– Încă o carte scrisă de Doina Ruști, încă o călătorie în spațiul magic al Bucureștiului fanariot, forfotind de șalvari, de strigătul bragagiilor și de suspine înecate în miresme de flori. Întâmplări fermecate, petrecute în orașul lui Bucur ciobanul, așteaptă să fie descoperite în volumul „Depravatul din Gorgani”, apărut la Editura „Litera” –
„Am moștenit viziunea balcanică, din familia mea”
– V-a apărut de curând o nouă carte, cu incursiuni incitante în Bucureștiul fanariot. De unde pasiunea pentru o epocă rămasă, cumva, în afara interesului general?

– Pasiunile au cauze subiective, pornesc din întâlniri fulgerătoare. Pentru mine, secolul al 18-lea continuă să exercite fascinație: în zonele lui esențiale se află o lume care luptă pentru libertate, care se bucură de orice succes. Este uimitor modul în care oamenii de atunci caută ieșiri fără să se văicărească, așa cum făceau în secolul anterior, și fără să fie agresivi, ca în următorul. Lumea fanariotă are tact și știe să dilate fiecare clipă a vieții. Un tânăr sărac, dar cu rang boieresc, știe că trebuie să-și găsească o soție bogată. Mama lui l-a dăscălit suficient. Totuși, se însoară cu o văduvă săracă și cu reputație îndoielnică. Face nunta pe ascuns, noaptea, apoi se instalează în casa părintească. Mama lui e consternată. Nimeni n-o poate ajuta. Nu-și poate dezmoșteni fiul. Mitropolitul refuză cererea ei ca această căsătorie să fie anulată etc. Micile revolte de acest fel se petrec discret și aduc după ele, până la urmă, acceptarea. Există condamnați la moarte, care își obțin iertarea pentru că știu cum să-și ceară iertare, cum să renunțe la orgolii – cred în toleranță, am spune azi. Toate astea au un aer comun și cu cel din familia mea, de la care am mai moștenit și o viziune balcanică. Aceste două lucruri m-au ajutat să mă întorc la fanarioți.
– Din documente de cancelarie domnească și înscrisuri ale tribunalelor vremii ați reconstruit o epocă plină de culoare și parfumuri, animată de personaje fabuloase. Cum v-ați făcut documentarea?
– Nu mi-am făcut propriu-zis o documentare, ci pasiunea mea nr. 1 e să scotocesc prin documentele vechi, prin acte particulare. Mici detalii mi-au sărit în ochi, m-au obsedat. Uneori a fost vorba doar de o semnătură cu înflorituri, alteori, despre spații care și-au continuat istoria până în zilele noastre.
– Care erau locurile cele mai atractive din Bucureștiul fanariot?

– Desigur, aici vorbim despre ficțiune, iar în scrierile mele apare deseori Piața Lipscani, neconsemnată pe undeva. Ea s-a născut din plăcerea mea de a mă opri lângă Banca Națională, unde pe vremuri a fost hanul legendar al lui Șerban Vodă, o clădire impunătoare, cu multe prăvălii de lux la parter, cu camere de închiriat la etaj, cu ospătării, cafenele și apartamente dedicate exclusiv jocurilor de societate, întâlnirilor galante sau conspirative. E acolo și o intersecție, poate cea mai importantă de pe Lipscani, or, știut este că astfel de intersecții erau adeseori marcate de un copac, poate un roșcov, ca în romanul Mâța Vinerii, iar de jur împrejur se aflau atracții, între care prăvăliile de jucării ori de accesorii vestimentare nu lipseau. Se găseau acolo bomboane împachetate în foiță, dantelării, șaluri, mătăsuri atârnate de streașina prăvăliei, mezelicuri, covrigi calzi, gogoșele cu iaurt și multe altele. Pentru mine, locul ăla e viu. De-acolo pornește Strada Academiei, care ajunge la Universitate și care pe vremuri se numea a Academiei Domnești. Cred că puține s-au schimbat de atunci, mirajul persistă.
„Legătura dintre ficțiune și sursele ei este fină”
– Părea foarte colorat și foarte vesel Bucureștiul pe atunci. Ce îl făcea atât de special?

– Înclinațiile estetice ale oamenilor spre culori vii, bucuria de viață și mai ales amenințările, de la lăcuste, la războaie și ciumă. Toate astea au modelat și filozofia de viață.
– Ați scris în cărțile dvs. de până acum despre mahalagii, codoașe, bucătari, croitori, doctori, lăutari, despre domnitori și boieri. Toți acei oameni au existat și în realitate? De pildă, personajul din noul dvs. roman, „Depravatul din Gorgani”, a existat?
– Legătura dintre ficțiune și sursele ei este fină și făcută din emoții, din mentalități auctoriale. Multe dintre personajele din povestirile mele fanariote au existat. Încep, adeseori, de la personaj, și-atunci se întâmplă ca el să aibă un model, o sursă, un tipar în lumea reală. Pe unele le-am văzut crescând din documente. Am citit, de pildă, într-un proces, despre un ișlicar celebru, care voia să-și recupereze o datorie. Se spunea acolo că e un cetățean cinstit, meșter de ișlice, însurat cu Elinca. Restul documentului vorbea despre banii care nu-i fuseseră înapoiați la timp de un rău-platnic. Desigur, din tot textul, cuvântul Elinca mi-a rămas în minte, mai ales că rareori se scriau numele femeilor prin documente. Asta însemna că și ea era cunoscută, avea viață socială, ieșea pe străzi și, imediat, am văzut-o ducând ișlice pe la clienți, într-o trăsurică deschisă, ceva cochet, poate o droșcă trasă de un cal. Și s-a născut treptat un traseu, o hartă cu drumurile Elincăi, plus micile ei destrăbălări. O vedeam alcătuită din portretele bărbaților întâlniți întâmplător pe străzile de atunci ale orașului. Așa a luat naștere povestirea Harta desfrânării, una dintre cele mai dragi mie.
Tot așa și în cazul personajului titular din noua mea carte; am pornit de la scrisorile numeroase care s-au trimis din Franța la București și invers, după arestarea lui Henri Dubois, un cancelar francez seducător. Cazul, notoriu în epocă, a făcut vâlvă, pentru că a fost prima oară în istorie când diplomații din Țările Române au fost arestați de turci și vânduți la galere. Cam pe atunci, pe la final de secol al 18-lea, au intrat și o serie de cuvinte franceze în limba noastră, printre care și „depravat”. Deși nu există o legătură directă, Depravatul din volumul meu e o replică fantomatică a acelui Dubois, dispărut în ceața Bosforului. În „Depravatul din Gorgani”, prima povestire vorbește despre un misterios aventurier, mult dorit de femei, care lasă în urmă o carte cu 17 reguli ale dezmățului, fiecare dintre ele fiind ilustrată de câteva povestiri.
– Care este regula dvs. preferată?
– Îmi place regula nr 14: Nu păstra obiecte! Ele sunt doar depozite ale unei desfrânări neconsumate. Aș mai fi avut de adăugat câteva povestiri la această regulă, dar n-am vrut să se dezechilibreze volumul. Așa am renunțat la o istorioară despre cufărul pictat al unui păpușar, pe care îl am încă în minte, din cauza potcapului moale, fleșcăit pe-o ureche.
„De sub fustă ieșeau șalvarii din mătase subțire”
– Acordați foarte mare atenție modei epocii. Cum se îmbrăca o femeie elegantă pe-atunci?

– Femeile din toată Europa veacului al 18-lea, purtau rochii exagerat de decoltate, acoperindu-și apoi decolteul cu un voal transparent, gen organza, neapărat alb. La noi, talia era sub sâni, rochia desfăcându-se, nu foarte largă, ca o lalea, scurtă până la jumătatea pulpei inferioare. De sub fustă ieșeau șalvarii din mătase subțire, imprimată. Iar peste rochie aveau o haină de atlaz sau de catifea, care se purta descheiată. Aceasta era garnisită cu blăniță de veveriță sau de pisică, împodobită cu gulere de samur, vidră, vulpe, jder etc. Uneori mai purtau vestuțe, piese mai scurte, intermediare. Și în toate cazurile aveau accesorii: curele cu paftale, inele, brățări de mâini și de picioare, cercei, coliere etc. Mare căutare aveau diamantele, urmate de rubine, smaralde și safire. Clasa de mijloc se fudulea cu matostat verde, montat mai ales pe argint.
– Dar un bărbat?
– Și bărbații erau dichisiți. Ghetele de piele, aduse de la Sibiu erau la mare căutare și, desigur, ișlicele, în special cele globulare, care pe la final de secol începuseră să fie purtate și de clasa de mijloc. Tineretul trecuse la celmale, un fel de turbane din șal de mătase sau de cașmir. Dintre obiectele de podoabă aș numi ceasul de buzunar, care la noi, spre deosebire de Stambul, se găsea în variante numeroase, de la cele din aur cu briliante la cele de tinichea, vândute în târg.
– Povestiți-ne despre ilustrațiile cărții, pline de culoare și expresie, precum și despre harta cartierului Gorgani.
– Ilustrațiile sunt în general de epocă, unele găsite prin muzee, altele, prin colecții particulare sau pe platformele de profil. Uneori, am pornit de la câte o imagine, așa cum a fost cazul cu un tablou al lui Eugène Peytier, care înfățișează doi fumători. Culorile, tihna lor, vița de deasupra lor, totul sugera lumea fanariotă. Cât privește harta cartierului Gorgani, făcută de Bogdan Calciu, ea cuprinde și elemente preluate după o hartă din epocă, dar și o geografie ficțională, cea din romanul „Homeric”, alt roman al meu, dedicat acestui cartier falnic, și foarte întins al Bucureștiului de altădată, compus din numeroase mahalale, între care și cea de vizavi de Cișmigiu, unde se mai află și astăzi Gorganul cel mare.