Visul călugărului

La început au fost doar crestele Bucegilor și pădurile de nepătruns, prin care se ascundeau de lume tâlharii și sihaștrii, primii, de frică, ceilalți, din dragoste de Dumnezeu. O potecă îngustă trecea prin strâmtoarea munților, legând Transilvania de Țara Românească. Pe ea nu puteau merge carele negustorilor, silite să ia drumul Branului pentru a ajunge în Ardeal. În sălbăticia aceasta, netulburată de la facerea lumii, pustnicii și-au durat și o bisericuță, la care se strângeau doar pentru slujba Sfintei Liturghii din duminici și sărbători. În rest, stăteau ascunși prin peșteri, adânciți în rugăciune, cât era noaptea de lungă. Bisericuței, ridicată acum cinci veacuri, i-au zis Schitul Sfânta Ana. Un secol mai târziu, aceiași sihaștri aveau să dureze un alt locaș, pe care l-au închinat blândului Sfânt Nicolae. De n-ar fi fost Maica Domnului, poate că râpile sălbatice ale Bucegilor ar fi rămas înstăpânite doar de fiare și de sihaștri până în vremile noastre. Preacurata a dorit însă ca într-o poiană frumoasă, cu un izvor limpede, să se pună temelie de mânăstire, așa că a lucrat în inima unuia dintre pustnicii de la Schitul Sfântul Nicolae o vedenie minunată. Totul s-a petrecut chiar în zorii marelui praznic al Adormirii Maicii Domnului din anul 1683. Hronicile spun că sihastrul a privegheat în rugă, „apoi, obosit fiind, la miezul nopţei, în locul acela, s-au pus jos şi s-au răpit într-un somn subţire, când, totdeodată se pomeneşte într-o armonie de cântare. În deşteptarea sa, privesce în jos, în locul în care este biserica, în care loc au fost o mică poieniţă plină de hăţiş şi de copaci căzuţi şi vede o lumină mare şi două cete de tineri îmbrăcaţi în haine albe şi cu lumânări aprinse în mâini în dreapta şi în stânga, strălucind ca razele soarelui, având în cântare troparul şi condacul Adormirei. Şi, privind el înspăimântat acea dulce cântare, au luat săvârşire troparele şi acea lumină”. Cu vedenia în suflet, sihastrul a alergat la duhovnic, care l-a trimis la București să vorbească direct cu mitropolitul. Pronia a făcut ca la întrevedere să asiste și spătarul Mihail Cantacuzino, care tocmai se întorsese dintr-un pelerinaj la Mânăstirea Sfânta Ecaterina din Sinai. Vrăjit de frumusețea străveche a ctitoriei lui Justinian, se făgăduise Domnului să ridice și el o mânăstire în Țara Românească. Iar prin sihastrul care avusese vedenia, Mântuitorul îi trimise un sol. Spătarul l-a chemat pe călugăr să-l însoțească până în poiana din vedenie și, când a ajuns la ea, și-a adus aminte că o mai văzuse o dată, când pașii îl purtaseră peste munți, spre Ardeal. Șapte ani mai târziu, Mihail Cantacuzino avea să pornească lucrul la mânăstire și s-o isprăvească degrabă, în doar cinci ani, între 1690 și 1695. „Eu, robul lui Dumnezeu cel mai mic, Mihail Spătar Cantacuzino, am luat pe Dumnezeu întru ajutor, şi din toată virtutea şi din toată inima şi cu tot sufletul, am zidit din temelie şi am înălţat un schitişor, numindu-se Sinaia, după asemănarea Sinaei cei mari, întru slava şi lauda lui Dumnezeu şi întru cinstea adormirei Maicii Sfinţiei Sale, pe apa Prahovei, la pustie, sub muntele Bucegiului, unde mai naintea zidirii acesteia se aflau sihaştri”.
Minunile unui mare zugrav – Pârvu Mutu

Ninge liniștit la Sinaia. Primii fulgi din acest an cad ușori peste turlele vechi. E pace, pacea primei ninsori care învelește munții în alb, acoperind totul cu puritate, chiar și inimile noastre, care au crezut că iarna, anotimpul curăției depline, nu va mai coborî niciodată peste pământ. Trec prin porticul strâmt al primei incinte, zidite acum trei veacuri de spătarul Mihail Cantacuzino. Peste tot se simte dragostea de frumos a acestui bărbat coborât direct din bazileii Bizanțului și îndrăgostit, ca tot neamul lui, de Valahia. Și-a încercuit ctitoria cu ziduri puternice, ca de cetate, ca să le fie, cum zice în pisanie „sihaştrilor acelora şi a altora dupe dânşii, umbrire şi liman de odihnă şi de adăpostire, ca să se jertfească Mieluşelul lui Dumnezeu cel curat”. În mijlocul ei, micuță, s-o ții în palma făcută căuș și s-o strângi la piept, este biserica veche a mânăstirii. Chiliile sihaștrilor se păstrează și acum – douăsprezece la număr. Așa a rânduit ctitorul, să nu fie o lavră mare, ci una în care monahii să se știe și să se aibă ca frații, uniți în dragoste față de Hristos. Trec prin pridvorul de piatră sculptat minunat. Dindărătul coloanelor înflorate văd curtea, ca dintr-o loggie venețiană, o pecete de frumusețe italiană pe care stilul brâncovenesc a așezat-o peste pridvoarele argeșene, dând naștere unui suflu nou în arta Țării Românești. Aici și în pronaos încă s-au păstrat frescele zugravului Pârvu, poate cel mai iscusit penel al Ungrovlahiei, un iconar atât de tăcut, încât confrații l-au supranumit Mutu, și atât de devotat credinței și rugăciunilor, încât a fost recent canonizat. Tablourile votive, cu portretele marii familii a Cantacuzinilor, sunt pictate cu detalii fine. Prin ele, Pârvu Mutu se vădește un mare artist, de nivel european, un înaintaș al Renașterii pe pământurile Valahiei. Înăuntru, în lăcașul în care te simți ca într-un sipet cu comori, aerul e cu totul altul. Odată cu poarta bisericuței, am închis nu doar lumea afară, ci și timpul. Clipele s-au făcut rugăciuni. Rugăciuni vechi de sute de ani. „Să știți că le simt. Când slujesc aici, e cu totul altfel decât în biserica mare a mânăstirii. Suntem doar noi, monahii, la slujbă. Slujim la acest altar doar noaptea. În tăcerea bisericuței, rugăciunile tuturor celor care s-au nevoit aici, ale pustnicilor și ale celor care au trăit în mânăstire veacuri de-a rândul, mă poartă și pe mine. Îmi e tare draga bisericuța noastră veche și iubesc slujbele ce se țin în ea!”.

Părintele Ierotei Ghica e tânăr și îndrăgostit, da, cred că acesta e cuvântul, de trecut. A ajuns la Sinaia prin purtarea de grijă a lui Dumnezeu, după ce a fost pelerin pe la multe mânăstiri din țară, la care a cunoscut mulți părinți îmbunătățiți. Încă din seminar își petrecea toate vacanțele numai la mânăstiri, dar aici, în mijloc de oraș, s-a simțit, nu știe nici el de ce, acasă. Rugăciunile celor de demult, care îl poartă pe el, tânăr monah, spre cerurile în care ei s-au sălășluit de acum câteva veacuri, vor fi cântărit și ele în cumpăna inimii, atunci când și-a ales la Sinaia locul de nevoință. Și nu numai ele, ci și trecutul regal al mânăstirii, un trecut care a înnobilat ctitoria lui Mihail Cantacuzino la sfârșit de secol XIX și început de secol XX.
O mânăstire regală

Pelerinii care veneau vara la Mânăstirea Sinaia îl puteau vedea adesea pe regele Carol I plimbându-se prin curte sau asistând la slujbele călugărilor. Un rând de chilii simple, ridicate de stareții Ioasaf și Paisie, împreună cu o nouă și măreață biserică, ridicată la mijlocul secolului al XIX-lea, îi slujeau regelui și suitei de apartamente. Carol I fusese educat în severa disciplină prusacă, așa că se mulțumea cu odăile smerite, văruite în alb, așezate în șir, fără uși între ele, cu un cerdac simplu, de lemn, în față. Alături de el locuiau monahii mânăstirii, regele insistând ca ei să nu se mute în alte chilii, ci să-i fie vecini. „La ce Suverani ai lumei se tolerează ca în rându cu locuința Suveranilor, alături cu camera lor de dormitu, să locuiasce doi oameni din poporu, doi monachi? Sinaea ne presintă și această trăsătură de simplitate regală, și părinții carii locuiescu între camerele ocupate de Maiestățile și suitele Lor, n-au fostu numai tolerați, dar ordonați kiar să nu-și părăsească locuințele”, scria Arhimandritul Ghenadie Enăceanu. Carol I se îndrăgostise de frumoasa ctitorie a lui Mihail Cantacuzino încă din primul său an de domnie, când „veni aici ca să viziteze Monastirea și localitățile din prejur, cum vizitase și alte localități din țară, și fu atât de mult încântat de frumusețea locului, încât mai veni încă o dată în anul 1867, ca să-l mai revadă. Asemenea și în 1870, după ce se căsători în Noembre 1869, veni împreună cu M.S. Regina și trase în chiliile monastirei. Majestățile lor văzură și admirară întreaga vale a Prahovei, precum și valea Sf. Ane și valea Peleșului și le plăcu atât de mult, încât stătură aci mai multe zile și se hotărâră ca d-aci încolo să petreacă în toți anii mai toată vara în chiliile mânăstirei, la un loc cu părinții călugărași și să ducă o viață simplă și lipsită de pretențiuni, în mijlocul simplicității naturei, până ce-și va alege și va construi acolo o căsuță modestă în care să ducă câteva luni pe an o viață patriarhală și lipsită de etichetă”. Din obiceiul acesta al regelui Carol s-a născut o legătură duhovnicească. Stareții mânăstirii, Nifon și Dionisie, au participat la botezurile principilor Carol, Elisabeta și Nicolae, săvârșite la Castelul Peleș, iar certificatele de botez au fost eliberate de Mânăstirea Sinaia. În Cartea de Aur a mânăstirii se păstrează și această însemnare a regelui și reginei, datată 20 oct/2 nov 1906: „Dulcele sunet al toacei și al clopotelor monastirei m-au urmat până la Castel cu duioasa amintire a zilelor petrecute în liniște și adăpost lângă oameni sfinți! Elisaveta, Carol”. Când, pe 27 septembrie 1914, regele Carol I a trecut la Domnul în Castelul Peleș, clopotele Mânăstirii Sinaia au bătut lung, de patru ori pe zi. Și când trupul neînsuflețit al regelui independenței României a plecat spre București, eu cred că monahii de la Sinaia i-au așternut drumul cu rugăciuni.

Părintele Ierotei Ghica
„În ziua de azi, salvarea omului e numai în rugăciune”

Pelerinajul meu la Sinaia s-a terminat în biserica mare a mânăstirii, reclădită în timpul domniei regelui Carol I. Foarte puține s-au schimbat de atunci. Jilțul din biserică al regelui este și acum acolo, chiar lângă tronul arhiereului. Are deviza Casei Regale – „Nihil sine Deo” („Nimic fără Dumnezeu”). În stânga naosului este jilțul reginei, făcut din același lemn de paltin aurit, superb sculptat. Deasupra, două litere se îmbrățișează – „E.D.” (Elisabeta Doamna). Sunt, grație acestui sfânt locaș, într-o altă Românie, după care am o nostalgie greu de pus în cuvinte. Pe atunci, țara noastră, smerită cum era, purta pecetea unei nobleți pe care a pierdut-o. O poartă însă în suflet monahii care trăiesc aici. Este darul și crucea lor să fie păstrători ai tradiției, adică să aducă în lumea de astăzi frumusețea nepieritoare a lumilor de ieri. Părintele Ierotei Ghica este un astfel de monah. Chilia lui se află chiar în incinta în care, odinioară, trăgea la mânăstire regele Carol I. Părintele se trage dintr-o familie de preoți și monahi. A crescut încă de mic prin mânăstiri. Mai ales la Suzana, unde avea o mătușă călugăriță. Nu e de mirare că și-a dorit, din fragedă copilărie, să-i slujească Domnului. „M-am simțit totdeauna bine în preajma călugărilor și călugărițelor, pentru că sunt oameni care au un gând mai înalt către Dumnezeu decât mirenii. Am avut tot timpul inima aplecată spre rugăciune și liniște, iar în minte mi-a intrat acest gând – că nu voi putea să împac slujirea lui Dumnezeu cu slujirea familiei. Că nu le voi putea face pe ambele cu toată dăruirea. Și-atunci m-am hotărât să aleg doar slujirea lui Dumnezeu, să mă dedic cu totul vieții călugărești, dar mi-a fost greu, pentru că părinții mei nu au fost deloc de acord. Am vrut să plec la mânăstire imediat după ce am terminat seminarul, dar, din pricina împotrivirii lor, am tot așteptat. Când am ajuns aici, la Sinaia, pentru prima dată, am descoperit rânduiala călugărească de la Mânăstirea Suzana din Prahova, mânăstirea copilăriei mele. 10 ani am tot venit la Sinaia. Profesor de religie fiind, aici îmi petreceam toate vacanțele, până când le-am spus părinților mei că plec definitiv, indiferent ce vor spune”.
– De ce ați ales o mânăstire în oraș? Darul călugăriei nu caută izolarea și sihăstriile?
– Duhovnicul meu mi-a spus tot timpul că o mânăstire izolată, cum e Crasna, unde mergeam tot timpul, nu e pentru mine. Că firea mea apropiată de oameni s-ar împlini cel mai bine într-o mânăstire citadină. Când i-am vorbit de Sinaia, mi-a spus, cu convingere, „da”. Și l-am ascultat. Mă bucur că sunt printre oameni. Îmi place tare mult să-i ajut – cu o rugăciune, cu o spovedanie, cu un sfat, cu orice au nevoie.
– Iar în zilele noastre, oamenii au nevoie de sfaturi mai mult ca oricând. Cum îi simțiți pe mirenii care vin la biserica mânăstirii? Sunt tulburați de vremurile acestea așa de grele în care trăiesc? Mai au nădejde în Dumnezeu?

– Eu cred că salvarea omului e numai la rugăciune. În rugăciune omul se regăsește pe sine, pentru că intră în legătură directă cu Dumnezeu. Ș-apoi, intrând în legătură directă cu Dumnezeu, putem depăși orice obstacol. Să intrăm cât de des în liniștea cămăruței noastre, să îngenunchem în fața icoanei Maicii Domnului. Ea știe multe… Dacă îți fixezi ca scop în viață să te întâlnești cu Dumnezeu și încerci din răsputeri să trăiești după poruncile Lui, ești acoperit de multe ispite și nici nu ești ușor de doborât. Și ar mai fi ceva. Pentru a rezista în ispite, trebuie să ai duhovnicul aproape. Orice problemă, neputință, slăbiciune sau cădere trebuie să o mărturisești degrabă, încă de la stadiul de gând.
– Mulți oameni își doresc rugăciunea, dar nu știu cum să ajungă la ea. Ce sfat le dați?

– La început ești ca un prunc – primești doar ceea ce ți se dă. Adică citești rugăciunile altora, cele scrise de sfinți și transmise de biserică, pe care le găsim în Ceaslov, Psaltire și în cărțile de rugăciune. La început, o să ți se pară că nu înțelegi, că nu are sens rugăciunea, dar, încet, încet, dacă stărui, vei pătrunde în cuvintele ei și mintea va începe să se înalțe către Dumnezeu. Sigur că tot timpul o să ne fugă gândurile la tot felul de lucruri, dar vă spun ce fac eu – dacă îmi fuge mintea sau dacă mi se pare că nu am cuprins înțelesul rugăciunii, o reiau, revin la început. Mi se întâmplă chiar să reiau de două-trei ori același paragraf, pentru că așa e mintea noastră – fuge! Dar repet, repet, până când înțeleg ce îi cer Domnului prin acea rugăciune.
– Suntem într-o eră a tehnologiei, la un click distanță de orice informație, multe din ele, rele. Dumneavoastră cum vă păziți de împrăștiere?
– În primul rând, vă mărturisesc că eu nu am timp de ecrane. Iar celor care au timp eu le dau un sfat: să ia o pauză de la ele, de la orice fel de ecrane, de la telefon, de la televizor. Eu cred că ăsta este un exercițiu bun pentru toți oamenii. Din când în când, să ținem măcar o zi un post de tehnologie. E tare bine pentru sufletul nostru să ne interiorizăm mai mult. Decât să pui mâna pe telefon să navighezi pe internet, mai bine pui mâna pe o carte. Dacă nu, tehnologia ne va transforma în oameni robotizați. Am întâlnit un tânăr care nu putea lăsa telefonul din mână nici măcar când se spovedea. Îmi răspundea la întrebări, era în stare să lege un dialog, dar, concomitent, naviga pe telefon. Dar, încet, încet, a renunțat. Postul de telefon i-a fost foarte folositor. Eu cred că suntem într-un mare pericol. Ne pierdem mințile, pur și simplu. Spunea părintele Arsenie Papacioc că atunci când duhovnicii se vor împuțina, se vor înmulți spitalele de psihiatrie. Acum, dacă se înmulțesc telefoanele acestea inteligente, iar tehnica va continua să avanseze, sigur vor fi pline spitalele de psihiatrie.
– Nu v-a încercat vreodată deznădejdea? Ca duhovnic, nu vă împovărează durerile credincioșilor?

– Cu ajutorul lui Dumnezeu, nu am avut niciodată acest sentiment. Nu am avut nici măcar un regret că nu am ales bine în viață. Niciodată. Am simțit tot timpul că aici trebuia să fiu, de parcă m-aș fi născut aici, în Mânăstirea Sinaia. Eu am mare evlavie la părinții călugări care au trăit aici și, în fiecare zi, îi pomenesc pe toți. Avem numele lor în pomelnicul obștii. Simt, așa cum v-am spus, mai ales în biserica veche, duhul lor. E o pace a bisericuței acesteia vechi, diferită de a celei noi, care se așterne în timpul liturghiei, o pace în care nu mai contează nimic altceva decât rugăciunea și gândul tău care se înalță către Domnul.
ce mult bine mi-a facut citirea acestui articol !
frumoasa si draga mea bisericuta unde se ruga bunica mea
se tineau zilnic slujbe
de multe ori cand urcam de la scoala ma opream la manastire sa aprind
o lumanare
bunica ma trimitea cu paine si o sticla de lapte la un calugar pe care il cunostea
de ani de zile
ce minunat sa am aceste zile printre amintirile copilariei mele
ce multe am aflat din acest articol, foarte bine intocmit