
Se spune că nu apreciem cu adevărat ceea ce avem sau ceea ce trăim, decât în momentul când pierdem acel ceva. Venită recent în țara noastră, într-o documentare pentru prestigioasa revistă cu profil economic „Financial Times”, jurnalista Erica Wagner ne-a adus aminte cât de norocoși suntem, de fapt, cu firescul vieții pe care o ducem aici, în România. Avem, nu-i vorbă, destule motive să ne plângem, dar exagerăm, mult prea mult, în a vedea doar negrul din viața noastră. Trebuie să vină, iată, cineva din afară, taman din Anglia bântuită de efectele ieșirii din Uniunea Europeană, ca să luăm seama la lucrurile bune care ni se întâmplă. Că avem toate legumele de pe lume, într-o piață precum Oborul din București, le poate părea unora o banalitate. Ca și faptul că poți schimba o vorbă, uneori chiar și dincolo de bariera de limbă, cu cel care îți pune urzicile în traistă. Sau faptul că, pe lângă un zâmbet și o vorbă de „Drum bun!”, primești, „la ofertă”, și o rețetă de ciorbă, demult uitată. Erica Wagner, de la „Financial Times”, a venit în România ca să spună lumii întregi că Oborul e printre cele mai spectaculoase piețe pe care le-a văzut în lungile sale peripluri pe glob și că e o binecuvântare să iei pulsul unui astfel de loc, asta, dincolo de bunătățile care i-ar face să se topească de poftă pe britanicii care, de când cu „exit”-ul din UE, au ajuns să ia cu rația diverse legume, care nu se fac prin părțile lor.
Erica Wagner nu a făcut vreo mare dezvăluire jurnalistică în documentarea sa din Obor. A venit doar cu o perspectivă din afară, cu o privire proaspătă, care e întotdeauna binevenită. Dar a trebuit să vină ea, din Marea Britanie, pentru ca mediul public de la noi, ocupat, ca de obicei, cu tot felul de nimicuri, să se entuziasmeze de felul în care arată și de cum sunt aprovizionate piețele noastre. Așa e când stai toată ziua pe Internet și copiezi sau distribui știri de ici-colo: s-ar putea să îți scape bucata aceea de Românie adevărată, care o impresionează pe jurnalista de la „FT”. Pentru noi, cei de la „Formula AS”, care vorbim săptămână de săptămână cu oameni de felul celor care colorează reportajul Ericăi Wagner, rândurile din „Financial Times” nu sunt o surpriză, sunt doar o frumoasă confirmare. România normală, din paginile revistei noastre, a ajuns să fie apreciată, tot mai mult, și în Occident! România nu mai e demult țara aceea gri – cu aurolaci, cu câini pe străzi și cu bătăi ca la mineriade – pe care o descriau, în anii ’90, jurnaliștii străini veniți la noi în goana după senzațional. România e o țară plină de culoare, de gust și de parfumuri savuroase: țara din reportajul Ericăi Wagner. Suntem conștienți de asta? Nu prea. Cel puțin asta dă de înțeles reacția multora la reportajul din „Financial Times”. Prea ne-am obișnuit să ni se spună, vreme de 30 de ani, că suntem ultimii, ba într-un domeniu, ba în altul. Și e păcat că trebuie să vină unii de prin Anglia, Franța sau Statele Unite, ca să ne deschidă ochii la frumusețea din jurul nostru. Adevărul din „Financial Times” sau din „Național Geographic” e la doi pași de noi: nu trebuie decât să mergem într-o piață, să vorbim cu un țăran ori să apreciem cum se cuvine o biserică sau un peisaj de la țară. Alții ar plăti cu aur să aibă ce avem noi. Să nu ajungem ca ei, să ne apreciem cu adevărat ce avem și ce trăim abia după ce nu vom mai avea!