„Mai multe economii europene au încetinit ritmul”
– Conduceți cea mai titrată publicație cu caracter economic din România, o calitate pe care vă rugăm să o folosiți pentru a le explica și cititorilor noștri, ce înseamnă, în realitate, măsurile de redresare a deficitului bugetar, anunțate de guvern. Sunt ele de speriat, așa cum se speculează?
– În primul rând, problema deficitului nu a căzut ca un trăsnet, așa cum se spune, din martie se tot discută de ea. Dar ca să înțelegem contextul în care ne aflăm astăzi, ar trebui să deschid o paranteză și să coborâm puțin în timp. 2022 a fost un an în care ne-am revenit cu toții după pandemie. Bineînțeles că reluarea activității economice a însemnat și venituri mai bune la buget. Încurajat de evoluția din 2022, guvernul a făcut niște prognoze pentru 2023 destul de optimiste la nivel de venituri, în sensul că s-a gândit că or să crească cu 14-15%. Așa că a adaptat și cheltuielile la nivelul posibilelor venituri și a trecut la execuție. Au sperat în prețuri mari la energie și au sperat și într-o creștere economică, în general, mai mare. S-au bazat pe o creștere economică de 4% în 2023, iar cifra înregistrată este de doar 2,5% spre 3%. În situația asta nu se află, însă, doar România. Și Germania a încetinit, au încetinit mai multe economii europene. „Deranjul” e general. În ce ne privește pe noi, s-au tot vehiculat diverse propuneri, a fost schimbat și șeful ANAF, până s-a ajuns la chestiunea din prezent: un pachet de două legi, aprobate prin asumarea răspunderii, una care se referă la ajustarea unor cheltuieli ale statului și alta care se referă la creșterile de venituri, ambele având ca obiectiv reducerea deficitului bugetar, deci creșterea veniturilor și reducerea cheltuielilor.
După pandemie, Comisia Europeană a devenit mult mai prezentă în problemele economice ale țărilor membre, încât în prezent, toată această problemă a deficitului bugetar s-a mutat în relația noastră cu Comisia Europeană, pentru că ei sunt și finanțatorii noștri. Acum sunt silit să deschid o paranteză: eu cred că, totuși, finanțatorii cu adevărat importanți ai deficitului bugetar și ai datoriei românești sunt americanii și englezii, în principal, asta și pentru că la ei sunt cei mai mulți bani din lume, banii lumii sunt la New York și la Londra.
„Faptul că România este o țară de primă linie în conflictul dintre Rusia și Ucraina ne oferă derogări”
– De ce-și bagă nasul Comisia Europeană dacă banii îi luăm de peste ocean?
– Comisia este importantă pentru următorul motiv: dacă tu nu arăți că micșorezi an de an deficitul bugetar, există o procedură care se numește infringement, prin care, dacă nu corectezi această traiectorie a deficitului, Comisia poate veni inclusiv cu penalități financiare: îți sunt tăiate fondurile europene. Or, Comisia Europeană a considerat că, după ce în pandemie au fost admise deficite bugetare mai mari din partea tuturor statelor, acum trebuie să revenim la normal. Mai ales Germania insistă pe această chestiune. Trebuie să revenim la un deficit bugetar sub 3% din PIB, pentru că datoria pe termen lung înseamnă dobânzi mai mari, înseamnă imposibilitatea de a investi ș.a.m.d. Ca să vă închid paranteza, trebuie să precizez că toate măsurile luate de guvern acum nu mai au niciun impact anul acesta. Pur și simplu nu mai au când să fie aplicate și să producă efecte. Și e important să mai spunem ceva: Comisia Europeană a închis ochii pentru anul acesta la deficitul nostru bugetar, pentru că ceva este nou față de alți ani. România este o țară de primă linie în conflictul între Rusia și Ucraina. Faptul că pe la noi trec avioane, camioane cu armament, avem refugiați, avem o serie întreagă de costuri – inclusiv emoţiile negative ȋn rândul populaţiei creează o stare de panică, de incertitudine. Investitorul care voia să vină în România spune că nu mai vine să investească, din pricina incertitudinii. Toate astea ne costă bani. Așa am obținut noi o derogare, prin care se va accepta să ducem și anul acesta deficitul bugetar undeva la 5,5% din PIB. E drept că, între timp, până la acest pachet legislativ, s-au mai luat și niște măsuri. În vară, guvernul Ciucă a luat măsuri de ajustare care s-au văzut în execuția bugetară. Spre exemplu, în „Ziarul Financiar” am publicat execuția bugetară a lunii august, care deja arată foarte bine: avem +20% venituri în august, iar cheltuielile statului încetinesc la doar +10%.
„Nu mai suntem în situația unor țări de la periferie”
– Va reuși actualul Guvern să se apropie de ținta de deficit agreată cu Comisia Europeană, sau o ratăm din nou și ne trezim că vine FMI-ul peste noi?
– Nu cred că mai vine FMI-ul peste noi… Acum 15 ani, la criza anterioară, din 2008-2009, FMI-ul era instituția care venea, ne evalua și ne împrumuta ca să ieșim dintr-o situație de criză. Între timp, lucrurile au evoluat. Noi nu mai suntem în situația unor țări de la periferie… De obicei, FMI-ul vine în țările slab dezvoltate, de genul Pakistanului, Ecuadorului. În plus, cred că vom reuși să reducem deficitul bugetar, dar problema este că ne va costa o frânare a economiei, care are consecințe mai rele decât un deficit mai mare. Mai degrabă te împrumuți și arunci în viitor eventualele datorii, decât să frânezi brusc economia – asta fac americanii și cine își permite, dar noi nu ne permitem.
„E incredibil ce încrengătură de agenții și autorități se înființează continuu, asta este dramatic, aici trebuie tăiat”
– Pe partea cealaltă, a creșterii de cheltuieli, credeți că statul va reuși să le țină sub control în anii care vin?
– Noi avem o problemă cu faptul că nu reușim să facem economii. Asta este problema noastră principală! Guvernanții mimează o restructurare, dar în mod normal ar fi trebuit ca toate instituțiile din subordinea ministerelor – agenții, autorități, case naționale etc. – să fie desființate juridic și create direcții în cadrul ministerelor, cu personal mai redus. Asta ar fi o reformă profundă a statului, de tip Cuza. În decurs de 30 de ani, ministerele s-au spart în agenții și autorități aflate în coordonare sau subordine, fiecare cu directorul, sediul și bugetul propriu. Principala reformă este să nu-i lăsăm pe foarte mulți cu pixul deciziei de achiziții în mână. Adică, să treacă pe la ministru tot, 90%. Și atunci, desființezi Autoritatea Națională de Îmbunătățiri Funciare și o faci direcție în cadrul Ministerului Agriculturii. Pe APIA o faci direcție în cadrul Ministerului Agriculturii. E incredibil ce încrengătură de agenții și autorități se înființează continuu – asta este dramatic, aici trebuie tăiat. În primul rând, trebuie readusă puterea la minister. Pentru că ministrul, acum, a rămas o carcasă. Cred că avem 300 de agenții care ar trebui trecute la minister și lăsate cinci, șase, care sunt într-adevăr specifice.
„Forța negativă vine din suprataxarea pe care o aplică acum guvernul, și cu care se vor confrunta companiile”
– Greu de crezut că va face Marcel Ciolacu sau altcineva de după el așa ceva, pentru că încrengătura de care vorbiți e politică, până la urmă.
– Ciolacu poate s-o facă, dacă vrea. Și va rămâne în istorie ca un mare salvator al statului, dacă o va face. Cum a redus salariile Băsescu cu 25%, el trebuie să reducă anvelopa salarială cu 25%. Nu credea nimeni că se pot tripla salariile medicilor într-o noapte în România, în 2017. Dar s-a putut.
– Așadar, dumneavoastră sunteți, să zicem, oarecum optimist…
– Da. Sunt două forțe contrare acum în economie: pe de o parte avem în România un randament foarte bun al capitalului. Ce înseamnă randamentul capitalului: când investești într-o afacere 100 de euro te gândești în cât timp îți scoți banii și apoi intri pe profit. La bănci, de exemplu, avem cel mai bun randament al capitalului din UE. În România, în sistemul bancar, când vii cu 100 de euro investiție îți scoți banii în patru ani și ceva. În nicio țară europeană nu-ți scoți banii atât de repede; în alte țări îți scoți banii în 10 ani, abia apoi intri pe profit. Asta se întâmplă și la companii: nu e atât de mare randamentul capitalului, dar este foarte înalt. Asta e o forță. Forța negativă vine din suprataxarea pe care o aplică acum guvernul, și cu care se vor confrunta companiile. Să sperăm că forța de atracție pentru economia românească va depăși aceste obstacole, că ea va fi suficient de puternică încât să atragă în continuare investitorii și să-i pună pe cei care sunt deja prezenți să investească în continuare.