* Lavinia Braniște, „Mă găsești când vrei”, roman, Editura Polirom (tel. 0232/21.74.40), 200 p.

Știu că odată cu scumpirea facturilor și a alimentelor pasionații de lectură au fost nevoiți să taie de pe lista de cumpărături cărțile. Cu atât mai mult cu cât cititorii de ediții pe hârtie, câți mai sunt, fac parte în general din categoria celor cu venituri mici, din care, fără economii la sânge, nu-și pot acoperi nici strictul necesar. Instituțiile statului care ar trebui să se ocupe concret de „încurajarea lecturii” și propagandă culturală – Ministerul Culturii, Ministerul Educației, Institutul Cultural Român, în lipsa unei legislații concepute prin consultarea cu specialiști direct implicați (scriitori, editori, profesori, librari, bibliotecari), alocă subvenții pentru cu totul alte „activități”, doar ca să bifeze că sinecuriștii ce umplu schemele de personal își merită leafa. Acum, când costul hârtiei și al tiparului a crescut mult, ceea ce se reflectă, normal, în prețul cărților, mă și jenez să vă fac poftă de noi apariții editoriale. Și sunt cu atât mai multe și mai tentante, cu cât puterea de cumpărare a cititorilor scade. O soluție pentru „criza cărții” ar fi reînființarea bibliotecilor publice de cartier, în școli (chiar și în mediul rural) și finanțarea achizițiilor pentru ele de la buget. Am ajuns și eu să mă gândesc de două ori și să sufăr pentru renunțări când fac turul librăriilor supraviețuitoare. În vara care s-a sfârșit am optat mai ales pentru romancieri români din „noul val” și am scris aici despre cei în care am recunoscut, atât cât mă pricep ca amator, talente remarcabile. „Criza cărții” nu e la noi și o criză de scriitori tineri, cu voci distincte, subiecte cu miză actuală, structură originală. „Mă găsești când vrei” e al treilea roman al Laviniei Braniște (n. 1986), după „Interior zero” (2016) și „Sonia ridică mâna” (2019), care primise mai multe premii, deplin meritate! Așteptările în cazul ei îmi erau mari. Se tot spune că, oricât de strălucit ar fi debutul, abia a doua carte confirmă romancierul de cursă lungă și „Sonia…” asta făcea, cu brio. Noul roman însă are deja o tentă de manierism feminist și cam bate pasul pe loc. Forța romanelor și povestirilor ei realiste despre lumea românească de azi în relație cu trecutul comunist și viitorul incert, mâna sigură cu care dădea viață unor personaje variate formate și deformate de mediile lor se diluează acum în psihologism și „cazuri” ce fac succesul cărților scrise de „consilierii de cuplu”. Personajul narator, Maria, e la fel de nesigură, derutată, nemulțumită de ea însăși ca și cele din romanele precedente. Tatăl Mariei, medic, deci om de știință, devine la bătrânețe un fanatic religios, tot așa cum bunicul fost securist din „Sonia…” – dacă țin bine minte – ajungea bisericos. Mai sunt și alte reluări, bănuiesc neintenționate, vădind oarece secătuire a imaginației narative. „Mă găsești când vrei” e un roman de dragoste sortită eșecului. Bărbatul de care se îndrăgostește Maria la 34 de ani, Victor, e dominator, bogat și îi dă iluzia de siguranță. Descurcăreț, perseverent, pe cât de culant pe atât de brutal, cu o slujbă misterioasă ce implică multe deplasări prin lume, el se vădește a nu fi partenerul cu care să pună totul la comun: „După mult timp în care am crezut că era cu adevărat fascinat de mine, după ce s-a prăbușit totul, după ce a trecut toată durerea și a început furia, am început să mă uit în urmă cu alți ochi. Și să mă întreb dacă nu cumva era fascinat de el însuși”. Relația lor devine treptat pentru Maria un carusel emoțional insuportabil. În povestea ei spusă la persoana I sunt incluse și alte cupluri: cel al părinților ei, cel al fratelui lui Victor cu soția Andrada, dar spre deosebire de femeile-victime din aceste mariaje, naratoarea ține la identitatea și independența ei. Își scrutează lucid vulnerabilitățile, frica de singurătate, nevoia de iubire și îl părăsește pe Victor („Aveam impresia că toată viața mea e un lung șir de alegeri greșite, că eu însămi sunt greșită”). Scris în ritm alert, cu un bun dozaj între observații de detalii, atmosferă, dialoguri și vorbire indirectă liberă, romanul se citește ușor.