fantastică a lui Eliade, că am nimerit într-o altă dimensiune a lumii şi a timpului! Şi, când mi-am recuperat telefonul, ce să vezi? Nu se întâmplase nicio nenorocire, toate lucrurile erau în matca în care le lăsasem. A fost o experienţă cu totul specială. Cândva, astfel de clipe liniştite, de „tu cu tine”, erau ceva normal, acum au devenit o raritate.
– Soţul tău nu face parte din lumea artistică. Este un avantaj?
– Doamne, eu şi soţul meu suntem căsătoriţi din 1999, dar chiar nu m-am gândit la asta! Pur şi simplu, între noi a fost şi este în continuare o mare poveste de iubire. Dacă ar fi totuşi să fac o analiză, cred că problema ar trebui pusă invers. Adică, deşi soţul meu este un mare admirator al profesiei actoriceşti, are un mare respect şi chiar o pioşenie faţă de profesia mea, sincer, cred că nu i-a fost şi nu-i e uşor să trăiască lângă mine. În general, eu zic că sunt un om rezonabil în manifestări, acasă, dar, în perioada repetiţiilor, sunt dezechilibrată, sunt tulburată, nu sunt în matca mea normală. Şi probabil că starea mea îl dezechilibrează şi pe el, îi dezechilibrează şi pe copii. Dar ce să fac?! Deja chestiunile astea ţin de deformaţia profesională: că vorbesc tare prin casă, că rostesc cuvintele într-un fel anume, că am un anume tip de energie, o energie aproape invadatoare, care poate să fie obositoare… Dar – slavă Domnului! – în căsnicia şi în familia noastră există ambele ingrediente de care e nevoie ca ele să funcţioneze, dincolo de adevărul fundamental al iubirii autentice: mă refer la înţelepciune şi la umor.
– Acum, că în sfârşit lucrurile au început să se mişte pentru actori, cum va arăta vara ta, Elvira?
– La teatru, se lucrează mult şi cu frenezie: continuăm cu spectacolele noi, dar se vor relua şi spectacolele care au fost oprite din cauza pandemiei. Pe de altă parte, am început şi filmările pentru sezonul IV al serialului „Vlad”, de la Pro TV. Totuşi, în august, când o să am concediu, vrem să plecăm şi noi, toată familia, într-o vacanţă: trebuie să ajungem neapărat pe malul unei mări, fiindcă malul mării e spaţiul care nouă ne face cel mai bine: suntem întotdeauna ultimii care plecăm de pe plajă. (râde)
FOTO – (Portretul din deschiderea interviului): Matei Buţă; Teatrul Odeon (2); PRO TV (2).
MAKE-UP ARTIST: Nenciu Adina/Boutique Pro Make Up For Ever Bucureşti
Ţinuta oferită de NISSA