– Luna aceasta, pe 5 octombrie, s-au împlinit 30 de ani de la plecarea la cer a marelui teolog Dumitru Stăniloae. Printre apropiații săi din ultimii zece ani ai vieții s-a aflat și pictorul Horea Paștina, un mare artist, pe care l-am rugat să-i facă părintelui un portret din… cuvinte –

Bate a toamnă. Prin ferestrele uriașe ale atelierului, soarele luminează blând, așezându-ne pe creștet aureole. Lumina este cuvântul de preț la care maestrul Horea Paștina revine mereu. E pe buzele și pe pânzele lui, ca un soi de pecete sfântă, amintire a unei alte lumi, care-și vede de viață în același timp cu lumea noastră. De despărțit le desparte un hotar subțire, lesne de trecut dacă îl vezi. Dacă nu, cele două lumi, a lui Dumnezeu și a noastră, pot să rămână închise una față de cealaltă. Cum s-a întâmplat în anii comunismului, când existența împărăției cerurilor în artă și în literatură stârnea regimul. Anii aceia, ai deceniului ’80, au fost străbătuți de Horea Paștina alături de părintele Dumitru Stăniloae. Dintre toți ucenicii, el i-a fost cel mai fidel. Precis ca un ceas elvețian, îi vizita „pe părintele și pe măicuța” în fiecare seară, fără abatere. Și nu un an-doi, ci mai bine de un deceniu, până la plecarea părintelui la cer pe 5 octombrie 1993. De atunci, maestrul Horea Paștina a rămas singur cu Dumnezeu și cu pânzele sale. Printre care se strecoară, nestingherit, și „părintele”, așa cum îi place să-i spună. Pentru că „părintele” știe să treacă hotarul dintre lumea lui Dumnezeu și lumea noastră. A făcut-o de atâtea ori în viață, o poate face și acum.
„De când l-am cunoscut, am fost în preajma lui permanent”

„La părintele Dumitru Stăniloae am ajuns împreună cu Costion Nicolescu, el m-a dus acolo, și după această primă întâlnire, am dorit să-l mai caut. Am simțit, pur și simplu, nevoia să mă văd cu dânsul. Știam că duminica mergea la câte o biserică la Liturghie, și am început prin a-l însoți în drumul său spre orice biserică mergea. Uneori slujea, alteori se așeza într-o strană și participa la slujbă. Făceam asta duminică de duminică. Apoi am simțit nevoia să mă așez lângă părintele. Eu locuiam la vremea aceea pe Șoseaua Iancului, într-un apartament, așa că am căutat o locuință ceva mai mare și s-a potrivit să găsesc una aproape de garsoniera unde locuia dânsul. El stătea pe strada Cernica, iar eu am găsit o locuință pe strada Paleologu, care era foarte aproape. După ce ne-am mutat aproape de părintele, mergeam zilnic la el. N-am mai avut serviciu și stăteam toată ziua în atelier și îmi trecea ziua lucrând. Pe urmă mergeam la biserică, și acesta îmi era drumul: acasă, în atelier, la biserică și la părintele. De când l-am cunoscut, am fost în preajma lui permanent. M-am dus cu tot dragul la părintele Dumitru și la măicuța. Mă simțeam bine să fiu lângă părintele, era un loc în care era atâta liniște! O liniște spornică în lucruri bune. Era trăirea dânsului acolo… Se întâmpla, uneori, să fim numai noi trei: eu, părintele și măicuța. Era o cămăruță mică, strâmtă, dar câtă lumină era în spațiul acesta și câtă bunătate!
„Decât să stai degeaba, mai bine să lucrezi degeaba”
– Cum era părintele Stăniloae?

– Avea o blândețe, o lumină care erau prezente pe chipul lui permanent. Odată a venit o doamnă din Franța, special să-l întâlnească pe părintele Stăniloae. Părintele vorbea și pe urmă se traducea în limba franceză, dar femeia, la un moment dat, a zis să nu se mai traducă, fiindcă i se părea că se produc întreruperi, ea fiind mulțumită că îl privește pe părintele. Era bucuroasă că îl privește și atât! Cineva m-a întrebat dacă părintele avea rugăciunea neîncetată. Nu știu, dar pot să vă spun că vorbea încontinuu despre scrierile sfinților la care lucra. Sigur că mai aveam și unele discuții din viața de zi cu zi, dar nu punea accentul pe așa ceva și, de fapt, bucuria cea mare era că discutam despre lucrurile pe care le traducea. Pentru părintele, lucrul în sine era o rugăciune, pentru că atunci când scria era în legătură cu Sfânta Treime, cu Măicuța Domnului, cu Atotțiitorul, cu sfinții. Părintele scria sau lucra la traduceri tot timpul. Avea o vorbă: „Decât să stai degeaba, mai bine să lucrezi degeaba.” Pentru că era o perioadă în care nu i se publicau lucrările și îl ȋntreba soția: „Ce rost mai are să mai lucrezi, dacă nu-ți publică?”. Și el spunea: „Decât să stai degeaba, mai bine să lucrezi degeaba.” Așa că se trezea de dimineață, lucra, apoi mergeam după-amiaza în jurul orei 6 la el și ne spunea ce a făcut în ziua respectivă. Ne transmitea gândurile lui în legătură cu ceea ce traducea. Întotdeauna ni-l făcea prezent pe acel autor, parcă îl simțeai că era acolo, lângă tine. Așa de intens îl trăia părintele Dumitru, încât sentimentul era că ești împreună cu acei sfinți chiar în acel moment, pe viu. Avea simplitatea asta, o simplitate care-mi dădea sentimentul de normalitate. Și când ținea un cuvânt la Liturghie, vorbea foarte simplu. Vorbea foarte simplu și aducea un duh al blândeții, al frumuseții, ca și cum te-ai duce la o icoană, să spun așa, la un lucru frumos, la ceva care îți produce un bine, un lucru bun care îți merge la suflet și te însoțește. Mi se părea realist felul în care trăiam lângă părintele. Am simțit nevoia unei asemenea vieți reale, să spun așa.
„Lângă părintele Stăniloae te simțeai liber”
– Dar ceea ce era în jurul dumneavoastră nu era real? Comunismul, cu toate ale lui?

– Păi nu era, ca dovadă că nu mai e acum prezent în viața noastră. Pe cât părea de realist, de programat, până la urmă era multă ficțiune în el. Și acum trăim în multă ficțiune… „Precum în cer, așa și pre pământ” cred că e forma cea mai reală de a trăi, așa îmi pare. Mă simțeam un om liber în prezența părintelui Stăniloae. Sunt oameni lângă care nu te simți așa de liber; lângă dânsul te simțeai liber. Părintele vorbea așa de bine și de simplu, îmi vine să zic mai bine decât vorbim noi acum. De drag să stai să-l asculți. Plecam de acolo și nu mai voiam să aud de altceva, voiam să păstrez acel gust, acea bucurie de a fi împreună cu el. Și am avut această bucurie permanentă de a fi lângă părintele. Știu că îmi doream foarte mult altceva, decât ce se întâmpla în jur: ficțiune, multă ficțiune. Și minciună. Nu putem generaliza. Spune psalmistul „tot omul este mincinos’’.
– Mă impresionează faptul că amintirile dumneavoastră cu părintele sunt pline numai de lumină, deși trăiați cei mai negri ani ai ceaușismului.

– Asta numai pentru că eram în preajma lui. Nu știu cum ar fi fost altfel, dar, pentru că eram lângă el, am privit lucrurile astea mai senin. De aceea nici n-o privesc ca pe o perioadă neagră, nu pot simplifica, era și negru. Eu folosesc albul în pictură. A fost ca o perioadă de încercare.
– Părintele vorbea despre comunism, despre lipsuri, despre Ceaușescu?
– Nu, n-a vorbit și nici eu n-am adus vorba despre așa ceva. Sau nu-mi amintesc… Probabil că e și un refuz al meu de a mă gândi la lucrurile astea. Când mergeam la părintele, mă bucuram de partea de viață și de frumusețe din întâlnirile noastre. Locuința dânsului era un loc de viață, o privesc și acum ca pe un loc plin de viață. Acum, depinde și cum înțelegi viața. Pentru mine era viață, o viață pe care o întâlnești și atunci când mergi la biserică, un loc în care te împărtășești de lucruri bune, bucuroase, întăritoare pentru cei care sunt împreună cu gândul la Dumnezeu.
„Mai încerc și acum să-i fac portrete”
– Sunteți pictor. Ați putea să-l pictați pe părintele Stăniloae în cuvinte? Ce trăsătură a chipului lui era definitorie?

– Lumina, blândețea, delicatețea. E greu de definit părintele chiar și în pictură. Știți, în fiecare om există o taină a lui, fiecare om are prezența tainei, și cu cât îl cunoști mai mult, cu atât înțelegi că încă mai ai de descoperit la el. Și te descoperi și pe tine însuți, aflându-te în preajma celuilalt. Nemaivorbind despre cum e cu să-L afli pe Dumnezeu. Am încercat să-i fac câteva portrete părintelui, destul de aproape de momentul în care l-am cunoscut. Cred că după un an sau doi de când îl cunoscusem, lucram acasă portretul mamei și, în același timp, am început să fac și portretul părintelui. Ne vedeam și pe urmă aveam o fotografie după care făceam desen. Așa am încercat, timid, să-i fac câteva portrete. Mai încerc și acum, din când în când.
– Însoțirea dumneavoastră cu părintele Dumitru Stăniloae v-a marcat felul de a picta? A limitat credința în Dumnezeu libertatea artistului, sau dimpotrivă?
– Nu, credința nu te limitează, din contră, îți dă mai multă libertate. Mă gândesc că dacă nu aș avea credință, cred că mi-aș pierde din libertate, cred că aș deveni mult mai îngust. Credința te lărgește, nu te strâmtorează deloc, n-are cum să te strâmtoreze. Nu izbutești tu să te eliberezi pe cât de mult te poate lărgi credința. Am sentimentul începătorului, nu am sentimentul că știu ceva, chiar nu am deloc. Spun în mod real asta – că acum încep, atât de puțin știu. Știu puțin, îmi dau seama că știu puțin. Măcar să fiu în stare să țin acest puțin, mă străduiesc. „Cerul și pământul”, ce frumos sună cuvintele acestea, „cerul și pământul”! Putem cuprinde noi așa ceva?
„E atâta frumusețe de jur împrejur și nu ne dăm seama”
– Și totuși, pictorul asta încearcă, nu?

– Eu doar încerc, da. Sunt ca niște cioburi pe care le pun pe pânză. Mă gândesc, din ceea ce văd în jurul meu, că totul se fărâmițează, nu știu de ce trebuie să fărâmițăm totul, ar trebui să întregim puțin lucrurile. Sunt lucruri greu de definit. Binele, frumusețea trebuie să le trăiești, să le simți. Vezi că trandafirul e frumos; îl desfaci să vezi de unde îi vine frumusețea și nu o afli… Trebuie să vezi, când te apropii de frumusețe, câtă distanță păstrezi de ea ca să o poți percepe. Toată frumusețea este la îndemâna noastră. Albinele, cerul, roua, lumina, raiul… Uităm să ne uităm în jur. Uite, acum, când vorbim, aud un cântec de pasăre – păi ce poate să fie mai frumos? Câtă bucurie aduce ea, să dai slavă lui Dumnezeu! Bucurie, lumină frumoasă, de toamnă… Trebuie să mulțumim tot timpul, trebuie să mulțumim pentru toate lucrurile astea pe care le-am primit. Dacă stăm să ne gândim, noi, ca oameni, numai primim. Totul e de o frumusețe extraordinară, nu ne dăm seama, e atâta frumusețe de jur împrejur și nu ne dăm seama, nu putem pricepe. Sau pricepem, dar ne vine greu să înțelegem asemenea lucruri. Mă întorc iarăși la cuvintele: „Precum în cer, așa și pre pământ”. E la îndemâna noastră să ne ținem de Cuvânt, de Atotțiitorul, pentru că în mod permanent suntem însoțiți de El. E modul cel mai realist de a exista. A te ține de Logos, de Cuvânt – ce poate fi mai frumos? Și să faci ce este dat fiecăruia să facă, acolo, modest. Și grupul Prolog (gruparea de pictori alcătuită în anii ’80, din care domnul Horea Paștina face parte, n.red.) îl privesc ca pe un grup modest, ca pe o normalitate, mi se pare normal ce am făcut. Fiecare a participat după puterile lui, e un grup în care nu avem de ce să avem invidii, pentru că fiecare din grup face lucruri pe care celălalt nu poate să le facă. Eu, personal, văd în prietenii mei, în colegii mei, ceilalți pictori, lucruri pe care eu nu pot să le fac. Fiecare aduce câte ceva ce altul nu aduce, și fiecare, prin ce aduce, nu-l dă deoparte pe celălalt, ci vine și se alătură. Și se alătură ținându-se de Cuvânt. Cuvântul primește pe oricine vrea să meargă lângă El. N-ai nevoie decât să respiri.
– Se lucrează, de la un timp, la dosarul de canonizare a părintelui Stăniloae. Dumneavoastră îl simțiți ca pe un sfânt?

– Sfânt… Nu știu cum să spun, părintele ducea o sfințenie a normalității. Mă rog, unii așteaptă să vadă că sfinții produc minuni. Pentru mine, e o minune că l-am cunoscut, dacă e să folosesc cuvântul minune. Unii spun că de părintele Stăniloae trebuie să ne apropiem cu sfiiciune. Eu am fost în prezența lui, am trăit lângă el atâția ani de zile, și n-am mai întâlnit om ca el. De când a plecat, l-am simțit ca pe o prezență continuă în viața mea. Trăind în preajma lui, îi simt prezența.
– Și cum e să-l simți pe părintele Stăniloae în preajma ta?
– Se simte în lucrul pe care îl fac. Tot ce fac mă duce cu gândul la el, pentru că toate lucrurile pe care le fac sunt legate de el, de viața pe care am dus-o lângă el. Prezența părintelui mă însoțeşte în rugăciune. Rugăciunile pe care le fac sunt în legătură cu lucrurile pe care le-am auzit în preajma lui, atât cât pot eu să cuprind.