Crima a făcut înconjurul lumii: Mahsa Amini, o tânără iraniancă în vârstă de 22 de ani, a fost ucisă de polițiști, pentru că purta vălul tradițional legat prea lejer. Moarte prin tortură, din pricina unei șuvițe de păr scăpate de sub hijab. Întâmplarea a stârnit revoltă și protestele în Iran se țin lanț. Mai întâi au ieșit în stradă femeile, apoi bărbați, adolescenți și copii. S-au implicat chiar și mari personalități din lumea occidentală, membri ai guvernelor, politicieni și artiști. Mișcarea de stradă s-a transformat în revoluție populară. Cum e oare posibil ca moartea unei femei să destabilizeze ordinea socială?
Proba coșciugelor

Totul a început încă din 1979, când ultimul monarh al Iranului, Mohammad Reza Pahlavi, a fost înlăturat de la putere în urma unei revoluții. Occidentul a fost luat prin surprindere, pentru că mulți își închipuiau că în Iran curgea pe atunci lapte și miere. Dar motive pentru o revoluție existau, în realitate, destule. Unii extremiști islamiști erau profund deranjați de politica de occidentalizare pe care o ducea monarhul lor. În plus, în vreme ce șahul se lăfăia într-un lux orbitor, majoritatea supușilor trăiau într-o sărăcie cruntă, abia având ce mânca. Profiturile uriașe obținute din petrol nu ajungeau și la ei. Așa că nemulțumirile erau mari și veneau din multe direcții.
Printre nemulțumiți se aflau și numeroase femei, deși acestea o duceau pe atunci incomparabil mai bine decât în prezent. Ele se puteau îmbrăca după cum le plăcea și erau libere să muncească ori să meargă la studii înalte. Unele tinere s-au implicat chiar și în politică, devenind activiste și militând pentru înlăturarea de la putere a șahului. Un exemplu este Nahid Sarvestani, care trăiește azi în Suedia și e o producătoare de filme documentare respectată la nivel internațional. Era încă studentă când monarhia a fost înlocuită de un regim teocratic, condus de ayatollahul Ruhollah Khomeini. Odată ajuns la putere, marele lider religios a călcat în picioare orice urmă de libertate, instaurând un soi de dictatură a clericilor. Văzând că revoluția la care visau a fost deturnată și că țara a ajuns, din toate punctele de vedere, într-o situație și mai dezastruoasă decât pe vremea șahului Jina, Nahid Sarvestani și multe alte iranience au intrat în rezistență. Dar au fost prinse și aruncate în spatele gratiilor. 100-120 de femei, într-o celulă de 18 metri pătrați, după cum avea să povestească una dintre fostele deținute. Femeile erau atât de înghesuite, încât nu puteau să doarmă întinse, ci doar în picioare, până ce leșinau. Unele au fost biciuite și torturate. Altele au fost violate. Una dintre fostele deținute, închisă opt ani, i-a povestit lui Nahid Sarvestani că gardienii au anunțat-o într-o zi că o vor executa. „Mi-a trecut toată viața prin fața ochilor. Toate evenimentele, toți cei dragi. Am auzit împușcături. Nu știam dacă murisem sau nu. Cine știe cum te simți după moarte? Dar chiar atunci s-a auzit un râs de bărbat. Când au râs, mi-am dat seama că era o execuție în bătaie de joc”, a spus ea. Cea mai teribilă metodă de a frânge voința deținutelor era însă cea de a le ține închise într-un fel de cutii asemănătoare coșciugelor. „Câteva sute de «coșciuge» au fost puse într-o cameră mare. Femeile erau așezate în ele cu fața la perete. Aveau ochii legați 24 de ore din zi și erau obligate să stea nemișcate de la șase dimineața la zece seara. Fie în liniște deplină, fie rostind rugăciunile care se auzeau în megafoane. Erau făcute să creadă că muriseră deja. Unele au rezistat câteva zile, altele chiar nouă luni”, a povestit Nahid Sarvestani în documentarul „My Stolen Revolution” („Revoluția mea furată”), care poate fi urmărit și pe Netflix. Însă acesta nu a fost decât începutul.
Neveste la 9 ani
Ayatollahul Khomeini, noul lider suprem al Iranului, a impus o guvernare care nu seamănă cu nimic din ceea ce cunoaștem în Occident. Pornind de la ideea că normele religioase trebuie aplicate deopotrivă în spațiul social și în cel politic, ca unic antidot împotriva corupției, a instituit un regim în care cei mai puternici și influenți oameni din Iran au devenit clericii, iar legea supremă a fost „șaria”, derivată din Coran, cartea sfântă a musulmanilor. Dar șaria a fost o nenorocire pentru femei, pentru că ea le cere să-și ducă viața ca niște umbre. Fiind considerate o întruchipare a seducției sexuale și a viciului, femeile n-au voie să atragă deloc atenția asupra lor. Nu le este permis să vorbească tare în public și nici măcar pașii nu trebuie să le fie auziți de bărbați. În fața unui judecător, mărturia unei femei are doar o jumătate din valoarea mărturiei reprezentanților sexului tare. Femeile din Iran depind în totalitate de bărbați, între altele, și pentru că sunt împiedicate să meargă la școală și să muncească. Femeile depind de un bărbat, chiar și ca să iasă din casă – de pildă, la cumpărături sau la medic. Ele nu au voie să meargă pe stradă nesupravegheate, ci trebuie să fie însoțite de soț ori de un bărbat care le e rudă de sânge. Dar chiar și așa, poliția le oprește adesea pentru a le legitima și a verifica dacă bărbatul care le însoțește are cu adevărat calitatea s-o facă. În plus, femeile trebuie să fie mereu îmbrăcate în public astfel încât să aibă trupul și părul acoperite în întregime. Regulile privind îmbrăcămintea se aplică încă de când o fetiță împlinește cel de-al nouălea an de viață. De altfel, întreaga copilărie a fetelor se termină când ele împlinesc nouă ani. La această vârstă, ele devin responsabile în fața legii, fiind judecate ca femei adulte. Cu alte cuvinte, dacă o fetiță culege câteva dintre cireșele vecinului, se poate trezi condamnată penal la amputarea a patru degete de la mâna dreaptă, pentru că asta prevede șaria. Dar lucrurile nu se opresc aici. Fiind considerate adulte, fetele de nouă ani pot fi deja măritate. Justificarea ar fi aceea că și profetul Mohamed, adică întemeitorul religiei islamice, și-a săvârșit mariajul cu cea de-a treia lui soție, Aisha, pe când aceasta împlinise doar nouă ani. Iar dacă Mahomed a făcut-o, musulmanii sunt dornici să-i urmeze exemplul. Cum legislația iraniană nu consideră violența domestică o infracțiune, fetițele proaspăt căsătorite pot fi „disciplinate” fără opreliști de noii lor soți, uneori cu zeci de ani mai în vârstă. Dacă își înșală bărbații, soțiile pot fi ucise prin lapidare. Dacă divorțează fără voia soțului, rămân fără nimic – li se ia până și dota și sunt aruncate în stradă. Nici măcar copiii nu mai au voie să îi păstreze, aceștia rămânând la bărbat.
Paradoxul iranian: prostituție, droguri, poligamie
Există în Iran un soi de curți interioare împrejmuite de locuințe, compuse dintr-o singură cameră și lipsite de baie sau de bucătărie. Cine vrea să se spele sau are nevoie de apă se duce la fântâna din curte. Într-un asemenea complex de locuințe trăiau acum câțiva ani două prostituate, care au devenit subiectul unui alt documentar al lui Nahid Sarvestani. Cele două femei au explicat, între altele, cum e posibil ca prostituția să fie în floare într-o țară cu reguli atât de restrictive, în cazul sexului slab. Răspunsul e simplu: reprezentanții Poliției Islamice se fac că nu văd ce se întâmplă, atâta timp cât își primesc partea. Măcar în natură. „Și eu m-am culcat cu șeful Poliției Islamice. A citit din Coran mai întâi”, a povestit Fariba, de 24 de ani. Prostituata a precizat că polițiștii închid ochii și la droguri, pentru ca tinerii să nu se revolte. Într-adevăr, heroina face de la o vreme ravagii în țară, prinzându-i în mrejele ei pe săraci și bogați deopotrivă. „Când lumea e oprimată, așa ca noi, abuzul de substanțe crește”, a explicat simplu Fariba. Consumul de droguri, în special de heroină, a devenit pentru mulți singurul refugiu în fața unei vieți lipsite de aproape orice bucurie și a ajuns, mai nou, atât de generalizat, încât aproape că nu există familie să nu aibă pe cineva cu probleme. Probleme a avut și soțul Faribei, deși făcea parte dintr-o familie mândră de intelectuali. După ce a fost prins că a furat, probabil pentru a face rost de bani pentru droguri, a fost condamnat la ani mulți de închisoare, iar Fariba și băiatul ei au rămas pe drumuri. Trăiau de pe o zi pe alta, într-o mizerie cumplită. Când ieșea pe străzi să caute clienți, femeia își lua băiețelul de mână, un copil de vreo patru-cinci ani. Apoi intra împreună cu el în mașinile acelor străini, care se dovedeau, adesea, violenți. Fariba era într-o zi cu băiețulul în mașina unui client, când s-a întâmplat să fie azvârlită afară, din mers, după ce se plânsese că prețul era prea mic: 5 tomani, nici măcar un euro întreg. După acest episod, s-a jurat să nu mai practice prostituția. Dar ce altceva putea să facă, din moment ce munca cinstită i-ar fi fost refuzată? Ei bine, exista o portiță. În Iran e permis ca un bărbat să își ia, dacă poftește, o sigheh, adică o soție în plus, pentru care se plătește o taxă. Legea permite asta fără probleme. Un asemenea mariaj temporar poate dura oricât: o oră sau ani. Și se negociază dinainte, când viitorii „miri” stabilesc exact atât durata mariajului, cât și prețul pe care bărbatul îl va oferi femeii pentru perioada convenită. Cei doi se duc apoi la un mullah, adică un cleric, care oficializează această căsătorie. Mariajul nu presupune pentru bărbat și alte îndatoriri financiare, iar soția lui provizorie nu primește nici moștenire și nici alte drepturi care li se cuvin soțiilor clasice. În ceea ce privește prețul, șase luni de mariaj pot fi negociate, de pildă, la 200 de tomani. De această practică s-a slujit și Fariba. A ieșit din complexul mizerabil de locuințe în care trăia și s-a mutat cu băiatul ei într-o locuință un pic mai decentă. Pentru ea a fost un mare salt înainte. În Iran se află în această situație mii și mii de femei. Motiv pentru care, la adăpostul ciudatului sistem sigheh, s-a dezvoltat și un înfloritor turism sexual, în special în marile orașe. Aici vin permanent extrem de multe femei din zonele rurale, care fug de la bărbații cu care au fost măritate cu forța. Se vând pe nimic, pentru că o altă cale de a se întreține nu au. Iar cele care devin soții provizorii mai că se pot considera norocoase. Chiar și numai o oră, de-ar fi, e o oră a cărei plată a fost „câștigată cinstit”.
Fericirea îi ocolește și pe bărbați
„Happy wife, happy life”, zice o vorbă. Adică, o soție fericită înseamnă o viață fericită. Și cam așa e. Însă în Iran, femeile se simt arareori împlinite sau măcar cât de cât mulțumite de viața lor. Tristețea lor se răsfrânge asupra copiilor, care sunt în jumătate din cazuri băieți. Ei devin bărbați abrutizați, cu mame triste și soții și mai triste, pe jumătate căzute în depresie și care în general nici măcar nu-i iubesc, căsniciile fiind aranjate de alții și umbrite adesea de zeci de abuzuri. La rândul lor, copiii simt de multe ori mai degrabă frică decât iubire de tată, în condițiile în care violența domestică e un fenomen atât de des întâlnit. Această nefericire generalizată își arată semnele la tot pasul. Gospodăriile oamenilor sunt neîngrijite, puțini dintre ei se obosesc să mai depună chiar și cele mai mărunte eforturi de dragul frumosului; să păstreze măcar curățenia sau să crească o floare în ghiveci, pentru a înveseli atmosfera. Străzile sunt și ele terne, prăfuite, murdare. Până și cântecele parcă sunt toate de jale, cu versuri tânguitoare, în care oamenii se vaită la nesfârșit de necazuri. Oricâte privilegii ar avea comparativ cu femeile, bărbații nu pot fi nici ei prea voioși, cu atâta durere în jur. Mai ales că nici nu prea are cine să le ofere iubire. Iar fără iubire, suntem cu toții pierduți, indiferent în ce colț al lumii trăim.
Dar dincolo de aspectele sentimentale, există și alte probleme de o gravitate excepțională, care-i afectează pe bărbații iranieni. Nici ei nu au parte de libertate. Și ei sunt adesea foarte săraci. În plus, și lor li se aplică șaria. Și pedepse draconice. Pentru blasfemie riscă, de exemplu, închisoarea sau chiar pedeapsa cu moartea. Pentru cei care întrețin relații sexuale fără a fi căsătoriți, 100 de lovituri de bici. Pentru consumul de alcool sau de droguri, 80 de lovituri de bici, la prima abatere, și pedeapsa cu moartea, la cea de a patra. Făptașilor li se aplică pedepse mai mici dacă dau semne de căință, dacă au fost iertați de victime, plătesc daune, promit să se îndrepte… Dar chiar și așa, amenințarea le atârnă mereu iranienilor deasupra capului ca o veritabilă sabie a lui Damocles. Cu atât mai mult cu cât pedeapsa cu moartea este foarte des întâlnită. Potrivit datelor prezentate de Wikipedia, în 1979 au fost executate peste 800 de persoane, între 1981 și 1985 au fost executate 7.900 de persoane, iar în 1988 a fost efectuată o execuție în masă a prizonierilor politici, în cursul căreia se estimează că și-au pierdut viața între 4.500 și 5.000 de prizonieri. Conform legii, iranienii pot fi uciși de un pluton de execuție sau prin lapidare, decapitare, aruncare de la înălțime și spânzurare. Această ultimă metodă a devenit în practică singura aprobată de autorități în ultimii ani, însă asta nu exclude complet alte variante, dintre cele mai sinistre.
Poliția moravurilor și moartea Mahsei Amini
În Iran, femeile care se abat chiar și numai un pic de la regulile instituite de autoritățile religioase pot fi „săltate” de așa-numita „poliție a moravurilor”, care are teoretic menirea să le țină o vreme în arest, pentru a le reeduca în spirit islamic. Numeroase imagini apărute pe internet arată însă că „reeducarea” aceasta începe încă dinainte de a ajunge la secție, femeile prinse fiind adeseori pălmuite, lovite cu bastoane, târâte pe asfalt și aruncate cu brutalitate în dube de polițiștii zeloși. Iar acesta este doar începutul. Odată ajunse în arest, femeile se pot aștepta la orice, inclusiv la violuri. Iar multe mor în condiții ciudate. Așa cum s-a întâmplat, în 16 septembrie, cu Mahsa Amini, o fată frumoasă, în vârstă de 22 de ani, care venise împreună cu familia să viziteze Teheranul. A fost oprită de poliția moravurilor, pe motiv că ar fi purtat hijab-ul „prea lejer” – adică i se vedeau probabil câteva fire de păr. Rugămințile la clemență din partea familiei n-au făcut decât să-i îndârjească pe ofițeri, care au devenit violenți și i-au pulverizat spray paralizant în față fratelui fetei, iar pe ea au băgat-o cu forța într-o dubă, pentru a o duce la secție. Martorii spun că, în timpul călătoriei, tânăra „a fost torturată și insultată”. Ajunsă la secție, Mahsa Amini a leșinat. Până să fie transportată la spital, murise deja. După cum s-a stabilit ulterior, ea suferise o fractură de craniu, o hemoragie internă și un edem cerebral. Deși n-a fost nici pe departe primul asemenea caz, decesul Mahsei Amini a transformat-o într-un simbol. Sau, cum s-a exprimat o rudă de-a ei, în „vocea furiei poporului iranian”.