
Consumul de droguri este una din plăgile lumii în care trăim. S-a răspândit peste tot, ca ciuma. Autoritățile încearcă să-l combată legislativ, prin pedepse, dar esența fenomenului este cu mult mai profundă. O „modă” care ascunde neîmpliniri sufletești și lipsa unui sens în viață. Un rost al ei, pentru care, în ultima vreme, tot mai mulți tineri caută răspuns în biserică. În țara noastră, Mânăstirea Putna le iese tinerilor în întâmpinare nu doar cu cuvinte de învățătură, ci și cu dragoste. O întâmplare aparte, nu îndestul cunoscută, despre care l-am rugat să vorbească pe părintele arhimandrit Dosoftei Dijmărescu, monah la Putna și exarh cultural al Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților. Absolvent de matematică la București, părintele a făcut parte, înainte de a fi călugăr, din ASCOR, o asociație studențească a tinerilor ortodocși care, imediat după 1990, a adunat inimile celor aflați în căutarea lui Dumnezeu.
Marii părinți duhovnici ai anilor ’90 i-au atras pe tineri către biserică
– Părinte Dosoftei Dijmărescu, ați cunoscut toată efervescența aceea a anilor ’90, când tinerii s-au apropiat în număr mare de biserică și de mânăstiri. O generație care a redescoperit credința după patru decenii de ateism. Ce credeți că i-a atras spre biserică?

– Cred că foarte mulți tineri care atunci, în anii ’90, aveau peste 18 ani, adică erau deja, la vremea aceea, îndeajuns de maturi, s-au simțit atrași de biserică, în special datorită marilor părinți duhovnicești care erau atunci în deplină putere. Oameni cu adevărat înțelepți, simțeai că și-au găsit rostul vieții și pot să-i povățuiască și pe ceilalți, pentru a-L afla pe Dumnezeu. La ei am simțit o putere duhovnicească specială, care poate că era greu de înțeles la vremea respectivă. Nu știam ce anume este, dar se putea simți. Era o prezență a harului Duhului Sfânt care se manifesta în primul rând ca dragoste, dar și ca înțelepciune. Oamenii simțeau în acel duhovnic o dragoste care se revarsă asupra lor și o înțelepciune la care pot apela. Sigur că acești duhovnici, pe care i-am iubit atât, aveau și o experiență de viață foarte bogată, unii dintre ei trecuseră prin temnițele comuniste. În esență, ceea ce simțeam în ei nu era o dragoste sau o înțelepciune omenească, ci dumnezeiască. Dragostea și înțelepciunea lor aveau ca rădăcină legătura lor cu Dumnezeu, prezența harului Duhului Sfânt în ei. Toate acestea sunt mai greu de explicat, explicația este din domeniul teologic, însă și din punct de vedere uman, lucrurile acestea erau sesizabile. A fost o revărsare de dragoste ca un val căruia i s-a luat zăgazul și s-a revărsat peste oameni, care, altfel, poate că nu știuseră până atunci să meargă în pelerinaje sau să meargă duminica la biserică, la Sfânta Liturghie.
„Fiecare epocă are binele și răul ei. Idealizarea și defăimarea nu ne ajută”
– În prezent, pare să trăim alte vremuri. Valul de entuziasm de atunci s-a mai stins. Se simte asta și în biserică? Un foc care nu mai arde cu aceeași putere?

– Sigur că atunci, în anii 90, au fost oameni care au fost plini de entuziasm și care au luat calea bisericii, dar au fost și oameni dedicați în a face rău. Depinde încotro ne uităm. Și apoi e foarte greu să compari epocile, în întregimea lor, ci mai degrabă, pe fiecare om, la nivel personal. Problema aceasta a comparației cu alte epoci presupune mereu riscul de a idealiza, spunând că, uite, atunci se putea, dar acum nu se mai poate, și de aici e ușor să te apuce lenevia. Adică, de ce să mă străduiesc, dacă acum nu se mai poate face nimic? Fiecare epocă are și binele și răul ei. Idealizarea sau defăimarea nu ne ajută. Chiar dacă entuziasmul credinței, despre care vorbiți, nu mai este așa de pregnant ca în anii de după revoluție, el există la nivel personal.
„Dependența nu este o alegere, ci un eșec”
– Putna este una dintre mânăstirile căutate de tineri și care le iese acestora în întâmpinare cu bunăvoință și drag. Faceți misiune, le știți nevoile, tulburările, izbânzile. Există o calitate anume a generației actuale?

– Eu cred că vârsta aceasta, a tinereții, este o vârstă care, de la începutul lumii și până la sfârșitul ei, va avea anumite trăsături neschimbate, indiferent de vremuri. Între ele, la loc de frunte se află speranța în bine, speranța că viața va fi frumoasă și plină de izbânde, în profesie, în iubire și în familie. Dar paralel cu visele lor de împliniri, tinerii se confruntă cu lipsa de experiență și vulnerabilitatea la riscuri. Degeaba visezi dacă nu știi cum să-ți împlinești visele. De la ideal și până la punerea lui în practică este un drum extraordinar de dificil, care se străbate cu mult efort și multă jertfă, cu oameni care te pot sfătui și cu ajutorul lui Dumnezeu. Asta, dacă idealul este frumos. Dacă idealul este rău, atunci distanța până la punerea lui în practică se străbate repede… Acesta este, desigur, cadrul general. Dar fiecare adolescent în parte are propriul proces de maturizare, atât socială, cât și duhovnicească.
– Una din marile probleme cu care se confruntă astăzi tineretul, atât pe plan mondial, cât și în România, este dependența de droguri. Ajung aceste probleme și în biserică, cu speranță de ajutor?

– Orice dependență, inclusiv aceasta de droguri, nu apare în primul rând ca o alegere, ci este consecința unui eșec: nu am găsit ceva mai bun de făcut și atunci am ales lucrul acesta, care chiar dacă știu că nu este bun și mă poate distruge, îmi aduce un anume tip de bucurie, de plăcere. Problema este să găsești un substitut de bucurie cu mult mai mare, mai puternică decât aceea oferită de drog. Credința. Dumnezeu este disponibil oricând și oferă în orice moment istoric și în orice societate, șansa de a înțelege care este adevărul existenței, pentru ce trăim, ce înseamnă dragostea cu adevărat, dragostea curată.
„Toate dependențele îți oferă stări speciale. «Un altceva»”
– Cum poți să-i duci pe tineri pe calea spre Dumnezeu?

– Nu este ușor, ca adolescent, să Îl găsești pe Dumnezeu pe cont propriu. Idealul este ca cei din jur, în primul rând adulții, părinții, să fie modele de viață curată și onestă. Fără modele, tinerii vor aluneca ușor spre ispite. E ușor să intri într-o dependență. Absolut toate dependențele îți oferă stări speciale, nu sunt benefice, dar sunt speciale, te scot dintr-un cotidian anost și, fără să-ți propună ceva mai înalt, îți propun altceva. Deci, părerea mea este că atât părinții, cât și societatea, în ansamblul ei, poartă responsabilitatea mediului în care trăiesc tinerii și în care ei fac alegeri.
– Poate biserica să facă ceva pentru a le arăta tinerilor drumul cel bun?

– Eu cred că, în general, biserica are tot timpul o ofertă pentru tineri: viața împreună cu Hristos. Viața în lumina lui, în iubirea lui nesfârșită. Toate astea se învață și se simt în biserică, iradierea lui Dumnezeu. Starea de bine pe care ne-o oferă credința, sentimentul că ești permanent ocrotit, liniștea sufletească care coboară în tine, e mai puternică decât orice drog.
„Cel mai puternic antidot e continua iubire a copiilor”
– Părinte arhimandrit, la finalul dialogului nostru, ați putea să dați câteva sfaturi pentru părinții cu copii care se pregătesc să intre în adolescență? Ce să facă încât să-i ferească de alunecușul vremurilor în care trăim?

– Să facă efortul tenace de a rămâne ei înșiși aproape de Dumnezeu și în Biserică. Tenace, pentru că este un efort extraordinar de mare. Oricât de mult har primește omul la începutul unui drum, călătoria e lungă și trebuie, în fiecare zi, să punem începutul cel bun. Deci, în primul rând să se străduiască continuu să rămână ei aproape de Hristos. Să fie purtătorii lui spre copii. Altfel, cuvintele lor nu vor avea acoperire. În Pateric, spune, undeva, un părinte: „N-am spus nimănui să facă ceva ce eu însumi nu am făcut”. Aceasta este valabil și pentru părinții trupești, și pentru părinții duhovnicești.
Al doilea lucru cred că este capacitatea de a-i iubi continuu și necondiționat pe copii, ceea ce înseamnă extrem de multă răbdare. Mi-a povestit, cândva, o mamă, o întâmplare pilduitoare, în sensul acesta. Cât fiica ei fusese adolescentă, avusese probleme cu ea. La un moment dat, fata se încuia în camera ei și nu mai voia să iasă de acolo. Făcea asta în mod periodic, iar mama se ducea la ușă și-i vorbea. După ce fiica a crescut și au vorbit ca de la un om matur la om matur, mama a întrebat-o dacă mai ține minte ce îi zicea, atunci când se închidea în cameră. Și fiica i-a spus: „Mamă, nu mai știu ce-mi ziceai, dar era foarte bine că stăteai acolo la ușă și-mi vorbeai”. Chiar dacă, în mod concret, starea aceea tulbure persista, în interiorul ei, acea fiică se hrănea cu dragostea și cu răbdarea mamei sale.

Lucrurile nevăzute sunt cele care au efect pe termen lung. Dragostea continuă este cea care construiește pe termen lung în sufletul celălalt. Dar dragostea aceasta a părintelui să fie onestă, nepătimașă, nu o dragoste dominatoare, interesată, ci o dragoste smerită și responsabilă. Unită cu lucrarea lui Dumnezeu, ea va aduce bine pe termen lung. Cred cu tărie că tot ceea ce facem într-un moment anume al vieții noastre nu dispare după ce trece acel moment. Binele pe care îl facem și binele pe care îl primim au o putere dincolo de moarte, iar dragostea, fiind o lucrare de dincolo de această lume, nu poate fi mărginită de despărțirea noastră de ea.
Foto: Mânăstirea Putna și Cristian Curte