* Colm Tóibín, „Magicianul”, traducere şi note de Mihnea Gafiţa, Editura Humanitas Fiction (tel. 0723/68.91.94), colecţia Raftul Denisei, 504 pag.

Mulţi dintre cei mai buni romancieri contemporani au scris în ultimele decenii, cu succes internaţional, bioficţiuni, specie de roman axată pe câte o personalitate celebră din domeniul artelor, ştiinţelor sau cu un rol major în istoria diferitelor epoci. Implicând o documentare meticuloasă şi talentul ficţionarului de a da viaţă unor nume pe care cititorii le ştiu (măcar din auzite) şi despre care cei cultivaţi au deja o părere, acest tip de roman e mai dificil şi mai riscant de creat decât cel de pură imaginaţie, ca să nu mai vorbim de inspiraţia autobiografică. Şi totuşi, romancierii de azi se încumetă: e un pariu cu ei înşişi, e atractiv pentru public şi se stârnesc comentarii ce sporesc tirajele. Irlandezul Colm Tóibín, un apreciat romancier şi critic literar (care mai scrisese o biografie fictivă a lui Henry James) şi-a ales pentru romanul pe care vi-l recomand viaţa unui scriitor intrat de aproape un secol, din 1929, când a primit premiul Nobel, în patrimoniul literaturii universale-Thomas Mann (1875-1955). El e „Magicianul”. Aşa îi spuneau cei şase copii ai săi pe care îi distra, când erau mici, cu trucuri în pauza de masă din scrisul zilnic. Subiectul e ofertant: familia Mann a avut parte din nefericire de multe drame intime sau cauzate de împrejurările politice ale anilor 1935-1950. Cu fineţe şi profunzime psihologică, Tóibín evocă aceste tragedii şi primejdii cu ecou dureros în existenţa Magicianului, dar care nu l-au deturnat de la constanta muncă de creaţie a unor capodopere. Două dintre surorile lui, Julia şi Carla, s-au sinucis încă tinere, ca şi fiul lui, Klaus Mann (scriitor cu un succes postmortem considerabil), ca şi soţia fratelui, şi el scriitor cunoscut, Heinrich Mann. Soţul fiicei Monika a murit sub ochii acesteia pe un vapor torpilat de un submarin german, lăsând-o cu nervii zdruncinaţi. Tribulaţiile fiicei Erika, o fiinţă pasională, antifascistă şi comunistă militantă, care trăia periculos, îi dădeau mari emoţii. Până şi în exilul american unde Thomas Mann ajunsese în 1938, după ruptura sa oficială de Germania nazistă, orientarea politică a Erikăi se răsfrânge şi asupra lui, făcându-l să intre în vizorul maccarthismului la începutul anilor 1950. E nevoit de aceea să se stabilească în Elveţia. Cert e că din drepturile sale de autor foarte citit în original şi în traduceri, precum şi din obositoare turnee de conferinţe în multe ţări, Thomas Mann şi-a întreţinut copiii deveniţi adulţi şi pe fratele lui, risipitorul Heinrich. Tuturor li se părea normală această situaţie, ba chiar copiii săi îi reproşau că disciplina draconică a scrisului multe ore pe zi i-a privat de atenţia paternă pe care şi-o doreau. Cu excepţia fiicei lui favorite, Elisabeth, căsătorită cu un scriitor italian, mamă a două fete şi profesoară de ştiinţe în Canada, ceilalţi copii Mann au fost cam dezechilibraţi. Un personaj foarte puternic, demn de admiraţie (şi compasiune), e mama lor, Katia, o adevărată sacrificată pe altarul iubirii conjugale şi materne, care a supravieţuit soţului şi a patru dintre copiii ei, până în 1980. Colm Tóibín – care s-a documentat 15 ani pentru „Magicianul” – respectă întru totul cronologia faptelor şi îşi consolidează reputaţia de scenarist al unor trăiri puternice. Însă mi s-a părut că insistă prea apăsat pe înclinaţia reprimată a lui Thomas Mann spre homosexualitate. De fapt, cred eu, fascinaţia frumuseţii masculine ţine la el de tema armoniei, de asumarea contradicţiilor pentru ca umanismul să triumfe.