Pe urmele părintelui ARSENIE BOCA
– În nordul județului Covasna, în localitatea Bixad, unde mai trăiesc puțini români ortodocși, se află prima biserică pictată de părintele Arsenie Boca. S-a întâmplat după terminarea studiilor sale la facultatea de Belle Arte din București, iar îndrumător i-a fost profesorul său, pictorul Costin Petrescu –

Picta atent, urmărit îndeaproape de profesorul Costin Petrescu, însoțind de rugăciune fiecare muiere a penelului. Din mâna lui, purtată de har, ieșeau chipuri de îngeri și sfinți cu ochi mari, totdeauna albaștri. Într-un fel, prin frescele sale, tânărul diacon Zian Boca își zugrăvea credința și dorul de Dumnezeu. Era diacon de doar doi ani, dar știa că se pregătea să-l slujească pe Hristos toată viața. Și mai știa că acum, când așternea cu penelul lui subțire culorile străvezii care dădeau viață icoanelor, tot lui Hristos îi slujea. Pictura unei biserici e o rugăciune întrupată. Peste nici un an avea să plece în Sfântul Munte al Athosului, să-și stâmpere setea de rugăciune, de singurătate și liniștire a inimii, cel mai de preț și mai greu de purtat meșteșug al călugărului și creștinului deopotrivă.
Dumnezeu alungat

Când tânărul diacon Zian Boca ajungea la Bixad, în vara lui 1938, întâlnea aici o comunitate de români ortodocși, răstignită pe crucea istoriei. Satul lor fusese întemeiat de o familie românească, în urmă cu trei veacuri, rădăcinile așezării fiind și mai vechi, coborând în timp cu multe milenii în urmă. Arheologii care au făcut săpături în zona Bixadului au găsit urmele unei culturi străvechi, de acum 6000 de ani, cultura Cucuteni-Ariușd-Tripolie. Peste civilizația aceasta au venit apoi dacii, care, cu câteva sute de ani înainte de Hristos, și-au durat aici o cetate, din care s-a păstrat o necropolă de incinerație. În perioada medievală, pe malul drept al Oltului, pe un pinten de stâncă înalt de 700 de metri, a fost clădită Cetatea Șoimului, care, la 1421, a rezistat unei invazii turcești. Tradiția spune că numele îi venea de la șoimii care erau prinși din cuiburile lor, pentru a fi trimiși mai apoi către Stambul, unde erau folosiți la vânătoare. În apropierea acestei cetăți, pe la 1700, când Ardealul se afla sub stăpânire austro-ungară, lângă un izvor din pădure, pe un teren al contelui Mikes, s-a așezat familia unui dogar român. Meșter în lemn, și el și urmașii lui au lucrat pentru grof, la pădure. Locului îi spune și astăzi „Burdeu” (bordei n.n.), amintire a primului sălaș de la care a pornit satul. Românii și-au ridicat la început o bisericuță de lemn, atestată la 1712 și, după ce aceasta a fost mistuită de un incendiu, în locul ei una de piatră, la 1835, cu ajutorul negustorului Gheorghe Antoniu din Brașov. Noul lăcaș a fost sfințit în 1845, de mitropolitul Neofit al Ungrovlahiei, și este în picioare și astăzi, după ce a trecut prin nenumărate urgii și a fost la un pas de a fi demolat. Aici veneau să se roage, duminică de duminică, la început de secol XX, 640 de suflete de români ortodocși. Numărul a fost consemnat oficial de autoritățile maghiare, care au dezlănțuit furia asimilării silite a românilor din inima Transilvaniei. Autorii volumului „Românii din Covasna și Harghita” scriu că ordinele au venit de la prefectul Kiraly Aladar, iar învățătorul satului, Kadar Arpad, le-a urmat fanatic. În doar câțiva ani, teroarea va șterge secole de identitate românească și de religie ortodoxă.
Pe crucea vremurilor

„Să luați aminte că aceștia nu mai sunt ortodocși!”. Cuvintele învățătorului Kadar Arpad din Bixad îi vor fi căzut în inimă ca piatra, fiicei preotului ortodox din sat. Tatăl îi era la închisoare, iar enoriașii erau amenințați cu trimiterea în lagăr, dacă nu se lepădau de ortodoxie. Până la urmă, au fost trecuți cu de-a sila în registrele bisericii catolice, așa încât autoritățile maghiare au putut raporta, la 1917, că la Bixad, din cele 640 de suflete românești ortodoxe, consemnate oficial la 1903, nu mai rămăsese niciunul… În sat mai existau doar maghiari de confesiune catolică. Peste această rană, adâncă și dureroasă, a venit la Bixad, după Marea Unire, părintele Dumitru Trifan. El este cel care va lua inițiativa ridicării unei biserici noi, pentru că cea construită la mijlocul secolului al XIX-lea era părăginită de trecerea vremurilor. A fost ajutat de un român inimos și înstărit, Dumitru Bogdan, care avea carieră de piatră în Bixad și care, în calitate de ctitor, a vrut ca noul lăcaș să fie zugrăvit de cel mai important pictor de monumente al României Mari – Costin Petrescu, căruia i se încredințase și uriașa frescă a Ateneului Român din București. Maestrul l-a luat cu sine pe studentul său apropiat, diaconul Zian Boca, viitorul mare duhovnic de la Sâmbăta de Sus. Au poposit împreună la Bixad, în vara lui 1938, și au lucrat până în primăvara lui 1939, reușind să picteze toată partea superioară a noii bisericii. În vara lui 1940, ea era sfințită de Mitropolitul Ardealului, Nicolae Bălan. A fost lucrarea lui Dumnezeu, pentru că, în toamna lui 1940, peste așezare și biserică se va dezlănțui din nou urgia maghiarizării, de data aceasta, prin cizma fascistă a trupelor lui Horthy. „Mi-au trebuit cincisprezece ani de păstorire în această parohie, ca să pot strânje sub scutul sfintei noastre biserici majoritatea turmei împrăștiate”, scria părintele Dumitru Trifan, în hrisovul pe care l-a așezat la baza crucii de pe noua biserică. Dar în doar șapte ani, ocupanții vor risipi tot ceea ce părintele Dumitru strânsese. Sunt convins că diaconul Zian a prevăzut toate acestea. El va fi știut că picta biserica unei turme răstignite. Și a topit, în icoanele zugrăvite aici, toată durerea fraților lui români, striviți de tăvălugul istoriei. Tăvălug care se va prăvăli și peste frescele zugrăvite de el.

Drumul spre biserica Sfântul Dumitru pleacă din centrul satului Bixad și urcă spre Lacul Sfânta Ana. Merg pieptiș, printre case bine tocmite, cu porți vechi, de lemn, din dosul cărora e greu să văd curțile, păzite ca niște cetăți. Biserica e lesne de zărit din drum, albă și frumoasă, ca o mireasă. Înfățișarea ei mă duce cu gândul la ctitoriile brâncoveanului, care au adus în Ardeal pecetea ortodoxiei muntene. E un stil de o frumusețe luminoasă, izvodit din îngemănarea cerdacurilor argeșene cu ferestrele și logiile venețiene, un stil care a dat credinței noastre răsăritene un spațiu de rugăciune în care să se simtă ca în rai, și ca acasă, în România. În pridvorul de piatră al bisericii din Bixad, mă simt ca la Hurezi, la Arnota sau la Govora. Deschid poarta grea, de lemn, restaurată cu grijă, și pășesc înlăuntru. Frumusețea bisericii se aprinde prin razele soarelui de iarnă, ce pătrund prin fereastră. De îndată ce intri, din absida altarului te întâmpină Maica Domnului cu Pruncul în brațe. E greu, chiar și pentru un specialist, să distingă între penelul maestrului Costin Petrescu și cel al ucenicului Zian Boca, dar eu simt, iar sufletul nu mă minte, că atât Preacurata pictată pe absida altarului, cât și icoanele de pe Catapeteasmă ale Maicii și ale Mântuitorului au fost zugrăvite de Sfântul Ardealului. E în ele o ardoare care depășește asprimea ascetică a frescelor profesorului și, mai presus de toate, ochii: albaștri ca cei ai părintelui Arsenie. Va fi visat să se îngemăneze cu cerul, prin culoarea lui să-și afle o rudenie cu el, încă din timpul vieții. Culoarea credinței și-a veșniciei. Un albastru care i-a scos din minți pe soldații lui Horthy. Când au intrat în Bixad, în toamna lui 1940, au profanat și biserica Sfântul Dumitru, scrijelind cu vârful baionetelor ochii albaștri ai Maicii Domnului și ai lui Hristos. Doar ochii! Iisus și Maica Domnului, orbi.
„M-am rezemat de zid și am început să plâng”

„Eu am fost trimis aici ca preot exact acum cinci ani, în preajma Crăciunului, și-mi aduc aminte că am fost șocat de frumusețea acestei biserici. M-a impresionat foarte mult! Începutul a fost greu, dar Dumnezeu, prin rugăciunea părintelui Arsenie, ne-a ajutat. Țin minte și acum prima slujbă, de Sfântul Ioan Botezătorul. În biserică era un frig cumplit, unele geamuri de la turlă erau sparte, iar singura sobă de teracotă nu mergea, scotea un fum cumplit.

În plus, tabla de pe acoperiș era roasă de trecerea anilor și trebuia schimbată. Bani nu avem, suntem o parohie foarte săracă, cu doar câțiva credincioși, dar de la episcopie m-au îndrumat către Ministerul Cultelor, să fac un dosar pentru a fi sprijiniți. Răspunsul a fost, pentru mine cel puțin, o minune. S-a întâmplat de hramul bisericii, când un grup de credincioși din București, care-l iubesc pe părintele Arsenie, vin la slujba liturghiei. În anul respectiv nu au putut să ajungă, dar au venit, nu am să uit toată viața, pe 15 noiembrie, era o zi de joi. Și au ținut neapărat să facem și un parastas spre pomenirea părintelui. Ei bine, după ce s-a terminat parastasul, mi-a sunat telefonul: eram anunțat că Ministerul Cultelor îmi aprobase banii pentru refacerea acoperișului. Vă spun sincer că mi s-au înmuiat picioarele, m-am rezemat de zid și am început să plâng. Mi-am zis că nu are cum să fie întâmplător faptul că în ziua în care fac un parastas pentru părintele Arsenie să primesc și banii pentru renovarea bisericii pictate de el. Nu are cum să fie o coincidență!”.

Părintele Mihai Mogoșescu este un om puternic, trecut prin multe greutăți. În treacăt fie spus, este singurul preot pe fruntea căruia am văzut broboane de sudoare la slujba de dinaintea acestui interviu, deși în biserică era atât de frig, încât dascălii scoteau vălătuci de abur când cântau. Părintele păstorește patru sate din Covasna, în care trăiesc doar o mână de români: Bixad, Micfalău, Bățanii Mari și Aita Seacă. Dintre toate, Bixadul ocupă un loc aparte în inima lui, prin biserica Sfântul Dumitru, pictată de părintele Arsenie Boca. Pentru părintele Mihai, Sfântul Ardealului e o prezență vie. Uneori, această prezență ia și un chip, așa cum s-a întâmplat în vara anului trecut.

În fiecare duminică, părintele Mogoșescu slujește, prin rotație, în câte o biserică din cele patru sate pe care le păstorește. Într-o duminică din vara lui 2022, venise rândul Bixadului, și câțiva creștini din sat ajunseseră la liturghie. Printre ei era și o familie pe care nu o cunoștea deloc. Fapt cu totul straniu, întrucât, în afară de creștinii din sat, nimeni altcineva nu știe când anume e liturghie la biserică și când nu e. „La sfârșitul slujbei, i-am întrebat cine sunt și de unde au venit. Mi-au spus că sunt din Lunca Câlnicului și au venit aici aduși de un preot. Pe moment, nu m-am gândit foarte mult la ceea ce mi-au spus, dar, la câteva zile, un preot cu care sunt prieten și care-i cunoștea, mi-a dat telefon și m-a întrebat dacă am avut o familie din Lunca Câlnicului la slujbă. I-am spus că da. «Și nu ai văzut, părinte, că împreună cu ei, la slujbă, era și un preot care-i adusese la biserica din Bixad?!» Afirmația lui m-a bulversat. I-am răspuns: «Iartă-mă, părinte, dar eu nu am văzut niciun preot în biserică! Iar biserica mea nu e atât de mare și nici credincioșii mei atât de mulți, încât să nu văd că, împreună cu ei, mai este un preot în biserică!». Familia din Lunca Câlnicului venise neînsoțită de nimeni! La nici două săptămâni, acea familie a apărut din nou la Sfânta Liturghie. Atunci mi-au povestit ce se întâmplase, cu două săptămâni în urmă. Se pregăteau să meargă la biserica din satul lor în acea duminică, dar când au ieșit din casă, în fața porții s-a oprit un părinte, care le-a spus: «Nu vreți să veniți cu mine la biserica din Bixad?». L-au luat cu ei în mașina lor și au venit aici, unde părintele a stat tot timpul lângă sobă. Dar, deși pe ei i-a văzut toată lumea, pe părintele acesta misterios nu-l văzuse nimeni… Taina s-a dezlegat când ochii domnului care-mi povestea au căzut pe chipul părintelui Arsenie Boca, reprezentat într-un tablou pe care-l ținem în biserică. «El a fost, părinte! El e preotul care ne-a adus acum două săptămâni aici, la Bixad, de la Lunca Câlnicului!». Era vizibil tulburat când îmi povestea toate acestea! Eu îl pomenesc tot timpul pe părintele Arsenie la Sfânta Liturghie, iar atunci când am probleme cu biserica, spun – «Părinte Arsenie, fie voia ta». În tot ceea ce s-a făcut și se face aici, în biserică, eu am simțit prezența părintelui Arsenie. Îmi e greu să v-o descriu în cuvinte, dar vă pot spune că de la el simt foarte multă nădejde și putere de a merge înainte. Și mai pot să vă spun că, ori de câte ori am nevoie de ajutorul lui, îl primesc”.
În loc de epilog

După ce a pictat biserica Sfântul Dumitru, în anii în care era diacon, părintele Arsenie Boca a revenit, cel puțin o dată, la Bixad. S-a întâmplat în toamna lui 1949, între 8 și 12 noiembrie, când a stat la casa parohială și a slujit în lăcașul pictat cu mâna lui. A văzut, așadar, și ochii Mântuitorului și ai Maicii Sale tăiați de baionetele horthyste. În fiecare zi din cele șase cât a stat la Bixad, a scris câte o meditație, de o profunzime cum rar mi-a fost dat să întâlnesc. Ni s-au păstrat toate, în volumul Cuvinte Vii. Ca un fir roșu, în toate se regăsește un gând profetic, luminat de har, cu privire la stăpânirea atee și necredința omului. Gând care e mai actual, astăzi, decât oricând. „Cu cât oamenii își vor pogorî destinul lor din Cer în pământ, cu atât mai mult se va cutremura pământul sub ei: fiindcă nu există pace, decât de la pacea cu Dumnezeu. (…) E de neînțeles faptul că omul vede câte năpaste îndură fără rezemarea vieții sale în Dumnezeu și, totuși, nu se reazemă de El”.
(Cei care doresc să ajute financiar lucrarea misionară a părintelui Mihai Mogoșescu o pot face virând bani în contul: RO56 RNCB 0124 1728 7104 0001, CIF 46263773, deschis la Asociația „Sfântul Mucenic Ioan Valahul”. Dacă vreți să vă închinați la biserica „Sfântul Dumitru” din Bixad, e bine să sunați în prealabil, pentru a vă asigura că este deschisă. Părintele Mihai Mogoșescu răspunde la numărul de telefon 0742/69.89.56)