– Pe 18 Octombrie, au fost dezgropate osemintele părintelui Constantin Sârbu, martirul temnițelor comuniste, ctitor de biserici și mare ziditor sufletesc. Numeroși credincioși prezenți la eveniment au spus că moaștele părintelui au răspândit o mireasmă dumnezeiască, iar acum pelerini din București și din țară vin să le aducă închinare. Credința naște, și în zilele noastre, minuni –
S-a născut pe 10 ianuarie 1905, la Cavadinești, un sat aflat la 80 de kilometri nord de Galați, într-o familie săracă lipită pământului. Nu aveau de nici unele, brațele erau averea lor și în rest nimic. Nu-mi închipui frigul lui ianuarie și foamea din căsuța în care a venit pe lume. Dar îmi închipui durerea tatălui când, la un an de la venirea pe lume a lui Constantin, și-a pierdut tânăra soție, aflată în spital, pentru a da naștere celui de-al doilea copil. Atât de mare i-a fost durerea, încât s-a prăbușit la aflarea veștii și de atunci nu și-a mai revenit. Micul Constantin avea să fie îngrijit de bunici. Împreună cu ei se va muta la Galați. În toată copilăria nu avea să mănânce decât “mămăligă cu borş cu ştir”. Constantin va munci pe brânci pentru o bucată de pâine. De mic s-a ținut de muncă și de învățătură. Și nu i-a fost ușor să se țină de carte, deși a fost tot timpul premiant. Când bunicul i-a murit, bunica a muncit torcând lână. Banii nu le ajungeau decât ca să nu moară de foame. Când le era foarte frig, bunica îl ruga pe băiat să cânte împreună psalmi și rugăciuni, ca să-și încălzească trupul, din focul inimii. A fost un răstimp în care Constantin nu a mai mers la școală. A trebuit “să slugărească cu simbrie” patru ani încheiați, până când a împlinit 15. Atunci a dat la Seminarul teologic din Galați. Avea să reușească al treilea din 500. Atâta sete avea de carte, încât la seminar va absolvi câte doi ani într-unul singur, în timp ce muncea noaptea la o fabrică de cherestea. Așa se face că în anul 1925 era deja înscris la București, la Conservator, și la Facultatea de teologie. La fel de sărac, doi ani va dormi pe jos, într-o mansardă din Piața Amzei, iar apoi în sala de așteptare a Gării de Nord. De mâncat, mânca de la cantină, resturile lăsate de ceilalți studenți. Așa s-au plămădit în el două doruri, care-i vor zăgăzui viața ca două maluri: să-i ajute pe cei sărmani, slujindu-l, în același timp, pe Dumnezeu. Dumnezeu îi va trimite o soție pe măsură care să-l înțeleagă și să-l ajute: Maria Constantinescu, licențiată în litere și filosofie, o femeie dintr-o familie bună, de fruntași țărăniști, medici, avocați, profesori universitari celebri. Familia ei nu l-a vrut pe Constantin. Era prea sărman, prea dedicat slujirii. Dar Maria l-a iubit cu o dragoste nebună. Pentru el a luptat cu părinții cinci ani încheiați. Au lăsat-o să se mărite doar după ce, de durere, fiica li s-a îmbolnăvit de ficat. Constantin a luat-o și au plecat la Catedrala Episcopală din Huși, pentru că în București nu și-a găsit nicio parohie. A fost hirotonit preot la Mânăstirea Adam, în ziua praznicului Izvorului Tămăduirii – “Stând în fața icoanei Sfintei Fecioare și rugându-mă cu lacrimi, cerându-i sprijin și ocrotire, de unde până atunci eram timid și temător, m-am ridicat plin de putere, numai lumină, aducând la picioarele lui Iisus propria-mi făptură, fără a avea a mă mai teme de nimeni”. La Huși, părintele va sta până la 1 noiembrie 1938, când se va întoarce la București, pentru că soția sa primise un post de profesoară de limba germană şi franceză, la Liceul “Nicolae Bălcescu”. Din protoiereul favorit al episcopului de Huși venea la București, la o parohie nou înființată – Parcul Călăraşi, din cartierul Vergului. Era un cartier de muncitori foarte săraci, de care ar fi fugit orice preot, dar pentru părintele a fost o binecuvântare. O parohie fără biserică, fără casă parohială și fără venit. Aici avea să se desăvârșească.
Preotul sărmanilor
E Crăciunul lui 1938. Pe pereții umezi ai subsolului spitalului de la Bariera Vergului a înflorit mucegaiul. Apa curge pe ei și de aici pe podeaua insalubră a camerei strâmte. Prin ferestrele aflate la nivelul pământului intră o lumină murdară. În subsol, părintele Constantin Sârbu a improvizat un fel de altar. Pentru că nu avea biserică, directorul spitalului, vestitul doctor Victor Gomoiu, i-a îngăduit să folosească subsolul. Părintele și-a adus aici o masă de acasă, o icoană și o candelă. Cu vopsea a zugrăvit pe ferestrele subsolului câte o cruce albă. Să știe și cei de afară că în adâncul pământului se roagă oameni. La acea primă slujbă, celebrată chiar de Nașterea Domnului, nu a venit mai nimeni, pentru că lumea nu auzise de noul preot. Dar cei puțini care l-au ascultat predicând le-au spus și altora că în măruntaiele spitalului de la Bariera Vergului slujește și vorbește un părinte cum alții nu-s. Subsolul a ajuns de îndată neîncăpător. Pentru mulți preoți asta ar fi fost îndeajuns. Nu și pentru părintele Constantin. A început imediat să facă ceea ce își dorise toată viața. Să ajute. Au început să strângă pachete cu mâncare pentru familiile muncitorilor nevoiași, șomerii erau ajutați să-și găsească un loc de muncă, s-a înființat o bibliotecă de unde copiii și tinerii să poată împrumuta volume, doi doctori inimoși au sărit să-l sprijine, acordând consultații gratuite la biserică. Oamenii au simțit că există un preot căruia îi pasă nu doar de păcatele lor, ci, pur și simplu, îi pasă de ei. Și l-au răsplătit însutit, iar părintele Constantin Sârbu a prins aripi. Își dorea o biserică mare, așezată în miezul cartierului. I s-a acordat un loc lăturalnic. L-a refuzat și s-a luptat cu tot orașul, pentru locul de la actuala Piață a Muncii din București. Nu i-a fost ușor, la un moment dat, familia soției sale i-a propus să intre în politică și partidul îi va face biserica. A refuzat oferta. Pentru el, locașul trebuia să fie o întrupare a jertfei creștinilor. Și așa a fost. După ce a obținut locul, în șapte ani, între 1942-1949, a clădit marea biserică pe care orice trecător o poate vedea și astăzi. Dar nu s-a limitat să ctitorească doar un sfânt locaș, ci a făcut și cantină pentru săraci, o sală de conferințe, un cor excepțional, un azil de bătrâni și a strâns o mână de creștini care colindau casele muncitorilor din cartier, pentru a afla, din timp, cine este în nevoie și cum poate fi ajutat. Totul în vreme de război și într-un timp în care își pierduse soția. Preoteasa Maria a plecat la Domnul, bolnavă de cancer, în anul 1941, lăsându-l văduv, cu două fetițe mici. Avea să spună mai târziu că a fost singurul om care l-a iubit desăvârșit și care l-a înțeles până la capăt. La părintele Sârbu suferința a acționat ca un soi de combustibil lăuntric, care i-a aprins și mai mult focul rugăciunii și al iubirii de aproapele. Curând, acest foc avea să-l arunce în bocancii Securității, care, oricum, îl urmărea clipă de clipă. Motivul arestării a fost un semn dumnezeiesc – pe sticla ușii de la intrarea în biserică a apărut, întipărită în chip minunat, o icoană a Maicii Domnului. Mulțimea a asaltat biserica, deși părintele s-a împotrivit. Miliția a apărut rapid și l-a arestat, ordonând schimbarea sticlei. Părintele Constantin a fost eliberat, sticla a fost schimbată, dar semnul a apărut din nou. A fost motivul ideal de care Securitatea, care îi întocmise de multă vreme un dosar, a profitat. L-au arestat din nou pe 10 ianuarie 1954, chiar de ziua lui, torturându-l, pentru a recunoaște că e, de fapt, legionar. Ani mai târziu, când o fiică duhovnicească îi trata picioarele betege, a văzut pe tălpile lui semne lungi de răni. “M-au ars cu fierul înroșit în foc”, i-a spus părintele. L-au condamnat la opt ani de închisoare. Era pedeapsa dată celor care nu făcuseră, realmente, nimic…
Parohia deportaților
Cu doar câțiva ani înainte, în locul în care acum era satul, fusese doar câmpul gol al Bărăganului, ars de soare vara și sleit de gerurile aprige ale iernii, care aduceau asupra lui un crivăț de-l îngropa în troiene. Comuniștii deportaseră aici familiile de bănățeni a căror singură vină era aceea de a fi locuit prea aproape de frontiera iugoslavă. I-au lăsat în câmp, doar cu papornițele strânse în grabă. Nu aveau decât cerul de deasupra și credința din inimă. Cu credința au și răzbit, săpându-și singuri, la început, bordeie, apoi ridicându-și case din chirpici. În inima satului, bănățenii și-au durat biserică, așa cum au făcut țăranii noștri oriunde au adăstat pe fața acestui pământ. În lăcașul strâmt și micuț a ajuns să slujească, după eliberarea din 1962, părintele Constantin Sârbu. Avea domiciliu forțat, casa lui era doar o cămăruță micuță, cu cerdac și acoperită cu stuf, dar era liber să-l vestească pe Hristos. Aici, la Viișoara, lângă Mărculești-Slobozia, avea să-l întâlnească părintele Gheorghe Calciu Dumitreasa, care fusese eliberat un an mai târziu. A fost ca o binecuvântare, după cei 15 ani de temniță cumplită. “Părintele Constantin nu-mi ţinea predici, nu mă îndemna să mă rog, nu se arăta în niciun fel a fi bigot, dar inima mea era în sărbătoare cu el. Avea o faţă luminată, privea parcă prin mine și această senzaţie m-a făcut să nu mă mai simt nici singur, nici trist. Peste toate plutea binecuvântarea lui Dumnezeu, coborâtă prin semnul crucii, făcut de mâna Părintelui Sârbu”. Duminică de duminică, toată obștea se aduna la liturghie. Era singura dată când își puteau vedea părintele, în rest, munceau ca robii pentru statul care-i întemnițase. Dar clipa aceea de iubire le dădea putere pentru săptămâna toată. “La liturghie, glasul lui cald pătrundea în inimi. Vorbea cu o dragoste și o convingere interioară atât de puternică e, încât, fără să vrei, te simţeai prins într-un fel de zbor spiritual și de o iubire pentru tot. Plecai din biserică de fiecare dată cu o iubire mai mare pentru semeni, cu un sentiment de solidaritate pentru aproapele tău și cu o binecuvântare care te însoţea toată săptămâna”. Această aură, pe care părintele Calciu o descrie atât de bine, va lumina Bucureștii, atunci când stăpânirea atee îi va îngădui părintelui Sârbu să se întoarcă. Nu la biserica din Bariera Vergului, pe care o ctitorise cu trudă, ci la o capelă minusculă a familiei Crețulescu. Din ea, părintele Constantin va face un colț de rai.
Un foc în bezna comunistă
Era mâhnită peste măsură de neînțelegerile iscate în biserica ei din Bucureștii Noi, așa că s-a rugat lui Dumnezeu să-i descopere un alt locaș, la care să meargă la liturghie. Foarte repede, a avut un vis: un tânăr îmbrăcat într-o cămașă albă, lungă, i-a apărut și i-a spus: „Vrei să fii mai tare sufleteşte? Scoală-te şi vino să mergi cu mine!”. Au străbătut Bucureștiul până la Podul Izvor. Acolo a ajuns la o bisericuță micuță, iar tânărul a dispărut. Dimineața, femeia a pornit pe drumul din vis. În curtea bisericuței a întâlnit un bătrân. Era tare smerit îmbrăcat. S-a uitat la ea și i-a spus pe nume, fără să o fi întâlnit vreodată: “Bine ai venit, Matilda! Eu m-am rugat lui Dumnezeu să-mi trimită un bărbat ca ajutor. Ce-ai să poţi face tu, o firimitură de femeie?”. Așa a fost prima întâlnire dintre părintele Constantin Sârbu și Matilda Mircea, pe care toți enoriașii o vor ști de „Cocuța”. „Firimitura de femeie” a fost îngerul părintelui din ultimii ani ai vieții, mai puternică decât o mie de bărbați, o femeie cu o râvnă și o credință de apostol.
În capela abandonată a familiei Crețulescu, gunoaiele ajungeau până la ferestre. Foarte curând, harul părintelui avea să strângă oameni în jurul lui și, la fel ca la Bariera Vergului, să le dea un sens și un rost. Era peste tot unde cineva avea nevoie de ajutor, fie material, fie duhovnicesc. Dar, întotdeauna, miezul fierbinte al lucrării lui în biserică a fost slujba liturghiei. După o viață întreagă în care arsese doar pentru Dumnezeu și aproapele, din egoul lui nu mai rămăsese nimic. Era un vas desăvârșit, transparent, prin care orice inimă apăsată îl putea vedea, la propriu, pe Dumnezeu. Asta avea să simtă Cocuța într-o după-amiază când a venit la părintele să-l întrebe ce să facă pentru mântuirea rudelor ei dragi, care muriseră. Are nevoie de vin, de făină și dacă da, cât? “Nu ai nevoie de toate acestea ca să ajuți un suflet în viață sau plecat dintre noi. Ai nevoie de forța aceea care a creat întregul univers și-l susține, de Dumnezeu”, i-a răspuns părintele. “Ascultam uluită, când am început să-mi dau seama că se petrece o minune. Cuvintele părintelui se auzeau tot mai estompat, din el mai rămăsese doar harul. Materia dispăruse. Eram lumină, pluteam în lumină. Alături de mine vedeam doar un vârtej de energie luminoasă. Eram două energii luminoase proiectate în infinit ce-și urmează drumul spre aceeași țintă – Lumina”. Când a plecat de la biserică, Matilda Mircea a știut că părintele i-l descoperise, la propriu, pe Dumnezeu. Dar comunitatea de la Sapienței era ca un ghimpe în coasta regimului, care a hotărât că vocea părintelui trebuie din nou astupată. După ce ani la rând l-au ispitit cu colaborarea, într-o zi, când s-a îmbolnăvit, a fost internat cu de-a sila și supus unei operații făcută de un medic ales de Securitate. Părintele a știut ce îi pregătiseră, așa că, înainte de a pleca, și-a luat rămas bun de la ucenici, spunându-le unde și cum să fie înmormântat. A fost operat pe 18 octombrie de un medic adus special de la Elias. A făcut septicemie. Când agoniza, spun ucenicii, medicul a deschis ușa și a întrebat nervos: “Încă n-a murit, mă?!”. Ultimele clipe ale părintelui au fost consemnate de o ucenică, doctoriță la rândul ei, doamna Octavia Tăslăoanu, care i-a stat la căpătâi. A plecat la Domnul pe 23 octombrie 1975. În noaptea precedentă, i-a spus Octaviei: „Curând îmi voi lua zborul. Așa mi-a fost rânduit. Să nu vă întristaţi și să nu judecaţi pe nimeni, căci nimic nu se petrece întâmplător, ci totul este făcut cu multă înţelepciune. Eu v-am iubit mult. Cu voi și prin voi am dus la bun sfârșit lucrarea lui Dumnezeu ce mi-a fost încredinţată. Să vă rugaţi pentru mine. Am mare nevoie de rugăciunea voastră sinceră și profundă. Eu voi fi permanent cu voi. Chemaţi-mă! Nu uitaţi că rugăciunea e totul și că rugăciunea în biserică este și mai importantă!”.
Revărsarea de har
Stau în bisericuța mică de la Sapienței, înconjurat de credincioși, de vorbă cu părintele Marin Cojoc, slujitorul de acum al lăcașului. Ani la rând, a fost rugat de ucenicii părintelui Constantin Sârbu să-l dezgroape. Aveau încredințarea că osemintele sale sunt sfinte și că vom avea mare binecuvântare, închinându-ne lor. “Eu mă rog sfinților închisorilor, sfinților suferinței creștine, zilnic, și cu atât mai mult părintelui Constantin Sârbu, care a slujit în biserica în care slujesc eu acum și care e un martir. A suferit ani de temniță, cu familia distrusă, doar pentru că a făcut o biserică. Vă dați seama prin ce a trecut? De aceea i-am și pictat icoana părintelui. Eu mergeam la mormântul lui seara, îmi așezam mâinile pe piatra lui și mă linișteam. Și nu doar eu, și credincioșii îi cinsteau mormântul, seară de seară veneau la el să se roage și au dorit să-l cinstească pe părintele direct, așa că m-au rugat să-l dezgropăm. Am început săpăturile miercuri dimineață, pe 18 octombrie, deși erau programate pentru sâmbătă. La 1,7 metri am găsit două plăci de beton care fuseseră așezate peste sicriu. Când meșterul a spart-o pe cea din urmă cu târnăcopul, am simțit o mireasmă divină. Ne-a copleșit pe toți! Mireasma venea valuri, valuri, a ajuns până în stradă, au început oamenii să vină. În scurtă vreme, toată curtea bisericii era plină.
Pluteam pe mireasma aceea, era ceva dumnezeiesc, am început să plângem toți de bucurie, o bucurie sfântă… Meșterii s-au așezat pe marginea gropii și se închinau, pentru că nu mai văzuseră așa ceva. Când l-am dezgropat cu totul, am descoperit că inima îi rămăsese neputrezită, inima lui, care spusese neîncetat rugăciunea lui Iisus! Credeți-mă, vă spun toate acestea după Sfânta Liturghie, nu exagerez cu nimic. Seara, când m-am uitat în calendar, am început să fac metanii de bucurie. Luat cu atâtea, uitasem că e ziua mea onomastică, 18 Octombrie, când e pomenit Sfântul Marin cel Bătrân. Părintele Constantin Sârbu îmi făcuse un cadou mie, smeritului și păcătosului. Nu numai mie, ci tuturor… Părintele e un sfânt și ne-a trimis un semn că Dumnezeu binecuvintează acest neam, prin sfinții săi. Când Dumnezeu îi dăruiește un sfânt unui oraș, e semn mare!”.