Scriu în Săptămâna Mare, atunci când fiecare zi este „mare”: Luni Mare, Marți Mare…, Vinerea Mare, Sâmbăta Mare… Maria, sora mea, martora mult iubită a vieții noastre, îmi amintește de anii copilăriei, când sărbătorile Paștilor începeau cu o mare încercare: postul. „Iisus a pătimit, mamă, în săptămâna asta… Nu mâncați de dulce”, ne îndemna mama. Și nu mâncam… Primele noastre exerciții de milă… Miercuri noaptea, făceam foc din boji uscați, puneam căni cu vin, cu țuică și apă, cu frunze de leuștean, pe care la Joi-Mari le dădeam de pomană. Povestea este frumos descrisă și de un alt nostalgic al Paștilor ținute odinioară în Gorj: muzeograful Albinel Victor Firescu din Târgu Jiu, care spune că peste satele vechi cobora magia credinței. „Văzduhu-i plin de-un roşu soare,/ Şi sălciile-n albă floare/ E pace-n cer şi pe pământ/ Răsuflul cald al primăverii/ Adus-a zilele-nvierii/ Şi cât e de frumos în sat!/ Creştinii vin tăcuţi din vale/ Şi doi de se-ntâlnesc în cale/ Îşi zic: Hristos a înviat!”. Pe vremurile acelea, dar și pe cele mai apropiate, ale copilăriei noastre, satul românesc era Universul, era Centrul Lumii, de-acolo pornea totul. Hrana era diferită față de cea de acum. Curată și simplă. Pâinea noastră cea de toate zilele era o azimă coaptă în spuză ori pe frunză de hrean; turta era făcută pe cărpător, iar copiii îi ronțăiau marginile răscoapte. Colacii îmbătau satul cu aromele lor risipite în văzduhul albastru, din cuptoarele vecinelor noastre, Leana lu Dumitrel, Floarea lu Nea Costel sau dada Ana și tanti Lucica lu Cărăgel. Când luau lumină de la biserică, în noaptea de Înviere, țăranii aduceau lumânările aprinse la grajduri, să blagoslovească animalele, mai ales vacile și boii, care au suflat aer cald pe Mântuitor, în grajdul în care a fost născut. Așa era lumea țăranului, plină de muncă, dar și de har, atentă la cele ale lumii, dar și ale cerului. Pentru țăranul român satul era vatra casei, dar și o biserică. Un altar. Sunetul clopotelor și toaca nu se opreau niciodată. Drumurile erau mărginite de troițe și de cruci, ocrotitoare de rău, semnele puterii lui Dumnezeu. Și mai era ceva ce azi s-a pierdut: vecinătatea, binețea… În arhitectura satelor noastre erau importante porțile, dar nu porțile de la drum, ci porțile dintre… oameni, din spatele casei, din grădină… Albinel Firescu a trăit, în zilele Paștilor, aventurile mersului „dintr-unul-ntr-altul”: „Când intram pe-o poartă de lateral, ieșeam după 4-5 case mai încolo, și intram la nea Costică, intram la moșul Victor, intram pe la nașe-mea Ana și pe la moașe-mea Ioana, așa mă țineau toți vecinii, toată lumea mă-mbia, care cu ce bunătăți avea pe la vatră, gustam din toate oalele. Era lumea mea, nu puteai să spui că nu-l cunoști pe unul sau pe altul”. Și mai era pe atunci o minune de Paști: lumânările care nu se stingeau niciodată în noaptea Învierii. Curgeau pe ulițe, ca niște râuri vii, de lumină, în vreme ce oamenii își urau „HRISTOS A ÎNVIAT!”. Să ne întoarcă Dumnezeu sărbătorile de atunci…
No Comments Yet
Cele mai citite