Pe părintele Arsenie Boca poți să îl iubești sau să îl ponegrești, un singur lucru e imposibil – să nu afli despre el. E atât de prezent prin imagini și relatări de tot felul, încât „sfântul Ardealului”, la mormântul căruia se duc milioane de credincioși, a devenit un adevărat fenomen social. Cum poți, ca om curios și cu suflet curat, să te orientezi în marea de vorbe rostite pe seama lui, să afli cine a fost, cu adevărat? Cum să găsești duhovnicul care atrăgea mări de oameni în jurul lui, sub zgura pe care lumea i-a așternut-o pe viață? Cu aceste întrebări în minte și în inimă, m-am adresat teologului și antropologului COSTION NICOLESCU, invitat permanent al revistei noastre.
Un rol uriaș în renașterea monahismului ardelean
– An de an, în luna Noiembrie, credincioșii ortodocși îl celebrează pe părintele Arsenie Boca, iar la Mânăstirea Prislop, unde este îngropat, au loc pelerinaje uriașe. Dintre toți duhovnicii secolului XX, el se bucură de cea mai mare trecere la popor. Ce credeți că l-a făcut să fie atât de prețuit și iubit, față de ceilalți mari duhovnici, de care România nu duce lipsă?

– Întrebarea asta mi-am pus-o și eu. Îmi pare rău că n-am fost să-l cunosc pe părintele Arsenie la Drăgănescu, cât a pictat biserica de acolo. Trebuia să am o minimă curiozitate duhovnicească și să mă duc să-l văd. Pe alţi părinți i-am căutat, i-am ascultat, le-am simțit binecuvântările, vibrația, pot să mărturisesc foarte direct despre ei, să pun mâna în foc, să-mi pun inima în foc, să pun totul ȋn foc pentru ei. Pe el nu l-am cunoscut, dar cred că pentru a înțelege „fenomenul” Arsenie Boca ar trebui căutate temeiuri ȋn viaţa lui. Atât viaţa lui ca atare, trăirile şi făptuirile sale, cât și spunerile făcute pe seama lui. De scris, el însuși a scris puţin. Cercetându-i viața, descoperi un om foarte doritor de cunoaştere. În afară de facultatea de teologie și de cea de arte plastice, pe care le finalizează cu licență, se interesează şi de arhitectură, merge la cursurile marelui arhitect George Matei Cantacuzino. Asta arată o minte deschisă spre orizonturi largi, ceea ce e de recomandat oricărui om care porneşte ȋn viaţă: să aibă o cultură cât mai largă, ca pe urmă, chiar dacă iese din lume, alegând monahismul, să poată şti cum să-l privească pe om, cum să ȋi vorbească, cum să-l ajute. Pe urmă, vine partea lui de mare ȋncărcătură duhovnicească, care cuprinde, ȋntre altele, câteva luni petrecute la Muntele Athos, luni care l-au marcat decisiv. Pe urmă e partea de viață de la Sibiu, când stă cu părintele Stăniloae, lucrează ȋmpreună, fiecare pe măsura lui, la Filocalie. Are un merit ȋn sensul ăsta, un merit extraordinar, pe care părintele Stăniloae ȋl recunoaşte ȋn toate prefeţele la primele patru volume ale Filocaliei, cât au colaborat. Deci, iarăşi, aici este un loc ȋn care el este exemplar, prin cultură teologică. Coperta pe care o face el primelor volume din Filocalie este ceva extraordinar… Nu se putea ceva mai simplu, mai concis, mai precis, ca să spui ce ȋnseamnă duhul filocalic. Pe urmă, părintele Arsenie are o lucrare spirituală extraordinară la Sâmbăta, cred că de aici i se trag lui renumele şi dragostea foarte mare a poporului. S-a întâmplat în vremuri destul de grele – ştim că monahismul din Transilvania fusese greu lovit la uniaţie şi după aceea, prin tunurile generalului Bukov, care a distrus toate mânăstirile. Părintele Arsenie Boca are un rol extraordinar de mare ȋn această renaștere a monahismului ardelean. Această revenire cu un duh filocalic a părintelui Arsenie Boca a avut un impact extraordinar şi pentru că aşteptarea era foarte mare. Personalitatea lui era foarte puternică, avea o forţă de transmitere, o intensitate a grăirii, a privirii extraordinare, avea puterea de a ȋnflăcăra lumea. Poate că lumea Ardealului nu ştia că aşteaptă exact acest lucru, dar eu cred că putem spune că era un orizont de aşteptare neîmplinit de multe veacuri.
„Ardealul își aștepta sfântul”
– Credeți că Ardealul ȋşi aştepta sfântul?

– Da, aştepta această trăire fierbinte a credinţei, această propovăduire ȋnflăcărată, dincolo de o anumită răceală de care se molipsise puţin, că ardelenii trăiau printre catolici și protestanți. Nu criticăm, observăm, doar: era o răceală la ei. Or, noi aveam nevoie de altceva, eram plămădiţi altfel. Iar părintele Arsenie vine exact pe această aşteptare, cu nişte puteri, se pare – mărturisesc cei care l-au cunoscut – ieşite din comun, puteri cu mare impact. Sigur că odată cu el mai erau şi alţi părinți duhovnici; nu e singurul, dar el are forţa cea mai mare. La Sâmbăta a devenit el Sfântul Ardealului. Acolo a fost lucrarea lui maximă, poate mai liberă, pentru că ȋncă nu era instaurat regimul comunist.

Pe urmă, ajunge la Mânăstirea Prislop, dar acolo el are o altă lucrare, mai supusă restricţiilor şi regimului comunist, unde ȋncearcă să lucreze fără să stârnească prea mult Securitatea, deși lucrul acesta era inevitabil, prin faptul că lumea era atrasă de el, ȋl căuta, ȋi simţea dispariţia de pe scena mare, să zicem aşa. După Prislop şi după alungarea lui de acolo, lucrurile se schimbă ȋn viaţa sa. Total, aş spune. Autorul Sergiu Ciocârlan are o lucrare foarte serioasă, scrisă cu acrivie, care ȋncearcă să desluşească ce s-a întâmplat după aceea cu părintele Arsenie. În carte, el arată că sunt și unele lucruri greu de desluşit, pentru că nu avem ȋntotdeauna date şi pentru că spaţiul ăsta informatic din preajma părintelui Arsenie a fost deturnat, poluat, infestat cu multe lucruri false. Ar fi interesant de cercetat ce părinţi duhovnici a avut el în Bucureşti, după plecarea de la Prislop, unde mergea să se spovedească. Care era legătura lui cu crema bisericii noastre ȋn vremurile acelea din anii de după eliberarea din ȋnchisoare, 1965-1990? Eu nu am stat să cercetez. Se cunosc multe lucruri din viața lui, dar sunt şi lucruri necunoscute, pentru că viaţa lui a fost foarte bogată şi foarte tainică, într-un fel. Nu a existat cineva care să fi avut convorbiri cu el, care să apară acum, cu discuţii despre ce credea el, despre care îi era rostul vieții după alungarea din mânăstire. El, neavând un program liturgic, ca la o mânăstire, putea fi deschis spre lumea asta mai orăşenească, mai spre cultură. Din câte ştiu, se mai ducea la câte un concert, ceea ce e foarte frumos. Era un om cu o minte brici şi cu o cultură solidă, dar nu există un jurnal al lui, ceva unde să vezi reflecţiile lui ȋn legătură cu mersul lumii. Mie îmi vine foarte greu să mi-l imaginez ȋn perioada asta, de la plecarea de la Prislop, şi până la sfârşitul vieţii, stând la o biserică 14 ani şi pictând. Nici nu ştiu dacă a terminat pictura de la Drăgănescu sau nu. El tot spunea că pictează încet, că vrea să facă bine. Am văzut și o listă cu anumite locuri din București, unde sunt zone pictate de el sau icoane și chiar vreau să fac un itinerariu, să mă duc să văd ce a pictat.
„Cinstirea lui nu trebuie să devină idolatrie”
– Spuneți că lucrurile s-au schimbat în viața lui după alungarea de la Prislop, și că viața lui în București e incertă, dar părintele a fost căutat necontenit de credincioși și după aceea, mai ales când picta la biserica din Drăgănescu.

– Da, știu, în perioada aceea casa și familia noastră era ȋn mare legătură cu Mânăstirea Râmeţi din Munții Apuseni, maicile de acolo veneau şi dormeau la noi, de foarte multe ori, după care se duceau la biserica de la Drăgănescu, la părintele Arsenie. De ce se duceau? Pentru că ȋntr-o problemă de cumpănă a vieții, voiau un sfat care să le dea direcția bună. Era știut de demult că părintele Arsenie Boca avea un fel de vedere înainte asupra cursului vieții oamenilor. Cunosc teologi care se duceau să-l întrebe, la Drăgănescu, dacă să ia calea monahismului sau calea de a merge în lume, pentru că era o decizie grea. După plecarea la Domnul a părintelui Arsenie Boca, petrecută în noiembrie 1989, fenomenul de evlavie față de el s-a amplificat, aproape a explodat. Eu am fost ȋn 1992, la Hațeg, la canonizarea Sfântului Ioan de la Prislop, iar la mormântul părintelui Arsenie era deja lumea de pe lume, mulțimi de oameni, flori tot timpul, lumânări, credincioși ȋn rugăciune. Apăreau deja şi micile exagerări. Eu mă gândesc că, dincolo de calităţile excepţionale ale părintelui Arsenie, pe care oamenii le-au văzut, le-au mărturisit, le-au spus, pe care lucrarea lui a arătat-o, la un moment dat, e foarte important ca cinstirea lui să nu devină idolatrie, să nu te duci acolo, să te ȋnchini numai la părintele Arsenie, şi să nu treci prin biserică. Asta, sigur, ţine şi de ȋndrumarea pe care o dă biserica prin preoţii ei, prin cărţile ei, ca oamenii să aibă o bună educaţie faţă de sfinţi, să nu devină idolatri niciodată. Lucrul ăsta e periculos şi faţă de unele icoane, şi faţă de unele persoane ȋn viaţă, care nu sunt sfinţi. Pericolul este ȋntotdeauna să te grăbeşti şi să absolutizezi sfințenia părintelui Arsenie. De exemplu, dacă am lua biografia Sfântului Petru şi am scoate din ea lepădările, am greși. La Pavel, la fel… În biserica noastră se practică mult băgatul sub preş, din păcate. Eu cred că şi dacă am descoperi în viața părintelui Arsenie scăzăminte, până la urmă, ȋn sfinţenie, tot sfârşitul e cel care dă nota finală. Poţi să fii un sfânt toată viaţa; dacă ai căzut la sfârşit în păcat, căzut eşti și din sfinţenie. Dimpotrivă, dacă la sfârşit eşti sfinţit, rămâi ȋn sfinţenie. Or, poporul îl cinstește pe părintele Arsenie ca sfânt. El l-a impus ca atare, nu biserica, nu preoţii care l-au cunoscut, nici ucenicii lui, ci poporul. Şi nu poţi să spui că poporul e dus cu zăhărelul şi e credul şi a mers după cine ştie ce momeală falsă. Nu, poporul are un simţ al lui, are o cernere a lui, chiar dacă nu e ȋntotdeauna pe linia canonică desăvârşită. Deci, poporul, cumva, ȋl susţine pe părintele Arsenie Boca, iar poporul nu merge pe o iluzie. Or noi, ortodocșii, de la Sinodul Panortodox din secolul XIX, spunem că poporul ține tradiția.
– Dumneavoastră aţi ȋncadra la idolatrie mărturiile poporului legate de Arsenie Boca? Declarațiile celor care l-au cunoscut? De la ţărani simpli, până la profesori universitari sau episcopi, oameni extrem de culţi, m-au uimit, atunci când i-am întâlnit, printr-un fapt comun: pentru ei, ȋntâlnirea cu părintele Arsenie Boca a fost hotărâtoare şi le-a schimbat complet viaţa. Păreau – folosesc cuvinte tari, dar asta am simţit – păreau ca loviţi de trăsnet. Care să fie explicația?

– După mine, cred că trebuie să ne apropiem de un sfânt (nu discut acum doar de părintele Arsenie) cu acea blândeţe care este ȋn relaţia fiu-părinte duhovnicesc. Lucrurile acestea sunt foarte subtile, au o duioşie a lor. Nu ȋmi dau seama, din punctul asta de vedere, cum era părintele Arsenie. Dar, ȋntr-adevăr, poţi să fii şi altfel: omul să ȋnlemnească ȋn faţa ta. El era un om de o frumuseţe extraordinară, asta e clar, văd din fotografii. Avea o statură aparte a persoanei, a existenţei. O privire care pătrundea în adâncul ființei tale. Dacă stau să mă gândesc, marele și regretatul poet Ioan Alexandru, pe care l-am cunoscut, avea tipul acesta de discurs… Era un tip de discurs care, ȋntr-adevăr, te ȋnflăcăra şi te scula din morți, l-ai fi urmat oriunde. Bineȋnţeles, normal este să Îl urmezi pe Hristos. Eu cred că devoțiunea aceasta se trage din perioada părintelui Arsenie de la Mânăstirea Sâmbăta, când contactul lui cu mulţimi mari de oameni a fost atât de puternic, ȋncât ecoul – nu numai că nu s-a stins cu anii, dar s-a amplificat. Nu putem să spunem că a ȋnceput lumea să ȋl cunoască la biserica de la Drăgănescu; nu, acolo l-au căutat tot cei care-l știau dinainte. La Drăgănescu nu mai veneau masele alea mari de ţărani; era şi destul de supravegheat. Deci, lucrurile atunci au fost atât de puternice şi impactul atât de mare ȋncât, după 1990, tot ceea ce a stat foarte concentrat, cumva a izbucnit.
„Minunile de la Prislop sunt o realitate de care trebuie masiv ținut seama”
– Au fost și minunile săvârșite la mormântul părintelui, care au contribuit la notorietatea lui de după moarte.

– Sunt două rânduri de mărturii de minuni, că până la urmă minunile contează cel mai mult. Sunt o serie de minuni făcute de el în viață, şi pe urmă, minunile de la mormânt. Când oamenii merg la Prislop şi li se ȋntâmplă ceva bun şi mărturisesc binele întâmplat, și sunt mulți care au trăit astfel de împliniri, nu ai dreptul să le pui în discuție. Este experiența lor, nu a ta. Unii pun totul în discuție, nu numai ce se întâmplă la mormântul părintelui Arsenie, dar şi ce se petrece la Cuvioasa Parascheva şi mai ştiu unde. Deci, minunile de la mormântul de la Prislop sunt o realitate de care trebuie ţinut seama. Ele au un impact incredibil pentru vremurile noastre. Dacă oamenii se duc la mormântul lui şi sunt ajutaţi – şi se duc cu zecile și sutele de mii, iar de la ei avem zeci şi sute de mărturii, ȋn care pelerinii au plecat de acolo, nu neapărat vindecați de o boală, sau scoși dintr-o belea, dar au plecat cu sufletul mângâiat, uşurat, ȋncurajat – e mare lucru. În fond, asta se aşteaptă de la orice ȋntâlnire cu un sfânt, cu o icoană, cu un preot ȋn viaţă. De aceea a apărut în biserică o presiune foarte mare, legată de canonizarea lui.
„Canonizarea e treaba lui Dumnezeu”
– Dumneavoastră cum vedeţi problema aceasta a canonizării lui, care se tot amână?

– Eu cred că asta e treaba lui Dumnezeu, la El să fie părintele Arsenie sfânt. Sfântul Ghelasie de la Râmeţi a trăit acum 4-500 de ani și nu a fost canonizat până ȋn 1992, dar lumea se ducea la el, se ȋnchina la Râmeți, la Sfântul Ghelasie, iar el ȋi ajuta, deci lucrarea lui se petrecea. Sfântul Grigore Palama a fost canonizat după nouă ani, alţii au fost după sute de ani. Așadar, nu trebuia făcută neapărat canonizarea. Când apare o presiunea în acest sens, avem şi un pic de forţare. Plus că biserica are şi ea socotelile și rânduielile ei şi e bine să fie totul lămurit, pe cât se poate. Sfinții sunt sfinţi, de când au trecut la Dumnezeu. Cine are evlavie la părintele Arsenie, foarte bine că o are. Cine este ajutat, foarte bine că este ajutat. Lucrurile astea se adună, se contabilizează (un cuvânt urât!) ȋn favoarea lui. Cine are rezerve, reticenţe cu privire la sfințenia lui, să nu le aibă din răutate, ci din dorinţa de a mai cerceta, de a mai vedea, de a se lămuri – ceea ce face şi biserica, ȋn fond, nu? Eu, personal, aş spune că înainte să iubești un om, se cuvine să îl cunoști. Există două maniere de a te apropia de un om: sunt oameni care ȋţi sunt dragi din prima clipă, nu ştii mare lucru despre ei, doar ȋi simţi, îi iubești şi abia pe urmă ȋi cunoşti. Și sunt alţii care, pe măsură ce ȋi desluşeşti, ajungi să te apropii de ei și abia apoi să îi iubești. Totul e ca apropierea să fie cu căldură sufletească.