Intra aici pe site ul vechi "Formula AS"

Vești bune despre România

• Începem anul 2024 cu o pagină apreciată mult de citi­to­rii noștri, în corespondențele lor: știri pozitive despre oameni și realizări care ne arată că România e pe drumul cel bun. La mulți ani! •

Foto: Shutterstock

Medicament anti-Parkinson al unui român de la Cambridge

Gheorghe Balmuș

Un cercetător român de la Universitatea Cambridge este autorul unei descoperiri importante pentru sănă­ta­tea mentală. George Balmuş și echipa sa din laboratorul Institutului de Cercetare a Demenței de la Cambridge au realizat un medicament care ar putea combate efi­cient boala Parkinson. „Mitocondriile sunt componente ce­lulare. În boala Parkinson, aceste cen­trale energetice sunt afectate. Ce am observat noi este că prin inhibarea sau scoaterea din celule a unei proteine, care se numește USP30, putem distruge, practic, mitocondriile care sunt bolnave”, susține George Balmuș. Deși își desfășoară activitatea în Anglia, cerce­tătorul român are o colaborare și cu Institutul de Neuroștiințe din Cluj-Napoca.

Mircea Cantor a redesenat celebra geantă „Lady Dior”

Mircea Cantor și geanta Dior creată de el

Artistul român Mircea Cantor a fost invitat să realizeze cel mai nou model al genții Lady Dior. Colaborarea dintre Cantor și celebra casă de modă franceză face parte din a 8-a ediție a campaniei „Dior Lady Art”, în cadrul căreia artiști din toată lumea sunt invitați să reimagineze în propriul stil celebra geantă Dior. Modelul semnat de Mircea Cantor poartă numele „Grădina Ra­iului” („Jardin du Pa­radis”) și e inspirat de o haină româ­nească din zo­na în care s-a născut buni­ca sa. Pe mâ­ne­re, Mircea Cantor a inscrip­țio­nat în engleză și franceză pro­ver­bul românesc „Fă rai din ce ai”. Anul acesta, ală­turi de Mir­­cea Cantor, care e stabilit la Pa­ris, alți 11 mari artiști din toa­tă lu­mea participă la cam­pania „Dior Lady Art”.

Primul tren electric cumpărat de România

Trenul electric Alstom

Primul tren electric Alstom, cumpărat de România în ultimele două decenii, parte a unui contract ce conține 37 de rame elec­trice noi, va circula de anul viitor. Trenul va atinge o viteză maximă de 160 km/oră, pe sin­gura magistrală care permite asta, M800 spre Constanța. Pe traseul Brașov – Bucu­rești, trenul Alstom va putea atinge 140 km/oră. Cu aceeași viteză va circula între București și Ploiești, Deva – Arad și Sighi­șoara – Simeria. Trenul va intra într-o serie de teste pe inelul de la Făurei.

Groupe Atlantic în România

Investiție importantă a celor de la Atlantic

Unul dintre liderii mondiali ai in­dustriei HVAC (încălzire – ventilație – aer condiționat), Groupe Atlantic, va deschide o fabrică și în România, în par­cul industrial PWP Bucharest North, din județul Prahova. În noul sit, de peste 30.000 de metri pătrați, se vor investi 60 de milioane de euro, iar fabrica va începe producția de cilindri de apă caldă și plăci de boilere pentru mai multe branduri din portofoliul com­paniei. Până în 2026, echipa fa­bricii va ajunge la 370 de angajați.

Foișorul de Foc își recapătă strălucirea

Lucrările de restau­rare a Foișorului de Foc din București au in­trat în faza finală, anun­ță Uni­unea Națională a Res­tauratorilor de Mo­nu­mente Istorice. Con­form proiectului, au fost rea­lizate lucrări de con­solidare, conservare şi restaurare, refacerea fi­ni­sajelor, actualizarea instalațiilor interioare şi exterioare, asigurarea unui iluminat arhitec­tu­ral şi, de asemenea, s-a avut în vedere și ame­na­jarea spațiului exterior. Pentru parcul din fața Foişorului proiectul pre­vede, de asemenea, o reamenajare. Investiția în renovare de­păşeşte 21 de milioane de lei, din care aproape 17 milioane, sumă nerambursabilă, obținută prin Programul Operațional Regional 2014-2020. Înalt de 42 de metri, Foișorul a fost construit în perioada 1891-1892, după planurile lui George Mandrea, arhitectul-șef al Bucureștiului din acea perioadă. Din 1963, el a fost transformat într-un Muzeu al Pompierilor.

Tot mai mulți bucureșteni renunță la mașini prin oraș

Autobuz nou, din flota STB

Autoritățile locale din Bu­cu­rești anunță că tot mai mulți locuitori aleg să cir­cule cu trans­­por­tul în co­mun. Creș­terea este de aproa­pe 17% față de 2022. Sta­tis­ticile arată că, în pri­mele nouă luni ale aces­tui an, s-au vân­dut 1.767.369 de abo­­na­men­te, cu peste 250.000 mai multe față de aceeași pe­rioa­dă a anu­lui trecut. De asemenea, cifrele STB arată și o scădere a nu­mărului de amenzi date pentru neplata călătoriei. Sumele din amenzi au scăzut cu 26,40%. Motivul oferit de cei de la STB ține de digitalizarea plăților și de noile funcționalități din aplicațiile STB. (Facilitățile de circulație sunt create și de tramvaie.) Contractul pentru cele 100 de tramvaie noi, cu o lungime de 36 de metri, a fost semnat pentru aproape 170 de milioane de euro, fonduri europene nerambursabile.

Pădure urbană la Oradea

Primăria Oradea anunță un plan verde ambițios: amenaja­rea unui teren de 6 hec­tare, într-o pădure urba­nă, pe malul stâng al Cri­șu­lui Repede, care va avea pistă de alergare și de ci­clism, terenuri de sport, turn de observare, ponton pentru sporturi acvatice, un am­fiteatru făcut din materiale naturale și un parc de aven­tură. „Ampla­sa­­men­tul a fost inclus în strategia «Ora­dea, oraș verde» pentru o simplă propu­nere de împădurire, dar am ajuns la con­cluzia că este o zonă mult prea va­loroasă ca să nu-i dăm și alte va­len­țe”, spun ofi­cialii bihoreni. Pe mal, orădenii vor găsi zone de relaxare și de stat la soare, dar și un ponton con­stru­it pe Crișul Repede, unde se vor pu­tea ține și eve­nimente. În zona de parc, proiectul prevede ridicarea unui turn de observație, amenajarea unor spații de socializare cu locuri de șezut, a unei zone de picnic, a unui alt am­fiteatru în natură, propice desfășurării de eveni­men­te, și a unui labirint verde, creat din arbuști.

Ciprian Rus

Jurnalist, trainer şi analist media. A debutat în 1997 şi a activat în presa studenţească până în 2001, după care şi-a continuat activitatea la „Monitorul de Cluj”, unde a fost, pe rând, reporter, editor şi redactor-şef. În 2008, a fost recrutat în cadrul trustului Ringier, ca redactor-şef al publicaţiei „Compact”, apoi ca online content manager al site-ului capital.ro şi ca redactor-şef adjunct al săptămânalului „Capital”. Din 2010 este reporter la săptămânalul „Formula AS”.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

ro_RORomanian