Un mare, mare norocos
– Ești unul dintre cei mai apreciaţi şi solicitaţi actori români, aflat permanent pe lista preferinţelor regizorilor. De ce are nevoie un actor să ajungă pe această listă?

– Mulţumesc de compliment, mă bucur să fiu printre actorii solicitaţi intens, suntem mai mulţi. Nu ştiu să zic despre alţii, dar în ceea ce mă priveşte, aş explica simplu: îmi place foarte mult meseria pe care o fac, iar regizorii au nasul fin şi-mi simt plăcerea. Și plăcându-mi atât de mult, sunt muncitor, foarte serios la treabă. Vreau să fiu mereu cu lecţiile făcute. Sunt convins că sunt actori mult mai talentaţi decât mine, dar poate că unii nu au pofta asta nesfârşită de a munci, de a învăţa. Eu, cu cât învăţ mai mult, cu atât constat că nu ştiu mai nimic, pentru că nu există secundă în care să nu găsesc ceva nou. Acest lucru sporeşte şi mai mult plăcerea şi iubirea pentru actorie. Nu ajung niciodată la suficienţă, dimpotrivă, mă simt iar şi iar pus în postura de a nu şti, iar asta îmi place de mor. Revenind, da, am muncit mult anul trecut, un an pe care l-am dedicat teatrului. După atâţia ani în care am fost angajat la Teatrul Toma Caragiu din Ploieşti, m-am mutat cu cartea de muncă la Bulandra, în capitală, la finalul lui 2022. Nu am renunţat la Ploieşti, n-aş face asta niciodată, încă joc şi acolo, dar în prezent sunt angajatul Teatrului Bulandra, unde am avut patru premiere anul trecut, iar acum ne pregătim pentru a cincea. Mai exact, spectacolul „Vânătoarea”, adaptarea pentru scenă a filmului danez cu acelaşi nume („The Hunt”, 2013, cu fantasticul Mads Mikkelsen în rol principal). În 2019, s-a jucat în Anglia, iar acum la noi, în regia minunatului Alexandru Mâzgăreanu. Îmi place foarte mult, sunt extrem de încântat de ceea ce facem pe scena de la Bulandra. N-aş vrea să spun mai multe, dar vă invit cu toată încrederea la spectacol. Film? În afară de „Libertate”, care a avut deja premiera în toamna lui 2023, am mai finalizat o producţie, ce va apărea anul acesta. Am filmat în pauzele dintre repetiţiile spectacolelor, altfel nu se poate. Nici două piese concomitent nu sunt de dorit, am făcut o singură dată asta, tot anul trecut: am lucrat în acelaşi timp o piesă la Ploieşti şi una la Bulandra. Nu cred să fi fost vreodată mai extenuat, stors fizic şi emoţional. Am jurat să nu mai repet experimentul cât oi trăi.
– Ce a contat în alegerea ta pentru Teatrul Bulandra?

– Colegii au contat cel mai mult. Dincolo de talentul lor, sunt nişte oameni frumoşi, cu care mă înţeleg pe de-a-ntregul. Mă simt acasă. Chiar nu mă aşteptam să mă leg atât de tare de un alt teatru, în afară de cel din Ploieşti, să fie complet pe sufletul meu. Eu cred că e şi o chestie de noroc – să mă potrivesc atât de bine într-un loc, între nişte oameni. Să vină apoi regizori cu care să mă înţeleg extraordinar, care să mă ajute să evoluez. Da, ar trebui să se ştie asta despre mine: mă consider un mare, mare norocos.
Glorie, dar fără soclu
– Care din frumusețile actoriei te face să fii așa de îndrăgostit de ea?

– Partea frumoasă în meseria mea este că şlefuiesc la mine însumi. Datorită actoriei eşti permanent conştient de comportamentul tău, or, asta te maturizează grozav. Actoria mi-a arătat că nu succesul e important, ci eu, în călătoria pe care o fac ca actor și care, în final, mă face cunoscut în faţa oamenilor.
– Una din marile tale calități actoricești este normalitatea, firescul, nimic artificial. Cum reușești?
– Mă comport aşa cum mi-ar plăcea să se comporte oamenii cu mine şi aşa cum am fost crescut. Poate mai contează şi următorul aspect: mereu am fost fascinat de oamenii (mai ales de actorii) care nu s-au urcat pe un piedestal, indiferent cât de mari le-ar fi fost realizările. Ba mai mult, ei înşişi îşi doboară rapid soclul pe care alţii îi aşează. Noi, actorii, nu facem ceva deosebit faţă de orice altă meserie. Poate cel mai important lucru al slujbei noastre este că reuşim să oprim puţin timpul în loc. Îl stopăm, îl dilatăm şi astfel oamenii pot recunoaşte ca printr-o lupă situaţii din viaţa lor de zi cu zi. Aceasta spun eu că e marea realizare a meseriei de actor. Acum, ar fi o minciună să zic că în momentul în care sunt pe scenă şi câteva sute de oameni se uită la mine, eu nu-i observ. Dimpotrivă. Laurence Olivier a spus un lucru ce-a rămas lecţie de bază în actorie: actorul are trei atenţii – la partener, la text şi la public. Aşadar, el are permanent o privire aruncată către public, să-i simtă reacţiile. De exemplu, să se oprească din vorbit, dacă oamenii râd la o glumă, nu de alta, dar dacă actorul ar continua să vorbească, nu s-ar auzi nimic în sală.
Întâmplare cu un telefon
– Dar când sună un telefon în plin spectacol, așa cum se întâmplă în ultima vreme destul de des, ce e de făcut? Adesea, în timpul unor scene dramatice…

– Sincer, nu am o aşa mare problemă cu asta. Evident, poate fi deranjant, dar dacă eşti relaxat, poţi detensiona situaţia din mers. Umorul, de exemplu, are o capacitate mai mare decât încrâncenarea de a-l pune pe om „la locul lui”. Eu aleg să mă las condus de gândul bun, atât în teatru, cât şi în viaţă. Poate că instinctul este să reacţionezi puternic la o situaţie precum incidentul cu telefonul, dar dacă dai răgaz gândului bun, dacă zăboveşti o secundă, s-ar putea să realizezi că oricui i se poate întâmpla. N-aţi păţit niciodată să uitaţi să daţi telefonul pe silenţios, la biserică sau la şedinţa cu părinţii? Se întâmplă, nu-i sfârşitul lumii! Vlad Zamfirescu, prietenul meu de-o viaţă şi directorul de la Bulandra, mi-a povestit un moment de genul acesta. Juca „American Buffalo”, la Teatrul Act, când s-a auzit un telefon sunând în public. Bietul păţit, roşu de jenă, a zis din mijlocul sălii: „Mă iertaţi, dar e mai rău, pentru că trebuie şi să răspund. E şeful meu!”. A ieşit repede, s-a auzit în depărtare cum a răspuns… Toţi l-au înţeles pe săracul om, în mod evident, era într-o situaţie delicată la serviciu, dar el, totuşi, se afla în sala de teatru, cumpărase bilet, voia să fie acolo. Aşadar, aş îndemna la gândul bun şi la indulgenţă. Cu toţii suntem oameni, cu toţii greşim, face parte din viaţă. La ce bună încrâncenarea? Mai mult, să fii actor nu înseamnă o meserie crucială pentru umanitate, nu salvăm vieţi, nu conducem armate, nu suntem centrul universului, încât nimeni să nu-și permită să ne deranjeze. Le dau un sfat colegilor actori care au parte de astfel de întâmplări neplăcute în timpul spectacolelor: faceţi o glumă sau introduceţi nefericita întâmplare în poveste, omul îşi va asuma greşeala, poate ceilalţi îşi verifică şi ei telefoanele, de frică să nu păţească la fel.
Un trifoi cu patru foi: Laura
– Spui că te consideri un mare norocos. Care este trifoiul cu patru foi al vieţii tale?

– Da, eu cred că sunt un om norocos. Ba și mai mult, nu sunt de acord cu ideea că norocul ţi-l faci singur, o bună parte din el e baftă curată. Care este marele meu noroc? Întâlnirile senzaţionale ale vieţii mele, începând cu meseria şi culminând cu familia mea. Dacă e să ridic la vedere trifoiul meu cu patru foi, el e Laura, soţia mea, și cei doi copii ai noştri. Dincolo de dragoste, eu cred că în viaţă e foarte important să avem cu cine vorbi, cu cine împărţi idei, gânduri, probleme. Eu, dacă am de rezolvat o problemă, pe care o am împreună cu cineva, nu o mai consider o problemă. Uite, pe la douăzeci şi opt de ani, am avut un prim atac de panică. Eram total debusolat, am crezut, sincer, că-mi pierd minţile. Terapia e de mare folos, dar liniştea adevărată mi-a adus-o momentul în care am discutat cu un prieten care trecea prin acelaşi lucru. Când am înţeles că nu sunt singur, totul a devenit mult mai uşor. La fel e şi cu bucuria, cu fericirea, nici ele nu au sens, dacă nu sunt împărţite. O sticlă de vin în două pahare e minunată, băută singur, e oribilă. Sunt norocos, fiindcă eu şi soţia mea aveam aceleaşi căutări, aceleaşi curiozităţi, or, nu e nimic mai frumos decât asta într-o relaţie de iubire. Când aşa stau lucrurile, drumul vieţii parcă ţi-e asfaltat. Vorbim enorm, nu ne plictisim niciodată. N-aş putea trăi cu cineva cu care să nu am ceva de vorbit, seara. Şi mai e ceva numai al nostru: în fiecare an plecăm în câte o vacanţă, doar noi doi. Fără copii, fără prieteni, doar noi. Nu lungă, o săptămână, dar ieşirile astea sunt preferatele noastre. Evident că adorăm vacanţele cu copiii, însă escapadele în doi ne aduc nouă o fericire specială. Asta, în condiţiile în care, oricum, ne place să stăm tot timpul împreună.
– Ce-ți fac copiii, Andi? La precedentul nostru interviu, din 2019, tocmai deveniseşi tată pentru a doua oară, se născuse Toma…
– Copiii cresc, cresc frumos. Şi noi, odată cu ei… E fascinant să vezi cum în fiecare zi puştiul tău mai înţelege câte ceva nou sau reinterpretează la alt nivel un lucru pe care-l ştia deja. Pentru mine, cel puţin, acesta este cel mai impresionant „spectacol” al vieţii. Na, îmi plac copiii, ce să zic!? Mi-a fost teamă că nu voi avea răbdarea unui tată bun, nu ştiu dacă sunt unul perfect, dar mă străduiesc mult şi sunt plin de iubire pentru ei. Ne mai şi împiedicăm, ca părinţi, dar eu cred că singurul mod în care înveţi ceva în viaţă este după ce ai greşit. Nu reuşitele sunt lecţii de viaţă, ci când „o dai de gard” tare de tot. Cu toată iubirea pentru copii, este un efort considerabil să fii părinte azi, mai ales unul care-şi bate capul cu creşterea pruncilor. De aceea, foarte mulţi clachează, se despart sau îşi compromit carierele. Mie mi se pare că lucrul cel mai greu în viaţă este să te linişteşti în faţa întâmplărilor. Bune, rele, ia-le aşa cum vin şi încearcă să le rezolvi pe rând, fără panică. Teatrul şi filmul seamănă grozav de bine cu viaţa: chiar dacă ştiu textul pe de rost, chiar dacă l-am jucat de zeci de ori, mereu apare ceva neprevăzut. Ce fac? Fug de pe scenă? Nu, ci mai degrabă mă adaptez. Da, viaţa e mai grea fiindcă nu ştim textul, dar neprevăzutul tot trebuie întâmpinat cu calm.
Satul cu străzi tăiate
– Cam greu cu calmul în ziua de azi. Cum reuşeşti?

– Reuşesc, cât de cât… Ajută faptul că am ani buni de când nu mă mai uit la televizor. Am înţeles maşinăria, cum funcţionează ştirile, emisiunile, nu, mulţumesc! Mă uit doar pe canalele de filme. Evident, ştiu că lumea o ia razna, totul vibrează într-un mod ameninţător, neplăcut, chiar şi pentru o familie care locuieşte la casă, care stă separat de oraş, care se plimbă în pădure, şi nu pe străzile dintre blocuri, care convieţuieşte laolaltă cu câinele, pisica, iarba, nu cu vecinii de scară. Dar chiar şi aşa, sunt afectat de aberaţiile legilor, de avalanşa de impozite, de E-factura, toate deciziile idioate care ne împotmolesc. Tot mai mult şi mai des îmi întăresc convingerea că oamenii care ne conduc sunt îngrozitor de incompetenţi. Nu mai sunt frustrat, ci trist. Trist, că deciziile din România sunt la mâna unor nepricepuţi. Dacă incompetenţii mai sunt şi ticăloşi, atunci să te ţii!… De exemplu, eu stau într-un sătuc din zona Corbeanca. Aveam două străzi de ieşire spre drumul naţional, ambele au dispărut, fiindcă au fost tăiate de inelele viitoarei autostrăzi. Lucru care se putea evita, puteau rămâne şi străduţele, şi atât de necesara autostradă. Degeaba a ajuns la închisoare primarul care a semnat proiectul, degeaba se plâng oamenii, degeaba ne mâncăm acum timpul în aglomeraţii infernale, nimic nu s-a schimbat. Cel mai patetic mi se pare la guvernanţi lipsa lor totală de ambiţie de a rămâne în istorie cu ceva bun. Ce mai, am momente când simt presiunea evenimentelor din prezent, altele în care îmi zic, simplu, poate chiar simplist: „Nu pot schimba nimic, aşa că-mi văd de viaţa mea”. Reacţia din urmă apare din ce în ce mai des.
Gorjul copilăriei
– Dar doruri ai?

– Mereu mi se face dor să călătoresc. Îmi place mult să ies şi să mă uit la lume, la lumea pe care nu o cunosc. Nu neapărat la locuri, la muzee, ci la oameni. Acolo e fascinaţia mea, pentru că între oameni e sufletul unui loc. Acesta e dorul meu şi e unul continuu: dorul de ducă.
– Unde te duceai în vacanţe, când erai de vârsta copiilor tăi?
– La ţară, la bunicii din Gorj. Genetic, sunt de peste tot: bunic din Moldova, alt bunic din Ardeal, plus cei de lângă Târgu-Jiu, locul unde mi-am petrecut toate verile copilăriei. Mă simt gorjean, e un reper al vieţii mele. Nu erau chiar numai distracţie verile la bunici, fiindcă eram pus la treabă: mers cu animalele la păscut, lucru prin curte, grădină, livadă. Minte cine zice că totul e idilic la ţară. Doamne, ce mai uram să culeg corcoduşe! Să scutur pomul mergea, dar să stau ziua întreagă să le culeg, groaznic! Apoi venea ceva care compensa corvoada: eram mulţi copii. Când se înseara, munca se termina şi eram lăsaţi „pe linie” (pe stradă) la joacă şi totul se transforma într-o libertate absolută. Uite, şi de ea mi-e dor. Un tablou pe care-l ţin minte bine şi îşi are loc în sufletul meu: în amurg, pe uliţă, praful ridicat care sclipeşte mereu când ultimele raze de soare trec prin el, copiii pitiţi la v-aţi ascunselea, linişte totală şi brusc, pufnituri în râs şi chiote. Aşa era seara pe linie. Primele îndrăgostiri tot acolo au fost.
– Ce urme au lăsat în tine verile din satul bunicilor?
– Simplitate. Simplitatea lucrurilor şi rezolvarea fiecăruia, la timpul lui. La ţară, totul era clar: când plantai roşia, când o culegeai, cât dura postul, ce puneai la beci, când făceai curăţenie generală, toate, toate la timpul lor. Nu săreai peste nimic, nu schimbai episoadele vieţii. Am păstrat asta în mine. Evident, adaptat la prezent, dar disciplina lucrului făcut la timpul lui încă o am şi am primit-o în copilărie. Trăitul în acest fel vine la pachet cu o francheţe, o onestitate greu de „înmuiat”. Nu prea dau cu parfum peste putoare, ca să spun aşa. Când am de zis ceva, o cam spun de la obraz. Eeei, aşa, puţin, odată cu vârsta, parcă, parcă, am mai strecurat puţină delicateţe, adică port câte o mănuşă… Dar mai am mult de lucrat la asta. Încerc, caut soluţii, însă instinctul de-a zice direct lucrurilor pe nume este puternic. E un ţăran simplu în mine care supravieţuieşte (râde).
Foto: Andrei Gândac (1), Cătălina Flămânzeanu (1)