• În nordul Ardealului, la poalele Munților Călimani, se află un mausoleu și un schit dedicate ostașilor căzuți pe frontul primului război mondial, pentru alipirea Transilvaniei la hotarele României. Deși războiul vieții noastre de azi ne face să uităm de marile lupte cărora le datorăm existența națională, la mânăstirea „Duminica Tuturor Sfinților”, de la Gura Izvorului, lumânările și rugăciunile nu se sting niciodată •

Au murit cu soarele în inimă. Visul de a aduce Transilvania în hotarele României era prea vechi și prea mare, ca să se teamă de gloanțele care îi secerau. O țară întregită, liberă și frumoasă ca o gură de rai. Mulți dintre ei n-au apucat să o vadă. Au închis-o spre veșnicie, în ultima bătaie a inimii.
După Marea Unire de la 1918, Patriarhul României, Miron Cristea, a vrut să-i răsplătească pe bravii ostași ce muriseră luptând pentru Ardeal, pe Valea Topliței, la poalele Munților Călimani. Era locul copilăriei sale. 771 de ostași odihneau într-o groapă comună, într-un cimitir la Gura Secului. Patriarhul a cerut să fie așezați într-un mausoleu, care a fost sfințit în 1939 și a rezistat până astăzi. El amintește de eroii care au murit în trecătoarea Tulgheșului, în campania din august 1918, pentru alipirea Transilvaniei la România. Părintele Emilian Telcean, starețul Mânăstirii Sfântul Ilie din Toplița, a socotit că doar un mausoleu nu este de ajuns pentru pomenirea ostașilor căzuți pe câmpul de luptă. E nevoie și de o rugăciune și o lumânare, care să le țină aprinsă amintirea în inima celor de azi.
Cum se naște o pomenire

Gongul ceasului cu pendul, vechi de mai bine de un veac, bate de amiază. Sunetele se strecoară în liniștea moale a Mânăstirii Toplița, se cuibăresc în ea. Deși e în oraș, așezarea monahală e cu totul departe de lume, de care o desparte o perdea de brazi, cât un zid de cetate. Totul respiră aici istorie: biserica de lemn adusă de Patriarhul Miron Cristea, casa lui părintească, cele două muzee, unul de icoane și obiecte bisericești, celălalt de artă populară. Părintele stareț Emilian Telcean, care a intrat în mânăstire chiar aici, la Toplița, acum 54 de ani, mă poartă blând, ca într-o slujbă de miez de noapte, prin cotloanele lavrei. Mă scufund în splendoarea icoanelor vechi, pictate de zugravi harghiteni anonimi, îmi port mâna pe scoarțele țărănești de acum un veac, mă opresc uimit în fața unui potir de lemn, din care s-au împărtășit rânduri, rânduri de țărani ardeleni – un chivot al suferințelor, dar și al bucuriilor sfinte și simple.
Părintele Emilian își iubește strămoșii până într-atât, încât li se roagă să-l ajute în tot ce face – „Eu, cu părinții din cimitir vorbesc așa cum vorbesc cu dumneavoastră”. Totul a început imediat după revoluție, când părintele s-a gândit să ducă mai departe gândul Patriarhului Miron Cristea, ctitorul mânăstirii în care el viețuiește. „În Primul Război Mondial, aici, pe Valea Topliței, au fost lupte crâncene. După Marea Unire, Patriarhul Miron Cristea i-a adunat pe toți ostașii căzuți și neîngropați, din largul acestei văi, într-un cimitir comun, aflat la Gura Secului. Mai târziu, pe locul acelui cimitir a ridicat un mausoleu în care a așezat rămășițele lor. După revoluția din Decembrie 1989, eu m-am gândit să fac un schit, chiar lângă mausoleu, în care să slujim zilnic slujba liturghiei, pentru toți acești eroi, dar nu am găsit înțelegere. Și atunci m-am gândit să îl ridicăm pe Valea Topliței în sus, spre Călimani, acolo unde au murit mulți dintre ei. Așa am ajuns la Gura Izvorului, unde am început schitul, iar din anul 2000, au venit acolo și călugări, care fac slujba liturghiei zilnic. I-am dat ca hram Duminica Tuturor Sfinților, pentru că pentru mine, acești soldați care au murit în Primul Război Mondial sunt niște martiri care s-au jertfit pentru drepturile noastre, ale românilor din Transilvania, dezrobindu-ne. Iar de la Gura Secului, unde este acum mormântul-mausoleu al ostașilor noștri, și până la schit, am ridicat, în anul 2002, paisprezece troițe de lemn, să fie tot spre pomenirea lor, să aibă și ei o cruce în locul în care au murit. De când am făcut schitul, eu simt o pace acolo și cred că această pace e datorată acestor mucenici care au murit pentru neamul nostru românesc. Au murit pentru neam, pentru țara noastră, dar și pentru dreapta credință. De aceea e o atmosferă deosebită, pe toată Valea Topliței, o liniște aparte, sfințită de sacrificiul lor. Pe tot locul acela s-a vărsat sângele lor, de aceea, am și ținut cu tot dinadinsul să ridicăm acest schit – să se tragă un clopot, că ei nu au avut parte de clopote când au murit, să ardă mereu o candelă, că ei nu au avut parte de lumânare la creștet, să se slujească Sfânta Liturghie, ca să aibă și ei parte de pomenire veșnică”.

Liniștea în care e cufundată mânăstirea s-a vărsat și în inima mea, iar părintele Emilian o întrupează deplin. Pacea inimii lui se vădește în ochii albaștri, în barba albită într-o viață de rugăciune, în palmele care mângâie aerul molcom, parcă sfiindu-se să nu-l tulbure. Gongul pendulului bate ora unu, așezând minutele altfel decât le așezăm noi în lume, grăbiți. E timpul să plec. Îi cer binecuvântare părintelui, mâna lui mi se așează ușor pe creștet, ca o aripă de înger.
Apele Topliței vin repezi din munte. Simt în ele răceala ghețurilor și zăpezilor care îmbracă vârfurile Călimanilor, albe încă, deși aici, jos, bate deja vânt de primăvară. Mausoleul eroilor este ridicat chiar în locul în care râul cotește spre oraș, revărsându-se în valea mai largă. Urc trepte abrupte, până la crucea de piatră. La temelia ei se pot citi numele câtorva ostași, săpate în marmură albă – Constantin Ștefan, Gheorghe Astanei, Nicolae Ducuț, Dumitru Gheorghe, Vasile Grigore… Foarte puțini au putut fi identificați, câteva zeci. Restul, până la șapte sute, au rămas anonimi. Războaiele se poartă cu generații întregi de bărbați, care rămân anonimi, în vreme ce sacrificiul lor scrie istorie. Nimeni niciodată nu-i mai pomenește pe nume. Lumea e plină de monumente ale „soldaților necunoscuți”, care pentru memoria colectivă sunt doar numere – în Primul Război Mondial ar fi pierit între 250.000 și 400.000 de soldați români… Pe nume îi știu și pomenesc doar biserica și familia. Sus, deasupra plăcilor de marmură cu numele soldaților cunoscuți, Patriarhul Miron Cristea a așezat o placă de bronz, pe care a scris o dedicație cu valoare istorică: „Ostași eroi din vechiul regat: Binecuvântată a fost clipa în care ați trecut în Ardealul fraților voștri, desrobindu-i prin jertfa voastră de mucenici. Recunoștința tuturor v-a așezat spre vecinică odihnă în acest loc de cinste, drept neuitate pilde ale iubirii de neam și de țară, pentru cei de azi și din viitor. Ardealul vi se închină. Toplița Română 1925”. Placa de bronz cu inscripția Patriarhului României are o istorie tulburătoare. Când trupele horthyste au năvălit în Ardealul de Nord, au tras cu armele în monumentul eroilor de la Gura Secu. Îi socoteau încă dușmani, așa morți cum erau. Placa a fost dată jos de pe mausoleul profanat, și în răstimpul anilor 1940-1944 i s-a pierdut urma. Avea să fie găsită într-un grajd, de unde a fost luată, reabilitată și așezată din nou pe maosoleu.

Soarele lucește alb, pe un cer ca sticla. În fiecare an, în sâmbăta de dinaintea Duminicii Tuturor Sfinților, aici se strâng pelerini din toată țara. Foarte mulți sunt moldoveni. De mers, merg numai pe jos, cale de aproape zece kilometri – un drum al Crucii, mărginit de troițele ridicate de părintele Emilian. La fiecare din ele, alaiul de preoți și pelerini se oprește pentru a citi din evanghelie și a se ruga. Sute de lumânări se aprind la acest drum, pentru pomenirea soldaților care au murit fără să aibă parte de ele. Pelerinii pornesc la amiază și ajung la mânăstire spre seară, pentru a se ruga împreună cu călugării, la privegherea de toată noaptea. Rugăciunile acestea fac minuni. Una dintre ele a văzut-o cu ochii lui chiar părintele Emilian Telcean. „Un colonel în rezervă a venit din Vaslui – era operat la coloană, mergea foarte greu, în două bâte. A venit și a zis că el vrea să vină pe jos, de la mausoleul ostașilor de la Gura Secului și până la prima troiță. Când a ajuns la ea, a lepădat o bâtă și le-a spus celor care îl ajutau că va merge până la următoarea sprijinit într-una singură. La cea de-a doua a aruncat și a doua bâtă ș-apoi a mers până la schit pe jos, fără niciun ajutor. De atunci, vine în fiecare an la Drumul Crucii ca să-i dea mulțumire lui Dumnezeu că nu mai are nevoie să se rezeme când merge”.
Schitul Tuturor Sfinților

Iau drumul Călimanilor. În dreapta mea, Toplița spumegă cețuri. E atâta frumusețe și atâta curăție împrejur, încât nu-mi pot imagina moartea și războiul. Cum să fie moarte în atâta rai? Fără veste, valea se lărgește și o poiană uriașă primește în largul ei lumina sticloasă a cerului de Februarie. E limpede, fără nici urmă de nor. I se spune Gura Izvorului, dar eu simt că am ajuns la izvoarele cerului. Dacă aș fi pasăre, nu aș mai zbura. Aș sta, uitându-mă în văzduhul care înghite muntele și pădurea cu totul. În catedrala aceasta a naturii făcută de Dumnezeu, se află o biserică adevărată: Schitul Tuturor Sfinților. Spre mine vine un uriaș, care pare desprins din munții dimprejur. Mă binecuvântează și apoi mă îmbrățișează. Nu cred că soldații morți pentru patrie ar putea fi pomeniți mai bine de altcineva. Nicio altă mână nu ar putea să le scoată miride la începutul Sfintei Liturghii așa cum face părintele Spiridon, egumenul schitului. Nu a vrut să-l fotografiez, cu greu a acceptat să-i pomenesc aici numele, pentru că, spune el, călugării nu trebuie să iasă în evidență. Bistrițean, călugărit la Putna, părintele vine dintr-o familie în care și alții au urmat aceeași cale. E hărăzit pe viață monahismului și-mi spune, din primele cuvinte, că nu s-ar vedea decât în mânăstire. „Dacă m-aș mai naște o dată, tot călugăr m-aș face, pentru că ceea ce fac, fac cu dragoste. N-aș putea fi niciodată sihastru, pentru că mi-a plăcut întotdeauna să fiu împreună cu alți călugări, în obște. Dar n-aș putea trăi nici într-o mânăstire dintr-un oraș. Sunt omul muntelui, când ies dimineața, trebuie să aud susurul pârâului și trilul păsărelelor. Asta îmi dă o liniște aparte, fără de care nu aș putea trăi. Iarna asta vă pot spune că m-am îndulcit de zăpadă. Chiar am avut multă, și să știți că tare m-am bucurat de ea, pentru că ceea ce am căutat, asta am”.

Părintele Spiridon a intrat ca novice la Mânăstirea Bârnova, în 1991, imediat după ce a venit din armată. Aici, la Gura Izvorului, a ajuns egumen în urmă cu trei ani și, cu rugăciunile lui, a înviat schitul. Aici, în creierii munților, vin autocare cu pelerini. „Eu cred că există o singură cale să îi apropii pe credincioși de biserică – să fii tu exemplu și să fii sincer cu tine și cu cei cărora le vorbești. Când predici de la amvon, trebuie să crezi în ceea ce zici. Dacă predicăm nepăsători, nu vom realiza nimic. Când vorbești, trebuie să străpungi inima omului”… Și când spune asta, părintele își strânge pumnul uriaș, de parcă ar vrea să spargă cu el o poartă nevăzută a indiferenței. „Noi, călugării, trebuie să fim diferiți de tot ceea ce omul găsește în lume. Când vine la mânăstire, pelerinul e sătul de răzvrătire, de ură, de patimi. Vrea să găsească altceva. Vrea pace și dragoste duhovnicească. Și vrea să fie ascultat! Să știți că așa îi câștigăm noi pe mireni – vine omul plin cu de toate și e îndeajuns să-l asculți cu dragoste și vei vedea că-ți spune: «Vai, părinte, ce m-am liniștit! Mă duc acasă altfel, împlinit.» Așa trebuie să fim noi, călugării, tot timpul, să transmitem și altora ceea ce ne transmite Hristos.”
– Părinte Spiridon, există un secret al călugăriei împlinite?

– Eu vă pot spune că facem tot ce putem ca să ne ținem de rânduiala noastră. De exemplu, eu nu am lăsat nicio zi fără ca în mânăstire să se slujească Liturghia și celelalte slujbe. Și nici nu mâncăm carne. Asta e rânduiala firească a călugărului, trebuie să ne ținem de ea. Dacă stăm și o urmăm, atunci facem voia lui Dumnezeu. Și mai trebuie să ieșim cu dragoste în întâmpinarea oamenilor. Vă mărturisesc că noi, deși suntem doar șase viețuitori, în fiecare duminică punem masă pentru toți cei care vin să se roage împreună cu noi. Nu există să intre cineva pe poarta mânăstirii și să plece de la noi fără să stăm împreună la masă. Și, de multe ori, s-au mirat oamenii că bucatele noastre de post sunt mai bune decât cele de dulce, de-acasă. Pentru că le facem cu dragoste și le facem noi, nu cumpărăm de la magazin.
– Mânăstirea aceasta a fost ridicată pentru pomenirea ostașilor care au murit în Primul Război Mondial. Cum vă gândiți la ei? Îi simțiți în vreun fel?
– Orice pomenire de morți eu o încep cu eroii neamului nostru. De pretutindeni, nu doar de aici, de pe Valea Topliței. Dar aici, la Gura Râului, locul e binecuvântat de jertfa lor. Eu îl simt ca pe un loc al lui Dumnezeu.