Dubravka Vrgoč este un nume greu al teatrului european. A condus Convenția Teatrală Europeană (ETC) și a rămas până în prezent în structurile sale de decizie, reușind să aducă laolaltă teatre din întreaga Europă. Sub mandatul ei, au fost primite în European Theater Convention și o serie de instituții teatrale din estul Europei, Teatrul Național din Timișoara, Teatrul Națonal din Cluj și Teatrul Național din Craiova fiind unele dintre acestea. Dubravka Vrgoč a fost, de asemenea, director al Teatrului Tineretului din Zagreb și apoi al Teatrului Național din Zagreb. Ea a fost prezentă la Timișoara, cu ocazia Conferinței Internaționale ETC, care a adunat în Capitala Europeană a Culturii, devenită astfel pentru câteva zile capitala europeană a teatrului, directori de teatre naționale și municipale și oameni de teatru din zeci de țări europene. Cu acest prilej, ne-a acordat un interviu.
Deschidere față de Europa de Est
– Sunteți o legendă a Convenției Teatrale Europene și a teatrului european, în general…
– Mulțumesc că spuneți asta. Da, am fost președinta Convenției Europene de Teatru timp de șase ani și apoi, încă patru, am fost vice-președinte. Mi-am început cele trei mandate pe vremea când ETC (European Theater Convention) era încă o organizație mică. Am fost prima femeie aflată la conducerea ETC și nu doar atât, ci și primul președinte dat de o țară din Europa de Est, eu venind din Croația. Era o perioadă dificilă, nu prea existau bani pentru cultură, și atunci am inițiat un proiect prin care am solicitat granturi pentru teatru de la Comisia Europeană. Le-am câștigat, așa că ne-am pus pe treabă. Am început programe noi pentru coproducții, teatru pentru tineret și multe altele și, ca atare, am reușit să dezvoltăm rețeaua prin afilierea a noi membri. A fost o perioadă propice construcției teatrului european.
– Cum ați reușit să construiți o rețea atât de mare?
– Inițial, din ETC făceau parte doar teatre din vestul Europei. Eu am invitat să ni se alăture și teatre din Europa de est, pentru că aveam și atunci, la fel ca acum, convingerea că trebuie să avem o viziune de ansamblu asupra a ceea ce înseamnă teatrul european. Colaborarea dintre oamenii de teatru din est și vest au întărit, desigur, companiile noastre, dar au făcut mult mai puternică și rețeaua. Am vrut să ne și cunoaștem, așa că la un moment dat, am conceput un program numit „Spring Tour” (Turneul de Primăvară). Ne-am urcat în autobuz și ne-am dus în vizită unii la alții, ca să avem și o relație personală, nu numai instituțională. Apoi am pus bazele programului Young Europe, destinat celor mai tineri spectatori, după care a urmat Art of Aging, un proiect despre fenomenul îmbătrânirii, un alt program european minunat al cărui corolar a fost organizat și care a fost prezentat la Teatrul Național din Timișoara, în urmă cu 8 ani. Au fost vremuri excelente pentru teatru.
– În mandatele dumneavoastră, ETC a devenit, cum spuneați, mai puternică, dar și mai mare, bănuiesc.
– Da. An de an, se înscriau tot mai multe teatre în Convenție. Am început să facilităm coproducții între teatrele membre, am „deschis” un Laborator de Creație Teatrală în care se cercetau modalități de inovație în artele spectacolului.
– Cum ați reușit să convingeți politicienii europeni să finanțeze rețeaua pentru toate acestea?
– Chiar atunci, Croația intrase în Uniunea Europeană, și porțile Comisiei Europene mi s-au deschis ușor. Dar chiar și înainte de momentul în care Croația a devenit parte din UE, Teatrul Tineretului din Zagreb, pe care îl conduceam, a fost primul teatru din regiune care a primit de la Comisia Europeană grantul pentru Cel mai bun teatru din regiune. ETC a devenit tot mai mult reprezentativă pentru teatrul european. Interesant este că, până și în timpul pandemiei, rețeaua a continuat să se dezvolte. Când pusesem toți lacătele pe ușile teatrelor, am primit cerere de înscriere pentru nu mai puțin de zece companii, trei dintre ele fiind britanice. Cred că acest lucru s-a întâmplat pentru că Marea Britanie trecuse prin două tragedii: Covidul și Brexit-ul. Artiștii britanici își doreau enorm să nu fie excluși din Europa și să facă parte din rețeaua noastră. Printre ele se număra și un teatru din Scoția – scoțienii nu susținuseră niciodată Brexit-ul așa că erau foarte supărați.
„Întreaga omenire pare să-și fi rătăcit perspectivele”
– Cum vă explicați că tocmai în timpul pandemiei ați avut atât de multe cereri de înscriere în ETC?
– Oamenii de teatru au realizat atunci care sunt problemele reale. Chiar excluzând pandemia în sine, multe teatre din Europa riscau închiderea completă, din motive economice și chiar politice. Așa că au simțit că este momentul să fim împreună. În cele mai grele momente prin care trece lumea noastră, fie că e vorba de o pandemie sau de războaie, solidaritatea rămâne singura șansă. Trebuie să rămânem împreună și să ne apărăm valorile și democrația. Să ne gândim la cum poate supraviețui teatrul în aceste vremuri tulburi, când întreaga omenire pare să-și fi rătăcit perspectivele.
– Și ce pot face artiștii în aceste vremuri atât de tulburi?
– Cred că trebuie să fie uniți. Cel mai important lucru este să ne păstrăm publicul. Și dacă pentru asta este nevoie să găsim noi forme de a gândi și de a face teatru, atunci să le găsim. Nu avem nicio șansă să schimbăm lumea, din păcate. Artiștii din secolul trecut credeau că pot, dar noi acum știm că nu putem schimba politicienii care conduc lumea și, prin urmare, nu putem schimba nici lumea. Dar putem aduce un strop de bine în viața spectatorilor. Asta putem face și nu e puțin lucru: să fim prezenți în viața spectatorilor. În vremuri grele, teatrul poate da putere. Teatrul poate fi un prieten, o formă de ieșire din cotidian și chiar de vindecare a rănilor sufletești.
„Teatrul croat a trecut printr-o mare criză”
– Nu cu foarte multă vreme în urmă, și țara dumneavoastră a fost în război. Cum a supraviețuit teatrul în Croația pe timp de război?
– Da, din nefericire, știm foarte bine ce tragedie cumplită este un război. O vreme, teatrele au fost închise, iar când am reînceput să lucrăm, eram foarte izolați. Niciun regizor străin nu venea să monteze la noi, și pe bună dreptate, eram în război, în final, viața este mult mai importantă decât teatrul. Au lucrat numai regizori croați, montau aceleași și aceleași piese ușurele, iar rezultatul a fost că publicul a încetat să mai vină la teatru. Se juca cu sălile goale. A fost o mare criză a teatrului croat atunci. Este foarte ușor să închizi un teatru, dar să îl redeschizi e mult mai greu. Sunt spectatori care nu s-au mai întors la teatru. Cei mai mulți din generația mea nu au mai venit niciodată. E extrem de greu să restabilești încrederea, odată ce a fost distrusă. Este exact ca într-un cuplu.
– Și cu toate acestea, ați reușit, ca directoare, să faceți Teatrul Național din Zagreb să renască din propria cenușă.
– A fost cea mai grea misiune din toată viața mea. Fusesem zece ani directoarea Teatrului Tineretului din Zagreb, zece ani minunați, în care am reușit să facem din acea instituție un teatru cu adevărat european. Am fost aproape forțată să mă duc la conducerea Teatrului Național, care ajunsese ca un muzeu. Era o superbă clădire austro-ungară, în fața căreia se pozau turiștii, dar nimeni nu intra la spectacole, veneau câțiva bătrânei, să îi numeri pe degete, în rest, bătea vântul. Încă din prima lună când eu și echipa mea am ajuns acolo, am invitat toți trecătorii să intre: organizasem Zilele Pieței Deschise, pentru că teatrul este într-o piață frumoasă, din centrul orașului. Mi-am spus că, dacă nu vine publicul la noi, să mergem noi la public, să facem teatru, muzică și balet în afara clădirii. Actorii jucau pe iarba din părculețul de lângă teatru, balerinii dansau pe trepte, soliștii Operei cântau în piață… Au început să vină la aceste evenimente zeci de mii de oameni. Ușor-ușor, le-am câștigat încrederea și au început să revină și în sala de spectacol. Apoi, având experiența de la Teatrul Tineretului, am început să construim un repertoriu bazat pe texte contemporane, astfel încât spectatorii să se identifice cu problematica de pe scenă. Am început cu teatru contemporan croat. Foarte mulți spectatori călcau în teatru pentru prima dată. Au început din ce în ce mai mulți să vină la teatru pe măsură ce îmbogățeam repertoriul cu spectacole proaspete, noi, apoi au devenit curioși să afle ce se petrece la operă și la balet. Am scuturat și Opera de praf, ca să zic așa, prin numeroase colaborări cu artiști din Europa. Așa se face că, de unde bătea vântul în sălile Teatrului Național, nu mai aveai unde să arunci un ac. Am început să facem turnee internaționale. La Lisabona, la Bruxelles… am fost în turneu în mai toată Europa. Asta, pentru că mi s-a părut important să ne cunoască lumea. Până nu cu multă vreme în urmă, fuseserăm izolați. Dar acum venise vremea să ne cunoască și pe noi publicul și artiștii din alte țări. Suntem o națiune mică (3,8 milioane de locuitori), așa că trebuia să ne prezentăm lumii și colegilor noștri europeni. Și am avut un mare succes în privința asta, cu o mulțime de premii și de participări la festivaluri internaționale. Pe de altă parte, era firesc ca și publicul nostru să afle cum arată și cum lucrează marii artiști ai Europei. Am primit două medalii, de la președinții Italiei și Franței, pentru promovarea culturii lor în țara noastră, dar și una de la președintele Croației, pentru promovarea culturii noastre în lume.
– Cât de importantă este pentru o țară promovarea culturii sale?
– Este de o importanță colosală. Iată, acum suntem la Timișoara, care este Capitala Europeană a Culturii. Mă plimb pe străzile orașului și descopăr un spațiu vibrant, cu evenimente culturale la fiecare colț de stradă. Eu am mai fost la Timișoara acum opt ani, tot la o conferință ETC, dar acum descopăr un alt oraș, mult mai viu. Sunt mii de turiști, se aud toate limbile pământului, cu toții sunt atrași de cultura română, și merg fie la expoziția Brâncuși, fie la teatru, fie la concerte… Este extraordinar! Trebuie să ne deschidem spre lume, nu să ne baricadăm fiecare în micul sau în marele său „sat”. Iar spectacolul „Exod” al lui Oskaras Koršunovas, pe care l-am văzut la Teatrul Național, m-a tulburat profund. Cred, sincer, că ar trebui să fie văzut și în afara țării.
„Asta trebuie să facă teatrul: să ne vorbească despre noi”
– Ce v-a emoționat la „Exod”?
– Este povestea noastră, a celor din Europa de Est. Orice om care a trăit în comunism și a experimentat apoi anii grei de după căderea comunismului, ani în care milioane de oameni au luat calea exilului, spre Pământul Făgăduinței din vestul Europei, unde numai foarte puțini dintre ei și-au făcut, cu îngrozitoare sacrificii, un rost, se identifică cu personajele din spectacol. De fapt, asta trebuie să facă teatrul: să ne vorbească despre noi, despre dorințele, despre neîmplinirile, despre fricile noastre. Să ne emoționeze, pentru că ne recunoaștem în destinele personajelor. Și acest lucru îl face „Exod”. Vorbește și despre mine. Așa că m-a mișcat și m-a emoționat nespus. Iar actorii Teatrului Național din Timișoara sunt excepționali, actori de top!
– Povestea dvs. de glorie s-a terminat, din păcate, într-un fel foarte trist: după ce ați reconstruit din temelii repertoriul și imaginea Teatrului Național din Zagreb, ați fost alungată de la conducere.
– Este un subiect foarte trist pentru mine. Povestea e pe cât de dură, pe atât de simplă, și nici măcar nu este nouă. Pe scurt, am refuzat să mă înscriu în partidul de guvernământ. În viața mea nu am fost membră a nici unui partid, nici măcar în cel comunist, în care erai cam obligat să intri. Dar am crezut, în naivitatea mea, că dacă îmi fac treaba bine, nu am nevoie de nicio așa-numită „protecție politică”. La fel ca mine, au fost scoși de la conducerea instituțiilor publice toți directorii care nu erau membri de partid. Când am ajuns la Teatrul Național din Zagreb, acesta avea 1,5 milioane de euro deficit, iar când am plecat, avea 3 milioane de euro pe plus. Numai într-un an, am avut vânzări la bilete de 2,5 milioane de euro. Am avut un succes uriaș, sălile gemeau de spectatori. De altfel, spectatorii au înaintat primului ministru o petiție în care cereau ca eu și echipa mea să rămânem la conducerea Teatrului Național din Zagreb. Au făcut petiții asemănătoare și importante instituții culturale europene… Dar pentru politicienii de la putere nu a contat. Din nefericire, acest gen de lucruri se petrece și în Ungaria, și în Polonia, și în Slovacia… Democrațiile noastre, ale țărilor din fostul bloc comunist, sunt fragile și câștigate cu greu. Ne aflăm acum la Timișoara, în orașul Revoluției Române, unde mame încă își mai plâng copiii morți pentru libertate. Trebuie să ne apărăm democrația și teatrul.