– 80 de ani de la o sărbătoare cum n-a mai fost –
Satul sfinților

Sălişte sau Magna Villa Valachialis – „marele sat al valahilor”, cum e numit în documentele din veacul al 14-lea – a fost cândva satul oierilor ştiutori de carte, căci în Capitala spirituală a Mărginimii Sibiului – cum i se spune adesea – este atestată documentar de la 1616 cea mai veche şcoală a românilor, după cea din Şcheii Braşovului.
Când ajung în locurile copilăriei mele, în inimă îmi răsună întrebarea poetului: Unde sunt cei care nu mai sunt? Unde sunt copiii şi bătrânii care umpleau biserica la zi de sărbătoare, îmbrăcaţi în cel mai frumos port românesc?… Noi, românii, în ultima sută de ani, uşor, pe nesimţite, am părăsit straiele noastre româneşti, cele care ne defineau ca popor aparte în acest colţ de lume. Astăzi se duce o luptă aprigă pentru a fi deposedaţi şi de haina noastră lăuntrică, cu care am fost îmbrăcaţi la Sfântul Botez. „Câţi în Hristos v-aţi botezat, în Hristos v-aţi şi-mbrăcat”. Şi „foarte mulţi ajung la cea mai primejdioasă «linişte» a nepăsării, la a nu-i mai interesa problema sufletului şi a mântuirii” – cum ne previne Părintele Arsenie Boca.
Săliştea nu e doar satul oamenilor de ştiinţă şi cultură, care au ajuns în Academia Română, ci şi al Sfinţilor. Nu mai este altă aşezare în ţara noastră, care să fi dat Cerului patru sfinţi trecuţi în calendarul Bisericii. Dar ce sunt sfinţii? „Sunt oameni ca şi noi. Numai că aceştia au pus iubirea de Dumnezeu mai presus decât iubirea de mamă, decât iubirea de tată, decât iubirea de fiu, decât iubirea de patrie, decât iubirea de pământ, decât iubirea de lumea asta. Sfinţii, prin urmare, sunt oameni care au ascultat întocmai de Iisus, iubindu-L pre El mai presus decât acestea” – ne spune Părintele Arsenie.
În secolul 18, Oprea Miclăuş din Sălişte, Ioan Vârvorea din Galeş şi Moise Măcinic din Sibiel au ştiut să lupte şi să moară, mărturisind adevărul dreptei credinţe în Iisus Hristos. Au sfârşit ca mucenici în închisoarea de la Kufstein – Austria şi sunt prăznuiţi la 21 octombrie. Cuviosul Gheorghe (1730-1806) din Sălişte, stareţul de la Cernica şi Căldăruşani, a înnoit viaţa călugărească din Ţara Românească în duh isihast, la cumpăna veacurilor 18 şi 19. E sărbătorit la 3 decembrie şi moaştele sale sunt cinstite de credincioşi la Mânăstirea Cernica, de lângă Bucureşti. Din aceeaşi familie duhovnicească a fost şi Procopie Picu Pătruţ (1818-1873), călugărul genial – poet, dramaturg, miniaturist, imnograf, caligraf –, ale cărui versuri şi cântări bisericeşti s-au răspândit până în Munţii Apuseni şi până departe, în Moldova.
Părintele Boca, la „Săliştea Athosului”

În primăvara lui 1939, tânărul diacon Zian Boca a fost pentru trei luni la Muntele Athos, unde a fost găzduit la Chilia „Sfântul Ipatie” – Săliştea Athosului –, aşezământul athonit al călugărilor din Mărginimea Sibiului, care îl avea stareţ pe Ieroschimonahul Teodosie Domnariu din Sălişte, cel care în 1934 a dăruit comunei sale natale o icoană mare şi frumoasă a Maicii Domnului cu Pruncul, pictată pe lemn la Sfântul Munte, aşezată pe tetrapodul bisericii mari, cu hramul „Înălţarea Domnului”.
La Athos, Zian Boca s-a împrietenit cu ieromonahul Dometie Trihenea (1909-1986), fiu de oieri din Tilişca, sat aflat la patru kilometri de Sălişte, plecat de la vârsta de 13 ani în Muntele Sfânt, unde a ajuns un călugăr înduhovnicit, căutat şi iubit. Din 1965, a fost timp de zece ani stareţ al Mânăstirii Zografu, de pe Muntele Athos, zidită de Ştefan cel Mare şi Sfânt. E singurul monah român ales egumen al uneia dintre cele 20 de mari mânăstiri athonite. Despre tînărul ieromonah Dometie Trihenea, Părintele Arsenie Boca îşi amintea că l-a găsit într-o zi plângând în chilia sa. S-a mirat, pentru că era o fire senină, mereu cu ochii plini de lumină.
„– Ce s-a-ntâmplat?
– M-a părăsit Dumnezeu. De doi ani nu mai am niciun necaz.
Cine mai gândeşte astăzi aşa?!”
Întors în ţară, diaconul Zian Boca s-a închinoviat la Mânăstirea Brâncoveanu de la Sâmbăta, unde a fost călugărit cu numele Arsenie, în 1940. Era atunci primul şi singurul călugăr al aşezământului monahal de la poalele Munţilor Făgăraş. Şi iată că fraţii din Sfântul Munte, cu care a rămas în legătură, călugării Dometie şi Gherontie de la „Sfântul Ipatie”, mânaţi de dorul de neam şi ţară, vor să-i vină în ajutor şi să i se alăture. După ce a cerut binecuvântarea şi părerea Înalt-Preasfinţitului Nicolae Bălan (1882-1955), Mitropolitul Ardealului (1920-1955), sub a cărui ascultare se afla, Părintele Arsenie le trimite prietenilor athoniţi o scrisoare care s-a păstrat, în care le spune fără ocol ce i-ar aştepta deosebit faţă de Sfântul Munte, dacă ar veni la Sâmbăta:
„Ar fi slujbă la biserică, după rânduiala din Sfântul Munte, fără nicio schimbare.
N-ar mai fi femei în slujba mânăstirii, afară de lucrul câmpului, vara.
Aţi fi în ţară la voi, ceea ce cred că nu e puţin.
Dacă însă preţuiţi Grădina Maicii Domnului mai mult decât orice altă ocrotire, mai răbdaţi puţin pe loc şi rămâneţi în Sfântul Munte – că eu în locul vostru n-aş ieşi de acolo. Îmi pare rău că n-am rămas şi eu acolo.
Deci, pomeniţi în rugăciunile voastre pe Arsenie păcătosul şi cereţi mila lui Dumnezeu pentru noi.
Cu toată duhovniceasca dragoste, Arsenie”
Praznicul Sfinţilor Trei Ierarhi
„S-a aflat că vine să slujească părintele Arsenie”

În autobiografia pe care a scris-o în 1945 în arestul Siguranţei din Râmnicu-Vâlcea, Părintele Arsenie dezvăluie că în iarna lui 1941-42, s-a trezit la mânăstire cu o avalanşă de oameni, fiecare cu necazul lui. Aşa s-a văzut nevoit să primească preoţia şi misiunea propovăduirii lui Dumnezeu între oameni. Fiind el cel căutat de oameni, a avut libertatea să spună fiecăruia adevărul în faţă. Mulţumită marelui dar de la Dumnezeu, acela de a şti ce e în sufletul omului, ce a făcut în viaţa sa, ce a greşit, cum a păcătuit şi ce ar putea să i se întâmple, îl putea îndruma pe fiecare, îi dădea leacul pentru vindecarea sufletească şi trupească.
În Ianuarie 1944, în timpul celui de-al doilea război mondial, într-o vreme de cumpănă pentru poporul român, Mitropolitul Nicolae Bălan îi cere Părintelui Arsenie să meargă şi să slujească în mai multe oraşe şi sate, pentru a întări credinţa oamenilor. La praznicul Sfinţilor Trei Ierarhi – Vasile cel Mare, Grigore Teologul şi Ioan Gură-de-Aur –, duminică, 30 Ianuarie 1944, a sosit la Sălişte, unde a slujit Sfânta Liturghie, alături de colegul său de la Academia „Andreiană” din Sibiu, preotul Octavian Flucuş, şi de ceilalţi preoţi din Sălişte: Dumitru Borcia şi Ioan Isacu.
Tudor Iosof (1932-2013) din Sălişte era atunci copil de biserică, adică îi ajuta pe preoţi la slujirea în altar. Ne-a lăsat o mărturie cu ochii copilui care în ianuarie 1944 avea 11 ani:
„S-a aflat că de Praznicul Sfinţilor Trei Ierarhi vine să slujească la Biserica Mare din Sălişte, Părintele Arsenie, de la Mânăstirea Sâmbăta. Biserica a fost neîncăpătoare. Era lume ca la Paşti, la Praznicul Învierii. Părintele Arsenie a ţinut predica de sus, din amvon, ca să-l vadă şi să-l audă toţi credincioşii. În predica sa a citat şi pe Sfântul Efrem Sirul, de care atunci am auzit prima dată.
După Liturghie, Părintele Arsenie a plecat împreună cu două femei şi un copil de 5-6 ani, la casa lor din Folteşti. Eu m-am luat după ei. Din discuţia celor două femei cu Părintele Arsenie am înţeles că cel mic era bolnav, că suferea de ceva. Şi am văzut că pe drum Părintele Arsenie îi ţinea mâna pe burtă”.
Mii de credincioși, din 41 de sate și orașe

Cu acea ocazie, un credincios care făcea parte din „Oastea Domnului” a publicat un articol în gazeta Lumina Satelor, intitulat Praznicul de la Sălişte:
„În Sălişte au fost martori câteva mii de credincioşi, veniţi din 41 de sate şi oraşe, la una dintre cele mai binecuvântate întâlniri duhovniceşti. Biserica cea mare a Săliştei n-a putut cuprinde pe toţi râvnitorii de auzirea cuvântului lui Dumnezeu, ci a trebuit să aşezăm un megafon prin care vorbirea să poată fi auzită şi de cei de afară.
La chemarea pe care am făcut-o pentru ascultarea cuvântării Părintelui Arsenie, au venit fraţii din următoarele oraşe şi sate: Sibiu, Sibiel, Slimnic, Ocna Sibiului, Săsăuş, Sâmbăta de Sus, Luţa, Ludişor, Cincşor, Calbor, Craiova, Galeş, Merghindeal, Jibert, Braşov, Făgăraş, Galaţi-Făgăraş, Voila, Voivodeni, Tilişca, Deal, Căpâlna, Rod, Hârseni, Pojorta, Vlădeni, Şona, Drăguş, Bodeşti-Vâlcea, Cârţişoara, Vale, Aciliu, Gura-Râului, Şugag, Rahău, Miercurea, Ungurei, Cacova, Bucium-Făgăraş, Râmnicu-Sărat şi Sălişte.
După Sfânta Liturghie, slujită de un mare sobor de preoţi, (…) a luat apoi cuvântul Părintele Arsenie, care, timp de o oră, a ţinut ascultătorii aţintiţi asupra marilor adevăruri ale Cuvântului lui Dumnezeu, grăite de proroci pentru zilele noastre. După masă, biserica s-a umplut din nou pentru adunarea Oastei. Cântecele răsunau din mii de piepturi, stăpânea o mare bucurie în toate inimile, simţeam cu toţii revărsarea de Duh şi de dar ceresc asupra noastră. Cu toate că era hotărât să nu mai vorbească şi după masă, Părintele Arsenie s-a urcat din nou în amvon şi a vorbit în chip îngeresc.
Bucuriile de la Sălişte vor fi povestite multă vreme de către cei care au luat parte la ele.”
„Iubiţi-i pe preoţi…”

După trei săptămâni, duminică 20 Februarie 1944, Părintele Arsenie a slujit şi a predicat la Catedrala Mitropolitană din Sibiu. Un informator al Siguranţei a lăsat următoarea notă:
„Duminică 20 Februarie, Mitropolia din Sibiu a fost transformată în loc de pelerinaj, ea dovedindu-se neîncăpătoare pentru marele număr de credincioşi şi «ostaşi ai Domnului» veniţi din diferite părţi ale Ardealului, pentru a asculta predicile călugărului Arsenie Boca de la Mânăstirea Brâncoveanu.
Din cuvântarea ţinută de călugărul mistic, la adunarea care a avut loc Duminică după masă în catedrală, reţinem următoarea frază:
– Iubiţi pe preoţi acum, până-i mai aveţi în mijlocul vostru, căci va veni o vreme când nu-i veţi mai avea…
Această frază enigmatică a provocat multă nedumerire în rândul lumii laice”.
Dar enigma şi nedumerirea s-au dezlegat după şapte-opt luni, când România a fost ocupată de armata sovietică şi românilor le-a fost impus regimul dictatorial comunist. Între anii 1945 şi 1964, peste două mii de preoţi au fost arestaţi şi aruncaţi în închisoare. Prezicerea părintelui Arsenie s-a împlinit.
Dar părintele Arsenie n-a fost doar atunci, în Ianuarie 1944, la Sălişte. Maica Pavelida Munteanu, actuala stareţă a Mânăstirii Prislop, mi-a spus că a fost cu Părintele Arsenie la Schitul Foltea, de lângă Sălişte, în 1948, cu un grup de tineri care voiau să trăiască creştineşte. Multe dintre fetele de atunci au ajuns călugăriţe la Prislop şi în alte mânăstiri.
La Drăgănescu, nu departe de Bucureşti, unde Părintele Arsenie a pictat biserica „Sfântul Nicolae”, timp de 20 ani, a zis unora din părţile Sibiului:
– Mergeţi, mă, la Sălişte, la Schitul Foltea! Şi chiar dacă găsiţi biserica închisă, puneţi-vă pe prag şi rugaţi-vă, ziceţi un Tatăl nostru, că acolo a coborât Maica Domnului de atâtea ori!
Liturghia din pădure

Între copiii care au fost la Praznicul Sfinţilor Trei Ierarhi din 1944 se afla şi Paraschiva Popa (1932-2020) din Sălişte. Într-o zi de vară, la praznicul Sfântului Ilie – Prorocul de foc, cum îl numea Părintele Arsenie –, tanti Chiţa mi-a făcut următoarea mărturisire:
„Părinţii mei – Iosif şi Ana – au fost foarte credincioşi. Mama era de aici, din Sălişte, tata de la Orăştie. Bunica din partea mamei ne îmbia mereu la rugăciune şi ne punea să facem mătănii. În vara lui 1948, când am terminat ultimul an la Şcoala de Menaj din Sălişte, am fost într-un pelerinaj la Sâmbăta, la Mânăstirea Brâncoveanu, cu mai mulţi oameni din Sălişte. Sfânta Liturghie a avut loc la Altarul din pădure. În timp ce Părintele Arsenie predica – avea o voce puternică de răsuna pădurea –, mulţi oameni din jurul meu plângeau. Unii chiar în hohote. Mie nu-mi venea să plâng şi mi-era ruşine. Am luat puţină rouă de pe iarbă şi mi-am dat cu degetul pe obraz.
Părintele era înalt şi zvelt, cu părul negru, lung. După ce slujba s-a sfârşit, a zis ca tinerii să rămână, că vrea să le vorbească. Când a coborât de la Altar a venit la mine şi mi-a zis: Ce-ai mai plâns, mă fată, mă! Ai plâns aşa de tare! Toţi tinerii s-au strâns în jurul său. Erau mai mult fete. Şi a trecut pe la fiecare şi i-a zis câteva cuvinte. Fie despre ce a făcut, ca să nu mai facă, fie despre ce ar fi bine să facă mai departe în viaţă. Era înainte-văzător. Mie mi-a zis: Tu eşti orfană, eşti necăjită, te duci la Mânăstirea Bistriţa de Vâlcea, cu fetele de acolo. Eu nu plecasem de-acasă cu acest gând. Şi în ziua aceea mi-a dat o scrisoare de recomandare. I-am spus mamei că plec la mânăstire, că aşa m-a îndemnat Părintele Arsenie, şi a zis mama: Dacă tu vrei, du-te. De la Sălişte am plecat la Mânăstirea Bistriţa.
Acolo am lucrat la atelierul de covoare, unde m-a luat sub aripa ei o călugăriţă bătrână, Maica Capitolina. Dimineaţa şi seara mergeam la slujbă, la biserică, unde citeam bine la strană, pentru că de mică am citit şi aici, la Sălişte. Doi ani am învăţat la Seminarul Monahal de la Bistriţa. Erau multe fete orfane între cele 200-250 de eleve. Dar a venit ziua când regimul comunist a închis seminarul. Fetele au fost trimise la alte mânăstiri, la Hurezi, Tismana şi Ţigăneşti. Eu am mers la Tismana, unde am înfiinţat atelierul de covoare. După doi ani am ajuns la Ţigăneşti, unde n-am stat mult, pentru că mânăstirea s-a desfiinţat. Fetele care nu fuseseră călugărite au fost trimise acasă.

În 1953, m-am întors la Sălişte, la casa părintească, unde o aveam pe mama. Am fost angajată la biserica mare, unde am cântat la strană şi la cor. Unde era nevoie de mine, acolo mergeam. Şi la biserica din Grui, şi la cea de pe Brata, ori la Schitul Foltea. Urcam pe jos. Nu erau maşini atunci. După ce Părintele Arsenie a plecat, în noiembrie 1948, la Prislop, în Ţara Haţegului, în februarie 1949, de la Sâmbăta a venit la Schitul Foltea ieromonahul Mihail Purdescu (1906-1986). Fusese preot de mir, preot celib, de felul său din satul Brădet, judeţul Gorj. În 1945, se alăturase Părintelui Arsenie la Mânăstirea Brâncoveanu, unde a fost călugărit. În 1949, pe 14 septembrie, la praznicul „Înălţării Sfintei Cruci”, am fost cu Părintele Mihail la Mânăstirea Prislop când au fost călugăriţi tinerii Stelian Manolache – viitorul ieromonah Dometie (1924-1975) şi Leonida Plămădeală – viitorul ieromonah Antonie (1926-2005), Mitropolitul Ardealului (1982-2005). Amândoi studiaseră la Facultatea de Teologie din Bucureşti. Erau dintre acei tineri care participaseră la taberele duhovniceşti pe care Părintele Arsenie le organizase în 1946 şi 1947 la Sâmbăta. Şi rămăseseră apropiaţi de duhovnicul lor sfânt. Mulţi prieteni şi cunoscuţi ai lor au fost la acel hram. Ce bucuroşi erau ei că îşi vor închina viaţa slujirii lui Dumnezeu, ca monahi! Părintele Mihail Purdescu a fost naş de călugărie lui Dometie, părintele Arsenie Boca, lui Antonie.
La Schitul Foltea, Părintele Mihail slujea frumos, cânta dumnezeieşte. Făcea slujbe fără să ia niciun ban. Venea lume foarte multă. Nu lua bani de la nimeni. Primea doar ceva de mâncare. Părintele Mihail a adus o femeie păcătoasă pe calea credinţei şi vieţii creştineşti. Şi femeia asta venea des la Foltea şi-l ajuta. Şi i-au găsit pricină ca să-l dea afară şi să-l alunge de la schit, în 1956. Diavolul nu doarme. Părintele Arsenie a venit atunci la Foltea, când încă slujea Părintele Mihail, căci ştia de necazul lui, că va fi îndepărtat pe nedrept. Şi a vrut să-l îmbărbăteze.
Părintele Mihail a trăit ultimii săi ani tot în Mărginimea Sibiului, în satul Rod, unde cei care au aflat de darurile cu care l-a înzestrat Dumnezeu l-au căutat pentru rugăciune şi îndrumare. În 1985, când a plecat la Domnul, l-au luat măicuţele de la Mânăstirea Râmeţ şi l-au înmormântat aproape de Părintele Dometie.
Prin 1980, Părintele Arsenie fost din nou la Sălişte. A urcat şi la Foltea. Atunci a zis:
– Când în mânăstirea aceasta se vor nevoi iarăşi călugări, va fi aproape sfârşitul.”
*
Fericiţi sunt cei în inima cărora s-a aprins iubirea-lumină a lui Hristos. Să ne bucurăm de mărturia celor care i-au întâlnit şi să ne folosim de cuvintele de mântuire pe care cei aleşi ni le-au lăsat. Nu suntem singuri. „Iisus e Prietenul nostru. Singurul care ne rămâne credincios şi nu ne părăseşte niciodată. Şi mai mult: e Sfânta noastră Împărtăşanie cu desăvârşirea”.