
Cu atenţia opiniei publice româneşti fixată pe războiul din Ucraina, cu „instanţele” UE şi NATO mai puţin interesate acum să intervină la derapajele de la valorile şi normele democraţiei reale , „antanta cordială” dintre PSD, PNL şi UDMR, aflată la guvernare, funcţionează din plin. Mai sunt, desigur, „mici neînţelegeri” (în genere, fireşte, pe probleme de acces la distribuirea fondurilor bugetului şi a celor europene), dar stabilitatea, principalul obiectiv imediat al preşedintelui Iohannis, s-a înfăptuit deja. Evident, vremurile tulburi în care trăim (cu pandemia şi războiul din apropiata Ucraină) au cerut această stabilitate, au impus-o şi au solicitat – pe fondul ei – anume ajustări ale programelor de guvernare ale partidelor aliate. Stabilitatea a oferit şi anume oportunităţi pentru corijarea efectelor perverse ale guvernărilor anterioare: de la necesităţile creşterii economice (fără de care ţara ar bălti în subdezvoltare şi sărăcie), la corijarea defectelor justiţiei româneşti (vizând armonizarea acesteia cu legislaţia europeană şi jugularea corupţiei endemice), lipsuri ce ar fi fost corectate și de alianța PNL-USR, dacă ar fi avut o majoritate parlamentară substanţială, cum are actuala alianţă de guvernare. Stabilitatea este însă departe de a-și fi arătat roadele. Programul ei, negociat între protagonişti, ar fi putut permite un echilibru între cerinţele protecţiei sociale, specifice „viziunii” PSD-iste, şi reformismul liberal, ce susţine iniţiativa individuală. Stabilitatea ar fi trebuit să asigure un ritm predictibil al dezvoltării socio-economice, fără îndatorarea accelerată a ţării şi fără „amânarea” continuă a „ţintelor” generale ce fixează cadrul acestei dezvoltări. N-a fost să fie aşa, deşi atât PSD-ul, cât şi PNL-ul, secondate de UDMR, căzuseră de acord că sunt necesare reformarea administraţiei, stabilizarea justiţiei, absorbţia fără tergiversări a fondurilor (naţionale şi europene ) şi protecţia defavorizaţilor, crunt loviţi de efectele crizelor (sanitară şi economică) declanşate de contextul neaşteptat.
Pentru partidele implicate în „marea alianţă”, stabilitatea a însemnat altceva. PSD-ul şi-a impus pe toate planurile politicile, pe care PNL-ul le-a acceptat, cu vagi reacţii identitare. El a renunţat total la reformarea administraţiei statului după includerea membrilor şi clienţilor săi în instituţiile acestuia. Abdicarea PNL-ului de la propriul program s-a produs în urma lichidării conflictelor interne, prin excluderea sau alungarea liberalilor convinşi ideologic. PNL-ul „oficial”, preluat de generalul Nicolae Ciucă, a absorbit obiceiurile şi metodele PSD-iste de promovare şi integrare socială, oamenii săi devenind parte cu drepturi depline a clasei birocratice a administraţiei, care este baza „stabilităţii sociale”, urmărită de toate guvernările postcomuniste. Nu este de mirare că, în situaţia dată, democraţia românească a devenit una și mai „originală” decât până acum, birocraţia ce parazitează administraţia impunând „rotative” formale la putere, în spatele cărora se ascunde statul confiscat.
Acceptarea de către PSD a împărţirii puterii cu PNL a generat, aşadar, stabilitatea, excluzând, pentru multă vreme, probabil, conflictele politice majore dintre ele. Din păcate pentru democraţia reală, grupările antisistem existente în clipa de față sunt divizate sau extremiste, vulnerabile prin incapacitatea de a oferi electoratului alternative ideologice valabile la confuzia între stânga şi dreapta generată de neaşteptata asociere PSD-PNL. „Forţa dreptei”, gruparea condusă de Ludovic Orban, este obligată, de aceea, să demonstreze că reprezintă „adevăratul liberalism”. USR-ul trebuie să-şi precizeze opţiunea doctrinală, „progresismul” său baleind, momentan, între stânga şi dreapta. Fractura provocată de plecarea din rândurile sale a lui Dacian Cioloş şi a adepţilor lui îl slăbeşte şi mai mult, derutându-i susţinătorii. În ce-l privește pe AUR, el trebuie să înţeleagă că violenţa, gândită ca o „haiducie” împotriva bogaţilor „trădători şi corupţi” nu este o soluţie politică. Partidul are, în plus, obligaţia de a demonstra că, deşi luptă împotriva „amestecului străinilor în treburile interne”, nu sunt chiar ei „produsul” discret al unor interese străine.
România a obţinut, aşadar, stimulată de preşedintele Iohannis, stabilitatea politică, așa de importantă, mai ales în contextul actual internațional. Regimul politic va încerca, prin toate mijloacele legale, să o conserve. Propuneri legislative, precum pachetul de legi ce potenţează serviciile secrete sau „legea defăimării”, ce blochează atacurile la adresa formaţiunilor politice şi a conducătorilor lor – urmăresc să cimenteze această stabilitate. O cercetare mai atentă arată însă că, în realitate, rezultatul ei este băltirea ţării la limita subzistenței.