De ce nu merg lucrurile bine în România? De ce, cu toate resursele ei bogate, umane şi materiale, ţara continuă să se bălăcească în mlaştina subdezvoltării şi a sărăciei? De ce, în ciuda ajutoarelor (interesate sau dezinteresate), în ciuda nenumăratelor „programe şi proiecte”, nimic nu pare a se aşeza temeinic, nimic nu are o dezvoltare predictibilă coerentă? Sunt multe întrebări la care cetăţenii acestei ţări așteaptă răspuns. Unele dintre ele ar putea fi legate de miturile-fondatoare ale comunităţii (Meşterul Manole, Mioriţa etc.) ce îi caracterizează pe români ca fiind „sub vremi”, resemnaţi cu propria lor soartă, cu eternul provizorat, în care nimic nu poate fi dus până la capăt. De aici ar veni indiferența, „lejeritatea” cu care autohtonii îşi privesc și își trăiesc prezentul. Răspunsuri ar putea fi găsite şi în „vicisitudinile istoriei”, în împrejurările ce nu au permis formarea unor structuri organizatorice temeinice, pe baza cărora să se construiască viitorul. Xenofobia, teama de „străinii care ne fură bogăţiile” – a devenit o scuză pentru mai toate regimurile ce au administrat, în timp, ţara. Dar chiar şi atunci când diverşi conducători aflați la cârma țării şi-au impus dur viziunile de dezvoltare prin dictaturi, rezultatele au fost, în mare parte, derizorii. Bogăţiile naționale au fost jefuite mai abitir de funcţionarii autohtoni, decât de străinii chemaţi să ajute la ridicarea statului. Românilor le-a lipsit aproape întotdeauna reperul normativ fix, la care să se raporteze şi în funcţie de care să-şi structureze comportamentele. Un stat cu o legislaţie schimbătoare după conjuncturi nu poate fi un reper, fiind, mai degrabă, perceput drept o entitate vrăjmaşă, imprevizibilă, ce trebuie înşelată şi/sau „unsă”, ca să funcţioneze. Iar birocraţia de stat s-a transformat, în cazul românilor, într-o clasă suprapusă comunităţii, ce beneficiază de puterile pe care aceasta le-a delegat statului. La români, statul a devenit principalul instrument al ascensiunii sociale şi al bunăstării angajaţilor lui.
Am făcut această digresiune pentru a încerca să demonstrez că, după căderea comunismului, nu s-au schimbat prea multe în raporturile statului cu „supuşii lui”, deşi cei care l-au „preluat” au anunţat modernizarea şi democratizarea lui, cu scopul sincronizării cu statele civilizate ale occidentului. Toate numeroasele rateuri ale statului român postcomunist par a confirma „confiscarea statului”, în aşa-zisa nouă construcţie a lui, de către propriii lui funcţionari (experimentaţi sub comunism), deţinători ai puterii. Cu o asociere între funcţionărimea administrativă şi partidele la putere, statul continuă să fie perceput ca opus cetăţenilor, cu reglementări conjuncturale ce îi fac acţiunea impredictibilă. Nu întâmplător, funcţionarii de stat sunt văzuţi ca stăpânii banilor, ca adevăraţi stăpâni ai celorlalţi cetăţeni, prin drepturile arbitrare pe care şi le-au acordat. Devin de înţeles aspiraţiile politicienilor de a se integra în instituţiile statului şi tendinţa lor de a-şi răsplăti rudele şi clienţii cu funcţii în cadrul acestora.
Am comentat situaţia actuală din dorinţa de a înţelege de ce funcţionarii publici nu sunt amendaţi, atunci când – din motive mai mult sau mai puțin obscure – acţiunile lor aduc pagube întregii comunităţi. Cazul lui Ionel Arsene, preşedintele Consiliului Județean Neamț, este relevant. Arsene a acordat un contract de reabilitare a unui pod rutier din judeţul pe care îl conduce, unei firme „de casă”. Podul, inaugurat cu fast, s-a prăbuşit, ceea ce indică „lucrări de mântuială”, deşi calculul costului s-a făcut ca pentru un pod nou. Fără a vorbi de vreun „parandărăt” (deşi suspiciuni există), Ionel Arsene nu a fost demis din funcţia publică, deşi a fost responsabil de lucrare, cum cere fişa postului lui. Arsene a fost doar „mustrat” cu suspendarea (temporară) din funcţia de lider al organizaţiei de partid judeţene. Nu am numit partidul (PSD) pentru că situaţia se repetă şi în cazurile altor funcţionari publici, proveniţi din alte partide. Costel Alexe şi Mihai Chirica (de la PNL), au fost pedepsiţi pentru fapte cu iz asemănător, tot cu suspendări temporare, „pe linie de partid”. „Foncţia” aducătoare de venituri inclusiv pentru partid, a rămas. Cum să se raporteze, în asemenea condiţii, cetăţeanul de rând, la administraţia statului, la statul însuși? Cum se poate, în acest context, să se schimbe modul de percepere a statului de către cetăţeni? Cum poate fi redusă neîncrederea lor funciară în el? Și să ne mai mirăm că numeroși cetăţeni preferă să îl părăsească? Vă las să căutaţi singuri răspunsurile.