* La 15 ani de la aderarea la Uniunea Europeană, problemele de infrastructură rămân unele dintre cele mai frustrante cu care ne confruntăm. Punctul nevralgic e cunoscut de toți: drumurile. După mai mulți ani de repetenție, România pare să fi găsit, în sfârșit, „calea”. Sute de proiecte, legate de transportul pe asfalt, pe calea ferată și pe roțile bicicletei au fost demarate, majoritatea, cu sprijin european *
Tren rapid Austria – Ungaria – România

În planul său de a relansa călătoriile cu trenul ca alternativă ecologică de transport, Comisia Europeană a anunţat recent că va sprijini 10 legături feroviare transfrontaliere, printre care un confortabil tren de noapte Paris – Veneţia, unul Amsterdam – Barcelona, dar și legături între Catalunia şi Occitania. Printre conexiunile avute în vedere se numără și una care ne interesează în mod special: un tren rapid între Austria, Ungaria şi România. Cele zece proiecte-pilot selectate de Bruxelles urmează să permită rezolvarea problemelor de omologare a materialelor şi a altor obstacole în calea legăturilor dintre ţări. „Comisia va sprijini aceste proiecte-pilot, facilitând contactele între părţile implicate şi oferind asistenţă”, a precizat UE.
600 de milioane de euro pentru trenuri electrice noi

Primul dintre cele câteva zeci de trenuri fabricate de firma poloneză Alstom, care ar urma să deservească mai multe rute interne de cale ferată din România, urmează să ajungă la Centrul de Testări Feroviare de la Făurei în luna iulie 2023, anunță Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF). ARF a încheiat un contract având ca obiect achiziția a 20 de trenuri electrice de lung parcurs, contract suplimentat cu încă 17 trenuri. Conform clauzelor contractuale, celelalte trenuri urmează să intre în circulația comercială începând cu anul viitor.
Viteza maximă de rulare este de 160 km/h, trenul fiind compus din șase vagoane, dintre care două cabine de conducere și patru vagoane intermediare, și asigură 351 de locuri pe scaune. Valoarea totală a contractului se ridică la peste 600 de milioane de euro. Noile trenuri electrice vor lega marile orașe ale României pe rute ca București Nord – Brașov – Cluj, Cluj – Timișoara, Cluj – Suceava – Iași, București – Constanța sau București – Craiova – Timișoara – Arad.
„Săgeata albastră” prinde aripi

Automotoarele Desiro, cunoscute ca „Săgeata albastră”, sunt readuse la viață după reparații capitale, care presupun inclusiv amenajarea interioarelor cât mai aproape de starea lor originală. Primele două automotoare dintr-un contract de 50 sunt „ca noi” și au părăsit fabrica VFU din Pașcani. Conform Asociației Pro Infrastructură, care monitorizează la sânge acest domeniu, mentenanța trenurilor a fost mereu lăsată în coada priorităților operatorilor feroviari pe seama disconfortului călătorilor. Pe lângă cumpărarea de trenuri noi, este și aceasta o veste bună pentru amatorii de călătorii cu trenul.
Veriga lipsă de pe autostrada Cluj – Târgu Mureș, gata în 2023

La finele acestui an, la două decenii de la lansarea proiectului Autostrada Transilvania (A3), primele două municipii-reședință de județ de pe traseul acesteia vor fi în sfârșit legate între ele. Este vorba despre tronsonul dintre Cluj-Napoca și Târgu Mureș, din care mai e de finalizat doar o porțiune de aproximativ 17 kilometri, între Câmpia Turzii și Chețani. Lucrările pe acest lot au fost realizate în proporție de aproape 50%, înainte ca executantul să intre în faliment. Noua licitație a fost câștigată de o asociere austriaco-germană care a și început lucrările pe care dorește să le termine cu 8-9 luni mai repede decât termenul contractual. Tot în 2023, se preconizează că va fi terminat și sectorul dintre Nușfalău și Suplacu de Barcău. Șefii administrațiilor județene din Regiunea Nord-Vest i-au trimis, la începutul anului, o scrisoare deschisă premierului, în care cer accelerarea lucrărilor la Autostrada Transilvania. „După 20 de ani, această investiţie vitală pentru regiunea noastră necesită a fi urgentată pe toate căile legale”, subliniază oficialii.
Liber la biciclete în București

Primăria Generală a Capitalei a anunțat un pas important pentru dezvoltarea infrastructurii pistelor pentru biciclete în Capitală. A fost semnat contractul pentru elaborarea unui master-plan, care să permită realizarea de investiții în transportul alternativ, pe bani europeni. „Acest document va sta la baza proiectelor de dezvoltare a unei rețele extinse de piste pentru biciclete, va identifica trasee optime atât pe străzile principale, cât și pe cele secundare, ținând cont de nevoile utilizatorilor actuali sau potențiali, de trafic, de zone de interes, dar și de dezvoltare urbanistică a unor zone din oraș. Rețeaua de piste pentru biciclete va fi conectată cu pistele deja existente și va face legătura între zonele rezidențiale și locurile de muncă, de educație, zonele comerciale, dar și cu localitățile limitrofe”, explică primarul general Nicușor Dan.
Traseu de biciclete prin Apuseni

Județele Cluj, Alba și Bihor vor fi conectate prin piste de biciclete, printr-un proiect finanțat prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Contractul de finanțare ar urma să fie semnat chiar în cursul lunii Martie. „Avem la dispoziție trei luni ca să intabulăm traseul, iar până la finalul anului dorim să avem proiectul tehnic finalizat”, spun șefii celor trei județe. Alba, Clujul și Bihorul ar urma să fie unite în Munții Apuseni prin piste de biciclete pe o distanță de 227 de kilometri. Traseul se va numi „Velo Apuseni” și este distribuit astfel: 99 km pe teritoriul judeţului Bihor, 92 km în Cluj, iar restul de 35 km în Alba. În 2026, traseul va fi deschis integral circulației. Valoarea proiectului este de peste 18 milioane de euro.
Oradea, cel mai mare centru cultural din țară

Infrastructura unei țării înseamnă mai mult decât autostrăzi, poduri și căi ferate. Înseamnă și stadioane de calitate (aici stăm bine, în sfârșit!), înseamnă și săli de spectacole (aici încă mai avem de recuperat, inclusiv în orașele cu mare tradiție culturală). Oradea le-o ia înainte unor orașe mai mari din țară și anunță lansarea licitației pentru execuția lucrărilor la Centrul Cultural Multifuncțional. Clădirea va avea o sală principală cu o suprafaţă de peste 1.200 mp şi peste 1.000 de locuri, două săli secundare multifuncţionale, foaiere și un spaţiu de lucru cu specific cultural. Investiția se cifrează la peste 18 milioane de euro și va fi finanțată cu fonduri europene, prin programul transfrontalier România – Ungaria.