* Andrei Crăciun, „Bilili”, Editura Paralela 45 (tel. 0721/24.79.18), colecția „Prima dragoste”, 160 p.
În eforturile lor de a-și continua activitatea, edituri cunoscute pentru exigența cu care își selectează portofoliul sunt nevoite să găsească și alte metode de rentabilizare, înființând colecții noi, în principiu mai populare. După seria în curs de „biografii romanțate” ale unor români celebri de la Polirom, iată că și Paralela 45 a inițiat o serie de romane scurte (150-180 de pagini), „Prima dragoste”, în care a publicat deja șase cărți, solicitate unor autori născuți după 1980 care și-au validat deja numele și au disponibilitatea de a scrie pe o temă dată. Pe Andrei Crăciun (n. 1983) îl remarcasem de pe la mijlocul anilor 2000 (când ziarele mai aveau încă pagini de cultură) ca jurnalist pasionat de subiectele comentate, implicat în ele, care nu folosea clișee și compilații, avea un stil vioi, marcat personal, cu umor și inteligență asociativă. Bănuiam că nu o să se rezume la publicistică: acum e poet, prozator, dramaturg. Dar competențele dobândite prin studii superioare în țară și străinătăți, talentul care i-a adus premii, faptul că e unul dintre fondatorii site-ului recorder.ro nu cred că-i aduc suficienți bani ca să poată scrie doar ce are poftă și știe mai bine. Așa îmi explic cele două „biografii romanțate” publicate la Polirom („Cioran. Ultimul om liber” și „Povestea lui Ion Creangă”) iar acum, la solicitarea coordonatoarei, un fals roman sentimental în colecția „Prima dragoste”, tot un soi de biografie ficționalizată a unui scriitor celebru ce-i era deja familiar. Spune el însuși cinstit într-o notă finală: „Am scris această carte pentru că am fost rugat (…) și nu în ultimul rând pentru că locuiam deja de aproape trei ani, de când fac o lucrare de doctorat despre Panait Istrati, în lumea pe jumătate fantastică a acestui scriitor și îndrăznesc să cred că deja o cunoșteam”. Presupun că de la editură i s-a spus că noua colecție e adresată tinerilor și poate pentru aceștia sunt inserate în text informații istorice banale pentru cei ce au trecut prin școli înainte de multele „reforme”. Despre Panait Istrati s-a scris enorm, atât în Franța cât și la noi, ba au existat și câțiva „istratologi” specializați și o publicație dedicată exclusiv autorului. Andrei Crăciun a parcurs bibliografia pentru doctorat și la sfârșitul cărții îi dă cititorului repere bibliografice întinse pe 12 pagini. Pentru a se conforma specificului colecției, tabelul cronologic al vieții și operei lui Panait Istrati este ficționalizat sub pretextul unei îndrăgostiri la prima vedere, în 1926, între o fată din Geneva, Marie-Louise Baud-Bovy, zisă Bilili, și scriitorul român vagabond și tuberculos, deja celebru la 42 de ani, care își părăsise de mult Brăila și mama pentru lumea largă.
Încercând să acopere punctele senzaționale din existența lui Panait Istrati, Andrei Crăciun recurge la procedeul deja clasic al „vocilor”, fiecare scurt capitol purtând numele personajului care vorbește (majoritatea, oameni cu existență reală în biografia istratiană). Vorbesc la persoana I însuși Panait, prima lui soție, Jeaneta – văduva prietenului Ștefan Gheorghiu, a doua soție, Anna – o croitoreasă franțuzoaică care-l adora și era îngerul lui păzitor, José Jehouda, care îi dăduse, într-un sanatoriu de tuberculoși, să citească operele lui Romain Rolland – un om crucial în cariera literară a brăileanului rătăcitor –, Nikos Kazantzakis, cu care călătorește prin Rusia și se dumirește ce grozăvie e comunismul pus din idee în faptă ș.a. Andrei Crăciun croșetează firele epice făcând aceste personaje să se adreseze unul altuia, să povestească despre sine în relație cu evenimente de epocă și cu trăiri intime, parodiind stiluri definitorii. De la cel sentimental-siropos al junei pianiste Bilili, la umanitarismul patetic, libertinismul și veșnicul dor de ducă al lui Panait, de la suferința înăbușită și capacitatea de sacrificiu a loialei Anna, la exaltata socialistă și infernala Jeaneta, romancierul se joacă, uneori îngroșând teatral tușele, alteori introducând nuanțe absurde comice. Recurge și la artificiul textualist de a vorbi în nume propriu, ca Autor cu intervenții separate. Unele dintre acestea sunt proze scurte de sine stătătoare (și cele mai izbutite literar din carte) despre sine și ai săi, despre anii de început în jurnalism, lipite forțat de rest doar ca să umple numărul de pagini cerut. Iar epilogul convențional strânge toate firele, spunându-ne grăbit ce soartă a avut fiecare dintre personaje, până la moarte.