Montat la Cluj, la invitația Teatrului Maghiar de Stat, spectacolul de teatru „Oedip”, în regia lui Andrei Șerban, a primit aplauzele publicului și a ridicat în picioare o sală plină. O întâmplare artistică de impact, umbrită de noianul de știri despre războiul din Ucraina, remarcată însă de critici, cărora nu le-a scăpat nici prestația extraordinară a trupei de actori de la Cluj, nici performanța regizorală a celui mai premiat regizor român.
„Un spectacol politic, despre un Oedip în plină campanie electorală”
– Domnule Andrei Șerban, cum mai poate fi montată în ziua de azi o piesă clasică, când știm cu toții care e deznodământul ei? Destinul lui Oedip e arhicunoscut.

– În primul și în primul rând, trebuie să spun că nu e vorba direct despre piesa lui Sofocle, ci de a unui tânăr dramaturg englez, Robert Icke, care reia mitul lui Oedip, dar plasând acțiunea într-o Americă fictivă. Există adaptări contemporane ale acestei piese clasice, dar cele mai multe cad în greșeala de a reduce mitul la un simplu caz social, care spulberă misterul și dimensiunea legendei, aducând-o prea tare într-o actualitate obișnuită, banalizând-o. Ce a făcut Robert Icke e remarcabil, fiindcă mergi la teatru crezând că o să vezi Oedip și știi deja finalul, dar curând acțiunea deraiază și urmărești cu sufletul la gură desfășurarea ei, care pare cu totul alta, ca la final să realizezi brusc că autorul e incredibil de fidel lui Sofocle. Adaptarea e plină de surprize… Aproape fiecare detaliu al fiecărei scene originale e tradus în limbaj contemporan, dar structura vechii piese rămâne exact aceeași. Cred că și datoria mea ca regizor a fost aceeași: să construiesc piesa în așa fel, încât spectatorul să spună „credeam că știu ce văd, dar habar n-am și abia la final aflu… .”
– Și totuși, la ce ne putem aștepta, dacă luăm bilete?
– La un spectacol politic, despre un Oedip în plină campanie electorală care își dorește să devină președinte. E noaptea ce urmează zilei votului pentru alegere, relatată în timp real, cu ajutorul unui cronometru prezent mereu deasupra scenei. Oedip e candidatul cu cele mai mare șanse. Însă pe măsură ce sondajele îl declară câștigător, lucrurile care ies la iveală provoacă tragedia. Pe parcursul piesei, simți treptat aroganța personajului, convingerea lui că știe tot, convingerea că va elucida toate problemele, obrăznicia și siguranța cu care crede că poate salva o națiune, că el deține cheia vindecării acestei lumi. Ceea ce află la sfârșit e cumplit. Nu doar că nu poate să salveze pe nimeni și că nu știe nimic, dar nu se cunoaște nici pe el.
– Care e păcatul lui? E sau nu e vinovat Oedip?
– S-au scris cărți întregi despre asta. Vina lui Oedip nu cred că e deloc vina pe care i-o găsește Freud, care vorbește despre complexul tatălui, despre obsesia pe care o avem din fașă de a ne poseda sexual mama și de a ne ucide simbolic tatăl. Vă fac o confesiune: eu nu am avut nicio dorință să mă culc cu mama mea, mi-am iubit tatăl (genialul fotograf George Șerban) și nu am avut motive să-l omor, nici măcar simbolic. (râde) Vina lui Oedip vine din aroganța lui, din faptul că el crede că știe tot, că poate să-i călăuzească și pe alții spre adevăr și lumină, înainte de a se vedea pe el însuși. Păcatul lui Oedip e unul spiritual. Iar piesa, așa cum a fost adaptată de Robert Icke, e despre noi ca oameni, sclavi ai orgoliului propriu, despre misterul pe care credem că suntem în stare să-l dezlegăm. Trăim într-o lume care și-a ieșit din țâțâni și ni se pare că știm mai bine totul, știm dacă vaccinul e bun sau periculos, știm dacă războiul e groaznic sau necesar, credem ba că puterea e în mâna noastră, ba că suntem un experiment la mâna altora. Nu știm de fapt nimic, dar avem păreri despre tot.
„America, ieri țara libertății, e azi o țară mai puțin liberă decât România”
– E Oedipul dumneavoastră și o piesă despre politicianul de azi?

– E despre politicianul de azi și despre omul de azi în egală măsură. Ambii trăiesc ca niște somnambuli și nu-și dau seama că singura salvare posibilă e ca ei înșiși să se trezească.
– Pare că v-a inspirat destul de mult situația Americii de azi.
– Dureros de mult. Statele Unite ale Americii, simbolul democrației și libertății, sunt într-o mare degringoladă acum. Faptul că America e azi într-o asemenea derută arată și cât de adâncă e deruta peste tot în lume. America, ieri țara libertății, e azi o țară mai puțin liberă decât România. Greu de acceptat, dar orice revoluție care se îmbată cu iluzia libertății se transformă după o vreme în dictatură. În ce mă privește, cred tot mai mult că libertatea socială e o himeră, o gogoriță. Nu pe orizontală vom găsi libertatea, ci pe verticală, în noi înșine, în coloana noastră vertebrală. Doar acolo. Nu există alternativă.
– Domnule Șerban, ați montat această piesă pe final de pandemie, iar premiera ei a venit în plin conflict militar în Ucraina. Au lăsat tragediile astea urme și pe scenă? Cum mai poți face teatru, când lumea e în dezordine?
– Încă de la început, am ales să montez această piesă cu două distribuții foarte diferite una de alta, dar nu atât din motive practice (unii s-au mai îmbolnăvit de covid), cât pentru că mi-am dorit să dau șansa unor actori foarte diferiți să joace roluri uriașe, cu care rar se întâlnesc. Fiecare din ei aduce o notă foarte personală și, de la seară la seară, spectacolul rezonează altfel. Evident că ecoul războiului ne-a atins și pe noi, mai ales că Ucraina nu e chiar atât de departe de Cluj. Am fost, ca mulți alții, orbiți de tragedia ucraineană. Dar Oedip e chiar tragedia orbirii, e o piesă care ne face să trăim experiența dezordinii și a haosului, într-un moment în care propria noastră planetă e în haos, dar nu ca să ne pierdem, ci ca să ne regăsim. Teatrul e mai util ca oricând acum, când e nevoie imensă de claritate. Oedip orb începe să vadă înlăuntrul său din clipa în care el (spre deosebire de noi) nu se mai teme să vadă adevărul. De-abia atunci devine cu adevărat responsabil. Pentru noi, cei care am lucrat la această piesă, munca a fost un fel de catharsis. Am beneficiat la final de această energie bună.
– Au simțit asta și spectatorii? Cum a fost primită piesa?

– „Oedip” nu e „Scripcarul pe acoperiș”, care se joacă acum la Cluj, sau alt muzical care te face să uiți de probleme și dificultăți. E o piesă care pune întrebări, care scormonește și redeschide răni nevindecate în fiecare din noi. Am fost în extaz să văd sala plină la premieră și oamenii ovaționând fericiți o piesă cumplit de tragică. Și am fost plăcut surprins să citesc cronicile care au apărut după. Ele, de obicei, nu mă flatează, dar de data asta au fost mai mult decât favorabile.
– Și în încheiere, o curiozitate. Pentru ce destinație vă faceți acum bagajele?
– E tot mai greu să găsești de lucru, când teatrele nu sunt subvenționate. Dar am avut totuși bucuria să fiu chemat la Opera Națională București să montez una din cele mai „fierbinți” opere care există, „Don Giovanni”, de Mozart. Până în mai, când voi reveni în țară cu Dana (soția și colaboratoarea mea) să începem lucrul, mă voi bucura de liniște, în cabana mea din pădure, în upstate New York, unde am luxul să ascult cum rezonează printre frunzele copacilor muzica cea mai divină. Deși știu că e un lux care nu durează, mă simt privilegiat să fiu temporar departe de lume.
Foto: Istvan Biro