În noiembrie 2022, statul român avea un număr de 1.280.000 de angajați. Cu o lună în urmă, erau mai puțini cu 55.000. Deci, într-o lună, numărul angajaților a crescut. Asta, deși guvernul anunțase o „înghețare” a angajărilor de bugetari. Doar că, din diverse motive, ministerele au continuat să aducă în „sistem” oameni noi, „specialiști” fără de care acesta ar fi intrat în colaps. Ce rost a mai avut atunci „înghețarea”, anunțată ca o măsură dură a statului, menită să facă față provocărilor care zguduie economia lumii? România are și așa un număr uriaş de bugetari, în raport proporţional cu celelalte țări ale Uniunii Europene. Iar bugetarii nu sunt „producători”. Adevărații „producători” furnizează venituri statului, acesta urmând să asigure un cadru propice afacerilor, să asigure dezvoltarea învățământului și a sănătății, să îi apere de agresiuni interne sau externe (prin armată și forţele de ordine). Când aparatul acesta al statului devine supradimensionat, producătorii riscă să sărăcească, să își asume tot mai puţine iniţiative, să mintă statul sau chiar să se revolte împotriva lui. Sta+tul ajunge să nu mai aibă bani pentru a-și plăti propriii angajaţi și, automat, ajunge să îi discrimineze și pe ei, împărțindu-i în prost plătiți (cei din învățământ, sănătate, armată etc.) și „administratori”, birocraţi ce decid împărțirea banilor (după principiul cine-împarte parte își face).
Sunt de acord cu constatarea că România are, la ora actuală, un deficit major de cadre didactice, medici și personal sanitar, militari, polițiști, muncitori, deci, angajări în sistem trebuie făcute. Dar angajările se fac nu numai în aceste domenii văduvite ale sistemului ci, pe lângă ele, mai ales în domeniul birocraţiei administrative, al funcţionarilor publici. Buba statului român aici apare, în favorizarea acestui nucleu, în pervertirea interesată a rolului său. Guvernul Ciucă a înghețat angajările la stat, dar tot el a închis ochii la creșterea birocraţiei ministerelor, a agenţiilor și organizaţiilor sale, a administraţiilor locale. Ar fi fost admisibilă chiar și o astfel de creştere (deşi informatizarea și digitalizarea, dacă sunt corect implementate, o fac inutilă) dacă ea s-ar fi făcut pe baza criteriilor profesionalismului și a specializării. Dar majoritatea instituţiilor administrative au devenit „cuiburi” de „PCR” (pile, relaţii și cunoștințe) care consumă banii statului, prefăcându-se că muncesc. Urmăriți, vă rog, ce angajări se vor face (și cum se vor face!) în ministere, agenţii, direcţii ale statului și primării și veți observa ușor că „sistemul PCR” funcționează din plin și că toate locurile de „funcţionari publici” vor fi ocupate. Un exemplu, semnalat de un prieten, spune totul: directorul unei instituţii de loisir a fost numit șef la o instituţie tehnică foarte serioasă, ce presupune o competență managerială de vârf. Singura lui legătura cu noua instituţie este aceea că și la cealaltă a fost director.