– În luna iulie, biserica cinstește icoanele făcătoare de minuni ale Maicii Domnului. Printre ele, două sunt foarte iubite de români – Lidianca, de la Mânăstirea Neamț (sărbătorită pe 9 iulie), și Prodromița de la Schitul Românesc din Muntele Athos (sărbătorită pe 12 iulie) –
Cele mai multe icoane ortodoxe făcătoare de minuni sunt ale Maicii Domnului. Niciun sfânt nu are puterea ei de vindecare trupească și sufletească (dar al lui Dumnezeu, pentru că l-a născut pe Hristos) și niciun sfânt nu se bucură de o mai mare evlavie din partea credincioșilor. De aceea, biserica a rânduit ca aceste icoane făcătoare de minuni ale Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, să aibă în calendar sărbătorile lor, pentru că sunt porți ale cerului, deschise pe pământ, porți ce rodesc miracole pe măsura credinței celor care încearcă să le treacă pragul.
Domnul Costion Nicolescu, colaboratorul revistei noastre, a trăit el însuși, când se afla la încercare, ajutorul dat de Maica Domnului, printr-o icoană a ei făcătoare de minuni. L-am rugat să ne povestească miracolul pe care l-a trăit.
„Am izbutit să mă întâlnesc singur cu Maica Domnului”
„Acum patrusprezece ani, în 2009, am descoperit, cu ajutorul lui Dumnezeu și al unei doctorițe de familie inspirate, care a avut intuiția să mă trimită la un control, că am cancer. Cuvântul, în sine, este un șoc pentru oricine, te gândești la ce-i mai rău. Lucrurile păreau că necesită o intervenție chirurgicală de urgență, așa cum se întâmplă în această boală. Eu tocmai mă pregăteam pentru un pelerinaj, cu totul special, la Muntele Athos, care mi-ar fi întârziat operația cu două-trei săptămâni. Așa că l-am întrebat pe doctor dacă mă lasă, totuși, să plec. El s-a uitat la mine, a văzut că-mi doream mult, și a încuviințat. Am ajuns în Sfântul Munte cu o stare complicată. Pe de o parte, aveam bucuria de a întâlni părinți duhovnicești și de a păși pe un loc cu biserici străvechi și o natură extraordinară, eram ca în rai. Pe de altă parte, exista îngrijorarea aceasta, undeva, în adânc, că am cancer, deși nu îl simțeam deloc, îmi era bine. Îmi era bine, dar știam că, undeva, în mine, răul lucra. Muntele Athos e un loc prielnic întâlnirii cu Dumnezeu, acolo tămăduirea e mai aproape, mai posibilă. La Mânăstirea Vatoped, de pildă, se află multe icoane făcătoare de minuni ale Maicii Domnului, foarte vestite, cu minuni de poveste, venite din istoria lor, printre care și cea numită „Pantanassa”, adică „Împărăteasa Tuturor”, renumită ca vindecătoare de cancer. Eu m-am atașat tare de ea, și pentru că aveam cancer, dar și pentru că e foarte frumoasă. Cât am stat în mânăstire, am văzut-o des, i-am trimis gândul meu, care, sigur, fiind bolnav, era un gând al rugăciunii mai concentrat, dar mereu era lume multă în biserică, iar eu îmi doream mult un răgaz și un locșor în care să mă așez și să spun liniștit Paraclisul Maicii Domnului, în fața icoanei, fără să fiu deranjat sau să deranjez la rândul meu. Ei bine, nu se putea… Ori de câte ori voiam să mă rog liniștit, apărea un grup de pelerini! Dar Dumnezeu m-a ajutat și, în cele din urmă, am prins acel timp și spațiu numai al meu și am avut o așa mare bucurie și ușurare, pentru că am reușit să mă întâlnesc singur cu Maica Domnului! N-am avut sentimentul că, gata, boala mea s-a rezolvat și, de acum, sunt sănătos. Nu! Ceea ce am trăit a fost că am apucat să îi spun Maicii Domnului ce aveam de spus și că rugăciunea mea fusese primită. Și gata! Mai departe, totul era în grija lui Dumnezeu. Am venit în țară, m-am operat și, iată, de atunci sunt bine.
„Maica Domnului e de-a noastră”
– Domnule Costion Nicolescu, în ortodoxie, cele mai multe icoane făcătoare de minuni sunt cele ale Maicii Domnului. De ce credeți că lucrează Dumnezeu în acest fel?
– Pentru că Maica Domnului este foarte apropiată de Sfânta Treime, ea este, totuși, Mama Domnului Hristos. De aceea a primit de la Sfânta Treime toate calitățile lui Dumnezeu, în afară, bineînțeles, de faptul că Dumnezeu este necreat, iar Maica Domnului este creată. Deci, ea are o putere de a ne dărui harul egală cu a lui Hristos. I s-a dat totul, totul, totul… Ea e plecată dintre noi, e de-a noastră, așa că este normal să simtă o duioșie pentru noi, iar asta ne dă și nouă curaj și liniște să mergem spre ea. Știm că ne e mamă și ne e aproape. Unde se simte mai bine copilul, decât la sânul maicii sale? Iar noi, care suntem copiii Maicii Domnului, unde să ne simțim mai bine pe acest pământ? Pentru că la sânul Maicii Domnului îl găsim pe Pruncul ei Sfânt. Fiind cu Maica Domnului, suntem și cu Dumnezeu, la modul maximal, nu oricum, de aceea este natural ca miracolele din biserică să vină, în primul rând, de la icoanele Maicii Domnului. Pe de altă parte, noi știm că, în fond, nu icoanele fac minuni, ci Preacurata prin ele și, în cele din urmă, Dumnezeu care lucrează prin ea. Niciun sfânt nu face minuni prin puterea lui, ci Hristos lucrează, prin fiecare, minunile Sale. Dar sfinții și Maica Domnului sunt ca acele acceleratoare de particule folosite de fizicieni, ei au puterea de a ne accelera rugăciunile și de aceea noi apelăm la ei. Prin ei, rugăciunea noastră capătă o mai mare forță. De aceea icoanele Maicii Domnului dau naștere la pelerinaje și ne aduc atâtea bucurii.
„Minunile, ca și stelele, sunt de multe feluri”
– Dar de ce doar unele icoane ale Maicii Domnului fac minuni?
– Noi știm că orice icoană este făcătoare de minuni, doar că la unele dintre ele aceste minuni sunt mai vizibile și se transmit în biserică, iar la altele sunt mai tainice. Ce înseamnă o minune vizibilă? Una în care legile naturii, așa cum le știm, sunt încălcate. Și sunt atestate științific uneori, mai ales în cazul unor boli. Sigur că, de cele mai multe ori, noi nu așteptăm astfel de mari minuni, ci ne rugăm Maicii Domnului să ne apere, să ne ocrotească, să ne ajute. Nu asta îi spunem când vorbim cu Preacurata, în fața icoanei ei pe care o avem cu toții în case – să facă mici minuni? Faptul că la unele dintre icoanele ei se petrec miracolele mai vizibile decât în alte cazuri vine, cred eu, de la rugăciunile unor oameni prin care s-au petrecut astfel de fapte minunate, foarte vizibile. La rândul lor, aceste mari miracole au atras și mai mulți credincioși și mai multe rugăciuni. În felul acesta, se creează o legătură foarte puternică între pelerinii care vin și încarcă aceste icoane cu rugăciunile lor, iar răspunsul la ele, revărsarea de har a Maicii Domnului, cheamă și mai mulți oameni. Așa iau naștere locurile de pelerinaj, fenomen vizibil și în spațiul occidental. Acolo, de altminteri, în foarte multe biserici catolice, găsești și câte o icoană a Maicii Domnului, adesea chiar ortodoxă. Când le-am văzut m-am bucurat și pentru catolici, dar și pentru noi, pentru că eu cred că acolo, în icoană, ne putem întâlni foarte bine, și teologic, și duhovnicește. Când le văd, decupate în acel decor occidental, am o săltare de inimă, recunosc în ele ceva drag și intim. Și parcă, doar văzându-le, chiar și în bisericile celorlalți, se petrece în mine o mică minune – starea mea se schimbă, concentrarea mea, de asemenea. Eu cred că nu trebuie să apreciem minunile doar în măreția lor. Minunile, ca și stelele, sunt de multe feluri și, uneori, te poți bucura de o minune mică, la fel de mult ca de una mare, dacă ai ochi să o observi. De altfel, minunile mari sunt mult mai rare și să ne ferească Dumnezeu să avem nevoie cu adevărat de ele.
Maica Domnului „Prodromița”
– În fiecare an, pe 12 iulie, biserica cinstește icoana Maicii Domnului aflată la Schitul Prodromou din Athos. Dintre toate icoanele Preacuratei făcătoare de minuni aflate în biserici românești, ea este singura „nefăcută de mână omenească”. Deși a fost, în mare parte, pictată de un iconar, la Iași, chipul ei și al Pruncului Iisus s-au zugrăvit printr-o minune, așa cum a relatat iconarul însuși, într-un document semnat de mâna lui și păstrat, cu sfințenie, la Schitul Prodromou.
– „Eu, Iordache Nicolau, zugrav din târgul Iași, am zugrăvit aceasta sfântă icoană a Maicei Domnului, cu însăși mâna mea, la care a venit o minune: după ce am isprăvit veșmintele, după meșteșugul zugrăvirii mele, m-am apucat să lucrez fețele Maicei Domnului și a lui Isus Cristos. Privind eu la chipuri, cu totul a ieșit din potriva, pentru care foarte mult m-am mâhnit, socotind că mi-am uitat meșteșugul. A doua zi, după ce m-am sculat, am făcut trei metanii înaintea Maicei Domnului, rugându-mă să-mi lumineze mintea, să pot isprăvi sfânta ei icoană. Când m-am dus să mă apuc de lucru, am aflat chipurile drese desăvârșit, precum se vede. Văzând această minune, n-am mai adaos a-mi pune condeiul, fără numai am dat lustrul cuviincios, deși o greșală a fost aceasta ca am dat lustru la o asemenea minune”. Citatul de mai sus este dintr-un document datat 29 iunie a anului 1863 și este păstrat cu sfințenie la Schitul Românesc Prodromou. Când s-a petrecut minunea, pictorul Nicolau era deja înaintat în ani – „îi tremurau mâinile de bătrânețe și nu mai putea zugrăvi așa de bine și de curat ca altădată”. Cu toate acestea, pe el l-a ales starețul Nifon al singurului schit românesc din Muntele Athos să picteze cea mai de preț icoană a bisericii mari. Făcând asta, el s-a încredințat că nu îi dă lucrarea celui mai bun pictor al Iașilor, ci celui care avea cea mai aprinsă rugăciune și cea mai curată viață, în stare să zugrăvească chipul Maicii Domnului după străvechea rânduială bizantină – în post desăvârșit, fără să se atingă de mâncare sau apă, chemând neîncetat numele lui Iisus. Așa și numai așa, fiecare așezare a penelului lăsa pe lemn har, nu doar vopseluri meșteșugit alese. Când îl răzbeau foamea sau setea, meșterul Iordache Nicolau se oprea din pictat și relua lucrarea a doua zi, când își reîncepea nevoința postului aspru. Din lupta aceasta a lui cu trupul, cu bătrânețea, în scurt, cu toate neputințele omenești, iconarul și-a țesut o legătură strânsă cu Maica Domnului, în urmă căreia Preacurata și-a așternut pe lemn chipul ei și al Pruncului Sfânt.
Primele minuni
Vestea că o icoană s-a pictat singură, cu dar ceresc, a cutremurat Iașii anului 1863 și, prin ei, țara toată. O asemenea minune se întâmplă, poate, o singură dată, în curgerea prin vremia unui neam. Deși ortodoxia mai are icoane făcătoare de minuni nezugrăvite de mână omenească, ele sunt atât de rare, încât le numeri pe degete. La români, era prima, fără seamăn. A venit să se închine la icoană însuși mitropolitul Calinic Miclescu și puțin a lipsit ca ieșenii să nu îl mai lase pe starețul Nifon să plece cu icoana în Muntele Athos. Chiar dacă el o comandase, icoana era, simțeau ei, a lor. Cum să îi dea voie să plece peste mări și țări? Unde mai pui că Preacurata vindecase deja, prin icoană, felurite boli. Cronicarii Schitului Românesc Prodromou consemnează că „s-au tămăduit prin această Sfântă Icoană bolnavi de friguri, surzi, cu dureri de cap, de măsele, de ochi, de vătămare, îndrăciţi, cari suferă de boala copiilor şi alte multe feluri de boale”. Așa se face că starețul Nifon, împreună cu părintele Nectarie, monah la același schit, Prodromou, au plecat în grabă spre Galați, cu gândul să se îmbarce pe un vas care să îi ducă la Muntele Athos. Pe drum, la icoană au început să vină, deja, pelerini. Auziseră de miracolele de la Iași și își căutau și ei vindecare. S-au păstrat de atunci și istorisirile unor tămăduiri minunate, petrecute pe drum spre Muntele Sfânt. Poate că cea mai impresionantă a fost cea a unei femei din Bârlad, care s-a lecuit, înainte să ajungă în fața icoanei Maicii Domnului, pe când se afla pe drum spre catedrala din oraș, unde poposiseră cu icoana cei doi părinți aghioriți. Odată ajunsă la Schitul Românesc Prodromou, Preasfânta a continuat să rodească miracole în inimile și trupurile tuturor celor care îi cer ajutorul. Și săvârșește astfel de minuni până astăzi.
Maica Domnului „Lidianca” de la Mânăstirea Neamț
– Dacă Prodromița este o icoană nefăcută de mâini omenești, „Lidianca” este o copie a unei astfel de icoane. Ea străjuiește de patru veacuri mânăstirea Neamț și țara Moldovei și este prăznuită în fiecare an pe 9 iulie.
– Istoria ei începe însă în afara Moldovei, cu foarte mult timp în urmă, acum două mii de ani, când în Țara Sfântă își trăia ultimii ani Maica Domnului. O tradiție spune că în orașul Lydda (astăzi Lod, Israel), unde a trăit apoi și Sfântul Mare Mucenic Gheorghe, s-a ridicat un sfânt locaș, iar apostolii Petru și Ioan au vrut ca Preasfânta să vină să îl binecuvinteze. Dar, din pricina vârstei înaintate, Măicuța nu a putut merge la noua biserică, dar s-a rugat pentru sfințirea ei. Și, prin rugăciunea ei, pe un stâlp al bisericii a apărut atunci, în chip minunat, un portret al ei, cu Pruncul Sfânt în brațe. Aflând de minune, Maica Domnului a binecuvântat icoana să rodească, la rândul ei, miracole. Șase sute de ani mai târziu, viitorul Patriarh Gherman al Constantinopolului a poruncit ca acest chip, nezugrăvit de mână omenească, să fie copiat de un iconar iscusit. Așa s-a născut icoana Maicii Domnului „Lidianca”, numită așa după biserica unde se afla originalul ei. Și pentru că originalul era la Lydda, cetatea Sfântului Mare Mucenic Gheorghe, Patriarhul Gherman a cerut ca pe dosul icoanei să fie zugrăvit acest mare martir al creștinătății. Veacuri de-a rândul, icoana aceasta a avut de îndurat prigoanele vremurilor potrivnice. Mai întâi, pe cele ale iconoclaștilor. Pentru a fi salvată de furia lor a fost trimisă la Roma, de unde a revenit apoi în Constantinopol, unde a adăstat cinci sute de ani. În Moldova a fost trimisă în anul 1429, de împăratul Manuel Paleologu, care i-a dăruit-o mitropolitului Iosif Mușat al Moldovei. De atunci, de șase veacuri, „Lidianca” ocrotește Sfânta Mânăstire a Neamțului, arătându-și puterea prin vindecarea de boli și dureri, dar, mai cu seamă, mustrând necredința atunci când simte că oamenii alunecă pe cărarea care duce spre rău. Andronic, ieromonah la lavra Neamțului, consemnează prima minune săvârșită de Maica Domnului, la 1491, când „icoana s-a ridicat ca și cum s-ar smulge din mâinile celor care o purtau (în procesiune) și ar voi să se răpească”. Miracolul aceasta, prin care icoana dădea semne că vrea să părăsească poporul și lumea păcătoasă, s-a repetat de-a lungul timpului.
Într-o altă procesiune, petrecută în vremea lui Ștefan Gheorghiță al Moldovei (1653-1658), icoana „s-a smuls din mâinile norodului și răpindu-se s-a dus ea însăși în văzduh, stând deasupra amvonului.” Așa au ajuns și credincioșii și necredincioșii să o cinstească la fel ca pe o ființă vie, cu o viață a ei, care avea în centru puterea Maicii Domnului. O putere care alină și mustră, în același timp. Ultima minune de acest fel, consemnată în arhivele mânăstirii, s-a petrecut în 1821, în vremea revoluției lui Tudor Vladimirescu. Atunci, egumenul Ilarie a poruncit părintelui Neonil Buzilă să ascundă icoana în pădure, de frică să nu fie pângărită de turci. Maica Domnului i s-a arătat în vis unui părinte din mânăstire, spunându-i: „Voi mă ascundeți, dar eu nu vă voi părăsi!”. Era în cuvintele acestea și o mustrare pentru puțina credință a călugărilor? Poate… Știm sigur că turcii, care au ars Mânăstirea Secu, nu s-au atins de Mânăstirea Neamț, deși le era lesne să o facă. Un an mai tâziu, pe 28 octombrie 1822, starețul a trimis părinții să aducă înapoi icoana. Așezată cu mare cinste în biserică, în timpul liturghiei, icoana a dat un semn înfricoșător – „s-a înnegrit şi s-a schimbat, întunecându-se cu totul faţa Preacuratei Maicii lui Dumnezeu, întrucât nicidecum nu se cunoştea. Şi foarte s-au îngrozit, înfricoşându-se părinţii acei ce au ascuns-o şi au rămas ca nişte morţi de spaimă. Şi plângeau şi se tânguiau, socotind că poate acolo, în pământ, unde a fost ascunsă, s-a vătămat şi s-a stricat şi nu se pricepeau ce să facă. Apoi, după săvârşirea dumnezeieştii liturghii, a ieşit părintele stareţ cu tot soborul, cu psalmi şi cu laudă şi cu tămâieri, spre întâmpinarea sfintei icoane. Cum s-a ivit soborul venind, o, minune! atunci îndată a început faţa Maicii Domnului a se lumina, mai întâi la obraz, în partea din dreapta, apoi şi toată faţa i s-a rumenit, făcându-se mai luminoasă decât era mai înainte, întrucât strălucea cu nespusă lumină, ca şi cum ar fi fost vie, arătând prin aceasta milostivirea sa cea de maică către noi cei păcătoşi”.