„Maica Domnului este crinul neamului omenesc” – ARSENIE BOCA
– „Împlinindu-se trei ani de la nașterea Preacuratei Fecioare Maria, drepții ei părinți, Ioachim și Ana, și-au adus aminte de făgăduința lor, ca să aducă în dar lui Dumnezeu pe cel născut. Ajungând în cetatea Ierusalimului, au mers cu cinste la biserică, ducând întrânsa pre Biserica lui Dumnezeu cea însuflețită, pre prunca cea de trei ani, Preacurata Fecioara Maria” („Viețile Sfinților”) –
Intrarea în Biserică a Maicii Domnului (He eisodos tes theotokou, Praesentatio Beatae Mariae Virginis ad Templum), numită popular Vovidenia, datează din sec. al VI-lea. Ea comemorează ziua în care părinții Ioachim și Ana o duc pe Maria la Templul din Ierusalim. Intrarea în Biserică a Maicii Domnului se sărbătorește pe 21 noiembrie.
Nașterea și copilăria Mariei sunt descrise în evanghelia apocrifă Protoevanghelia lui Iacob, al cărei autor presupus este Iacov (Iacob), numit și Iacov cel Drept sau „fratele Domnului”, primul episcop al Ierusalimului (în anul 62, de Paște, evreii l-au ucis; în anul 2002 i s-a găsit urna de piatră utilizată la înmormântare). Când îngerul i-a spus că a prins sămânță în pântec și va naște prunc, Ana a răspuns: „Să trăiască Domnul Dumnezeul meu, dacă voi naște prunc – băiat ori fată – îl voi dărui Domnului Dumnezeu spre a-L sluji toate zilele vieții sale”. Destinul Mariei a fost hotărât de mama sa, Ana, sub inspirația îngerilor, încă înainte de a se naște.
După naștere, „Zi de zi prindea puteri copila. Când a împlinit șase luni, a pus-o Ana jos, pe pământ, să vadă numai dacă poate sta în picioare. Și ea, făcând șapte pași roată-mprejur, s-a întors în brațele Anei”. Șapte este numărul perfect, atât în Vechiul, cât și în Noul Testament. După „Sistemul Lumii”, cel de-al șaptelea cer este situat în exteriorul Universului nostru. În versiunea armeană a apocrifei, Maria face trei pași, tot un număr simbolic. După „Sistemul Lumii”, cel de-al treilea cer este situat în exteriorul Galaxiei noastre. Trei, șapte și nouă sunt numere divine. Cel de-al nouălea cer (și ultimul) este situat în exteriorul Corpului lui Dumnezeu Elohim (El).
„Când pruncul împlini un an, Ioachim făcu masă mare și chemă preoții, învățații, bătrânii și întreg poporul lui Israel”. Și așa „Lunile se adăugau una câte una la vârsta copilei. Când împlini doi ani, Ioachim îi zise Anei: «Iată, a venit timpul s-o ducem la Templul Domnului. Trebuie să ne ținem cuvântul dat, ca nu cumva să ne-o ceară Atotstăpânitorul și să rămână darul neprimit». Dar Ana răspunse: «Hai să mai așteptăm un an, ca să nu plângă mititica după tatăl și după mama ei». «Să mai așteptăm», încuviință Ioachim.”
„Când Maria împlini trei ani, Ioachim zise: «Chemați pe fiicele neîntinate ale evreilor. Fiecare să țină în mână o făclie aprinsă, pentru ca pruncul să nu tânjească după ce lasă în urmă, iar inima să nu-i fie răpită de vreun lucru străin la Templul Domnului». Fecioarele merseră cu făclii în mâini până la Templul Domnului. Aici preotul o întâmpină pe Maria și, sărutând-o, o binecuvântă zicând: «Domnul a preamărit pe veci numele tău. La sfârșitul veacurilor El își va arăta prin tine răscumpărarea fiilor lui Israel».”
„Și a așezat-o pe a treia treaptă a altarului, iar Domnul Dumnezeu a pogorât har asupra ei. Atunci Maria începu să danseze și toată casa lui Israel o îndrăgi.” Acest eveniment din viața Mariei îl sărbătorim la 21 noiembrie. Apoi, „Părinții plecară uimiți și mulțumeau Dumnezeului Atotstăpânitor că fiica lor nu și-a întors privirea înapoi. Maria rămase în Templul Domnului curată ca o porumbiță și primea hrană din palma unui înger.” Peste un an, Ioachim și Ana au murit. Preotul care o primi pe Maria în Templu se numea Eleazar. Peste un an, el moare și locul lui este luat de preotul Zaharia, tatăl lui Ioan Botezătorul. Se pare că altarul Templului din Ierusalim avea trei trepte și Maria dansează chiar pe platforma altarului (ultima treaptă). Dansul constituie o consacrare din partea lui Dumnezeu Yahweh (Iehova). Maria dansează fiindcă a fost aleasă de Dumnezeu Iehova (YHWH). Conform unei vechi tradiții iudaice, un anumit număr de fecioare erau consacrate Templului, așteptându-se ca una dintre ele să-L nască pe Mesia.
Este bine să se știe că primul Templu a fost construit de Solomon (965 – 926 î.Hr.) între anii 958 – 951 î.Hr., pe Muntele Moria. În anul 586 î.Hr., armatele babiloniene, sub conducerea regelui Nebucadnețar, cunoscut ca Nabucodonosor (605-562 î.Hr.), cuceresc Ierusalimul, dărâmă Templul și duc poporul evreu în robie. În anul 538 î.Hr. regele perșilor Cyrus (mort în anul 530 î.Hr.) își face intrarea în Babilonul învins. În următorul an, 537 î.Hr., printr-un edict, Cyrus permite evreilor să se întoarcă la Ierusalim și să reconstruiască Templul. În acest an, se pune temelia celui de-al doilea Templu (care este construit între octombrie-noiembrie 520 î.Hr.– 12 martie 515 î.Hr.). Irod cel Mare (37-4 î.Hr.), începând cu anul 20 î.Hr., reamenajează și împodobește considerabil Templul. Această lucrare se termină în anul 63. Acest al doilea Templu în renovare l-a frecventat Iisus: „Învățătorule, privește ce fel de pietre și ce clădiri!” (Marcu 13,1). În august, anul 70, legionarii romani, sub conducerea lui Titus, ard și distrug Templul. O lună mai târziu, septembrie 70, Ierusalimul este cucerit. Astăzi, se vede din vechiul Ierusalim numai Zidul Plângerii. În prezent, pe Muntele Moria (de fapt un deal cu înălțimea de 740 m) sau Muntele Templului, se află Domul Stâncii și moscheea al-Aqsa, considerat al treilea loc sfânt al Islamului, după meteoritul cel negru numit Kaaba, așezat în centrul Templului pătrat din Mekka, și Marea Moschee de la Medina. Se presupune că Muntele Moria este o sursă energetică intensă a Pământului, iar oamenii care stau în acel punct primesc un plus de vitalitate, de forță intelectuală și fizică. Similar cu ceea ce se crede că se întâmplă la Sarmizegetusa Regia în Munții Orăștiei și la Stonehenge în Anglia.
Maria s-a născut (după unele ipoteze) în anul 23 î.Hr. Cum la împlinirea vârstei de trei ani Maria a fost încredințată Templului, Intrarea în Biserică a Maicii Domnului ar fi avut loc în anul 20 î.Hr. În consecință, Ioachim și Ana au murit în anul 19 î.Hr.
În sec. al VI-lea, sub domnia lui Iustinian (527-565), s-a ridicat la Ierusalim o biserică închinată Fecioarei, numită „Biserica Sfânta Maria cea Nouă”. A doua zi după sfințire, care a avut loc pe 20 noiembrie 543, a început să fie serbat hramul Sfintei Marii. Sărbătoarea s-a extins în mai puțin de un secol în tot Orientul creștin, dar în Occident (deși cunoscută) ea nu a fost introdusă oficial decât de Papa Sixtus al IV-lea, în 1472. Suprimată de Papa Pius al V-lea, s-a impus definitiv începând cu pontificatul lui Sixtus al V-lea, mai exact din 1585.
VASILE TURCU