Dacă prin „stabilitate” înțelegem stagnare, se poate spune că alianța aflată la putere (PSD – PNL – UDMR) și-a atins obiectivele. De aproape doi ani, guvernul condus de „liberalul” Nicolae Ciucă nu a făcut decât să amâne mereu rezolvarea celor mai importante probleme ale țării. Gândit de iniţiatorul lui, preşedintele Klaus Iohannis, drept cea mai eficientă formulă administrativă de atenuare a efectelor crizelor succesive ce au afectat viața națiunii, bucurându-se de o majoritate parlamentară de 70%, el trebuia, și putea!, nu numai să gestioneze prompt problemele curente, ci și să concretizeze marile proiecte naţionale, absorbind integral fondurile europene acordate prin PNRR. Evident, efectele economice ale crizelor pomenite impuneau o anume parcimonie (ca să nu spun austeritate) în cheltuirea banului public, în distribuirea lui pentru sectoarele afectate de aceste efecte. Se ştie cât de dure au fost ele pentru calitatea vieţii cetățenilor, ca urmare a scumpirii alimentelor și energiei. Stimularea unor investiţii esenţiale, creatoare de locuri de muncă și, în consecinţă, aducătoare de venituri pentru populaţie, era – în contextul dat – absolut necesară. Ce a făcut însă „Guvernul stabilității”? Pe scurt spus, a pierdut timpul în discuţii sterile, care n-au rezolvat nimic. Abandonând total perspectivele programatice ale partidului pe care îl reprezintă, PNL, Nicolae Ciucă a „adoptat” politica PSD-istă clasică, de „umflare” a administraţiei de stat, centrală și locală, cu alocările suplimentare de fonduri. A păstrat (în ciuda obligaţiilor asumate prin PNRR) „pensiile speciale”, ba chiar a sporit numărul „specialilor” prin includerea în rândul lor și a altor categorii de favorizaţi. „Înghețarea” angajărilor la stat, anunţată de mai multe ori ca modalitate de stopare a dezmățului bugetar, a fost o măsură „doar pentru căţei”. Nu are rost să mai pomenesc de proiectele majore, continuate cu viteza melcului. Stagnarea în sistem, cu păstrarea premeditată a faliilor dintre „mizeri și bogați” a ajuns însă inevitabil la o scadență. Greva dascălilor a fost o primă manifestare a ei. Cum poţi justifica faptul că un şofer de demnitar câștigă mai mult ca un profesor, a cărui misiune este formarea generaţiilor ce vor duce țara mai departe? După nenumărate tergiversări, până la urmă, banii pentru a satisface, cât de cât, doleanţele greviştilor au fost găsiți. Îi vor lua din alte împrumuturi, grevante pentru economia țării, din tăierea unor investiţii majore, din „ciupirea” fondurilor europene. Dar, de favorizaţii sistemului nu se vor atinge, chiar dacă există riscul real ca alte categorii profesionale să se revolte, solicitând – la rândul lor – satisfacerea propriilor doleanţe.
Nicolae Ciucă și-a încheiat „misiunea de stabilizator”. Sarcina sa este preluată de Marcel Ciolacu, liderul PSD-ului. Stabilitatea stagnantă va continua. Dacă guvernul condus de un „liberal” nu a putut (sau nu a vrut) să iasă din limitele sistemului impus de guvernările PSD-iste anterioare, cum ar putea să o facă însuși șeful acestui partid? Marcel Ciolacu a anunţat că, după preluarea guvernului, va rezolva imediat problema pensiilor speciale (de care depinde venirea unor fonduri din PNRR), în caz de nereuşită „plecând acasă”. Greu de crezut, Marcel Ciolacu este cu un ochi la alegerile din anul viitor, în care funcţionărimea administrativă va juca un rol esenţial. Clientela și favorizații partidului devin, tocmai din cauza mobilizării pentru aceste alegeri, mai pretenţioși. PSD-iștii nu dau „vrabia din mână pentru cioara de pe gard”. Ce va putea face, în această situație, premierul Ciolacu? Liderul celui mai mare partid românesc va face tot ce a făcut dintotdeauna PSD-ul: va constitui, oricât de mult ar costa economia, un fond pentru mituire, înainte de alegeri (clasicele „pomeni electorale”) și va promite marea cu sarea, inclusiv prin legi sociale, votate în parlament. Își va învinui eventual, la momentul oportun, partenerii liberali pentru greaua moştenire pe care i-au lăsat-o. Dar, practic, nu va schimba nimic, amânând în continuare tranşarea hotărâtă a problemelor. Pentru România, stabilitatea a însemnat stagnarea, înghețarea în sistem. Iar stagnarea duce inevitabil, mai devreme sau mai târziu, la eșec.