– Reluat la patru ani distanță, din cauza pandemiei, Festivalul Internațional de Teatru „Shakespeare” a adus la Craiova concerte, filme, expoziții foto, dar mai ales spectacole și întâlniri cu nume uriașe ale teatrului mondial –
La întâlnire cu Robert Lepage
Cu lumină și umbră, pentru că așa e și lumea personajelor shakespeariene, aprinsă de pasiuni și împinsă înainte de sclipiri și de porniri viscerale, și cu o explozie de sunet și de culoare, un video-mapping cu predominante tonuri de roșu: așa s-a deschis pentru publicul larg Festivalul de Teatru „Shakespeare”, de la Craiova. Joaca incandescentă a proiecțiilor de pe zidurile istorice ale Palatului Administrativ a stârnit curiozitate și a adunat craiovenii în piațeta din fața clădirii. Era doar prima din cele unsprezece zile bogate în întâmplări teatrale, care au dat orașului un aer de vacanță și sărbătoare și care au adus, în vechea capitală a boierilor de altădată, 160 de evenimente, peste 40.000 de spectatori și 700 de invitați: actori, regizori, critici și jurnaliști din toate colțurile lumii. O performanță absolut remarcabilă! Iar ediția actuală din 2022 a văzut împlinit și un vis mai vechi al organizatorilor: acela de a-l avea ca invitat pe Robert Lepage, marea legendă a teatrului internațional, cu „887”, spectacolul scris, regizat și jucat de el. Un pariu teatral câștigat, fiindcă Sala Mare a Naționalului craiovean a fost arhiplină la ambele reprezentații.
Poți povesti un spectacol de teatru, fără să comiți un sacrilegiu? Poți da seamă despre ce s-a întâmplat pe scenă, în seara reprezentației, fără să spulberi în vreun fel magia care s-a produs? Mă gândeam la toate astea, încercând să-mi găsesc cuvintele potrivite, în timp ce Lepage își reconfigura jucăria pe scenă, „cutia de amintiri”, pe care a construit-o cu inepuizabilă ingeniozitate tehnică. Transformat pe rând în apartament, bloc, bar și bucătărie, cubul lui Lepage ascundea între modulele lui toată copilăria autorului. O lume în sine, cu lumini care se aprind și se sting pe etaje, cu uși care se deschid, cu taxiul tatălui și acordurile dureros nostalgice ale piesei lui Sinatra persistând în albastrul nopții. O lume care prinde laolaltă, ca-ntr-un vis, certurile scandaloase din apartamentul de vizavi, deznădejdea mamei, derapajele vecinei adulterine și tristețea tatălui său. Botezat după numărul străzii din Québec unde a copilărit, „887” e un spectacol extrem de personal, o călătorie înapoi în ținuturile propriei memorii, sprijinită scenic de o desfășurare de mijloace tehnice surprinzătoare. Mi-a plăcut că la aplauze Lepage n-a ezitat să-i scoată pe scenă și pe cei 9 tehnicieni, dotați cu fire, microfoane și căști, fără ajutorul cărora magia ar fi fost imposibilă.
La fel de sclipitor a fost Robert Lepage și în dialogul purtat a doua zi, pe scena teatrului, cu profesorul și criticul Octavian Saiu. Nu cred să fi existat un amfitrion mai potrivit să descoasă cu întrebări acest mare creator de teatru québécois, căruia eticheta de geniu i s-a aplicat nu o dată. Adevărată sărbătoare a spiritului, cele 30 de minute de conversație au trecut aproape pe nesimțite. „Cel mai rău lucru care ți se poate întâmpla în viață e să ți se îndeplinească dorințele!” a spus el pe scena Teatrului din Craiova. A vorbit despre cum un spectacol în limba engleză iese întotdeauna mai scurt decât unul în limba franceză și a mărturisit că îi place să se lase purtat de oameni și întâmplări, să spună da unor drumuri nesigure, nebătute. „Riști să te mai și rănești pe traseu, dar farmecul și excitementul vin doar dacă lași spectacolul să te conducă singur. Uneori, mă simt Cristofor Columb. Sunt convins că acolo, undeva, există un alt continent. Frumusețea e să-i ții pe cei cu care lucrezi dornici să ajungă cu tine la el, chiar dacă încă nici tu nu l-ai descoperit.” În puținul timp liber care i-a rămas, Lepage a transformat o plimbare de un sfert de oră prin Craiova într-una de patru ore, captivat de frumusețea orașului, de farmecul lui oltenesc. A participat chiar și la petrecerea finală și n-a ezitat să stea de vorbă cu fiecare om în parte, generozitate rar întâlnită la cei de calibrul lui. Am mai aflat și că spectacolul lui a fost unul din cele mai scumpe din festival, a presupus destulă bătaie de cap tehnică și a necesitat aducerea decorului din Canada, cu un tir care a traversat Oceanul pe vapor.
Un regat pentru un cal!
La Craiova a fost prezent și spectacolul altui gigant al teatrului, lituanianul Oskaras Koršunovas, pe care tot festivalul îl aștepta cu sufletul la gură. E atât de premiat, încât mai bine calculați singuri câte trofee a adunat: născut în 1969, ia cam 2, 3 premii pe an. Pentru „Othello”-ul lui, jucat în capitala Băniei, un microbuz plin ochi a bătut drumul special de la Sofia.
România n-a stat nici ea mai prejos, aducând în festival o parodie în cheie absurdă a marii capodopere shakespeariene, pe un text de Eugen Ionesco, sub privirea regizorală a lui Silviu Purcărete. Dar și un Richard al III-lea, cu costume futuriste, într-un decor super minimalist, pus în scenă de regizorul László Bocsárdi, chiar cu actorii-gazde ai teatrului din Craiova. Coloana sonoră, compusă de Magor Bocsárdi și țipetele de final ale actorului Sorin Leoveanu („Un regat! Un regat pentru un cal!”) o să-mi rămână multă vreme în minte.
Ada Milea, omul orchestră
A fost loc pentru toate genurile la Festivalul „Shakespeare” și m-am bucurat să găsesc în program și spectacolul Adei Milea. Efervescent, ca cea mai bună șampanie. Parodic. Burlesc. Inteligent. Absurd. Ironic până la demență. Nici nu știu ce cuvânt ar fi mai potrivit să aleg, ca să descriu nebunia muzicală pe care Ada Milea a pus-o în scenă în „Furtuna”. O „Furtună” a lui Shakespeare rescrisă (spre dezamăgirea celor care nu l-ar vrea atins pe bardul din Stratford-upon-Avon nici cu o floare), deconstruită, golită de decoruri, cu cablurile și tertipurile la vedere și indicațiile scenice strigate-n gura mare. Pentru că povestea pe care Ada Milea o spune, la 13 microfoane risipite pe scenă, nu e doar despre viață și moarte, vis și magie, ci și despre iluzia pe care teatrul însuși ne-o vinde. Iar muzica ei, inconfundabilă, dă măsura acestui om orchestră care este. Cu pedale de efecte și loopere, cu delay-uri auditive, proiecții de culoare și visuals, dar mai ales cu talentul cameleonic al Ancai Sigartău, al lui Cătălin Babliuc, al lui Lucian Iftime, al Silvanei Negrutiu și al Mariei Veronica Vârlan, pentru o oră și douăzeci de minute Ada Milea dezvrăjește teatrul și revrăjește lumea.
Mărturisesc: mi-e un pic frică de cei care nu-i înțeleg demersul, care nu-i gustă ghidușiile și slalomurile culturale, făcute cu atâta subtilitate. Pentru mine, care l-am ratat la vremea premierei lui la Bulandra, spectacolul „Furtuna” e unul din muzicalurile anului, iar bucuria că l-am descoperit la Festivalul „Shakespeare” e enormă. E un spectacol atât de bun, că singurul lucru pe care îl regret e că la Craiova n-a avut parte de o sală pe măsură. Fotoliile post-apocaliptice ale Casei Studenților și acustica ei de ghetou n-au fost la înălțimea talentului cu care Ada Milea a revizitat, în cheie postmodernă, această ultimă, gravă piesă a lui Shakespeare.
Leagăne între cireși
Există un loc ascuns în Craiova, unde cocoșii se plimbă liberi printre mese, cireșele stau să dea în pârg, burgerul e obscen de zemos, iar iarba miroase a dragoste. E grădina-terasă în care actorii Teatrului Național ies la final de spectacol și locul care i-a adăpostit, adesea, pe invitații festivalului de căldura dogoritoare. La mesele umbrite de cireși și-n leagănele atârnate în castani s-au dezbătut spectacole, s-a băut bere, s-au făcut interviuri și s-a lenevit. Din discuțiile începute acolo s-au legat și petrecerile de mai târziu, întinse până la ore mici, în noapte. Și, dacă tot vorbim de petreceri, n-aș putea să nu-i menționez pe nemții de la Klangphonics, care au cântat pentru prima dată în România și care au reușit să ne facă pe toți să dansăm. Recunosc, nu mă așteptam la un concert atât de cool la Craiova. Dar combinația de instrumente acustice, pe un fond de synth-uri și efecte electro, în decorul gri, industrial, de la Valetta Towers, părea decupată direct din Berlin.
Când teatrul coboară în stradă
Dacă n-ați vizitat niciodată parcurile Craiovei, ați face bine să le vedeți. Rareori în viață am văzut aglomerări vegetale mai luxuriante, spații verzi mai frumoase și mai îngrijite. Cred că la asta s-au gândit și organizatorii când au pus concertul de jazz al suedezilor Julia și Romeo Koren și spectacolul „Fantomele lui Shakespeare” în Grădina Botanică, iar spectacolele „Kill Will” și „Visul unei nopți de vară” în Parcul Romanescu. Coborât în stradă, dezbrăcat de artificiile unor decoruri impresionante, Festivalul „Shakespeare” a atras în caruselul lui cultural și oamenii de rând, mai puțin obișnuiți cu sălile de teatru. Maratonul performanțelor stradale a fost câștigat însă, de departe, de spectacolul lui Alexandru Boureanu, „Doamnele lui Shakespeare”, care a călătorit timp de unsprezece zile pe toată centura orașului, cu un camion care a servit pe rând de culise, scenă, sală de repetiții și mijloc de transport. S-a oprit în cartierele mărginașe ale Craiovei, pe străduțe mai puțin populare. A strâns în jurul lui vecinătatea bucuroasă, uluită de acest miracol care se numește teatru, și a lăsat tuturor pe limbă un gust de vacanță, un dor de a fugi în lume, cum fugeau altădată unii, cu circul.
Muzică la Cetate
Nu știu cât se omoară lumea după muzica elisabetană, dar când concertul se întâmplă pe malul Dunării, la marginea unei păduri de plop care-și scutură încă puful, la ora la care luciul apei începe să se confunde cu cerul, fiți siguri că și muzica sună altfel. La doi pași de Calafat, fostul port agricol de unde plecau altădată grânele boierilor spre Viena și Budapesta, transformat azi de Mircea Dinescu în centru cultural, a găzduit recitalul de sonete shakespeariene al Alexandrinei Chelu. Cei care au fost prezenți în seara cu pricina au înțeles că miracolele nu vin doar de la Maglavit, ci și de la lumina care plutește pe ape. Cât despre viile lui Dinescu și samovarul lui uriaș cu muscat-ottonel, credeți-mă când vă spun că au dezlegat limbile și au făcut ca toate întâmplările să pară cumva mai înalte.
Era o toropeală plăcută la Cetate, una care făcea apa să tremure lin. Și nu m-aș mai fi dat dusă, dacă festivalul nu ne-ar fi așteptat înapoi la Craiova cu nenumărate alte întâmplări, desfășurate adesea în paralel: lansări de carte și ateliere de teatru, conferințe de presă și întâlniri cu publicul, expoziții de costume elisabetane și proiecții documentare.
Greu de decis la care să participi. Mai ales când pentru unele dintre ele trebuie să te dezbraci până la slip, să-ți pui masca de scufundător și să te arunci într-un bazin de înot.
Dintre toate surprizele pe care Festivalul „Shakespeare” le-a pregătit la Craiova, pe una nu mi-aș fi putut-o imagina nici într-o mie de ani: o expoziție de fotografie subacvatică, cu imagini din „Regele Lear”, spectacolul montat la București de georgianul David Doiashvili. „WaterLear” e o poveste despre stările mai mult sau mai puțin lichide ale emoțiilor noastre, surprinse pe chipurile actorilor István Téglás, Raluca Aprodu, Marius Manole, Alexandra Sălceanu, Monica Davidescu, Tudor Istodor, Mihai Constantin și alții. Acolo, în liniștea și imponderabilitatea subacvatică, cu simțurile ascuțite și percepția ușor dilatată, joaca lor actoricească atinge alte intensități și alte dimensiuni. E un experiment unic în România, vernisat prima oară la Iași și expus acum în bazinul de înot al Hotelului „Ramada”, pentru care „vinovat” e Florin Ghioca, fotograful care de opt ani de zile imortalizează spectacolele Naționalului bucureștean.
La închiderea ediției
Primăvara e un anotimp numai bun pentru un festival. Îmi ziceam asta, în timp ce băteam străduțele Craiovei la picior. Case boierești părăsite, năpădite de ierburi și de trandafiri sălbatici, caprifoi pe porți, care-și împrăștie mirosul intens după ploaie, clădiri vechi, minunat renovate, magazine mici cu rochii de mireasă, florărese și afișe pe jumătate rupte. Un amestec de nou și vechi. De modern și dărăpănat. Un farmec straniu care învăluie orașul cu aerul lui de provincie. Mi-a mai plăcut la Craiova că taxiurile ajung în două minute la locul de pornire și în patru minute la destinație, că fotoliile Sălii Mari a Teatrului Național sunt confortabile și locul pentru picioare e suficient. Că la „Alt 12” se bea apă tonică cu felii de castraveți și lămâie. Că teii și castanii își scuturau florile chiar în curtea hotelului meu.
Cât despre „Tiger Lillies Perform Hamlet”, muzicalul atât de așteptat care a și închis festivalul de la Craiova, a fost orice, numai un „Hamlet” clasic nu. Muzicienii de la Tiger Lillies nu s-au dezis nici de data asta de stilul care i-a consacrat, îmbrăcând celebra piesă shakespeariană cu o haină de umor macabru, sarcasm și decepție, isterie, angoasă și melancolie. 150 de minute intense, îndelung aplaudate, momente de grație pură, o Ofelie care joacă orizontal, agățată în cordeline, și o muzică stranie, care mi-a plăcut atât de mult, că am intrat să-i văd de două ori la rând.
S-a dansat mult în ultima noapte a festivalului, curtea halei industriale de la Valetta a ținut loc de ring de dans. S-a băut, s-a povestit și oamenii s-au îmbrățișat ca-n vremurile bune, cu amestecul acela de entuziasm și oboseală, de bucurie și regret că totul s-a terminat. Doar magia teatrului, vraja din spatele cortinei au continuat să pulseze în noi, dimineața, când festivalul își închidea porțile, iar Jiul ridica aburi spre cer.
A fost intens și bogat festivalul, iar bucuriile culturale n-au lipsit. Aș pune totuși un mic bemol la intervențiile sforăitoare și prăfuite din partea autorităților, la toate acordările de diplome și discursurile pompoase citite de pe foi, care nu se mai poartă la niciun festival mare din lume. Lipsa lor n-ar fi știrbit cu nimic înălțimea unor performanțe artistice, pentru care echipa Festivalului „Shakespeare” și a Teatrului „Marin Sorescu” din Craiova își merită aplauzele din plin. Cu numele internaționale prezente la această a XIII-a ediție și cu concentrarea de spectacole de care am avut parte timp de unsprezece zile, Craiova stă pe harta marilor festivaluri de teatru din lume, nu chiar departe de Edinburgh sau de Avignon.