Intra aici pe site ul vechi "Formula AS"

Dulce și bun, de la „NATY DELICE” SIBIU

ROMÂNI CARE AU REUȘIT

Ceva dulce pentru sărbători

În preajma Crăciunului, bucătăriile caselor în care există copii se transformă în ateliere de fa­bri­cat minuni. Cot la cot, mame, bunici și ne­poți își exersează imaginația creatoare, isvo­dind bună­tăți. Ca niște adevărați ucenici-vrăjitori, prun­cii    pri­mesc sarcini după puterile lor, în special când e vor­ba de prăjituri: să spargă ouă, să presare zahărul pu­dră, să frece crema și-apoi să lingă ce ră­mâne în castron…

Ca o joacă de copil a început și pentru Floren­ti­na Piloiu, din Sibiu, prepararea prăjiturilor. Acum are propriul laborator de cofetărie, Naty Delice, și, conform recenziilor trimise de clienți, prăjiturile pregătite aici sunt printre cele mai apre­ciate din județ.

Mama Florentinei este de meserie bucătăreasă, așa că fetița s-a învârtit de mică printre cratițe, vailinguri și tăvi de copt. Încet-încet, ceea ce a fost joacă, la început, a devenit meserie, doar că la un alt nivel. Licențiată în industria alimentară, Flo­ren­tina a visat mereu ca locul său de muncă să semene cu bucătăria mamei. Susținută de soțul ei și cu fi­nan­țare de la Uniunea Europeană, și-a deschis, în 2019, propriul laborator de cofetărie-patiserie „Naty Delice”, din Sibiu. Un succes într-o branșă destul de bine reprezentată în România (produsele de cofetărie) a cărui poveste am vrut s-o aflăm chiar de la ea. Doar că în perioada asta premergă­toare sărbătorilor de Crăciun și de Anul Nou, Flo­rentina se află în linia întâi a oficierii comenzilor. De aceea, povestea dulce a acestei afaceri ne-a spus-o soțul ei, Ion Piloiu, implicat și el în această afacere de familie.

„Le recomand tuturor să apeleze la fonduri europene”

– România e o țară plină de prăjituri. Sunt zeci de mii de patiserii și cofetării. Nu a fost un risc să vă implicați într-o astfel de afacere?

Ion Piloiu

– Am demarat totul cu fonduri europene, în 2019, iar acum suntem în de­ru­la­re cu un al doilea proiect, finanțat prin fonduri norvegi­e­ne. Nu e nici un risc, dacă știi exact ce vrei să faci și, mai ales, dacă alegi să fii corect în toate aspectele unei astfel de afaceri.

– A fost greu să accesați fon­duri europene? Foarte mulți an­treprenori se plâng de biro­cra­ție, de tot felul de piedici.

– Și eu am avut în cap mitul că fondurile euro­pe­ne se acce­sează greu și pe pile. Dar, tre­când deja prin două proiecte, pot spune că nu e așa și le reco­mand tu­turor celor care sunt la în­ceput de drum să apeleze la aceste finanțări. Atră­gând aces­te fon­duri, aju­tăm să se dezvol­te și eco­nomia națio­nală, dar și Ro­mâ­nia, în ansamblul său. Fon­­durile astea euro­pe­ne sunt asemenea unui as­cen­sor care te ajută să urci la etaj, să ajungi la înăl­țimea pe care ți-o doreai și pe care, cu forțe proprii, poate n-ai fi reușit s-o atingi niciodată.

Primul proiect l-am făcut singur. Am participat la niște cursuri de antre­prenoriat, cu profesori de la Fundația Națională a Tinerilor Manageri din Bu­curești, oameni super profesioniști, care ne-au pre­gătit pentru acest drum lung al antrepre­no­ria­tului. Ei m-au sprijinit în alcătuirea proiectului, am participat cu el la un concurs și, după ce l-am câș­tigat, am și început imple­mentarea. Finanțarea aceea a fost în valoare de 39.000 de euro, neram­bur­sabili, iar proiectul ce-l avem acum în derulare, pe fonduri norvegiene, e de 146.000 de euro, 85 la sută neram­bursabili și 15 la sută cofinanțare.

Livrare gratis și garanție-returnare

– Ați demarat afacerea în 2019, imediat apoi a izbucnit pan­­demia, dar totuși v-ați des­curcat. Care a fost secretul?

”Naty Delice”, o afacere de familie

– Ne-am adaptat din mers. În pe­­rioada aceea s-au cerut foarte mult pachete de cadouri – cu tort, bu­­chete de flori, o sticlă de șam­pa­nie etc. Am primit multe co­menzi și din străinătate, din lo­curi unde restricțiile pan­demiei au fost și mai severe ca la noi. Nu aveam niciun fel de contact fizic, nici cu cei care coman­dau, nici cu destinatarii cadoului: comanda se făcea on-line, plata la fel, iar noi lăsam pachetul la ușa destina­tarului, după ce, bineînțeles, ne asiguram tele­fo­nic că este acasă.

– Preparatele dvs. au reputația de a fi… na­tu­rale. De unde vă procurați ingredientele?

– Din satele din Mărginimea Si­bi­u­lui, de la producătorii locali luăm unt, lapte, brânză de vaci, friș­că și smântână, iar ciocolata pre­mium ne-o adu­ce un furnizor de la un producător din Italia. Ne dezvol­tăm împreună cu produ­cătorii lo­cali, pentru că, apelând constant la pro­dusele lor, îi ajutăm să se dez­vol­te și pe ei. E un lanț scurt, din care ne bucu­răm că facem parte.

Ion Piloiu îmi spune că, în Sibiu și pe o rază de zece kilometri în jurul orașului, dulciurile de la Naty Delice sunt livrate gratis. Ba, mai mult, au disponibilă o facilitate mai puțin obișnuită: posibi­litatea de garanție-returnare.

– Cum adică garanție-retur­na­re? Ce înseam­nă asta, la produse perisabile?

– Înseamnă că, dacă clientului nu-i place ceva la produsul comandat, aspectul sau gustul, ni-l poate returna, iar noi îi dăm banii înapoi, fără niciun fel de alte condiții. În cei patru ani, de când sun­tem pe piață, nimeni nu a apelat la această garanție, ceea ce ne bucură, pentru că spune multe despre calitatea produselor și a serviciilor noastre.

– Dintre copturile dulci, preparate de soția dumneavoastră, care sunt preferatele clienților?

– Cozonacii tradiționali și prăjiturile asortate, astea sunt preferatele clienților noștri, indiferent de sezon. Așa cum vă spuneam, folosim doar rețete tra­diționale, vechi, iar cozonacii, de exemplu, deși avem utilaje moderne, îi frământăm tot cu mâna, pentru că au un cu totul alt gust, mult mai apreciat de clienții noștri. Iar asta se vede din comenzile numeroase pe care le onorăm.

„Intenționăm să deschidem un lanț de cofetării”

– Vă amintiți cine v-a fost primul client?

Omuleți de zăpadă dulce

– Da. A fost o familie din Sibiu, care vroia tot felul de prăjituri și tort, pentru aniversarea de 14 ani a fiicei lor. Încercaseră produsele mai multor cofetării și erau foarte nemulțumiți. De noi, au aflat din presa locală, unde plătisem un advertorial, prin care ne anunțam deschiderea laboratorului. Au fost curioși ce putem face, ne-au testat produsele, iar după petrecere am primit din partea lor primul feed-back pozitiv. Acum, domni­șoara tocmai și-a sărbătorit majo­ratul, pe care tot noi l-am „îndulcit”, ca să spun așa, iar în tot acest timp, familia ei ne-a rămas client fidel. Încet, încet, cumva s-a dus vestea, iar acum avem foarte multe cola­borări, cu firme mari sau cu persoane fizice. Cu diverse oca­zii, am făcut prăjituri pentru hyper-market-urile Lidl și Hornbach, pen­tru magazinele H&M, far­maciile Dr. Max și multe, foarte multe altele.

– Pentru că e sfârșit de an, vre­me de bilanț, spuneți-mi, vă rog, care vă sunt împlinirile, dar și ne­ajun­surile, ca antreprenor în Ro­mânia?

– Bucuriile sunt toate cele pe ca­re le-am amintit deja: clienții vechi, care ne rămân fideli, și cei noi, care sunt tot mai mulți, de la o lună la alta. La ne­mul­țu­miri aș aminti nenumăratele schimbări legis­lative și fiscale, birocrația și con­troalele exce­sive. Am avut și șapte-opt controale într-un an! Una din bu­curii e, însă, și aceea că niciun control, indi­fe­rent din partea cărei instituții, nu a găsit la noi ceva în nere­gulă. Asta, pentru că am apli­cat un model fo­losit în Vest: înainte să deschidem labo­ra­to­rul, am chemat toate orga­nele de control, le-am spus ce vrem să facem, le-am arătat spațiul amenajat și i-am rugat să ne spună exact ce și cum mai trebuie făcut, ca să putem demara afacerea cu toate în regulă. Tot ce ne-au spus am pus în practică, de aceea a fost simplu să obți­nem apoi toate auto­ri­zațiile. Ulterior, ne-au spus că sun­tem primii români care proce­dăm astfel, și ne bucurăm, pentru că trebuie să începem de undeva cu schim­ba­rea men­talității și la noi. Mai ales când e vorba de fon­duri europene, nu merge cu improvizații, nu poți spu­ne la nesfârșit că „Merge și așa!”, și apoi să te plângi că e în neregulă ba una, ba alta.

– Planuri pentru 2024?

– Ne-am propus ca în anii viitori până în 2027, să ne dezvoltăm, să deschidem un lanț de cofetării. Țintim zona centrală a Sibiului, zona istorică, și ne propunem să devenim rețeaua de cofetării nr.1 în județul Sibiu.

– Vă dorim succes!

În laboratorul „Naty Delice” din Sibiu miroase amețitor a sărbători, iar pe străzi se-aud deja clo­poțeii colindătorilor. Să vă fie sărbătorile dulci, ca un cozonac de casă, și luminoase, ca un colind românesc!

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

ro_RORomanian