– Prea puțin cunoscuți, Munții Poiana Ruscăi și-au păstrat sălbăticia începutului. Necotropiți de asfalt, se pregătesc pentru o mie de ani de singurătate –
O troiță sculptată e singurul semn care te anunță că ai intrat în Mesteacăn. E pusă pe pășune, dar în așa fel, încât orice călător s-ar încumeta să urce până aici să o vadă. E din lemn, mâncată de ploi și înclinată un pic de vânturi, dar e acolo, în iarba înaltă care aproape o acoperă. Troița de la intrarea în Mesteacăn domnește peste dealurile din față și peste întreaga depresiune a Hațegului. Mai sunt două dealuri de trecut până la primele case ale satului. Traversez păduri sălbatice de fag, de pin, și în cele din urmă, încep mestecenii. Pe lângă ei cresc ferigi uriașe și ierburi ciudate, neobișnuit de înalte. De sub frunze mă privesc șopârle verzui, șerpi maronii stau pe pietrele încălzite de soare, fără să fie deranjați de prezența mea. Zeci de fluturi mă însoțesc, păsările zboară pe lângă mine, curioase.
Satul încremenit
În cele din urmă, apar primele acoperișuri ale caselor. La început nu le distingi prea bine, dar pe măsură ce te apropii, înțelegi că nu sunt căpițe de fân, ci chiar acoperișuri. Răzlețite pe dealuri, case vechi cu acoperișuri de paie. Ai senzația că ai pătruns într-un muzeu. Case vechi, din bârne de lemn înnegrite, arse de soare, cu ferestre mici. Unele au „etaj”, sunt așezate pe fundații de pietre ciudate, plate și lungi, arămii, lipite între ele cu pământ galben. Mesteacăn e un sat nemișcat. Curțile sunt invadate de iarba care crește acum sălbatic. Unele ferestre nu mai au geamuri, unele case nu mai au uși. Întregul sat pare abandonat ca la un semnal. Cotropit de natură. Doar ici și colo mai vezi încă urme ale satului viu de odinioară: un număr pe stâlpul unei case, un coș uitat într-un cui pe un perete, un buchet de busuioc uscat la o fereastră. Case extraordinare, cu uși frumos lucrate, cu stâlpi sculptați la pridvoare. Totul de un gust și de o armonie absolută, deși au fost făcute în urmă cu zeci de ani, cu ceea ce au avut țăranii la îndemână: lemn, piatră și pământ. E ca o călătorie înapoi în timp. O mărturie a trecutului, păstrată întâmplător între crestele munților Poiana Ruscăi. Vezi șurile cu ușile deschise, ca și cum animalele tocmai ar trebui să apară. Pridvoarele vechi pe care te aștepți să iasă un țăran cu cămașă lungă, de in. Dar totul rămâne nemișcat. Ca și cum cineva ar fi pus stop-cadru unui film, dar la o simplă apăsare pe buton, pelicula își va relua cursul, satul se va anima, vitele vor reapărea pe pășuni, țăranii, sunetul și freamătul acestui loc vor reîncepe… Dar nu se va întâmpla așa. Mesteacăn e un sat părăsit. Un sat vechi, de o frumusețe uimitoare, un sat-muzeu. Se aud câinii. Pornesc într-acolo. Abia la ultima casă, pe o piatră din fața pridvorului, se mișcă cineva. Aici locuiește Babu.
Babu și Baba
Sprijină pâinea în piept și trage de cuțit, decupând o felie albă, cu margini arămii. O pâine mare, rotundă. Aduce și o bucată mare de brânză, din care îmi taie trei felii. Sparge o ceapă și îmi aduce o bucată de slană. „Ați venit cam târziu să vedeți satu’ nostru. A fost frumos, făceam două nedei de Sfântu Dumitru, aveam cămin cultural și școală, dealurile erau pline cu vitele oamenilor. Acum am rămas doar eu cu baba mea și încă vreo două case locuite.” Baba stă lângă el și zâmbește. O întreb câți ani are. „Nu mai știu”, îmi răspunde, bucuroasă că nu mai are treabă cu timpul. Babu și Baba locuiesc aici de când se știu. Ei au singura casă de cărămidă din tot satul. Babu are aproape 80 de ani, dar ține încă 70 de oi. „Cu ele vorbesc pe dealurile astea, că nu-i nime’ aici. Merg cu ele, așa, și nu mă gândesc la nimic. Mă uit la Retezat, la dealuri, vorbesc cu oițele. Asta-i viața noastră aici. Aici au trăit și părinții mei și părinții părinților mei, cine știe de când. Nu am avut colectivizare, și pe timpul Imperiului noi tot așa am fost: liberi, cu oile noastre pe dealuri. Au plecat oamenii din sat, că îi drumu’ rău și ajungi greu, da’ eu cu Baba am rămas, că noi dacă nu vedem dealurile astea nu putem trăi. Așa ni-i felul.” Pe jos, în cameră, e pământ. Mobila e veche și tocită. În colț, e o sobă de lut cu plită pe care fierbe ceva. Pe fereastră se vede cireșul din curte. Printre frunzele lui verzi, stau atârnate la scurs sfere albe de brânză.
Al treilea
Siminic chiuie prelung, își ridică pălăria de paie, ținând-o de boruri cu ambele mâini, o îndeasă la loc, sare de pe un picior pe altul, ochii i se rotesc în cap nebunește. „Tiii, domnu’ reporter, da’ niște doamne n-ați adus cu dumneavoastră de la oraș?” Râde, aleargă până la căruță și apoi se întoarce ca și cum ar fi uitat ceva. „O fotografie pe cal?” și fuge iar la căruță. Încalecă, ținându-și țigara în coțul gurii. Își scoate pălăria și chiuie. „Hiii! Hoooo! Hohoho! Hiii!”, strigă el, bucuros să vadă un om nou.
„Când ai o femeie, poți să dormi și la cort, poți să dormi și în iarbă. Stai așa, întins, și privești stelele. Offf, dragosteee, dragosteee”, îngână Siminic un cântecel. El este cel de-al treilea locuitor al Mesteacănului. Vine des în vizită la Babu, și de când bătrânul are probleme cu un picior, trece mereu pe la el să îl ajute. „Oooo, cât am iubit la viața me! Da’ uite, că am rămas fără dantură și femeile le țuc precum copiii, nu mai pot să le mușc!”, îmi spune și apasă demonstrativ pe ultimul dinte pe care îl mai are. „Or venit niște nemțoaice da’ o fost la vecinii de stă lângă mine. Or stat tătă noaptea în picioare, sub streașină. Am fo’ io prost, că trebuia să le chem la mine. Niște nemțoaice frumoase… Asta-i viața aici: câinele după mine și coasa în spate. Io am armăsaru’ ăsta. Pe el îl cheamă Radu, da’ io îi zic Puiu. Babu are două iepe, și Puiu le-o făcut într-o singură zi, adică într-o singură noapte, câte un mânz la fiecare. Uite, pe dealu’ ăla sunt iepele cu mânjii. Tre’ să le vezi ce frumoase sunt!”
Siminic locuiește în cealaltă parte a satului. Vine mereu la Babu. Vorbește despre orice, în timp ce bătrânul își vede de treburi. De fapt, fuge de singurătatea de acasă. Câteodată, Babu bea cu el o țuică. Acum însă, Siminic a venit cu treabă la Babu. Unul dintre porcii bătrânului și-a rupt un picior. Evenimentul e discutat îndelung. Cum s-a întâmplat, în ce condiții și din ce cauze, cum se simte porcul, ce e de făcut. Concluzia e una singură: porcul trebuie tăiat. Siminic strigă câte ceva la Babu. Sunete ciudate, de oameni sălbăticiți în munți. Dar Babu înțelege perfect acest limbaj. După fiecare urlet, Babu aduce ori o scândură de la căruță, ori o găleată cu apă, ori un topor. După o oră, porcul e tăiat, pârlit, tranșat. Siminic ridică o sticlă de plastic de jos: „Babule, sticla de țuică am găsit-o, da’ unde e ce era în ea?”. Babu zâmbește și ridică din umeri fără să spună nimic.
Biserica de aer
Bisericuța pare că plutește pe valurile unduitoare ale fânului. Iarba îi vine până la piept. La fiecare pas, lăcustele sar de pe un fir pe altul, sfârâind. Lemnul bisericii e gri-albăstrui, ars de soare. Ai zice că e doar aer condensat, de forma acestei biserici, o fantasmă translucidă, plutind pe verdele gălbui al ierburilor. Biserica e descuiată. Interiorul e simplu și curat. Două băncuțe, două sfeșnice. Câteva icoane. O antecameră către Dumnezeu. Ar intra aici câteva persoane. E caldă și intimă. Pereții îți sunt aproape. Te simți protejat înăuntrul ei, cu sfinții care te privesc din icoane. O biserică mică, abandonată, unde ești doar tu și Dumnezeu. Mi se pare un miracol. Am impresia că divinitatea îmi acordă exclusivitate. În sfeșnice sunt câteva lumânări groase, neobișnuite. Pe o măsuță e crucea din lemn a preotului. O cruce veche, cu lemnul tocit de rugăciuni! Cât să aibă biserica asta? O sută, două sute de ani? Aprind lumânările din sfeșnice și le las un timp să ardă. Ceara galbenă se topește. E liniște. Foșnetul ierburilor de afară se aude ca un ecou îndepărtat al valurilor. Lumea e undeva jos, departe. Pentru un moment, am senzația că timpul nu există.
Doinița
De câteva luni, lângă Siminic s-au mutat Doinița, Florea și băiatul lor, Sebi. Doinița e o basarabeancă energică și sufletistă: „Vai di zilili mieli, iaca musafiri în vârful muntelui. Da’ poftiți, poftiți”. Imediat scoate ceștile și pune de cafea într-un ibric mare, roșu. Stă pe locul ei, la fereastră, lângă măsuța cu telefon, loc strategic, ca nu cumva telefonul să sune și să rateze șansa de a auzi o voce. „O plecat mai tătă lumea de aici, da’ noi ne-am luat o căsuță. Îi un aer dimineața și seara… atât îi de pătrunzător… Și florile astea, și iarba, toate. Lumea îi plecată, că se-ajunge greu. Feluri și chipuri”, spune Doinița și o ia în brațe pe Molcuța, o pisică leneșă, cu ochi verzi. „Seara stau așa, pe pat, cu geamu’ deschis și numa’ ghicesc: acuma miroase salcâmu’, acuma miroase iarba, mai adună vântu’ un pic parfumuri și simți cum miroase chiar rădăcina ierbii. Și tace o pasăre și începe alta a cânta, parcă te învăluie, așa. Are locu’ frumusețea lui. Iarna îi așa frumos, urme nici de iepure nu vezi, și toate acoperite de zăpadă. Când m-am mutat aici, am zis că plec, nici o săptămână nu stau, și de când am venit, nici nu am mai coborât. Soțu’ meu a zis că el nu mai vrea în veci la hulăbărie, adică la bloc”, își povestește Doinița pe nerăsuflate viața. Ar vrea să îmi spună tot deodată, și plecarea din Basarabia, și venirea în Densuș, apoi aici, în Mesteacăn, copilăria ei, și cum s-a măritat, cum s-a lăsat Florea de băut când i-a făcut un băiat și cum sticla de lichior de mentă primită de la naș e neatinsă de 14 ani.
Pierdut în Munții Poiana Ruscăi, îngropat în ierburi înalte și învăluit de livezi care încep să se sălbăticească, Mesteacăn e unul dintre cele mai frumoase sate pe care le-am văzut. Casele vechi, din bârne de lemn și acoperite cu paie de secară, îți transmit o nostalgie tăcută. E ceva fabulos în tăcerea acestui sat, în felul în care a fost părăsit, în decorul lui paradisiac. De-aici, de sus, se vede ca în palmă depresiunea Hațegului. Până la ea, ai putea să pășești peste munți de un verde-albăstrui ireal, ca pe niște pietricele din albia unui râu. În față se ridică, gri și masiv, Retezatul, cu pădurile lui neatinse. Liniștea, fluturii, peisajul superb te fac să te întrebi de ce oamenii au părăsit locul ăsta. Ce anume de-acolo, de jos, din viața agitată și încrâncenată i-a ademenit atât de tare, încât au renunțat la pacea de aici? Satul pare o mărturie tăcută a unei trădări. A unei renunțări la echilibru, pentru ceva necunoscut și îndepărtat, o lume din vale, unde timpul nu mai e același. E mai scurt, e mai încâlcit. Aici aerul e clar. Realitatea e clară, și poți să îți distingi fiecare gând. Casele părăsite par că așteaptă întoarcerea oamenilor. Revenirea lor la frumusețea ce le-a fost destinată inițial. Venit din oraș, din betoane și asfalt încins, acest loc îmi pare bunătatea Pământului, concretă, palpabilă. O grădină din care oamenii parcă au fost smulși de ispite derizorii, prinși în capcana ratelor la bancă, a obsesiei pentru viteză, confort și putere…
Îl urmez pe Bobora Aurel, cioban de ocazie angajat de Babu. O ia peste dealuri, spre celălalt versant al Munților Ruscăi, spre Dăbâca. Strigă la oi cât îl țin plămânii. Nu îi pasă de nimic, știe că aici e doar el și munții. Aer curat, liniște… „Eu nu-s de aici, îs de la Hârdău. Nu mi-e frică mie. Tre’ să ai o țâră și sânge în tine. Când tună, îi cum vrea Dumnezeu. El știe mai bine ca noi toți. Iarna îi mai greu. Vine câte un viscol, de zici că te zboară. Ăsta-i locul, nu-i altul. Hoooo! He-heeee! He-heee! Iauuu aaaa!”, strigă spre oile care-și agață lâna albă în tufele înflorite de măceși. E liber, e fericit. Mâine, pe vremea asta, eu voi fi blocat în traficul din București. „Hoooo! He-heeee! He-heee! Iauuu aaaa!”.
(Fotografiile autorului)