
Marea sărbătoare a Învierii se apropie cu pași repezi. O simțim cu toții, cu mult înainte să fie celebrată în biserici, prin marea renaștere a naturii, care umple lumea de verde, de miresme și de lumini. La noi, la români, Iisus învie într-o apoteoză a naturii, dar, ca să celebrăm lumina atotputernică a Învierii, trebuie să trecem mai întâi prin Săptămâna cea neagră a Patimilor îndurate de Mântuitor. Pentru orice credincios care cântă Prohodul, moartea lui Iisus se înscrie în cutele adânci ale inimii. Domnul moare cu noi, pentru a se ridica din adâncul nostru, înviind, împreună cu noi.
L-am rugat pe distinsul colaborator al revistei noastre, teologul și antropologul Costion Nicolescu, să ne vorbească despre ultimele zile petrecute de Iisus pe pământ, dar și despre clipa divină a înălțării sale din morți: ÎNVIEREA, temeiul credinței noastre creștine.
Cina tainei
– Domnule Costion Nicolescu, vă propun o coborâre în timp, în urmă cu două milenii, la Cina cea de Taină, din Joia Mare, ultima ivire publică a lui Iisus, înainte de începutul pătimirilor sale. Iisus e înconjurat de apostoli, într-o casă simplă, de lut, o locuință umilă, în care a fost schimbată omenirea din temelii…

– Ar trebui să începem coborârea noastră în timp oprindu-ne o clipă asupra numelui acestei cine, un nume pe care-l folosește chiar toată lumea, credincioşi sau necredincioşi – „Cina cea de Taină”. Este o cină de taină dar, totodată, o cină a tainei, pentru că acum se naşte taina majoră a creştinismului, a vieţii liturgice şi a vieţii ȋn general – Sfânta Împărtășanie, pâinea şi vinul care, de atunci şi până la sfârşitul veacurilor, vor fi, cu adevărat, Trupul Lui şi Sângele Lui, la fel de adevărate cum a fost El, atunci. Când Iisus le propune această cină apostolilor, ei nu ştiau ce avea să se ȋntâmple. Nu le trecea prin minte că o să fie ultima dată când stau la masă cu El, netransfigurat, netrecut prin moarte. Iisus le-a spus doar că doreşte să mănânce Paştele cu ei, pe atunci Paştele evreiesc, o cină petrecută ȋmpreună. În cazul de faţă, e ultima masă a lui Hristos cu prietenii săi. Ioan, cel mai tânăr dintre ei, un adolescent, foarte aprins de dragostea lui pentru Hristos şi de dorinţa de a-L urma, stă cu capul pe pieptul lui Iisus. E un gest de ȋncredere și alint, un gest de abandon, cum cade cineva cu capul la pieptul cuiva, ȋntr-o odihnă adăpostită, ocrotită. În toată discuţia care se poartă acolo (nu ni se relatează prea multe, dar ne putem imagina), Ioan adoarme ca un copil ȋncrezător ȋn Domnul lui. Nu se sfieşte să facă asta, fapt ce dovedește o intimitate de o ȋncredere extraordinară în Hristos şi o duioşie reciprocă.

Vine pe urmă momentul ȋn care Iisus le spală picioarele ucenicilor. Era un gest care se făcea ȋn lumea de atunci, un gest de primire de oaspeţi şi de cinstire a lor. Se umbla prin praf, uneori desculţ, uneori cu sandale, iar spălarea picioarelor nu era ceva tocmai plăcut. Dar aici, la Cină, spălarea picioarelor are o ȋncărcătură specială, pentru că gestul lui Iisus vine şi ȋnsoţit de o propunere – să slujeşti! Chemarea lui Hristos este o chemare la slujire, pentru care El se dă exemplu, spălând picioarele ucenicilor. Ceea ce ne învață Hristos prin spălarea picioarelor ucenicilor este că, cu cât te afli mai sus, cu atât slujirea ta trebuie să fie mai mare, mai implicată, trebuie să fii capabil de această coborâre care, ȋn mod paradoxal, te ridică.
La Cina cea de Taină avem și momentul dramatic, când Iisus anunță răul ce va să vină, spunându-le apostolilor că va fi trădat de unul dintre ei, dar nu-l numește pe trădător. De ce Iuda a ajuns ȋn situaţia asta e greu de spus. Mai târziu, când are loc prinderea lui Hristos, e foarte interesant că Iisus ȋi spune „prietene” lui Iuda. Domnul a lăsat undeva o portiţă ca el să se ȋntoarcă, dar Iuda nu o va folosi. Cina cea de Taină se sfârşeşte destul de brusc, odată cu plecarea lui Iuda – Hristos iese să se roage. De acum, lucrurile se precipită.
„N-au vrut să se spurce cu moartea lui”
– După Cina cea de Taină, mai urmează un moment sublim: ruga din grădina Ghetsimani, iar apoi arestarea Domnului. Începe calvarul.

– Acum sunt toate momentele când El este plimbat de la Anna la Caiafa, e dus la judecata arhiereilor, iar judecata lor este omenească, meschină. Nu Îl ȋnţelegeau pe Hristos. Acuzaţiile pe care I le-au adus sunt minuscule. Pe urmă vine batjocorirea lui Iisus, care e de neȋnţeles. Oamenii aceia simţeau că e ceva cu El, dar era ceva care ȋi mustra, ȋi atingea acolo unde era ceva mai slab şi mai tulbure ȋn ei. Aşa se explică toate pălmuirile, batjocoririle, semn de neputință și teamă. Iar apoi au făcut cu El ceea ce a făcut mai târziu Inchiziţia: l-au dat pe mâna puterii seculare, pentru că nu voiau să se spurce, să ȋşi murdărească mâinile cu uciderea Lui, în sărbătoarea care venea. I-au lăsat pe romani să se descurce cu El.
– Domnule Costion Nicolescu, ȋn tot acest periplu, de la Anna la Caiafa şi de la Caiafa la Pilat, ȋn toate aceste interogatorii la care este supus, Iisus e liniștit și senin. Nu se apără, pare că pluteşte deasupra tuturor întâmplărilor, deși îi este amenințată viața. Nu pare deloc preocupat de ceea ce I se ȋntâmplă.
– După momentul din grădina Ghetsimani, unde Hristos îi cere Tatălui, dacă poate, să treacă paharul suferinței de la El, şi unde Iisus are sudoare de sânge, deci e ȋntr-o tensiune maximă, vine şiragul de suplicii: interogatorii, schingiuiri, torturi, răstignire – pe care El le acceptă, ȋntr-adevăr, cu seninătate, pentru că ăsta era felul ȋn care se ȋncheia misiunea Lui ȋn această lume. Se ȋncheia prin jertfă. Deci, după momentul de slăbiciune ȋn care, ca om, Iisus a cerut scutirea de suferință, El merge și împlinește un act mântuitor, răscumpărător, de jertfă, exact pentru ceea ce venise în lume: L-a dat Tatăl pe unicul său Fiu, ca să răscumpere lumea. Toate aceste pătimiri ale lui Hristos ȋnglobează, cumva, pătimirile ȋntregii lumi. Hristos este ȋn suferinţă cu noi, până la sfârşitul veacurilor. E cu fiecare om maltratat, bătut, chinuit, El este acolo şi suferă cu el. De aceea noi Îl iubim pe Iisus şi-L dorim şi-L simţim al nostru. Pentru că ȋn clipele de maximă disperare sau durere, simţim că El e acolo, că e cu noi. Asta spun, foarte limpede, cei pe care-i numim „sfinţii ȋnchisorilor”, oameni care au trecut prin temnițele comuniste, oameni care, ȋntr-adevăr, L-au urmat și L-au simţit pe Iisus, ei sunt aceia care au supravieţuit torturilor, cu demnitate şi ne-trădare.
Drama Crucii și biruința Învierii
– Ceea ce este esențial în această perioadă de așteptare a Învierii e faptul că și noi, oamenii credincioși, ne simțim trup și suflet cu Iisus. Suntem împreună cu El, în pătimirile Sale, până la moartea pe cruce.

– Este extraordinar ceea ce trăim noi acum, ȋn Săptămâna Patimilor. Cei care mergem la biserică refacem, cumva, drumul calvarului, dar ştim tot timpul că El a ȋnviat. Deci, pe de o parte, e această dramă a crucii şi, pe de altă parte, dincolo de cruce, e ȋnvierea. Pentru noi, crucea e cea mai directă şi mai scurtă ȋnsoţire cu Domnul. Îţi faci o cruce şi dintr-odată fiinţa ta se pune ȋn legătură cu Dumnezeu. Şi nu ne gândim la răstignire când ne facem o cruce, ne gândim, dintr-odată, la ȋnviere. Crucea de la mormânt nu spune despre răstignirea celui care a fost ȋngropat, ci despre nădejdea că el va învia, despre apartenenţa la Hristos. Eu, de când mă duc la prima denie, trăiesc evangheliile şi cântările care-mi vorbesc, toate, despre pătimirea lui Iisus, dar undeva, ȋn fundul inimii, ştiu că El a ȋnviat. Învierea de sâmbătă noapte spre duminică e prezentă tot timpul: şi luni, și marţi, şi miercuri, şi joi, și vineri, în fiecare zi. Cea mai puternică viziune mistică este cea a Mirelui, ȋntâlnirea cu Hristos, mirele sufletului. Cântăm: „Iată, Mirele vine la miezul nopţii” şi „Cămara Ta o văd ȋmpodobită şi haine nu am să intru în ea” – „cămara” este biserica. Biserica, deci, este mireasa eternă a lui Hristos şi fiecare creştin ȋn inima lui, dacă este curată, este şi el o mireasă a lui Hristos. Aș vrea să spun aici că viziunea românilor din Mioriţa este una absolut integrată viziunii noastre creştine: moartea e o nuntă. Ce e ȋnainte de nuntă viața omului? Un fel de copilărie, de adolescenţă, apoi vine nunta şi maturitatea şi apoi roadele ei. Dacă ȋnvierea lui Hristos este momentul de maximă nuntă, sigur că după nuntă urmează traiul ȋntr-o familie cu El. Învierea este chiar bolta vieţii noastre, iar pentru cei ce nu cred, este piatra de poticnire. Aici ne separăm noi, unii de alţii: dacă credem sau nu că există ȋnviere şi o altă viaţă după ȋnviere: e o problemă de moarte şi de viaţă. Vrei o viaţă în care să te cantonezi ȋn absurdul morţii? Pentru că moartea e absurdă şi-ţi dai seama, cu cât ȋnaintezi şi cu cât ea se apropie, că ea nu are niciun rost şi nu ȋnţelegi de ce trebuie să vină. Ar trebui să nu-ţi vină niciodată moartea. Lucrurile care se ȋntrerup sunt absurde, de orice credinţă ai fi sau de orice ne-credinţă ai fi. Creştinismul, Hristos însuși propune tocmai asta – o perpetuare veșnică a vieţii. Lecţia ȋnvierii este lecţia bucuriei şi a luminii, până la urmă. După ce Hristos ȋşi ȋncheie viaţa pe cruce cu cuvintele: „Eli, Eli, lama sabahtani?/ Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce M-ai părăsit?” următoarele cuvinte spuse de El sunt „Bucuraţi-vă!”, rostite după Înviere. Iisus a venit să aducă o lume a bucuriei, ȋndemnul Lui este un ȋndemn la ȋmprietenire, care ȋl continuă pe cel de la Naştere, de bunăvoire ȋntre oameni. El spune – „Iubiţi-vă, cum Eu v-am iubit pe voi…” şi pe urmă adaugă: „Mai mare dragoste decât aceasta nimeni nu are, ca sufletul lui să şi-l pună pentru prietenii săi” (Ioan XV 13). Nu trebuie să ȋnţelegem neapărat că trebuie să mori pentru prietenii tăi, dar sigur că poate să fie şi asta, în cazuri extreme. Dar, în general, pentru noi, asta înseamnă ca, prin ceea ce faci, prin ceea ce spui, să-ţi dai viața prietenului tău. Cuvântul acesta al lui Hristos cheamă la ȋmprietenire, pentru că iubirea presupune o ȋmprietenire cu ceilalţi, o bună raportare prietenoasă la ceilalţi.
„Înainte de Iisus, iubirea omenirii era ȋn moarte clinică”
– Domnule Costion, aș dori, la final, să vă întreb ce credeți că a schimbat Învierea lui Hristos în lume, în toată istoria ce a adus ridicarea Lui din morți?

– Eu cred că, înainte de Iisus, iubirea omenirii era ȋn moarte clinică. Prin El a ȋnviat iubirea. După El sunt pilde de iubire nenumărate, extraordinare, excepţionale. Totul a fost transfigurat prin Hristos, toate cele ale vechii lumi s-au ȋmplinit şi toate s-au schimbat, nu mai sunt aceleaşi, nimic nu mai e la fel. Totul este mult ȋnălţat, este la alt nivel, s-au creat lucruri extraordinare, care merg până la rafinamentul ultim al spiritului omenesc. Unele sunt direct legate de Mântuitorul, toată arta liturgică: arhitectură, pictură, cântare, texte. Fără această detentă a minţii omeneşti, ȋn urma venirii lui Hristos şi a ȋnvierii Lui, sigur că nu ar fi fost posibilă. Sigur că şi cultura antică are momentele ei de ȋnflorire, şi ştiinţifică, şi artistică, dar după venirea creştinismului, e o explozie care a generat ȋn toată lumea frumosul – capodopere artistice de trăire, de gândire.
Dar învierea e un fel de metanoia, de schimbare pentru fiecare din noi. Omul simte acum că se scurge ceva tină de pe el, ceva mâzgă, şi se simte eliberat puţin, o zi, două, trei, fiecare cum ȋşi duce viaţa. În momentul ȋnvierii e clar o curăţire, o ȋnviere de obşte, ȋn care toate cele rele se scurg şi toate cele bune se adună. În noaptea minunată a Paștilor e ceva care pluteşte ȋn aer, fie la oraş, fie la sat. Se spune că la marile sărbători cerurile sunt deschise. De Paște e ceva care pogoară şi-i face pe toţi să simtă un imbold spre a lua cunoştinţă de înviere, un imbold care cu mare generozitate cheamă pe toată lumea, nimeni nu este exclus – nimeni! Şi cei care au venit ȋn ceasul acesta, şi cei care merg la biserică, şi cei care nu merg… La momentul ăsta, toată lumea e poftită la Cină!