De Sfintele Paști, noi, românii, ne simțim acasă în biserici, fie că prăznuim Învierea pe coastele însorite ale Italiei sau aproape de Cercul Polar. De la straiele românești și până la bucatele pe care le așează pe masă, în comunitățile din diaspora se simte un dor de țară și o dragoste de tradiții, care o depășește, chiar, pe cea de acasă. Depărtarea te apropie de patrie, iar printre străini înțelegi mai bine ce înseamnă să fii cu ai tăi. Preasfințitul Macarie Drăgoi este episcopul trimis să îi păstorească pe frații români din ținuturile nordice ale Europei. Mereu pe drumuri, încearcă neobosit să ridice punți peste distanțele care îl separă de credincioșii săi. Anul acesta a prăznuit Paștele cu românii din Copenhaga, o comunitate vie și puternică, doar că bucuria Învierii a fost adumbrită de bubuitul războiului din Ucraina și de cumplita suferință a morții. O tragedie care îndoliază și sufletele creștinilor din țările scandinave.
O Golgotă îngăduită de Dumnezeu
– Preasfinția Voastră, anul acesta, sărbătoarea Învierii Domnului a fost prăznuită într-un climat dramatic. Abia ieșiți dintr-o pandemie care ne-a chinuit doi ani, bucuroși că Dumnezeu ne-a izbăvit, iată-ne cu un război la granițele țării și sufletelor noastre. Parcă nu numai îngerii, ci și demonii colindă pământul, iar răul pare mai puternic decât oricând. Cum vom ieși din aceste încercări?
– Nu știu dacă ceea ce trăim în prezent este încadrabil doar la categoria „încercare”. Este cu mult mai mult, este pătimire, este o Golgotă care cred că e îngăduită de Dumnezeu, pentru că inimile noastre s-au răcit prea mult în dragostea față de El și față de cei printre care trăim. Astfel că aș reformula întrebarea: important nu este neapărat dacă ieșim mai întăriți sau mai slabi din asemenea „încercări”, ci dacă ne păstrăm sau ne recuperăm omenia, dacă ne înmuiem inimile întru pocăință, dacă avem milă. Se întâmplă oare aceasta? Vedem oare lucrarea pocăinței? Se întorc oamenii la Dumnezeu? Devenim mai îngăduitori unii față de alții, sau devenim mai aspri? Devenim mai buni sau devenim mai răi? De răspunsurile la aceste întrebări depinde ceea ce se va întâmpla cu întreaga omenire în aceste vremuri.
„Războiul se vede altfel de la firul ierbii”
– În Nordul Europei, unde s-a format o comunitate puternică de români, e mai multă bunăstare și liniște ca în alte părți ale lumii. Se simte și acolo amenințarea războiului?
– Românii de aici sunt la fel de neliniștiți ca și cei de acasă. Țările Scandinave nu sunt departe de zona de conflict. Agitația a cuprins și nordul Europei, altfel neutră și destul de departe de conflictele de până acum, din Orient. Dar chiar și așa, românii de aici sunt neliniștiți și pentru că au încă rădăcini puternice în țară. Se gândesc la ai lor și la ce se poate întâmpla, dacă acest conflict se va extinde. Războiul se vede altfel de la firul ierbii. Oamenii simpli, „de rând”, se tem pentru familia lor, de consecințele distrugerii cauzate de un conflict militar. Cu toții vor pace, puțini rezonează la discursurile militariste sau înfierbântate care toarnă gaz pe foc. Această neliniște a omului simplu este firească și cred că nu trebuie ignorată. Pastoral, caut să direcționez aceste temeri către schimbarea de sine a omului. Că putem avea fiecare dintre noi o contribuție la ceea ce se întâmplă. Iar contribuția noastră va fi spre pace, dacă ne schimbăm inimile, dacă ne rugăm mai intens, dacă ne vom abține de la răutăți și de la a umple văzduhul cu vorbe urâte sau nebune. Și dacă pace nu va fi, schimbarea sinelui tot va lucra, căci vom avea ajutor de sus, pentru a ne lăsa în voia lui Dumnezeu.
„Este vital să adâncim taina Bisericii”
– Ați slujit, de sărbătoarea Sfintelor Paști, la Copenhaga, într-o comunitate românească puternică. Cum a fost Învierea în Regatul Danemarcei și ce mai înseamnă pentru cei de acolo țara, tradițiile cu care au plecat?
– A fost frumos și anul acesta de Paști, la Copenhaga, cu bucuria oamenilor de a se regăsi în comuniune euharistică și de a trăi normalitatea, în vremuri departe de normalitate. În acest sens, marile sărbători ale Bisericii funcționează și ca liant, dar și ca o legătură vie cu un trecut și cu o lume care erau mai aproape de firesc decât ceea ce este acum, o continuitate care îți dă identitate și rădăcini: știi de unde vii, știi către ce mergi și cu cine te însoțești. Or, natura marilor tulburări din ultimii ani este de a dezorienta, de a bulversa, de a rupe omul de sine, de aproapele, de Dumnezeu și de firesc. De a-l face să uite de trecut și de noima vieții. Un astfel de om-click devine foarte vulnerabil, foarte manevrabil și foarte expus stihiilor digitale necontenite. De aceea este atât de vital pentru noi să adâncim de fiecare dată taina Bisericii, prin liturghiile și prin sfintele slujbe. Este legătura de nezdruncinat pe care o avem cu sinele adevărat, cu lumea, așa cum e ea întemeiată de Dumnezeu. În ceea ce privește comunitatea din Copehnaga, deși este, așa cum am spus, vie și dinamică, mulți români au nostalgia țării și a locurilor natale. De aceea ne străduim să păstrăm o rânduială care să aducă și aici, în Scandinavia, o bucățică din sufletul României pe care o avem în inimile noastre. Prin lucruri aparent mici, dar care contează: prin faptul că ne vorbim limba maternă în familie și în biserică, prin faptul că duminica și în sărbători, ne îmbrăcăm portul tradițional, prin faptul că aducem la slujbe îndătinatele prinoase, prin faptul că intonăm colindele, imnele bisericești și pe cele patriotice; prin faptul că ne păstrăm și aici, așa de departe, obiceiurile moștenite din moși-strămoși.
„Tânii și tânele din satul copilăriei au fost purtători ai luminii cerești”
– Preasfinția Voastră, suntem în miezul Săptămânii Luminate, care este o prelungire a Paștilor. Ca preot, cum străbateți această perioadă, există o stare specială a sărbătorii?
– Mi-e dor mereu de Sfintele Paști, mi-e dor de lumină și de acel simțământ de biruință, dăruită de fiecare dată când, din întuneric, poți rosti din toată inima: „Hristos a înviat!”. Mi-e dor de momentul când ne dăruim unul altuia lumina și când ne salutăm pascal și cântăm cu nesfârșită intensitate lăuntrică, împreună: „Hristos a înviat din morți, cu moartea pe moarte călcând, și celor din morminte viață dăruindu-le!” În acest sens, Săptămâna Luminată este, cu ritmul ei domol și lumina blândă, ca o dulce prelungire și despărțire de momentul culminant al nopții de Înviere. Profit, deseori, de acest interval, pentru a face pelerinaje de suflet în Muntele Athos sau la mânăstirile noastre din țară, sau, deseori, pentru a-mi revedea în satul natal, pe bătrânii mei părinți, Ana și Vasile, și pe toți iubiții mei consăteni.
– Știu că ați crescut într-un sat românesc plin de tradiții și aș vrea să vă întreb dacă ați întâlnit, în anii copilăriei sau mai târziu, purtători ai luminii cerești, oameni sfinți, prin curățenia și frumusețea vieții lor?
– Depinde ce înțelegem prin oameni purtători ai luminii cerești. Uneori, percepția noastră despre sfințenie este că ar trebui să fie impresionabilă, vizibilă, spectaculoasă într-un fel. Dar lumina cerească este nevăzută de ochii care caută spectacolul și impresionabilul. Pentru mine, mulți și multe din „tânii” (bătrânii) și „tânele” (bătrânele) satului meu natal sau din satele de primprejur au fost și sunt, neîndoios, purtători ai luminii cerești, deși la o primă vedere, nu erau altceva decât niște simpli, modești și discreți „moșnegi” și „babe”. Dragostea lor, inima lor ca o pâine caldă îi arătau, însă, ca pe niște adevărați teofori – purtători de Dumnezeu.
Am întâlnit și în mânăstiri monahi prin care se întrezărea harul ceresc. Mi-au rămas pentru totdeauna aproape de suflet marii părinți Cleopa, de la Sihăstria, și Arsenie, de la Techirghiol, dimpreună cu mulți alții. Întâlnirea cu ei mi-a luminat tinerețile și mi-a povățuit inima către calea monahicească. De asemenea, întâlnirea cu părintele Efrem Filotheitul, din America, a fost pentru mine întâlnirea cu o persoană vădit luminată de harul dumnezeiesc. Pot spune, însă, că purtătorii de lumină din lume, precum „tânii” și „tânele” din satul copilăriei, sunt diferiți față de purtătorii de lumină din mânăstiri. La primii, simți cum ți se rupe inima de dragul și dorul lor, iar la cei din chinoviile monahale conștientizezi cum te înalță o chemare, o dragoste nespusă, ceva îngeresc și înfricoșător, într-un fel, ca și cum ai sta înaintea lui Dumnezeu.
„Bătrânul oștean avea nevoie de un tânăr scutier”
– Preasfinția Voastră, ați publicat de curând un volum, în care îl evocați pe ÎPS Bartolomeu Anania – „10 ani cu mitropolitul meu, Bartolomeu Anania/ 1998-2008/ Amintiri la capătul dorului”. Cum a fost să trăiți și să vă formați alături de el și cum credeți că ne-ar fi întărit în aceste vremuri?
– Dacă aș răspunde cum se cuvine la întrebarea cum a fost alături de părintele Bartolomeu Anania, ar trebui să mai scriu încă o carte de 500 de pagini… A fost, fără îndoială, experiența vieții mele. Întâlnirea cu Înaltul Bartolomeu mi-a schimbat existența, nu neapărat ca orientare (alesesem să mă înscriu la Teologie încă înainte de a-l cunoaște), ci ca formare. Cu impetuozitatea care-l caracteriza, a intrat în viața mea sau, mai degrabă, m-a făcut părtaș vieții sale, de la o vârstă foarte fragedă, într-un mod cu totul neașteptat. Și cu toate că statura sa duhovnicească și culturală era uriașă, nu a fost un „superior”, un „dominator”, un „stăpân” (apelativul liturgic al oricărui arhiereu), ci, precum un tată, m-a luat alături, pentru a mă crește. Această împrejurare mi-a schimbat cu desăvârșire viața.
Cum am spus și în carte, au conlucrat două caractere: el, bătrânul oștean experimentat al Bisericii Luptătoare, plin de cicatricile detenției din comunism, un „pălmaș al Duhului”, pribeag și pelerin, și eu, un copil sfios și ascultător, dornic de primenire și fortificare, pe calea către Cer. El un Leu, iar eu un mielușel. Raportându-mă la profeția mesianică a lui Isaia (11, 6), această aparentă contradicție acoperea însă o fericită și de Dumnezeu binecuvântată completare. Bătrânul oștean avea nevoie de un tânăr scutier. Da, Înaltul Bartolomeu era direct în cuvânt și nu pregeta să spună apăsat ceea ce majoritatea o spunea mai ferit sau n-o spunea deloc. Acum cred, însă, că ne ajută, de dincolo, cu rugăciunile sale și ne întărește pentru a putea da o mărturie dreaptă, o mărturie a dragostei, prin care cuvântul Evangheliei să rodească în inima omului zilelor noastre…