Intra aici pe site ul vechi "Formula AS"

Pensiile la români

După „contrele” dintre PSD și PNL, asistate de pe margine de UDMR, în privinţa facturilor la ener­gie, este în plină desfăşurare a doua bătălie, a pen­sii­lor. Pentru partidele aflate la guvernare, pensio­na­rii alcătuiesc un grup electoral extrem de impor­tant. Cele aproape șase milioane de voturi pot im­pune sau demola, la alegeri, un partid. Câştigarea pensio­na­rilor este, de aceea, un obiectiv major al oricărei formaţiuni politice. Or, după căderea comu­nis­mu­lui, care avea un sistem rigid de asigurare a „retra­gerii din câmpul muncii”, bazat pe principiul uni­versal al contributivității, modul de susţinere a pen­sionaţilor s-a schimbat. Contributivitatea a rămas „re­gula de bază”, dar au apărut și reglemen­tări complementare, specifice „societăților deschi­se”. Fonduri private de pensii, asigurări de sănătate com­plexe, cumpărări de ani de muncă suplimentari etc. au fost instituite ca modalități noi de furnizare a unui confort cât de cât onorabil datorat acestei categorii sociale vulnerabile biologic, după ani de tru­dă în propria ei țară. Numai că, „sistemul de ges­tio­nare” al vieții comunitare, impus de conducătorii revoluţiei anticomuniste după 1990, a generat nişte dis­crepanțe sociale greu de imaginat în țările capi­taliste dezvoltate, cu sisteme de asigurare a bă­trâneții funcționale și viabile. În contextul demo­lării economiei socialiste, de stat, a unor „privatizări selective” și pe fondul unei lipse acute de capital individual (care ar fi generat o clasă normală de an­treprenori interesaţi de investiţii în economie), s-a format o castă de „administratori” (manageri!) ai statului, care, „repartizând” bugetul acestuia, și-a re­partizat, din el, partea leului. Prin „sistemul” adop­tat în 1990, statul a încăput pe mâna unei admi­nistraţii neprofesioniste (criteriile ei de selecţie fiind prioritar politice), a unei „birocraţii de aparat”, pu­ţin interesată, după satisfacerea propriilor nevoi, de utilizarea corectă a „resturilor” bugetului. Burghe­zia de stat și-a acordat condiții speciale pentru muncă și viață (salarii și pensii nesimțite, sporuri și in­dem­nizații nejustificate) și a avut grijă să lega­lizeze situaţia prin legi (speciale, și ele) adoptate de un parlament dominat de partidele puse în slujba ei. Cu un buget tot mai subţire, incapabil să susțină investiţii necesare societății în ansamblu, cu un firav sector privat în economie, stors la sânge de taxe și impozite tot mai complexe, cu investitori străini mulşi din greu de cei ce ar trebui să îi încurajeze, România a ajuns în situaţia falimentării sistemului național de pensii, a condamnării la o sărăcie lucie a majorității absolute a „retraşilor”, adică a celor ce constituie masa critică a votanţilor partidelor ce se bat pentru putere.

În 2022, statul român s-a regăsit, din această pers­pectivă, într-o situaţie dramatică. Crizele eco­nomice declanşate de pandemie și de nebunia răz­boi­nică a Rusiei au generat o contractare a econo­miei româneşti, însoțită de consecinţele fireşti ale acesteia – inflaţia, penuria de produse esenţiale, blo­caje și haos administrativ, accentuate de lipsa de pro­fesionism și decizie a administraţiei în funcţiu­ne. În fața alianței PNL-PSD s-au pus, brusc, pro­bleme care până acum erau tergiversate sau tratate paliativ, rezolvate prin împrumuturi de stat tot mai costisitoare. Guvernul a realizat că bugetul nu mai ajunge pentru susţinerea fondului naţional de pensii (din care, se pare, „administratorii” s-au înfruptat deja) și este obligat să ia toate deciziile necesare pen­tru apărarea pensionarilor, acoperind rata infla­ţiei și creş­terile de prețuri pentru energie. PSD-ul și PNL-ul s-au întrecut, de aceea, în promisiunea unor creşteri ale pensiilor de la 5 – 6 , la 10 – 15 % , pri­mul uitând de promisiunea unui spor de 40%, de la trecutele ale­geri, al doilea, de anularea „pensiilor și a pensio­nărilor speciale”. Bugetul este însă „cu bu­zunarele goale”, din motivele pomenite, iar împru­mu­turile, tot mai greu de obţinut. O speranţă ar fi fondurile eu­ropene acordate prin PNRR. Ce-i drept, Comisia europeană a aprobat atribuirea a 9,4 % din PIB pen­tru fondul de pensii, dar tot ea a condiţionat fondu­rile de reformarea sistemului de pensii, prin elimi­narea celor speciale și a pensionărilor la „vârste fragede”. Era normal ca PSD-ul să reclame, în aceas­tă situaţie, că o majorare uniformă a tuturor pensiilor ar accentua diferențele dintre favorizații sis­temului și pensionarii obișnuiți, propunând o „majorare în trepte”, dublată de o creştere, de ase­menea treptată, a vârstei de pensionare. La rândul lui, PNL-ul, care cerea pensii bazate doar pe contri­butivitate și pe „economisiri private”, consideră că segregarea măririlor nu rezolvă chestiunea, fiind contrară legislaţiei în vigoare. Cearta celor două partide duce la tergiversarea rezolvării problemei și la riscul pierderii fondurilor europene, ceea ce a impus un acord provizoriu, pentru o creștere ge­nerală a pensiilor cu 12,5% (cu totul insuficientă, fie și numai din perspectiva ratei inflației). Celelalte ajustări urmează să fie făcute pe parcurs. Nu ştiu cum va reacţiona comisia UE, dar „bătrânii patriei” vor fi, ca de obicei, perdanții.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

ro_RORomanian