Intra aici pe site ul vechi "Formula AS"

Crucile din Aninoasa

De-a lungul timpului, „Formula AS” a pu­blicat o serie de reportaje despre o veche tradiție olte­neas­că: crucile de apă și aer, așezate în jurul fântânilor sau agățate în co­paci, în sudul și în estul județului Gorj. Inserate în cultul morților, ele reprezintă o datină unică în Ro­mânia. Dintre toate comunele zonei, Aninoasa are cele mai multe cruci, așezate majoritatea în intersecții, pentru a ușura drumul mortului către Tăi­nuitul loc al eternității. Sunt cruci de pomenire, de jurământ și de milostenie, făcute pentru fiecare decedat, în fie­care an, până se împlinesc șapte ani de la moar­te. Drumul mortului duce în Lumea Cealaltă, iar pe parcurs trebuie să treacă pe lângă o sursă de apă, de regulă o fântână. Așezate alături, crucile se nu­mesc „cruci de apă” sau „cruci de izvor”, o dati­nă ancestrală care dovedește puterea tradiției în România de azi. Pe lângă acestea, gorjenii cons­tru­iesc punți și fântâni pentru sufletul mor­ților. De fiecare dată când fac fapte de milostenie, rudele de­cedatului construiesc și o cruce de mici dimen­siuni, pe care o atârnă într-un copac din intersecții. Potrivit știrii lansate de jurnalista Aura Stoenescu din Târgu Jiu, în Aninoasa a fost afi­șată o pancartă care amenință cu o amendă penală pe cei care vor continua tradiția. Fără să men­ționeze datele exacte ale unei legi, anunțul nu a fost pus de primărie (du­pă spusele primarului Ilie Petroi), ci de un gospo­dar avut din zonă. Sătenii sunt revoltați, dar nu fac scandal, de teamă. Pancarta, așezată pe un gard de plasă de sârmă, precizează: „Interzisă montarea crucilor. Se pedepsește cu amendă penală, de la 500, la 1.500 de lei”. Legea și articolul nu au data pre­cizată, iar autorul care își asumă această ame­nințare nu este cunoscut. Tot necunoscut este și autorul aruncării crucilor în șanțul cu noroi. Ca din întâmplare, imediat după publicarea anun­țului, consiliul local s-a reunit și a votat solici­tarea pri­marului Ilie Petroi de a tăia pluțile în care fuse­seră agățate crucile sătenilor. Întrebat de ce a comis un asemenea gest, primarul a negat: „Cum am putea noi să interzicem niște obiceiuri stră­vechi?” Cu toate acestea, același primar și con­siliul local au „la activ” tăierea unor pluți pe care erau instalate zeci de cruci. Sub pretextul perico­lului reprezentat de vijeliile care au rupt crengi și chiar au doborât unele pluți, primarul le-a tăiat pe toate cele aflate în picioare. „Preocu­parea noastră a fost evitarea pier­derii vieților ome­nești”, a declarat el, cu pru­dență, presei județene. Din păcate, primarul din Aninoasa    nu a pus în locul pluților alți copaci, în care să fie agățate crucile. Acestea sunt adevărate situri etnografice, comori patrimoniale și turistice, aflându-se doar în câteva comune gorjene și ni­căieri în țară și în lume: drumul sufletului de pe pă­mânt (crucile de apă), în cer (crucile de aer, din copaci). Cum se pot pune asemenea datini creș­tine pe foc? Res­pectate și îngrijite, ele ar putea deveni prile­juri de identitate pentru ro­mâni, și atracții turis­tice, pentru străini. Ce popor își mai însce­nează moar­tea așa de poetic și de fastuos?

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

ro_RORomanian