Călugărița María de Jesús de Ágreda sau Sor María s-a născut în 1602, în Ágreda, un orășel aflat în provincia Soriaunder din Spania. Numele ei laic era María Coronel y de Arana. Tatăl ei, Francisco Coronel, era de origine evreiască, iar mama ei, Catalina de Arana, era o ferventă credincioasă catolică. Cei doi au avut în total unsprezece copii, dar dintre aceștia, doar patru au supraviețuit până la maturitate: Francisco, José, María și Jerónima. Familia era foarte legată de călugării franciscani de la Mânăstirea San Julián. Catalina mergea adesea la mânăstire, împreună cu copiii, ca să participe la slujbă și să se spovedească, iar călugării, la rândul lor, vizitau adesea conacul din Ágreda, unde se întrețineau îndelung cu Francisco.
Fetița cu „înțelepciuni divine”
Încă din copilăria cea mai fragedă, María s-a dovedit de o spiritualitate profundă, având și „înțelepciuni divine”, după cum s-a exprimat episcopul José Jiménez y Samaniego, prieten bun al familiei și ulterior biograful Maríei, și care depășeau chiar și cunoștințele și înțelegerea unui adult. De asemenea, copila avea adesea viziuni extatice, în cursul cărora Dumnezeu îi explica în ce constau păcatele lumii. În plus, ea stătea de vorbă cu prietenii ei invizibili, îngerii Domnului. La vârsta de patru ani, María a fost confirmată de episcopul Diego de Yepes, cel din urmă confesor al celebrei Teresa de Avila, acesta fiind peste poate de impresionat de pătrunderea spirituală a fetiței. După ce a împlinit doisprezece ani, María și-a anunțat părinții că luase hotărârea să se dedice întru totul lucrării divine și să intre în Mânăstirea Carmelitelor Desculțe din Tarazona. Francisco și Catalina n-au primit cu surprindere decizia fetei. I-au dat binecuvântarea și au început să se pregătească pentru călătorie, dorind s-o însoțească până la Tarazona, ca s-o încredințeze ei înșiși surorilor carmelite. Însă, în noaptea de dinaintea plecării, Catalina a avut o viziune: un spirit înalt o instruia să transforme conacul și domeniul familiei într-o mânăstire, în care ea și cele două fiice ale ei să devină călugărițe. Dimineață, Catalina și-a povestit viziunea: María a îmbrățișat imediat ceea ce considera a fi planul divin, în schimb, Francisco a refuzat categoric ideea, fiind susținut în atitudinea sa de respingere atât de fratele lui, Medel, cât și de vecinii din oraș. Bărbații vedeau în acest aranjament o încălcare a jurămintelor făcute de cei doi soți la căsătorie! Dar refuzul lui Francisc a durat doar trei ani. Încetul cu încetul, rezistența a început să-i pălească: de-acum era un om bătrân (avea cincizeci și un pic de ani, dar aceasta era perspectiva din epocă) și poate că nu era bine să i se pună împotrivă lui Dumnezeu. Finalmente, Francisco, Medel și cei doi băieți, Francisco și José, au intrat cu toții în mânăstirea San Antonio din Nalda, ca frați laici, mai târziu devenind călugări. Bucuroasă, Catalina și fiicele ei au început procesul de transformare al domeniului familial în mânăstire: conacul și atenansele au fost adaptate pentru a se potrivi vieții de obște, dar au mai fost construite și alte câteva clădiri absolut necesare. Curând, lăcașul a fost consacrat ca Mânăstirea Neprihănitei Zămisliri, fiindu-i dedicat Sfintei Fecioare Maria. Mai multe surori din Ordinul Carmelitelor Desculțe li s-au alăturat celor trei credincioase devenite călugărițe. În acest fel, la vârsta de șaisprezece ani, María a primit numele de María de Jesús de Ágreda, iar mama ei, Catalina, a fost confirmată ca prima stareță a comunității monahale. Însă imediat după ce a depus jurământul sacru, María a căzut la pat: era vorba de o afecțiune misterioasă, căreia medicii chemați la căpătâiul ei nu-i găseau nicio explicație. Până la urmă, tot María a lămurit misterul: era încercată de Necuratul, care voia s-o abată prin boală și diferite tentații de la calea cea dreaptă. Fata a rezistat tuturor ispitelor și, după multe luni chinuite, a reușit să-și revină și să se reintegreze în obște. După moartea Catalinei, când María avea douăzeci și cinci de ani, a fost aleasă de surori noua stareță a mânăstirii, continuând să conducă obștea până la sfârșitul vieții.
Zbor prin biserică
Firește, parcursul acesta e deja ieșit din comun, însă ce anume a făcut ca Sor María de Jesús de Ágreda să devină o figură cu-adevărat excepțională, care reușește să suscite interesul credincioșilor, dar și al comunității științifice, la sute de ani după ce a plecat la Domnul? Într-o zi a anului 1620, María se afla în biserică, într-una dintre capelele laterale, și se ruga fierbinte. La un moment dat, pe neașteptate, fața i s-a albit și călugărița s-a prăbușit la pământ. Trupul i-a fost învăluit într-o lumină albastră strălucitoare și apoi i s-a ridicat la peste un metru deasupra lespezilor de pe podea, rămânând astfel în stare de levitație. Din întâmplare, într-un colț al bisericii altfel pustii, se afla un cerșetor care a asistat la întreaga scenă. Uimit și speriat, omul a dat fuga în curtea mânăstirii și le-a chemat pe celelalte surori, care au venit degrabă și au găsit-o pe María așa cum le-o descrisese cerșetorul: levitând în stare de inconștiență. De teamă, nici una dintre ele nu a atins-o, ci toate s-au așezat împrejur, s-o vegheze. Câteva ore mai târziu, trupul a coborât încetișor pe podea, lumina cea albastră s-a disipat, iar María și-a venit în simțiri. Când călugărițele au întrebat-o ce se întâmplase, María le-a răspuns calmă că fusese condusă de Dumnezeu și de mai mulți îngeri, până la un pământ îndepărtat, unde trăiau „oameni cu pielea ca de bronz”, care mânuiau niște arme primitive și, pentru lumină, foloseau torțe. María a explicat în continuare că Dumnezeu îi spusese că aceia erau indieni Jumano (un trib care a existat în realitate și care trăia pe teritoriul actualelor state americane Texas și New Mexico) și că sarcina ei era să-i învețe cuvântul Lui și să-i convertească „la dreapta credință”. Din acea zi, aceste enigmatice stări de transă ale Maríei au continuat: practic, vreme de mai multe ore zilnic, María – fie își pierdea cunoștința și era învăluită de o lumină albastră strălucitoare, fie dispărea cu totul! Așadar practica atât bilocația, cât și teleportarea! De-a lungul timpului, Sor María a continuat să-și povestească experiențele din Lumea Nouă: ea susținea că mergea acolo „nu doar în spirit, ci și în trup”, că interacționa în mod direct cu indienii (furnizând inclusiv detalii cu privire la limba acestora și la geografia spațiului lor de baștină!), că le vorbea despre Dumnezeu, ba chiar că le făcea și daruri – mai multe crucifixe și potire care, într-adevăr, dispăruseră fără urmă din mânăstire și pe care călugărițele le căutaseră în zadar!
Doamna îmbrăcată în albastru
Vestea cu privire la „călătoriile” Maríei a ajuns foarte curând la urechile înalților prelați catolici, dar aceștia au considerat relatările ca fiind rezultatul unei minți rătăcite. Atât doar că, spre finele anului 1622, din Lumea Nouă s-a întors un misionar pe nume Alonzo de Benavides, care le-a scris câte o scrisoare Regelui Filip al IV-lea al Spaniei și Papei Urban al VIII-lea, povestind că, spre uimirea lui, când ajunsese la tribul de amerindieni Jumano, constatase că „sălbaticii” fuseseră deja călăuziți pe „calea cea dreaptă a credinței noastre”, de către „o doamnă îmbrăcată în albastru”, o doamnă albă, tânără și foarte frumoasă, care putea să plutească prin aer (deci să leviteze!), care îi învățase despre creștinism, le vindecase bolnavii și le dăruise mai multe crucifixe și potire! De Benavides ceruse să vadă aceste odoare și, în scrisori, le-a descris în amănunt, descrierea corespunzând perfect cu aceea a obiectelor ce se volatilizaseră din Mânăstirea Neprihănitei Zămisliri! De Benavides se arăta extrem de încurcat cu privire la această situație, întrebându-se cum de fusese posibil ca o călugăriță să ajungă în acea zonă a Lumii Noi înaintea sa, când el crezuse că fusese primul misionar trimis acolo!
În următorii ani, la aparițiile Maríei „pe tărâmurile indienilor” au început să fie martori direcți și alți misionari europeni, ale căror impresii au ajuns până la noi, prin intermediul jurnalelor personale ale acestora, păstrate în familie sau în arhive. În plus, se pare că de la un anumit punct încolo, Sor María și-a lărgit „aria de acțiune”, în sensul că a început să „călătorească” și să propovăduiască învățăturile creștine și în rândul altor triburi de amerindieni, care însă erau despărțite de sute sau chiar de mii de kilometri, deși „lecțiile” cu un trib și apoi cu celălalt se desfășurau pe parcursul aceleiași zile, doar că la ore diferite! Iar relatările martorilor oculari erau întotdeauna identice: călugărița cea binevoitoare era albă, tânără (și, mai târziu, de vârstă mijlocie) foarte frumoasă, îi vindeca pe bolnavi și adesea plutea deasupra pământului!
După mai mulți ani în care notorietatea Maríei de Jesús de Ágreda crescuse exponențial, Inchiziția spaniolă a decis că trebuia să investigheze cazul. Din fericire, acuzațiile de erezie au fost considerate nefondate, și Sor María nu a fost judecată. E posibil ca acest verdict să fi fost datorat și relației foarte strânse pe care călugărița ajunsese deja s-o aibă cu Regele Filip al IV-lea: cei doi întrețineau o corespondență intensă, ulterior, Sor María devenind și oficial „sfătuitoarea spirituală a suveranului”.
Călugărița cu puteri mistice excepționale a fost astfel liberă să-și continue activitatea atât în propria mânăstire, cât și pe teritoriile Lumii Noi. „Călătoriile” ei, fie prin bilocație, fie prin teleportare, au rămas la fel de numeroase până cu puțin înainte de ziua morții, care a survenit în luna mai a anului 1665. Sau, cel puțin, așa s-a crezut inițial! Uimitoarea realitate este însă că Sor María nu a încetat să se îngrijească de mult-iubiții săi amerindieni, nici după plecarea la Domnul: aceștia au continuat să-și povestească întâlnirile cu „doamna în albastru” până în jurul anului 1690! Mai mult, la numeroase dintre aceste întâlniri postume au fost martori și o seamă de preoți catolici!
Neputrezită, după două sute de ani
La mai puțin de zece ani după trecerea în neființă a călugăriței María de Jesús de Ágreda, aceasta a fost declarată „Venerabilă” de Papa Clement al X-lea, „în onoarea eroicei și virtuoasei sale vieți”. Apoi, în 1673, a fost inițiat și procesul de beatificare a ei. În 1909, sicriul stareței a fost deschis, iar martorii au constatat cu stupefacție că trupul ce fusese înhumat în secolul al XVII-lea arăta ca și când Sor María ar fi fost doar adormită! Rezultatele investigației medicului au fost consemnate în detaliu și arhivate. În 1989, sicriul a fost deschis încă o dată. Iată ce i-a declarat doctorul Andreas Medina jurnalistului de investigații Javier Sierra: „Ceea ce m-a surprins cel mai mult la acest caz a fost faptul că atunci când am comparat starea din prezent a corpului cu raportul medical din 1909, am realizat că trupul nu se degradase deloc în decurs de optzeci de ani!”. Or, așa cum se știe, nedegradarea trupului unui slujitor al Domnului se consideră a fi un indiciu solid al sfințeniei acelei persoane.
În prezent, corpul Maríei este așezat în biserica Mânăstirii „Neprihănita Zămislire” din Ágreda. Deși toată viața și chiar și după moarte a călătorit atât de mult și atât de departe, Sor María nu a plecat de acasă! Credincioșii, atât din Spania, cât și din Statele Unite ale Americii care o venerează și merg să se roage lângă trupul ei neatins de stricăciune insistă din ce în ce mai vehement ca Sor María să fie, în sfârșit, declarată oficial sfântă.
Misteriosul desen reprezentând-o pe Fecioara Maria
În 2007, în timpul festivalului „Bella Vía”, care se organizează anual în orașul Monterrey din Mexic, un artist stradal a realizat pe cimentul unei parcări publice o lucrare deosebită de toate celelalte opere anterioare ale sale: o reproducere, cu cretă colorată, a unei icoane a Fecioarei Maria, înveșmântată în albastru. Desenul a fost admirat de mii și mii de oameni, datorită venerației cu care Maica Domnului este privită în această zonă a lumii, dar și grație talentului remarcabil demonstrat de artist. Icoana de pe asfalt a rezistat vreme de circa trei săptămâni, apoi s-a șters din cauza ploilor și a vântului, iar parcarea a fost redeschisă.
Într-o zi, treisprezece ani mai târziu, când lucrătorii de la serviciul de salubritate au venit să curețe parcarea și să spele pavajul, unul dintre ei a observat că, odată ce apa a atins o anumită zonă a cimentului, acesta a început să se coloreze. A aruncat din nou apă peste locul respectiv și, uimit, a văzut cum culorile au devenit și mai vii. Încetul cu încetul, folosind din ce în ce mai multă apă, lucrătorul „a scos la iveală” icoana Fecioarei Maria, care fusese desenată acolo cu creta, cu treisprezece ani înainte! Omul și-a chemat colegii să vadă și ei minunea, apoi și-a sunat șeful, care, la rândul lui, a alertat autoritățile. Primarul orașului i-a telefonat artistului stradal care realizase copia icoanei în 2007 și l-a rugat să vină la fața locului, să-i lămurească dacă era vorba de lucrarea sa. Acesta s-a deplasat imediat la parcarea cu pricina și a declarat că da, aceea era icoana „lui”. Atât doar, că nimeni nu înțelege nici până azi cum de chipul Fecioarei Maria, cel desenat cu cretă, a reapărut pe asfalt după treisprezece ani, în condițiile în care parcarea se află în aer liber, deci spațiul este expus intemperiilor, cimentul a mai fost spălat de sute de ori în decursul celor treisprezece ani, ba – mai mult! –, după 2007, din cauza deteriorării, pavajul a fost înlocuit integral, în trei rânduri, deci, practic, el nu mai este același pe care icoana a fost desenată! Oamenii de știință la care s-a apelat pentru elucidarea misterului au făcut numeroase teste și au emis o sumedenie de teorii, dar niciuna dintre ele n-a stat în picioare, astfel că, până la urmă, cu toții s-au declarat învinși și au recunoscut că n-au nicio explicație rațională pentru acest miracol. Evident, spațiul din parcare unde a reapărut icoana a devenit loc de pelerinaj: credincioșii vin chiar și de la mii de kilometri distanță ca să aducă flori, să aprindă lumânări și să se roage la Maica Domnului.