• Producerea și punerea pe piață a alimentelor sunt activități supuse controlului din partea autorităților publice de profil. Comerțul agroalimentar nu este lăsat la voia întâmplării. Sunt de respectat reguli clare, multe adoptate după integrarea în Uniunea Europeană. Mai mult, alimentele sunt testate continuu, iar loturile cu probleme sunt scoase de pe piață și chiar distruse. Cum stau lucrurile în România? •
Marele stomac național
În fiecare zi, mâncăm. Cei mai mulți dintre noi plătim pentru toată hrana necesară, fie la piață și la magazin, fie la restaurant. Sunt apuse timpurile când mai toți gospodarii, trăind în sate fără legătură cu lumea, își produceau singuri, să spun generic, pâinea cea de toate zilele. Ei obțineau din câmpul lor grâul, din grădina lor, zarzavaturile și fructele, de la văcuțele sau oile lor laptele și carnea. Nu prea aveau nevoie de nimic din afara ogrăzii. Cumpărau prea puțin de la piață. Munceau ca să aibă cu ce să se hrănească. Au fost vremuri eroice și deloc ușoare, deși unii le zugrăvesc acum în culori idilice. Era o viață pe muchie de cuțit: bolile și dăunătorii, inundațiile, înghețul și seceta, provocau deseori goluri în cămară, adică foamete. Capii de familie plecau la distanțe mari să facă rost de mâncare pentru ai lor. Uneori, familii întregi își părăseau locuințele și emigrau în zone mai îmbelșugate. În epoca modernă, caracterizată prin procesul de industrializare și urbanizare, s-a produs o mutație fundamentală în domeniul agroalimentar: mase tot mai mari de oameni au încetat să mai producă în regie proprie hrana de zi cu zi și au început să o cumpere, au devenit din producători clienți. Săteanul care și-a părăsit ograda părintească și s-a așezat într-un cartier de la oraș, ca să lucreze într-o fabrică, a trebuit să scoată bani din buzunar, din salariul său lunar, ca să cumpere pâinea și carnea pe care le producea înainte în curtea lui. Fiul de moșier care s-a făcut funcționar sau politician la București a încetat, și el, să mai mănânce din bucatele obținute și gătite la moșia părintească: a devenit client al restaurantelor de pe Calea Victoriei. Cu timpul, numărul producătorilor agroalimentari a scăzut, cel al clienților a crescut vertiginos. Mai mult, tot în procesul acesta larg al modernizării, producătorii de hrană s-au industrializat, au dezvoltat fabrici mari de alimente, capabile să aprovizioneze comunități de sute de mii și milioane de consumatori. Totodată, a apărut, firesc, marele magazin, hypermarket-ul, cu o incintă vastă, frecventată zilnic de mii de clienți. Astfel, în zilele noastre, piața agroalimentară este dominată de marile fabrici de alimente, de marile companii de transport și de marile rețele de magazine. Este firesc, este explicabil: numărul cumpărătorilor de hrană este uriaș, cererea zilnică nu poate fi satisfăcută, în primul rând, decât de acești mari furnizori, ale căror mărfuri sunt accesibile tuturor clienților. Mai supraviețuiește, desigur, și lumea micilor producători de hrană artizanală, a micilor magazine tradiționale, dar aceste entități sunt mai mult de nișă, oferă „bucate sentimentale”, cu acoperire locală, nu pot satisface zilnic marele stomac național.
Protejarea sănătății publice
Acum: cantitățile acestea enorme, de alimente produse și comercializate zilnic, atât la piață și la magazin, cât și în restaurante, de la cele populare, de tip fast food, la cele cu ștaif, trebuie să aibă anumite standarde de calitate, fixate de autoritățile publice de profil, pe baza unor studii și evaluări științifice aprofundate. De ce? Răspunsul este unul simplu: mâncarea ajunge în organismul viu, interacționează cu acesta din interior, până este asimilată și transformată în substanțele necesare vieții. Aceasta este o observație foarte importantă: toate celelalte mărfuri aflate pe piață nu ajung pe terenul biologic, așa cum se întâmplă cu cele agroalimentare. Mai sunt produsele farmaceutice, dar nu luăm medicamente în fiecare zi. De alimente, însă, avem nevoie zilnic. Caracterul acesta specific al domeniului agroalimentar obligă autoritățile să fie foarte atente cu fluxurile de alimente puse pe piață: o legumă sau un fruct cu depășiri ale nivelului maxim admis de reziduuri de pesticide și o brânză infectată cu bacteria Salmonella pun în pericol sănătatea sau chiar viața celui care le-a consumat. A controla alimentele este o chestiune care ține de protejarea sănătății umane, la nivel individual și la nivel public. Instituțiile care au drept de control al alimentelor puse pe piață sunt: Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA), Autoritatea Națională Fitosanitară (ANF), Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului și Ministerul Sănătății, prin Direcțiile de Sănătate Publică (DSP). Aceste instituții prelevă probe din loturile de alimente și le analizează în cadrul unor laboratoare de specialitate. De precizat: legislația în baza căreia acționează aceste instituții naționale este de sorginte europeană.
Consumatorul e primul inspector sanitar veterinar
L-am întrebat pe Ioan Oleleu, vicepreședinte al ANSVSA, cum este supravegheat comerțul agroalimentar din România: „Sunt trei surse majore care aprovizionează piața: producția internă din România; producția comunitară, din celelalte state membre ale Uniunii Europene, și producția din țările terțe, din afara spațiului comunitar. Acum, produsele care vin din afara spațiului comunitar sunt numite importuri, iar cele care vin din celelalte state membre ale Uniunii Europene se numesc schimburi comunitare. România este o poartă de intrare a alimentelor dinspre Est, în spațiul european. Noi controlăm aceste alimente la frontieră, fie că vin cu vaporul, fie că vin cu camionul sau în depozite mari. Din afara Uniunii Europene vin, în special, produse de origine vegetală (legume, fructe), mult mai puține produse de origine animală (carne, ouă, lactate, brânzeturi). Dacă un lot de legume sau fructe este depistat cu reziduuri de pesticide mai mari decât nivelul maxim admis, lotul respectiv este respins la graniță sau distrus. Alimentele din Uniunea Europeană sunt controlate mai mult în depozite sau la raft. Trebuie precizat că marile magazine au un program propriu de control, care contribuie la creșterea siguranței alimentare”. La nivel european este funcțional un Sistem Rapid de Alertă pentru Alimente și Furaje (SRAAF), o platformă electronică pe care autoritățile statelor membre comunică alertele alimentare. Dacă, de pildă, autoritățile poloneze au depistat o bacterie periculoasă într-un lot de carne de pui chiar din Polonia, toate celelalte state membre primesc date despre lotul respectiv. Nu există abordări naționaliste în siguranța alimentară, în sensul că, dacă un operator economic național greșește, este păsuit sau autoritatea națională închide ochii! Sloganurile patriotarde nu își găsesc locul în siguranța alimentară. Regulile sunt valabile pentru toată lumea. De aceea, în rapoartele anuale privind reziduurile de pesticide în fructe și legume, găsim menționate și rezultatele din producția românească: sunt probe de tomate cu reziduuri de pesticide chiar peste nivelul maxim admis, sunt probe de fructe (mere, struguri), în aceeași situație. La fel și în rapoartele privind sectorul zootehnic. Au fost depistate probe de carne cu bacterii periculoase. Ce facem în asemenea cazuri, noi, simplii consumatori? Răspunsul e unul singur: noi suntem primii inspectori sanitari veterinari. Avem ochi, avem nas, avem papile gustative. Să fim atenți cui plătim pentru mâncare, cum arată alimentul, cum miroase, ce gust are. Să citim cu atenție etichetele: producătorii sunt obligați să menționeze o sumă de date, în mod lizibil, despre alimentul respectiv. Să nu alegem cu inima, ci cu mintea. „Mâncarea cu tricolor” nu este scutită de infestare cu germeni infecțioși. Nu încurajez pe nimeni să adopte poziția că pe piață sunt „numai otrăvuri”. Alimentele sunt controlate, sistemul agroalimentar funcționează după reguli bine formulate. Uniunea Europeană are cel mai avansat sistem de siguranță alimentară de pe planetă.