– Zilele trecute ne-au adus o veste îngrijorătoare pentru situația de la Marea Neagră. Preşedintele turc Recep Erdogan amenință cu expulzarea ambasadorilor din zece ţări, printre care şi ambasadorii american, francez şi german, „vinovați” că au lansat un apel pentru eliberarea opozantului Osman Kavala. E doar o „încordare a mușchilor” Turciei sau se poate ajunge la conflict militar? Turcia face parte din NATO…
– Pentru moment, spiritele s-au calmat: statele occidentale au admis că nu este rolul diplomaților să se amestece în treburile interne ale statelor în care sunt acreditați, iar președintele Turciei a renunțat la expulzare, revendicând un triumf personal. Criza a fost evitată, dar nu și problemele pe care le ridică un șef de stat cum este Recep Erdogan, cu porniri dictatoriale, imprevizibil, confruntat cu numeroase probleme pe plan intern. Cunoscători ai Turciei au apreciat că scandalul expulzărilor ar fi fost de fapt declanșat pentru a distrage atenția de la prăbușirea economiei și a da vina pe intervenții externe, ostile, pentru problemele cu care se confruntă cetățenii turci, din cauza haosului generat de politicile președintelui, care îl concediază pe guvernatorul Băncii Centrale a Turciei o dată la câteva luni. Nu este de mirare că președintele Erdogan scade în sondaje și caută tot felul de artificii pentru a muta responsabilitatea pe umerii occidentalilor. Cu un asemenea lider încolțit este bine să fii prudent – par să fi gândit cancelariile occidentale. Pe de altă parte, cum rămâne cu apărarea drepturilor omului? Cetățenii turci care se luptă pentru ele vor fi lăsați din mână de UE și de NATO, organizații care susțin că apără aceste valori? Cât de departe se poate merge cu concesiile făcute unui dictator fără să te compromiți? Iată câteva întrebări grave, care rămân deocamdată fără răspuns. Altă problemă serioasă este distanțarea evidentă a președintelui Erdogan de NATO și apropierea sa de Putin, precum și inițiativele sale pe cont propriu în Orientul Mijlociu, menite să-i rezolve problemele de imagine și autoritate. Fondată pe o comunitate de valori democratice, NATO se descurcă greu cu regimurile autocratice, ceea ce va genera probabil noi crize în relația cu Turcia.
– Europa se pregătește pentru o criză a energiei. Putin închide robinetul la gaz și prețurile explodează. Ce poate face România pentru amortizarea crizei pe plan local?
– România nu poate rezolva decât acele aspecte ale aprovizionării cu gaze naturale și alte surse de energie pe care le controlează. Ea nu are cum să concureze, de pildă, cu o țară precum China, care are puterea financiară să achiziționeze mai mult combustibil pentru a-și susține relansarea economică după COVID. Totodată, Uniunea Europeană nu reușește deocamdată să găsească o soluție la criza energetică în măsură să mulțumească pe toată lumea, pentru că nu toți membrii UE doresc ca Bruxelles-ul să negocieze, în numele lor, achiziția și stocarea comună de gaze naturale la nivel european. Problema României este însă o creșterea excesivă a facturilor, care este mult mai dramatică la noi, decât în alte state europene. Românii plătesc deja de ceva vreme mai mult pentru căldură și energie decât ungurii, deși noi dispunem de surse de gaze naturale, cărbune și hidroenergie. Potrivit specialiștilor, simplificând chestiunile tehnice, structura pieței de energie, a modului de achiziție și distribuție și modul de tarifare a energiei din România sunt astfel structurate, încât îi avantajează în primul rând pe distribuitori și parțial pe producători, nicidecum pe beneficiari, condamnați la prețuri mari. Iar statul nu-i apără pe consumatori, pentru că un preț mare aduce cu sine și venituri mari la buget, prin accizele corespunzătoare. Deci, modalitatea de tarifare a energiei ar trebui schimbată, astfel încât consumatorii să nu fie sacrificați, dar se pare că nimeni nu se gândește la aceasta, din cauza relațiilor de cumetrie dintre guvernanți și producători. Ar mai fi de lămurit de ce investițiile în centralele Romgaz s-au blocat nejustificat, ca și proiectele de modernizare ale altor facilități energetice din România. De câștigat a câștigat doar Gazprom, ceea ce nu pare să preocupe guvernul României. Din cauza deficiențelor structurale, soluțiile pe termen scurt pentru protejarea consumatorilor nu pot fi eficiente. Pe termen lung, absența unei strategii care să țină seama de interesul național exclude o rezolvare a problemei de fond. Iernile noastre se anunță lungi și grele.