Zâmbește cu discreție, moderează cu eleganță, povestește cu entuziasm. Pe scurt, are toate datele unui om făcut să stea în fața camerei de filmat. Sub blândețea și însuflețirea cu care-și seduce publicul pe micul ecran, ghicești însă un om cu adevărat pasionat: nu doar de jurnalism și de meseria pe care o face, ci și de literatură, de teatru și de culisele lui. Un „vagabondaj” cultural de cea mai bună calitate, care a făcut din „Cooltura”, emisiunea pe care o găzduiește pe TVR Info, un reper al lumii culturale de azi.
Studenta din Slobozia
– O să încep dialogul nostru cu o uimire personală: deși ești unul dintre numele cele mai competente din zona emisiunilor culturale de azi, discreția ta e impresionantă. N-am găsit nici măcar un interviu pe care să-l fi acordat.

– Aș putea spune că discreția a fost o decizie asumată în cazul meu. Nu-mi prea place să vorbesc despre mine, nici nu postez informații personale pe pagina de Facebook, am mereu o reținere în a dezvălui detalii intime. În mod paradoxal, a fi în fața camerei de filmat e o convenție care te protejează. Te expune în exercițiul tău intelectual, în timp ce joci un rol și conduci o discuție, dar te și protejează. Și cred că asta îmi convine de minune. Interviul pe care îl facem acum mă dezvăluie mult mai mult decât ce fac eu în televiziune de două decenii.
– Ce te-a adus în fața camerelor, Mirela?
– O întâmplare. Eu sunt o mare pasionată de literatură, care, pusă în fața deciziei de a urma o facultate, a ales, totuși, secția de Teatrologie de la UNATC. Mi se părea, la vârsta aceea, că ar putea fi mai interesant să descopăr punctele de confluență între text și scenă, decât să urmez, în mod clasic, Literele. Și a și fost. După absolvire, începusem să scriu niște cronici în revistele de specialitate. Se prefigura un job de secretar literar într-un teatru. Doar că, pentru o fostă studentă venită în capitală tocmai din Slobozia, perspectiva de a sta în așteptare nu era cea mai fericită. Aveam nevoie de un loc de muncă mai repede. Așa am aflat de un concurs de reporter la TVR, pe care l-am și luat. Mulți ani de zile am fost prezentatoare de știri. Am avut însă noroc că oamenii din TVR au crezut în mine și mi-au dat după o vreme șansa acestui format cultural. În cele din urmă, mi-am găsit locul și cred că asta se vede și în selecția pe care o fac în cadrul emisiunii, care vine din zonele care-mi sunt familiare. În literatură și-n teatru mă simt ca peștele în apă.
– Mai există public pentru emisiuni culturale? Își mai găsesc ele rostul?
– Jurnalismul cultural este în suferință în România, fie și pentru simplul motiv că pentru un tânăr dornic să facă meseria asta nu există locuri disponibile în instituțiile de presă. Câte rubrici sau reviste culturale mai avem noi azi? Dar dacă vom desființa jurnalismul cultural, ceva se va deregla și mai tare în corpul social. E un ecosistem, creatorii au și ei nevoie de platforme unde să se exprime, e extraordinar de important ca ele să continue să existe. Trebuie să încetăm să vedem viața numai în termeni de eficiență comercială. Primesc des mesaje și reacții de la oameni și vă asigur că există o mare pătură de public care, din păcate, nu se simte reprezentată de grilele televiziunilor comerciale de azi. Sunt acei oameni care caută subiecte cu mai multă consistență, tratate cu mai mare seriozitate.
„Cultura nu e un hobby”
– Tu ești foarte în măsură să dai un răspuns: ce mai așteaptă azi, în epoca internetului, oamenii care se uită la televizor?

– Aud deseori oameni care se lamentează în legătură cu programele TV, spunând că vor „emisiuni frumoase, pentru suflet”. Ei bine, o să îndrăznesc să spun: cultura nu e ceva tihnit, pentru suflet, nu e hobby, nu e ceva ce faci din când în când, ca să te relaxezi, când ai timp liber. Cultura nu e ceva sărbătoresc, pentru aniversări. Cultura e o rutină, e o respirație. Și e foarte important să o deprinzi așa. Nu știu exact ce așteaptă publicul, interesele sunt așa de dispersate, dar știu că publicului nu trebuie să-i dai numai formule rodate, cu efect garantat. Într-un moment în care peisajul cultural e mult mai dens și mai nuanțat ca acum zece ani, în care există o presiune enormă din partea editurilor, a caselor de producție, a teatrelor etc., să-și promoveze evenimentele, misiunea noastră e să facem un soi de curatoriere culturală. Să fim extrem de vigilenți în privința selecției, să alegem cu bună credință subiectele, având mereu drept criteriu ceea ce e valoros, ceea ce e interesant, ceea ce e premiat, dar și ceea ce e nou sau exotic, cu grija permanentă ca reflectoarele să cadă nu doar pe artiști ultraconsacrați, ci și pe generația mai nouă, care dă tonul dinamicii culturale în acest moment.
– Tu cum reușești să te ții cu toate la curent? Știu că aveți o echipă extrem de mică la „Cooltura”.
– E o echipă chiar foarte mică. Am o producătoare și un monteur. Secretul e unul singur: să fii cu totul parte a acestei lumi culturale, să fii imersat în ea. Mie mi se întâmplă natural, informațiile vin spre mine, se lipesc de creierul meu, e suficient să deschid o revistă, o carte, să foiletez wall-ul de Facebook.
– Vorbește-ne puțin despre zilele tale în televiziune.
– Munca mea e peste tot, nu doar în televiziune. E și pregătirea de acasă, sunt serile în care citesc, în care văd anumite filme sau în care mă duc la anumite spectacole. Sunt diminețile din redacție, pe care le petrec la montaj. Sunt apoi după-amiezele în care plec, cu colegul meu, să filmăm, să realizăm acele materiale care presupun mai multe voci sau atmosferă de la fața locului.
„Secretul oricărui interviu e să știi să asculți”
– Azi, cât de prietenă ești cu camera de filmat? Mai ai emoții în fața ei?

– Camera îți resetează nu doar mintea, ci și corpul. Sunt convinsă că la mijloc sunt chiar niște procese fiziologice, corpul intră într-o stare de alertă, timpul se dilată sau se contractă. Intri parcă în cu totul altă dimensiune, unde tot ce trăiești este altfel, mult mai acut. Într-un fel, nu e departe de ce încearcă actorii pe scenă, de trăirea aceea intensă, care la final, când spectacolul e gata, te lasă cu totul sleit. Emoții am și acum, chiar dacă sunt mult mai blânde ca la începuturi, când uneori îmi pierdeam vocea sau mă durea stomacul. Exercițiul, experiența ajută, asta e liniștitor.
– Care sunt provocările unui interviu televizat? Te lovești uneori și de lucruri care nu țin de tine?
– Sigur că se poate întâmpla să nu am deloc chimie cu invitatul și să mă trezesc că discuția nu se leagă cum mi-aș fi dorit. Sau că persoana intervievată are o timiditate aproape paralizantă și trebuie să scurtez filmarea. Tensiunile de genul acesta se transmit, așa cum se transmit și ritmul frazei, și ticurile verbale. Energia unui invitat poate fi contagioasă, în sensul bun sau rău. Când încep discuția am, evident, în minte o anumită arhitectură a discursului, încep cu întrebări mai ușoare, de încălzire, trec la miezul problemei, încerc și o zonă confesivă. Și apoi caut o încheiere memorabilă, dacă se poate. Dincolo de asta însă, există o stare magică, inefabilă, o grație a dialogului cu celălalt, care nu pot fi explicate. Se întâmplă sau nu. Am întâlnit un cunoscut documentarist britanic la Festivalul Astra de la Sibiu. Și, vorbind despre dedesubturile interviului, mi-a spus că el a ajuns la concluzia că secretul oricărui interviu televizat e să știi să asculți. După atâția ani, înclin să-i dau dreptate. Nu mă gândisem deloc la asta, poate tocmai pentru că instinctiv am fost mereu o foarte bună ascultătoare.
– Hai să facem making of-ul unei emisiuni de-a ta. Dacă s-ar porni o cameră invizibilă din clipa în care ieși din emisie, ce-ar putea vedea?
– Ar vedea, cu siguranță, firitiselile de după cu invitații mei și bucuria că s-a terminat, pentru că și unii, și alții, am avut parte de emoții și de tensiune. Apoi, m-ar vedea grăbindu-mă să-mi dau jos tocurile și hainele scorțoase, ca să-mi reiau jeanșii și adidașii mai comozi. M-ar vedea plecând acasă pe jos, merg mult pe jos, asta mă ajută mult să mă liniștesc, să scot toată agitația din mine. Poate m-ar vedea frământându-mă că într-un anumit moment n-am fost la înălțime, că la o anumită întrebare am avut un mic rateu. Dar am învățat în timp că toate trec. Dacă se poate rezolva la montaj, e bine. Dacă nu, oricum n-are niciun sens să mă mai gândesc obsesiv, e prea târziu.
– Aș vrea să le reamintim cititorilor de un interviu extraordinar, pe care acum nouă ani l-ai realizat cu scriitorul Mario Vargas Llosa. Revin asupra lui pentru că interviul acesta ți-a adus și un premiu din partea Asociației Profesioniștilor de Televiziune din România.

– Interviul cu Vargas Llosa a venit aproape pe neașteptate. S-a întâmplat la trei ani după ce i se acordase Premiul Nobel. Trebuia să sosească în România, la Cluj, unde Universitatea Babeș-Bolyai urma să-i confere titlul de Doctor Honoris Causa. Am aflat și l-am sunat pe decanul de la Litere, Corin Braga, care, extrem de amabil, mi-a spus că Vargas Llosa nu are pregătit niciun interviu în România, dar că el îl va întâmpina la aeroport și-l va întreba dacă e de acord. Vargas Llosa a spus da, așa că m-am suit de pe o zi pe alta într-o mașină și am luat drumul Clujului. A doua zi, la prima oră, făceam deja interviul la hotel. A fost unul dintre Interviurile Telejurnalului, la care lucram atunci, am vorbit în franceză, o limbă pe care o cunoșteam amândoi, și ăsta a fost norocul meu, fiindcă el știa franceza de pe vremea când făcuse jurnalism la Paris, iar eu nu vorbesc spaniola. A venit la ora potrivită, a fost extrem de profesionist, foarte politicos, dar și destul de rece. Era și fosta lui soție cu el la Cluj. Între timp, Vargas Llosa s-a recăsătorit, la 80 de ani, cu Isabel, mama lui Enrique Iglesias, prima soție a lui Julio.
„Șansa mea în viață au fost profesorii mei”
– Emisiunea pe care o prezinți de aproape șase ani, Cooltura, e și un minunat îndreptar de lectură. Tu ai crescut printre cărți sau le-ai descoperit frumusețea singură, mai târziu?

– Am crescut cu bibliotecă în casă, așa cum aproape toate familiile aveau în anii ’80. Părinții mei, de condiție modestă, adunaseră totuși o bibliotecă onorabilă, pe care eu, pe la 10 ani, am început s-o devorez. Citeam tot ce găseam, haotic, până când profesoara mea de română a drenat mai eficient acestă „febră”. Dar omul care mi-a modelat temeinic mintea pentru literatură, care m-a învățat cum să percep un text în toate articulațiile lui, a fost profesorul meu din liceu, Gheorghe Antonescu. Adevărul e că șansa mea în viață au fost profesorii mei.
– Ai deja un doctorat în Teatrologie, iar acum pregătești un altul, în Litere. Ce te atrage spre zona asta academică? Jurnalismul nu îți e de-ajuns?
– Jurnalismul te obligă să rămâi mai la suprafața lucrurilor, e o ispită a orizontalei, fiindcă trebuie să fii la curent cu toate, să te miști repede, n-ai timp să sondezi. Cred că fac acest al doilea doctorat și pentru că mi-am dorit să combat această dispersare jurnalistică. Pe de altă parte, se întâmplă uneori în parcursul omului, pe la mijlocul vieții, și câte-o reconfigurare de traseu. Ajungi într-un punct în care te cunoști destul de bine, știi care îți sunt limitele, dar știi și ce-ți face inima să bată, unde e prospețimea, care sunt domeniile în care te poți scufunda cu cea mai mare plăcere. Mă interesează istoria literară, mă interesează critica literară, îmi place să intru în adâncimea unui text. Acum fac acest doctorat, și ca să duc o carte la bun sfârșit. Nu știu dacă voi avea un parcurs academic, dar țin deocamdată niște seminare și tot ce pot să spun e că e foarte răsplătitor contactul cu tinerii, felul în care îți limpezești propriile teorii stând de vorbă cu ei. Energia lor e importantă pentru mine. Televiziunea, teatrul, literatura, catedra se leagă toate între ele, nu trebuie privite ca preocupări separate. E foarte multă frumusețe în toate.
– Despre cine scrii?
– Despre Radu Stanca, un scriitor care a făcut parte, în anii ’40 – ’50, din Cercul Literar de la Sibiu, alături de Șt. Aug. Doinaș, I. Negoițescu și alții. Radu Stanca este cel care dă azi numele teatrului din Sibiu. E un mare dramaturg și o să mă alătur și eu corului celor care se plâng că stagiunile teatrului din Sibiu nu-și onorează patronul. Are câteva piese care se pretează foarte bine la o montare modernă.
– Ce te-a făcut să te îndrăgostești de un asemenea autor?

– A fost un excepțional dramaturg, un regizor premiat și un poet cu un timbru foarte particular, dar m-a impresionat în primul rând povestea lui de viață. Faptul că a murit devreme, la doar 42 de ani, din cauza unei tuberculoze, că nu a reușit să-și vadă încarnată opera în timpul vieții, îi împrumută o aură aproape mitologică. Și apoi, a trăit și o iubire cu totul excepțională. Îndrăznesc să spun că povestea lui de dragoste e una dintre cele mai frumoase din literatura română. S-a căsătorit cu Dorina Ghibu, Doti, cum îi spunea el, actriță cunoscută în vremea aceea, care juca la Naționalul din Cluj. Doti era o mare frumusețe a Ardealului, o brunetă înaltă, splendidă. Când Blaga a auzit cu cine s-a însurat Radu, a spus: „O, ce fată frumoasă, impresionantă!”.

Mai sunt și mărturiile celor care îi vedeau în urbe, când ieșeau de la teatru, care-i admirau ei „silueta impecabilă și părul negru, revărsat pe umeri”. Doar că această femeie superbă și talentată și-a văzut, la 35 de ani, viața fracturată. La doar șase luni după moartea lui Radu, s-a stins și Barbu, copilul lor de opt ani, din cauza unui malpraxis, într-o operație de apendicită, care ar fi trebuit să fie o rutină. Apoi, vreme de 57 de ani, Doti a trăit singură, având grijă de manuscrisele soțului, pregătindu-le pentru editare. Spun despre povestea lor că este probabil cea mai frumoasă poveste de dragoste din literatura română și pentru că ea are un suport textual. S-au publicat, anii trecuți, scrisorile lui către ea, adevărate imnuri de dragoste, care ating inflexiuni de Cântarea Cântărilor. A fost o alegere de destin. Când s-au căsătorit, în 1951, Radu Stanca era deja o personalitate, își scrisese mare parte din dramaturgie, lumea îl știa ca poet, era un bărbat matur, care trăise nenumărate povești de dragoste, un adevărat homme à femmes. Dar când a întâlnit-o, a realizat că marea operă a vieții lui trebuie să fie căsătoria cu Doti. Radu a reușit să ridice iubirea lor într-o zonă foarte spirituală. Are chiar o frază celebră: „Atunci când aripile morții vor veni să mă învăluie, să pot răspunde solului veșniciei care mă va întreba «Ce am făcut măreț în viață?», să pot răspunde cu mândrie, cu orgoliu chiar: «Am fost demn de soția mea.»” Când citesc scrisorile lui, nu-mi pot stăpâni lacrimile! Și plâng și când citesc eseul Martei Petreu, care îi face dreptate acestei femei. Mulți dintre exegeții lui Radu n-au amintit-o niciodată pe Doti, deși ea a fost pentru el „omul cel mai important din lume, chiar lumea însăși”.
– Patima cu care povestești despre Radu Stanca te dă parcă de gol. O să îndrăznesc să ridic puțin vălul de pe viața ta privată. Tu la ce fel de iubire visezi, Mirela?
– Înțelepțită între timp, dar nepierzându-mi speranța, aș descrie-o apelând tot la cuvintele lui Radu Stanca: „O cetate de viață și artă inexpugnabilă”. Visez la o iubire ca un spațiu protector, la o iubire care să te facă să crești ca om, la o relație în care sub influența bună a celuilalt să ai libertatea și energia să-ți urmezi visurile și talentele. Dar literatura și lumea asta culturală în care mă învârt sunt ele însele un mod de a-mi trăi viața la altă temperatură. Meseria pe care o fac m-a obligat să descopăr foarte multe lucruri, mă simt privilegiată să cunosc îndeaproape dinamica lumii noastre culturale. Aș zice că să trăiesc în literatură e felul meu de a fi. Și le-aș mai spune tuturor că există o fereastră secretă pe lumea asta, cititul cărților, una prin care ei pot să vadă mai bine totul, să se înțeleagă mai bine pe ei înșiși și să înțeleagă mai bine ce se întâmplă în jur.
Foto: IOANA CHIRIȚĂ