– Splendorile tradiției românești –
Când se deschid cerurile
Au trecut timpurile de aur, când omul avea răgaz să stea trântit în iarba înflorită, cu ochii pierduți în cer. Timpul contemplării naturii s-a dus. Viața ne pune probleme grele, ca o teză la matematică. Trăim în imediat. Căutăm permanent rezolvări. Cine să-și mai amintească, de pildă, că se apropie solstițiul de vară, ziua când cumpăna dintre lumină și întuneric se schimbă, și soarele își pierde tot mai mult din puteri? O clipă magică, pe care țăranii români o celebrau ca pe o adevărată minune: noaptea când cerul își deschidea porțile, pentru ca oamenii să îl vadă pe Dumnezeu. Și chiar îl vedeau, altfel cum să explici întâmplarea că așteptarea se repeta an de an? Ba era însoțită de-o sărbătoare care, ca prin minune, se celebrează și azi: Sânzienele (după numele ei din Ardeal), Drăgaica (după numele ei muntenesc). „La miezul nopții a rânduit Dumnezeu un răstimp de liniște, când stau în cumpănă toate stihiile, și cerurile cu stele și vânturile, după care dintr-o dată toate purced în scădere. Iarna începe a-și pregăti harmasarii în grajdurile ei din miazănoapte. În acel ceas al cumpenei, Dumnezeu a orânduit pace între toate animalele, jigăniile și paserile. Le dă și lumina înțelegerii pentru acel răstimp, ca să grăiască întocmai așa cum grăiesc oamenii”, scrie atât de frumos Mihail Sadoveanu, în nuvela „Noaptea de Sânziene”. Dar oare cum s-a născut forța sărbătorii de Sânziene, de durează până în ziua de azi, sfidând „ideologia” internetului și a rețelelor de socializare? Iată câteva explicații posibile:
Simbol agrar: „Cap de vară”
De la 22 iunie înainte, țăranii noștri ziceau că „soarele se odihnește la amiază”. Momentul avea o mare relevanță în viața agricolă, pentru că de acum înainte se pornea secerișul, începea cositul în satele de la munte și se săpa încă o dată pământul, pentru a-l afâna și a-l scăpa de buruieni. Practic, ziua de Sânziene simboliza crugul verii, recolta ce avea să urmeze și care trebuia neapărat sărbătorită, pentru a se împlini. Dar „cap de vară” însemna și „cap de viață”, cap de dragoste și împliniri sufletești. Puține sărbători sunt așa de legate de practici magice și divinatorii, menite să asigure găsirea ursitului și nuntitul, dăruit cu bucurie și mulți copii.
Sănătate: plantele de leac au cea mai mare putere
Tradiția populară ne învață că nopțile dintre 22 și 24 iunie sunt cele mai prielnice pentru culegerea plantelor de leac, deoarece puterea lor de vindecare este acum maximă, mai ales dacă culesul lor e însoțit și de un ritual. Femeile care recoltau plante în această noapte specială trebuiau să respecte un anumit protocol. În unele zone, exista, de pildă, obiceiul ca femeile care plecau la cules să fie desculțe, nemâncate și neatinse de mâini bărbătești. Printre cele mai importante plantele medicinale culese de Sânziene și cunoscute și azi se numărau gălbenelele, menta, florile de tei, cimbrul, florile de mușețel, sânzienele, sunătoarea, omagul, pelinul și măghiranul. Multe altele s-au pierdut, pe măsură ce satele s-au modernizat. Dar adevăratele vedete ale nopții de Sânziene sunt, desigur, chiar sânzienele, considerate purtătoare de sacralitate și despre care se spune că „apără de toate relele şi de toate bolile”. Dar tot potrivit tradiției populare, cine îndrăznește să culeagă florile galbene și albe de sânziene, înainte de ziua lor, riscă să atragă nenorociri. În Maramureș, cea mai conservatoare zonă folclorică a țării, până în urmă cu 30 de ani, de Sânziene, femeile se spălau cu rouă de flori, pe obraz și pe trup, ca să rămână frumoase toată viața.
Practici magice: „apa de stele” și chematul Ursitelor
Potrivit credințelor populare, magia Sânzienelor nu se limita la potențarea proprietăților plantelor de leac, ci își făcea simțite efectele și în sfera iubirii, în noaptea de Sânziene fiind săvârșite numeroase ritualuri erotice. Fetele bune de măritat, dar şi femeile în toată firea credeau de pildă că, dacă îşi pun sânziene în păr sau în sân, vor deveni mai frumoase şi mai „drăgăstoase”. Un alt obicei era ca femeile vârstnice să strângă cu ajutorul unei pânze albe și noi roua adunată în noaptea de Sânziene, care era numită şi „apă de stele”, iar apoi să o stoarcă într-o oală de lut, de asemena nouă. În timp ce adunau roua, femeile nu aveau voie nici să vorbească, și nici să se întâlnească pe drum cu un om. Dar toate aceste strădanii păreau să aibă și rost: femeile credeau neclintit că cine avea norocul să se poată spăla cu „apa de stele” urma să fie tot anul sănătoasă și iubitoare. O credință era și aceea că plantele culese în noaptea de Sânziene aveau puterea de a le reda fertilitatea femeilor sterpe. În unele locuri se obișnuia ca nevestele tinere să se lege peste mijloc cu un brâu confecționat din sânziene, și să se tăvălască prin fân cosit, pentru a avea copii sănătoși. Un obicei de Sânziene era și scăldatul ritual, în cazul căruia erau preferate apele curgătoare, despre care se credea că pot spăla și duce de vale cu ele, toate nenorocirile şi supărările, lăsându-l pe cel „lăit” curat și la trup, și la minte. Dar cel mai cunoscut obicei de Sânziene era aflatul ursitului, când fetele își puneau noaptea, sub pernă, cununi sau flori de sânziene. Un alt obicei magic, răspândit mai ales în Ardeal, era aruncatul cununii de flori de sânziene pe casă. Tinerele culegeau florile, le împleteau în cununi și le aruncau pe acoperiș, iar dacă ele rămâneau agățate de horn, era semn că nunta lor se apropie.
O tradiție rezistentă și azi
Sânzienele se numără printre cele mai rezistente sărbători populare. Și nu doar că rezistă, dar chiar și întineresc. Sunt vești bune, că în multe zone ale țării mai există femei care pleacă să culeagă flori și ierburi de sănătate, pe care le usucă la soare, pe grinda casei, ca să le aibă, la nevoie, drept leac. Dar există și părți ale țării, în care Sânzienele continuă a fi celebrate la nivelul unor comunități întregi. Și poate că cea mai cunoscută asemenea regiune este cea a Văii Someșului din Bistrița-Năsăud, ori din Ilvele, vecine cu Bucovina. Aici se mai practică și azi aruncatul cununilor de sânziene pe case, se aprind focuri și se rostogolesc roți de flăcări, pentru a proteja satele și a-i ajuta pe cei care se țin de tradiție, să fie întăriți sufletește și ocrotiți.