Intra aici pe site ul vechi "Formula AS"

Hormonii fericirii

– Buna dispoziție, voioșia și calmul se datorează adesea hormonilor. Când în echilibrul lor intervin perturbări, se întunecă și starea de spirit. În asemenea situații, ne pot ajuta anumite remedii naturale –

Când echilibrul se strică

Foto: Shutterstock – 7

Chiar dacă ne vine greu să credem, este purul adevăr: hormonii își pun amprenta asupra întregii noastre vieți. Dacă dansăm de bucurie sau suntem dărâmați de tristețe, dacă ne vine să îmbrățișăm lumea sau să ne ghemuim, nevăzuți, de vină sunt hormonii. Ei ne modelează emoțiile. Viața noas­­tră sentimentală stă, întru-totul, sub pute­rea lor. Iată de ce este bine să îi cunoaștem. Respon­sabile pentru starea de spirit optimistă și dorința de acțiune sunt, în primul rând, sero­tonina și dopa­mina, la a căror sinteză dau o mână de ajutor și alți hormoni, ca estrogenul și prolac­tina. Buna dis­poziție se datorează totodată și endorfinelor, ca și oxitocinei (supranumită „hor­mo­nul iubirii”). De asemenea, o contribuție im­portantă la conso­lidarea echilibrului nostru afectiv o au și hor­monii tiroi­dieni (implicați în proce­sele metabo­lice), precum și cei sexuali.

Pentru ca organele și sistemele din structura corpului nostru să funcționeze ireproșabil este necesar ca toți hormonii să conlucreze armonios, păstrând neschimbate proporțiile dintre ei. Dar uneori se întâmplă ca interacțiunea lor să se deba­lanseze sau să aibă loc o diminuare cantita­tivă, de­terminată de înaintarea în vârstă, așa cum se în­tâm­plă în cazul hormonilor sexuali feminini. A­ceas­ta duce la apariția unor simptome extrem de neplăcute, câteodată greu de suportat, după cum se constată în premenopauză. Însă, odată ce aceas­tă perioadă de tranziție s-a încheiat, organis­mul reușește să restabilească echilibrul pierdut tempo­rar: hormonii se redistribuie și se regru­pează pe un alt palier, la un nivel mai scăzut. Eliberați din glandele care îi secretă, ei se răs­pândesc în tot cor­pul, fiind transportați de fluxul sangvin. Tocmai în această fază de tranziție te­rapiile naturale sunt de mare ajutor.

Pot fi hormonii substituiți?

În timp ce înlocuitorii artificiali pot avea unele reacții nedorite, hormonii biologici acționează ca aceia proprii. Ei pot repara rapid o disfuncționa­litate. Folosiți de sute de ani, Phytohormonii sunt prepa­rați din diverse plante, având, în mod egal însu­șirea de a stimula sau de a reduce funcțiile hor­mo­nale. În textul de față vă oferim câteva re­țete efi­ciente și fără riscuri pentru buna funcțio­nare a hormonilor dvs.

PLANTE ȘI REȚETE STIMULATIVE PENTRU FEMEI (estrogen și progesteron)

Soia

Izoflavonele din boabele de soia reglează secreția de estrogen. Sunt conținute în tofu, tempeh și laptele de soia sau în următoarele preparate: Soy Isoflavone (Natural Factors), Super Concentrated Isoflavones (Solgar), Super Absorbable Soy Isoflavones (Life Extension). Se recomandă o doză zilnică de 100 mg.

Rădăcina de ignamă sălbatică (Dioscorea villosa)

Conține substanțe active, care pot reechilibra natural balanța hormonală. Se administrează fie pulberea obținută din rădăcina plantei, fie un extract, Wild Yam Root (Nature’s Way/Secom), Full Spectrum Wild Yam (Swanson), Wild Yam Root (Holland&Barrett).

Doza recomandată pentru o zi este de 500 mg.

Ignama sălbatică produce efecte benefice și atunci când este utilizată sub formă de cremă, fiindcă pătrunde prin porii pielii. Ea reglează secrețiile hormonale și combate simptomele premenopauzei.

Rețetă: Cremă cu rădăcină de ignamă sălbatică

Ingrediente: 50 ml extract uleios de ignamă sălbatică, 20 g unt de shea, 4 g cea­ră de albine, 8 g alcool la­nolinic, 50 ml tinctură de ignamă sălbatică.

Mod de preparare – Ameste­când mereu, înfierbântați lent pe bain-marie extractul uleios, untul de shea, ceara și lanolina, până când toate vor trece în stare li­chi­dă. Separat, dar tot pe baie de abur, încălziți și tinctura, pen­tru a o aduce la temperatura celor­lalte ingrediente. Apoi amestecați-o în combinația de grăsimi, luați compoziția de pe baia de abur și ames­tecați în continuare, până când veți obține în final o cremă omogenă și călduță. O puteți păs­tra într-o cutie specială pentru alifii, prevăzută cu un capac care se poate închide bine. Ținută la frigi­der, își menține proprietățile nealterate, timp de mai multe luni.

Utilizare – O cantitate de cremă de mărimea unui bob de mazăre se aplică pe piele, o dată sau de două ori pe zi, alternând zilnic zonele tratate: abdomenul, partea internă a coapselor și partea in­ternă a brațelor.

Tinctura necesară pentru prepararea cremei

Puneți într-un borcănel 25 g rădăcină de ig­namă sălbatică uscată și mărunțită, împreună cu 100 ml alcool de 70 grade. Închideți borcănelul și așezați-l pentru patru săptămâni într-un loc ferit de lumină și căldură, agitându-l din când în când. La sfârșit, strecurați conținutul printr-un filtru de cafea.

Extractul uleios pentru cremă

10 g rădăcină de ignamă sălba­tică uscată și mărunțită se pun într-un borcănel și se toarnă dea­supra cam 100 ml ulei de floarea soarelui. Adaptați cantitățile, ast­fel încât uleiul să ajungă până la marginea recipientului. Fixați-i capacul și scuturați-l cu putere, apoi lăsați-l să stea pentru trei luni la întuneric, într-un loc răcoros, agitându-l la anu­mite intervale. După aceea treceți uleiul prin­tr-o sită de ceai.

Urzica (Urtica dioica)

Presărați zilnic peste mâncarea din farfurie câte o linguriță plină cu fructe de urzică. Boabele ovale, nu cu mult mai mari decât urechea unui ac, par ne­în­semnate, dar reușesc să regleze ni­velul es­trogenului.

Trifoiul roșu (Trifolium pratense)

Florile conțin izoflavone. Se poate administra un extract, doza terapeutică fiind de 40 mg pe zi, ex. Trifoi roșu (Medica), Red Clover (Bioherba), Red Clover with Vitamin B6 (Nature’s Garden).

Ceaiul de trifoi-roșu

– Ameliorează simptomele sindromului premenstrual și ale premenopauzei –

Ingrediente: 1 lingură de flori uscate de trifoi roșu, cu tot cu semințe.

Mod de preparare: Mărunțiți florile, turnați peste ele o cană de apă clocotită, infuzați 15 minute și apoi strecurați.

Utilizare: Beți 2-3 căni pe zi.

Sunătoarea (Hypericum perforatum)

Principiile ei active influențează în mod deosebit serotonina. Planta aflată în perioada de înflorire și-a do­vedit pe deplin calitățile terapeutice ca remediu contra stărilor depresive și a labilității emoționale. Cel mai bine se administrează ca extract, în doza minimă de 600 mg pe zi, ex. Hypericum Extract (Rotta Natura), Bio Johannis­kraut/St John’s Wort (Purasana), St John’s Wort (Puritan’s Pride).

Schinduful (Trigonella foenum-graecum)

Fructele conțin diosgenină, substanță care, pe lângă faptul că este indispensabilă pentru sinteza proges­teronului, stimulează și producția de insulină. Luați de trei ori pe zi, înainte de mesele principale, câte jumătate de linguriță cu fructe de schin­duf, cu puțină apă.

Tinctura de schinduf (com­bate simptomele neplăcute din zilele menstruației și echili­brează secrețiile hormonale)

Ingrediente: 100 g fructe uscate de schinduf, 400 ml alcool cu concentrația de 70 grade.

Mod de preparare: Zdrobiți fruc­tele în mojar și puneți-le într-un borcan pe care apoi îl umpleți cu alcool și îl închideți. Plasați borcanul într-un loc ferit de căldură și lumină, unde va rămâne timp de trei sau patru săp­tămâni. Agitați-l din când în când, iar după încheierea perioadei indicate, strecurați tinctura printr-un filtru de cafea și turnați-o în sticluțe de culoare închisă, cu picurător.

Utilizare: Luați câte 30 de picături, de două ori pe zi.

Mielăreaua (Vitex agnus castus)

Fructele ei au efecte simi­lare cu cele ale dopaminei, re­duc secreția de prolactină și echi­li­brează producția de es­trogen. Se administrează sub formă de tinc­tură (preparată identic cu tinctura de schinduf) sau ca extract, câte 4 mg pe zi – Vitex agnus castus (Zenyth), Chaste Berry Vitex Ex­trakt (Now Foods), Vitex agnus cas­tus (Nature’s Way/Secom).

Hameiul (Humulus lupulus)

Florile de Hamei acționează asupra receptorilor de estrogen, ajutând la re­stabilirea echilibrului hormonal. În afa­ră de aceasta, substanțele active conți­nute în ele diminuează stresul, iras­ci­bilitatea și agitația nervoasă.

Ceai din flori de Hamei

– Împotriva neliniștii, irascibilității și a simptomelor premenopauzei –

Ingrediente: 1 linguriță de flori us­cate și mărunțite.

Mod de preparare: Infuzați florile de hamei timp de 10 minute cu o cană de apă clocotită, după care strecurați.

Utilizare: Beți trei căni în cursul zi­lei.

Ceai pentru bună dispoziție

– Armonizează secrețiile de adrenalină, noradrenalină și cortizol –

Ingrediente: 25 g frunze de Roiniță, 15 g rădăcină de Valeriană, 15 g flori de Lavandă, 15 g flori de Mușețel, 10 g Sunătoare – toate uscate și mărunțite.

Mod de preparare: Amestecați plantele, turnați o cană de apă clocotită peste o lingură din acest amestec, infuzați 15 minute și apoi strecurați.

Utilizare: Beți câte o cană de două ori pe zi, și una chiar înainte de a merge la culcare.

O alimentație adecvată poate înlocui cu succes terapia hormonală

Echilibrul hormonal depinde și de modul în care ne hrănim. Nu întâmplător, la femeile asiatice se întâlnesc extrem de rar acele simptome chinui­toare ale premenopauzei, atât de frecvente pe continentul european. Prin tradiție, în țările din Ex­tremul Orient sunt prezente constant în alimen­tație soia și derivatele ei, care conțin fitohormoni (fitoestrogeni – varianta vegetală a estrogenului produs în organismul uman). Fitoestrogenii sunt priviți ca o alternativă demnă de luat în consi­derare la terapia de substituție hor­monală. Ei se găsesc nu doar în boa­bele de soia, ci și în alte le­gu­minoase, ca lintea, mazărea sau fasolea, dar și în nuci și semințe (în special în cele de in, dovleac, floarea-soare­lui, susan, migdale, fistic). Surse bo­gate sunt și cerealele integrale, tă­râ­țele de grâu, hrișca, ro­diile, me­rele, căpșunile, meri­șoa­­re­le, strugurii, de aseme­nea ca­feaua, berea și vi­nul roșu.

Foarte importantă este și satis­facerea nece­sarului de vitamină C, deoarece ea participă la sin­teza majorității hormonilor. Mai ales în peri­oadele de suprasolicitare și stres, precum și în preme­nopauză, organismul necesită această vita­mină în cantități sporite. Putem realiza un aport cores­pun­zător consumând mai multe legume, fruc­te și verdețuri proaspete.

Mișcare, lumină, somn

Foto: 123RF

De fapt, hormonii stresului nu sunt inami­cii noștri. Dimpotrivă: pe termen scurt, ne mă­resc capacitatea de efort, calmează durerile și reduc inflamațiile. Numai în situația în care sunt secre­tați continuu și se acumulează în orga­nism, ei declan­șează anumite tulburări, ca afec­țiunile car­diace, insomnia, creșterea greu­tății corporale și stările depresive. Totodată, interacționând cu alți hor­moni, le pot provoca acestora dereglări ce se vor repercuta negativ asupra funcționalității unor or­gane.

Antrenamentul moderat de rezistență, cum sunt drumețiile, plimbările cu bicicleta, înotul sau yoga, scade concentrația de hormoni ai stresului în sânge. Totodată, exercițiul fizic și expunerea la lumina naturală stimulează secreția de hormoni ce induc buna dispoziție. La fel de necesare sunt și intervalele rezervate destinderii și refacerii for­țelor. Melatonina, produsă de glanda epifiză, este un adversar redutabil al cortizolului. Asigu­rându-ne un somn profund și odihnitor, ea contribuie sub­stan­țial la scăderea nive­lului de stres. Obiceiul de a ne culca și trezi mereu la aceleași ore impulsionează sinteza melatoninei. În schimb, aceasta este puternic inhibată de lumina al­bastră emisă de moni­toarele di­ver­selor apa­rate care ne încon­joară în perma­nen­ță, de la tele­vizor și computer la tabletă și smart­phone. Tocmai de aceea specialiștii ne îndeamnă insistent să le închidem și să le punem deoparte cu o oră sau două înainte de a merge la culcare.

Hormonii stresului pot fi influențați și de unele plante medicinale. De pildă, sunătoarea, hameiul și Rhodiola rosea reglează producția de cortizol și favorizează prezența mai îndelungată în organism a serotoninei și dopaminei, susținând astfel con­fortul nostru psihic.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

ro_RORomanian
ro_RORomanian