„În vacanța asta, pur și simplu, am existat”
– Vara a trecut, stagiunea teatrală a reînceput… Te-ai întors la treabă „cu forţe proaspete”, gata să-ți muți jumătate din viață pe scenă?
– Da, a fost o vară cum n-am mai avut de foarte, foarte mulţi ani, o vară fără angajamente artistice, aşa că nu mi-am frânt vacanţa în niciun fel. George, soţul meu (George Dăscălescu, operator de film) a fost plecat un timp la filmări, iar eu am fost fericită să stau cu băieții noştri, Luca şi Filip. A fost un experiment cu care nu eram neapărat obişnuită, fiindcă – ştii și tu cum suntem noi, actorii, ca nişte maşinării care își turează motoarele la maximum în timpul stagiunii, iar apoi, când totul se opreşte, avem nevoie de un răgaz ca să ne readaptăm la viața obișnuită, să existăm, pur și simplu, lângă soţ şi copii. Mi-a luat și mie ceva vreme să mă aşez după închiderea stagiunii, dar apoi ce bine a fost! Anul trecut a fost greu, am avut multe premiere, multe spectacole şi multe turnee. În plus, a fost şi anul în care fiul meu cel mare, Luca, a avut admiterea la liceu, şi abia după ce am intrat cu toţii în vacanţă, am realizat ce presiune uriaşă a fost – nu doar pe Luca, săracu’, dar şi pe noi, ca părinţi. A fost primul hop important pe care l-am avut de trecut alături de el. Abia când s-a terminat totul cu bine, iar Luca a intrat la liceul dorit, la liceul de arte „Nicolae Tonitza”, abia atunci, eu şi George ne-am simțit de parcă ni se luase o povară de pe umeri. Ca atare, vacanţa asta liniştită, lângă copiii mei, a fost minunată: am jucat jocuri, ne-am uitat împreună la filme, am ieşit împreună, am vorbit mult, că – vezi! – asta e o vreme în care trebuie să vorbeşti foarte mult cu copiii, ca să le desluşeşti… viaţa, în esenţă! În concluzie, în vacanţa asta, pur şi simplu, am existat. Ceea ce e pe cât de simplu, pe atât de necesar. Acest „pur şi simplu să exişti” oamenilor le lipseşte foarte mult. Azi, lumea îşi trăieşte viaţa alergând: că lucrează în corporaţii, că sunt medici, că sunt artiști, toți aleargă să facă rost de bani. Timpul ăsta petrecut în alergătură e un timp pe care îl sacrifici din existenţa ta de om, iar acest timp sacrificat şi pierderea pe care o generează el la nivel uman nu ni le plăteşte nimeni. Ele au doar un preţ negativ pe care-l plătim noi înşine faţă de propriile noastre fiinţe. Din fericire, în cazul meu şi-al lui George, lucrurile stau ceva mai bine, pentru că noi avem două meserii care implică o oarecare maleabilitate de program, aşa că putem să ne bucurăm de mici vacanţe şi în restul anului, iar pentru acasă, ne aranjăm agendele de lucru în aşa fel, încât măcar unul dintre noi să fie cu copiii. Deci, la noi, balanţa e echilibrată: când eu am de repetat sau joc, George stă cu Luca şi cu Filip, când el filmează, stau eu cu băieţii. Cu toate astea, serile în care suntem toţi patru şi jucăm Dixit (un joc foarte inteligent, conceput de un psiholog, şi foarte potrivit şi pentru adulţi) sau facem orice altceva, dar împreună, în formulă completă, sunt nepreţuite. Pentru că acest timp sădeşte ceva esenţial în copiii noştri, o stare de comuniune fantastică, între noi, părinţii lor, şi ei, şi le creează nişte amintiri emoţionale, care le vor încălzi sufletul toată viaţa, aşa cum mie mi se încălzeşte şi azi sufletul când îmi amintesc de serile în care tata ne citea, mie şi surorilor mele, „Copiii Căpitanului Grant” şi apoi făceam diverse concursuri legate de acțiunea cărții.
Mirosul de praf de pe strada Parfumului
– În vremea asta de toamnă, când lumea își schimbă culorile, ai nostalgia anilor din vremea copilăriei?
– La mine, toamna are semnificaţia începutului: că începeam eu anul şcolar, că acum îl încep copiii mei, că începe stagiunea la teatru… Toamna, pentru mine, mereu începe ceva, iar asta mi se pare foarte frumos! Pe de altă parte, asociez toamna şi cu o amintire care mă leagă de copilărie, o amintire puternic amprentată de olfactiv: mirosul ăla de frunze de toamnă arse, care în copilăria mea mă asalta de peste tot, iar acum îl mai regăsesc doar când plec cu familia în afara Bucureştiului. Ai remarcat cât de legate ne sunt amintirile de mirosuri, de parfumuri? Uite, verile, mie îmi amintesc de mirosul de aer uscat şi de praf de pe strada Parfumului, unde am locuit în copilărie. De ce mirosul de praf? Habar n-am! Că erau multe alte arome de care aş fi putut să mă leg, inclusiv parfumul sublim al iasomiei din curte. În orice caz, acest miros specific, când se mai întâmplă să-l simt pe undeva, mă transportă imediat în copilăria de pe strada Parfumului. E fascinant!
– Dacă toamna are pentru tine semnificaţia începutului, cum ai pornit-o, anul ăsta, la drum?
– După o vară „leneşă”, am început-o domol. Aşa s-au aranjat lucrurile. Trebuia să am nişte repetiţii care s-au amânat pentru Noiembrie, aveam o premieră, „Opera de trei parale”, care s-a amânat şi ea pentru luna Ianuarie, am avut câteva spectacole (dar nu aşa de multe ca înainte, când erau chiar foarte multe), aşa că în continuare am putut să stau mai mult cu copiii. Bine, îţi mărturisesc că Luca a început să-şi caute independenţa şi deja nu mai vrea, de exemplu, să merg cu el la şcoală. Ceea ce e normal, însă mie mi se pare foarte ciudat să nu mai fiu atât de mult alături de el fizic. Aşadar, acum trebuie să mă obişnuiesc cu această formulă nouă de a trăi. În schimb, Filip, având încă doar şapte ani, e în continuare foarte legat de mine. Şi îmi face atât de bine când, de pildă, după ce îl iau de la şcoală, mergem împreună în parc, unde zăbovim până mai târziu, savurând zilele astea splendide de toamnă. E un timp binecuvântat, care îmi dă sentimentul unei aşezări speciale, în timpul nostru, de familie. Îmi închipui că aşa trăiau oamenii pe vremuri şi de-asta erau şi mai liniştiţi, şi mai senini, şi mai longevivi… Fiindcă nu alergau non-stop, fiindcă savurau timpul vieţii.
„Evit proiectele «joase»”
– Pentru actori, toamna începe și sezonul turneelor. Te pregătești să o pornești la drum?
– Cel mai curând, o să plecăm într-un turneu în noiembrie, la Bruxelles şi la Londra, cu piesa „Pe o pânză de păianjen”, un spectacol foarte frumos…
– În lumea asta a globalizării, amenințați în plus și de urgia războaielor, cine mai vine la teatru? Cui îi arde să stea pe scaun și să vadă spectacole inventate, când propria noastră viață a devenit un „reality show”?
– Asta chiar e o temă care mă preocupă: din fericire, deşi există internetul, deşi există canalele de streaming video, lumea încă vine masiv la teatru, altfel nici nu s-ar mai organiza astfel de turnee. Care sunt foarte multe: numai eu joc în șapte spectacole care fac turnee, dar fiecare dintre colegii mei au alte 5-6-10 spectacole, cu care merg în turnee! De ce vine publicul? Pentru că e legat de actori sau de un anume regizor, pentru că e atras de un anumit titlu, care are o rezonanţă specială… Ca şi la film, lumea vine la teatrul de turneu, pentru că îl percepe, în primul rând, ca pe un entertainment. Lumea vrea să se destindă, o destindere care nu trebuie însă să vină neapărat prin râs. Eu joc şi în spectacole foarte emoţionante, nu doar în comedii pure și vine lumea și la ele. Nu blamez teatrul ca entertainment, în schimb, personal, sunt foarte atentă la cel fel de entertainment îi propun publicului, în ce fel de proiecte mă implic. Fiindcă, aşa cum îţi creşti spectatorii, aşa o să-i ai peste 5-10-20 de ani. Eu selectez spectacolele, nu vreau să mă implic în proiecte foarte „joase”, ci în unele de calitate. Iar ca să revin la întrebarea ta legată de teatru, întrebările de bază pe care mi le pun sunt: eu m-aş duce să văd spectacolul ăsta? M-ar mişca în vreun fel? Aş rezona la tema asta? Mi-aş pierde două ore din viaţă ca să văd piesa asta? Iar ulterior, mă întreb: ce pot eu să fac cu textul ăsta? Pentru că, de multe ori, textul devine un pretext: tu, ca actor, poţi să îmbogăţeşti foarte mult un spectacol. Ei, e foarte greu să găseşti texte care să dea răspunsuri afirmative la toate întrebările astea. De-asta, vezi, mă preocupă foarte tare şi un teatru mai nişat, cum e, de exemplu, spectacolul „Perplex”, pe care-l joc la TNB: acesta e un alt stil de teatru, care-şi propune să dărâme nişte cutume împământenite, dar punând în loc ceva valoros! Că doar să dărâmi e foarte uşor. Şi periculos. Repet, zona asta mă interesează foarte mult, pentru că există pericolul ca, făcând foarte multe spectacole care doar să combine exigenţele publicului cu exigenţele tale, la un moment dat s-ar putea ca tu, actorul, să găseşti o reţetă de succes, să devii foarte confortabil în ea şi s-o aplici la nesfârşit. Ceea ce duce la blazare. De-asta ai nevoie ca, măcar din când în când, să te mai scuturi, să te reinventezi, încercând formule de teatru nou, cum e spectacolul „Perplex”. Echilibrul ăsta dintre confort şi provocare e esenţial, cred eu.
„N-am știut cum să gestionăm libertatea”
– Tot despre echilibru și provocare e vorba și în turneele tale teatrale în Occident. Ești printre cei ce văd cum bate ceasul în România, dar și în lume. Care mai e situația?
– Asta e o temă încă şi mai amplă decât precedenta! Fundamental, însă, cred că e o discuţie despre valori. În România, după 1990, ne-am confruntat cu o invazie firească de nou occidental: plecând de la mâncarea fast food şi terminând cu stilul de parenting, de „cum ne creştem copiii”, cât de liberi îi lăsăm. Au existat foarte multe experimente. Şi există în continuare. Ei, din perspectiva asta, cred că am avut de pierdut. Începând cu lucrurile de bază. De exemplu, eu şi tu, copiii din generaţia noastră, ne jucam pe stradă, în faţa caselor în care locuiam, ceea ce ne obliga să ne inventăm propriile jocuri şi ne oferea contactul direct, unu la unu, cu cei de vârsta noastră. Azi, în schimb, copiii stau în casă, singuri, şi se joacă pe gadget-uri, jocuri de-a gata, date de internet, considerându-se că aşa e mai sigur şi că trebuie să se obişnuiască încă din pruncie cu tehnologizarea, fiindcă azi şi bunicile au Facebook. Apoi, să ne gândim la informaţia care a venit peste noi în avalanşă şi care ne-a zdruncinat profund: filmele, reţelele sociale… Ai posibilitate de alegere aproape nelimitată, dar nemaiavând neapărat şi reperele necesare, ca să faci respectivele alegeri, ca să cerni ce e bun şi ce nu, ce e de calitate şi ce nu. De-asta, de pildă, am ajuns ca azi, în mod paradoxal, deşi există atâtea modalităţi de a comunica instantaneu unii cu alţii, oamenii să fie extrem de singuri, iar la nivel de societate, e teribil de multă alienare. Toate transformările astea şi multe altele au distrus valori mai profunde, cum e valoarea familiei… Şi-apoi, vezi, mai e și toată degringolada asta a tinerilor, care „evadează” în zona drogurilor, iar acum, îngrădirea nu reprezintă o soluţie, fiindcă ea naşte un alt tip de reflex: ce e interzis e cel mai atrăgător! Pur şi simplu, eu cred că noi n-am ştiut cum să gestionăm libertatea şi noul occidental. Știu familii care şi-au vândut casa de la ţară şi livada aferentă, ca să-şi cumpere video, televizor şi telefoane mobile! Într-un ritm înspăimântător de accentuat, oamenii au renunţat la natură, au renunţat la legătura lor bună cu trecutul, nu şi-au conservat amintirile cu valoare, iar în schimb au primit… cred că mult mai puţin.
– Există mulți tineri care răstoarnă modelul despre care vorbești, mutându-se de la oraş la sat…
– Da, ei ar fi soluția, dacă nu ar reprezenta doar nişte cazuri izolate. Atât timp cât nu există o strategie macro, prin care comunităţile mai mici să fie încurajate, tinerii aceştia rămân pe cont propriu, iar cu o floare nu se face primăvară.
– În concluzia discuției noastre pe tema asta, care sunt valorile în care crezi neclintit, care îţi dau echilibru şi stabilitate?
– Eu cel mai tare cred în familie. Familia mi se pare valoarea cea mai profundă şi mai adevărată. Alte valori pot fi înşelătoare, dar faptul că tu clădeşti o familie e o valoare reală: dai ceva, pe care nu-l ceri niciodată înapoi. Iar să fii părinte e o mare provocare, fiindcă un copil nu vine cu un „manual de utilizare”. E o „abilitate” pe care o înveţi pe parcurs, zi după zi. Dar, în acelaşi timp, te şi obligă să fii mai consecvent cu tine şi cu anumite principii, decât dac-ai fi singur. Pentru că tu însuţi trebuie să reprezinţi un exemplu pentru copilul tău, nu una să-i spui lui şi cu totul alta să vadă că faci tu. Dacă tu-i spui copilului că nu trebuie să stea toată ziua pe gadget-uri, atunci, în primul rând, el trebuie să te vadă pe tine cu o carte în mână. Şi aşa mai departe: principiul toleranţei, al responsabilizării… al responsabilizării inclusiv faţă de ceea ce spunem. Ştii, eu am remarcat ceva: există oameni care suferă de incontinenţă verbală. Sunt oameni care turuie, spunând n’importe quoi. Ei, dacă oamenii ăştia ar şti că fiecare cuvânt pe care îl rostesc îi costă 1 leu, ar mai vorbi atât de mult, fără să aibă neapărat ceva de spus? Sunt convinsă că nu! Deci, noi vorbim pentru că nu ne costă nimic şi pentru că, de multe ori, am pierdut proprietatea cuvintelor şi a mesajului. Asta e ceea ce a făcut Facebook-ul, ăsta e un neajuns pe care-l generează Facebook-ul: pentru că acolo poţi să comentezi orice şi la nesfârşit, fără să te afli în vreun fel în problemă.
„Dragostea e ca un joc de șah”
– Ai un mariaj care tocmai a împlinit 16 ani, o rețetă care presupune, obligatoriu, iubire. Crezi că iubirea e un dar de la Dumnezeu sau trebuie să lupţi pentru ea?
– Din ce în ce mai mult, eu cred că iubirea nu e un dat, ci că trebuie să munceşti pentru ea. Cred în ideea că alegi să iubeşti un om. Eu am ales să-l iubesc pe George. Sigur, în primul moment, da, m-am îndrăgostit şi am avut fluturi în stomac. Adică, nu m-am uitat pe stradă şi-am zis: „A, ăla! E brunet, are 1,80, pe el trebuie să-l iubesc!”. Nu, nu la asta mă refer. M-am îndrăgostit, dar apoi mi-am dat seama că dragostea profundă e o chestiune care ţine de alegere şi care necesită şi un tip de efort constant. Aşa cum conştientizez că trăiesc şi respir, tot aşa trebuie să conştientizez că omul pe care-l iubesc şi care mi-a dat şi îmi dă enorm este o fiinţă independentă de mine, la care trebuie să fiu atentă în permanenţă, ale cărei nevoi trebuie să le înţeleg permanent, cu atât mai mult cu cât şi nevoile lui, ca şi ale mele, se schimbă în timp. Nu zic că am reuşit să fac asta mereu şi pe deplin, că n-am avut şi momente de neatenţie, fiindcă, sincer, cu toţii le avem, când ne lăsăm absorbiţi de problemele noastre, dar apoi m-am scuturat şi mi-am re-concentrat atenţia asupra lui. Ca să pot, la rândul meu, să-i dau ceea ce are nevoie din partea mea. Dragostea e ca un joc de şah, dar care nu e pe exterminare, ci pe acumulare. Dragostea înseamnă că tot timpul trebuie să ne dăm unul celuilalt câte ceva, iar ca să ştii ce să dai partenerului. trebuie să fii atent mereu. Încă şi mai atent când în viaţa cuplului apare copilul. Asta e chiar o provocare, fiindcă mecanica se schimbă: tu nu mai eşti cel mai important în viaţa partenerului tău, ci copilul. Aşa cum e şi firesc. Însă chiar şi părinţi fiind, cei doi parteneri trebuie să spună: „Nu, şi noi suntem importanţi. Ca să le putem da ceva autentic copiilor şi ca să putem să mergem în continuare împreună, nu separat.” E un dans continuu, care e alimentat de alegerea proprie. Că, vezi, mulţi oameni uită de ce s-au îndrăgostit şi au iubit. Cred că asta e problema: uitarea e atât de nocivă şi de crudă! Şi nu mă refer aici la oamenii care s-au înşelat în privinţa partenerului de viaţă: cred că dacă te înşeli îţi dai seama de asta destul de repede. Nu, mă refer la uitarea care intervine, deşi partenerul a fost bine ales.
„50 de ani… Cine zice că n-are frustrări minte”
– Ești la un pas distanță de 50 de ani. Ți-e teamă de schimbarea prefixului?
– Mă tot gândesc că mă apropii de 50 de ani… Ştii, tot repet cifra asta, şi mă ceartă şi fiu-meu, şi George, că anticipez, dar, de fapt, eu o tot repet ca să încep să mă obişnuiesc cu ideea c-o să schimb prefixul. Simt că e o schimbare… Şi a început să mă preocupe ideea trecerii noastre prin lume, fiindcă, vezi, cred că, împlinind 50 de ani, cam depăşesc jumătatea vieţii mele, deşi mi-ar plăcea să zic că-s la jumătatea vieţii, c-ar însemna că voi trăi 100 de ani. A început să mă preocupe ideea trecerii noastre prin lume, iar asta mi-a dat o cu totul altă perspectivă asupra tuturor lucrurilor şi o altă înţelegere faţă de cei mai în vârstă decât noi, pe care înainte n-am avut-o. Şi încerc să fac pace cu frustrările mele – cine zice că n-are frustrări minte! De exemplu, încerc să fac pace cu ideea că roluri pe care aş fi putut să le fac la 30 de ani sunt roluri cu care n-o să mă mai întâlnesc niciodată. În general, încerc să fac pace cu acea dorinţă ce ţine de tumultul şi de energia tinereţii, cu acea dorinţă de a face cu orice preţ anumite lucruri. Încerc să elimin acest „cu orice preţ”. Chiar simt în mine că e ceva care se schimbă… Nu ştiu cum va arăta criza asta de 50 de ani sau dacă a început deja sau dacă ea mă va ocoli cu totul. Deşi se pare că o criză de 50 de ani are toată lumea. (râde) Sunt curioasă cum vor decurge lucrurile în continuare. Că deocamdată nu pot să spun că am ajuns la o împăcare absolută. Ce încerc eu, de fapt, este să adopt atitudinea laisser-aller, lasă să treacă, totul mai relaxat.
În această stagiune, pe Medeea Marinescu o puteţi vedea în următoarele spectacole itinerante: „Străini în noapte”, „Fă-mi loc”, „All inclusive”, „Dă-i bătaie”, „Pe o pânză de păianjen”, „Şi cu pisica ce-aţi facut?”. Pe scena Teatrului Naţional din Bucureşti, în: „Dineu cu proşti”, „Memoria apei”, „Perplex”, „Bolta cerească”. Din luna ianuarie, tot la TNB, în „Opera de trei parale”.