* Serenela Ghițeanu, „Cartea cu delfini. Convorbiri cu Ana Blandiana”, Editura Humanitas (tel. 0723/68.41.94), 236 p.
Izolarea impusă de pandemie în ultimii doi ani a fost fertilă pentru scriitori. Nevoiți să stea închiși în case, cu obligațiile sociale suspendate, și-au putut ocupa timpul cu ceea ce știu ei să facă mai bine; așa au apărut o mulțime de cărți din toate genurile literare scrise în această perioadă scăldată de valurile coronavirusurilor. După „Soră lume”, scrisă tot în carantină și publicată în 2020, iată un nou volum de amintiri, confesiuni și meditații al Anei Blandiana, de data aceasta provocate de întrebările unei specialiste în literatură, Serenela Ghițeanu. Conferențiar universitar cu un doctorat luat în Franța și cu o prezență constantă în presa culturală, unde semnează cronici la noi apariții editoriale (ea mi-a făcut poftă să cumpăr mai multe romane, după ce i-am citit cronicile din revista „22”), mai tânăra parteneră de convorbiri – mediate electronic – a Anei Blandiana i-a recitit cu atenție întreaga operă. S-a documentat în privința împrejurărilor biografice, mai ales a celor de dinainte de 1989 și imediat după, care pentru noile generații sunt deja „istorie”. Întrebările (cam prea lungi, artificializând ideea de dialog – un defect comun cărților de „convorbiri în scris”) îi prilejuiesc Anei Blandiana precizări despre parcursul ei intelectual și civic, meditații etice, păreri despre evenimentele politice în care a fost implicată, mărturisiri decente despre credință, libertate, iubire, bunătate. Față de cărțile ei de memorialistică, nu sunt lucruri noi, iar cei care se așteaptă la dezvăluiri sau reglări de conturi din culisele primului FSN, ale Alianței Civice sau ale alegerilor din 1996 nu vor găsi decât ceea ce a spus deja despre dezamăgirile și stupefacțiile ei în legătură cu anumite personaje ale vieții publice. Cu un plus de detașare în înțelegerea retrospectivă a greșelilor: „În ceea ce privește PAC-ul, ar fi trebuit și ar fi putut să reușească, dacă nu ar fi fost marcat de păcatul fondator al ruperii de idealismul («angelismul» spuneau ei disprețuitori) organizației civice căreia i-au luat numele. Ar fi poate prea simplu să explicăm toate aceste nereușite prin infiltrările masive (…) dar nici nu putem să nu ținem seama de ele. Lipsa unei educații și culturi politice, oportunismul care începuse de pe atunci să facă ravagii au avut grijă de restul”. Personalitatea Anei Blandiana, inadecvarea ei idealistă la compromisurile pe care le presupune politica, căldura și impresia de onestitate pe care o degajă textele de răspuns (ca întotdeauna admirabil scrise), aserțiunile de bun simț contra curentului mainstream despre lumea de azi și tirania corectitudinii politice fac din această carte o anexă revelatoare pentru întreaga ei operă literară. (Apropo de corectitudinea politică, ea crede că „fostele țări oprimate de comunism, printre care și România, sunt mai puțin vulnerabile la corectitudinea politică pentru simplul motiv că ea seamănă prea mult cu cenzura interioară care umilea oamenii pe vremuri, ca să mai poată să se lase stăpâniți de ea acum”. Din păcate, ceea ce se întâmplă în ultimul timp la noi o contrazice „din simplul motiv” că umiliții de cenzura ideologică de pe vremuri cam dispar în mod natural.) Tot volumul se citește cu interes fiindcă „viața și scrisul meu izvorăsc fiecare din celălalt ca un fel de ouroboros care se încolăcește și crește din sine însuși. Simt că exist doar în măsura în care rămâne în urmă dovada că m-am transformat în cuvinte, iar ceea ce se află pe hârtie e rezumatul a ceea ce am fost”. A ceea ce este: un reper moral în confuzia de azi.