Cum treci granița din România în Ungaria, pe la Vărșand, prima localitate e Jula (Gyula). Orașul e renumit pentru băile sale termale, intens frecventate de turiști, foarte mulți din România, dar și pentru că aici trăiește cea mai importantă comunitate de români din Ungaria. În centrul orașului, aproape de cetatea medievală, se află Catedrala Ortodoxă „Sfântul Ierarh Nicolae”. Primăvara abia începe, și asta face s-o poți observa ușor, în celelalte anotimpuri, e ascunsă vederii de frunzișul des al copacilor bătrâni ce-o înconjoară, aproape la fel de înalți ca și ea. Arhitectura exterioară nu o prea deosebește de bisericile catolice sau reformate, iar în interior, ferestrele, multe și înalte, mai mari decât un stat de om, aproape că nu lasă loc icoanelor. Doar în partea superioară a zidurilor și pe tavan, câteva scene biblice își armonizează povestea cu cele de pe catapeteasma viu colorată, cu arabescuri aurii, în cel mai pur stil apusean.
Pe ușa de la intrare, sunt câteva îndrumări în limbile maghiară și română, iar câțiva pași mai încolo, în partea dreaptă, pe două plăci de marmură neagră, pisania spune povestea catedralei. În față, în dreapta altarului, stă arborat un steag tricolor.
„O mânuță de preoți”
Preasfințitul Siluan Mănuilă îi păstorește pe românii din Ungaria, din anul 2007, urmându-i fratelui său de călugărie (după cum îl numește), PS Sofronie Drincec, primul episcop al românilor din Ungaria, acum episcop al Oradiei.
– Părinte, o întrebare lămuritoare: ce înseamnă Episcopia Ortodoxă Română din Ungaria, din punct de vedere administrativ?
– Documente bisericești ale vremii atestă faptul că în Ungaria, comunitatea românească are rădăcini foarte vechi. Un astfel de document, din 1651, amintește de Mitropolitul Sofronie al Cetăților Lipova și Gyula. După trasarea granițelor, în 1920, mulți intelectuali și preoți români s-au întors în țară. Mai târziu, după 1946, erau în jur de 20-21 de parohii și doar patru preoți, care erau în legătură canonică cu biserici, cu protopopiate și cu eparhii din România. Atunci s-a decis înființarea Episcopiei Ortodoxe Române din Ungaria, decizie validată de sinodul Bisericii Ortodoxe Române în 1950-1952, dar primul episcop titular al acestei eparhii a venit abia în anul 1999, PS Sofronie Drincec.
Eparhia de astăzi se întinde la nivelul întregii Ungarii, iar comunitatea românilor de aici numără peste 26 de mii de persoane, desigur, nu toți ortodocși. Ortodocși suntem câteva mii dar, cu toate acestea, suntem cea mai numeroasă comunitate ortodoxă din Ungaria. Avem 21 de parohii situate de-a lungul frontierei cu România, în județele Csongrad, Bichiș și Bihorul Unguresc, dar și la Budapesta. Avem o mănăstire la Săcal și o alta la Budapesta. Reședința episcopală se află aici, la Jula, unde avem două lăcașuri de cult: Catedrala Episcopală, cu hramul Sf. Ierarh Nicolae, și o biserică cu hramul Sf. Cuvioasă Parascheva, în Jula Mică, un cartier al orașului.
„Identitatea românească se cam pierde”
– Mai țin românii din Ungaria aproape de biserică, de cele ale sufletului, sau i-a atins și pe ei răceala Apusului?
– Aici, la catedrală și la episcopie, suntem doar o mânuță de oameni, dar chiar și așa, încercăm să fim un factor de echilibru, de prezență românească, de retrezire și de păstrare a românismului în zonă. Potrivit talanților pe care bunul Dumnezeu ni i-a dat, ne străduim să facem tot ce putem și, mai ales, să facem cu drag. La fiecare parohie în parte, sunt cinci-zece botezuri și 10-20 înmormântări pe an, la catedrală, la fel. La Budapesta sunt ceva mai numeroase, pentru că e și centru universitar și se formează multe familii mixte. Acolo sunt doi preoți și o obște de trei măicuțe și avem slujbă în fiecare zi. Și aici, la catedrală, e Liturghie în fiecare zi, chiar dacă uneori nu intră nimeni.
În Ungaria, sunt cinci feluri de ortodocși: românii, sârbii, bulgarii, grecii și există și o eparhie ortodoxă maghiară, care ține de patriarhia Moscovei. Deși au rămas dincoace de graniță, într-o țară unde se vorbește altă limbă, o țară destul de puternică din punctul de vedere al afirmării caracterului național, românii de aici au avut o istorie interesantă, au reușit să-și vorbească în continuare limba și să-și păstreze multe din tradițiile strămoșești. În răstimp de trei-patru generații, lucrurile s-au schimbat, iar tinerii nu prea mai vorbesc românește sau nu vorbesc deloc. Desigur, sunt și personalități românești deosebite, care au păstrat legătura cu intelectuali din România, dar la nivelul comunității, la nivelul oamenilor simpli, această identitate românească se cam pierde, mai ales din punct de vedere lingvistic. Pe partea rădăcinilor, însă, a sângelui, a sufletului, poate și a sentimentelor, tind să cred că e adevărat că „sângele apă nu se face”, cum spune o vorbă românească.
– Care este statutul preoților ortodocși români în Ungaria? Au și ei nevoie de un alt serviciu, de o altă sursă de venit, cum se întâmplă în multe cazuri în România?
– Din punct de vedere financiar, și preoții din Ungaria au o situație dificilă. De la parohie, veniturile sunt mici, sunt doar două-trei cu mai mulți credincioși și care poți să zici că se descurcă mai bine, dar sunt și situații în care preoții trebuie să mai facă și altceva, pe lângă preoție, pentru a-și completa veniturile, pentru că au și ei familie și copii. Suntem recunoscuți oficial ca Biserică și cult de către statul maghiar, iar din partea asta mai primim câte un sprijin, la fel cum există și posibilitatea înaintării unor dosare de finanțare sau de proiecte, dar acestea doar pentru restaurări de biserică sau pentru excursii cu tematică religioasă. Există și sprijin pe care-l primim din România, sprijin pe care-l primesc toți preoții din diaspora.
– Mai vin românii la biserica lor?
Duminică dimineața, la ora de începere a Liturghiei, în biserică e doar cântărețul și, undeva, în altar, sunt preoții. Până la sfârșitul slujbei, abia dacă se adună vreo 25 de credincioși. Rânduiala liturgică nu diferă cu nimic față de cea de-acasă, doar un ușor accent unguresc marchează rostirea, cu un fel de interogație la fiecare final de cuvânt. „Cu frică de Dumnezeu, cu credință și cu dragoste să vă apropiați!”. Preotul își cheamă credincioșii la împărtășanie, ridicând ușor Potirul. Și nimeni nu face nici un pas, nimeni.
– Imaginea aceasta, a preotului care nu are pe cine să împărtășească, mi se pare foarte tristă!
– Nu trebuie să vă faceți griji din punctul ăsta de vedere. În zona asta este o influență destul de puternică a reformaților și a altor confesiuni asupra credincioșilor mai în vârstă. Dar după 1990, românii din țară au descoperit, și ei, băile termale, și vin în număr foarte mare aici, nu doar în sezon. Unii dintre ei intră în catedrală, socotind-o monument istoric, și descoperă cu bucurie că e lăcaș de cult românesc, că se slujește în limba română, și atunci vin la slujbe, pe perioada șederii aici. Chiar și maghiarii din oraș, care au și ei biserica lor catolică, foarte frumoasă, într-o zonă centrală, ne-au spus că au intrat pentru câteva clipe în catedrală și liniștea pe care au simțit-o i-a făcut să revină, căci se simt bine din punct de vedere sufletesc. Și deși trăim într-o țară catolică, nici la biserica romano-catolică din Gyula nu cred că sunt duminica, la slujbă, mai mulți credincioși decât la noi, deși se slujește în limba lor și sunt în țara lor.
„Fenomenul asimilării e destul de puternic”
– Care sunt problemele cu care se confruntă românii din Ungaria? Diferă ele de cele ale românilor din țară?
– Cea mai importantă problemă e faptul că, fiind puțini, fenomenul asimilării este destul de puternic. În ortodoxie, lucrurile se întâmplă în libertate. Noi nu forțăm pe nimeni să vină la biserică, să se împărtășească, să facă un lucru bun sau, în cazul celor mai tineri, să descopere valoarea credinței sau să înțeleagă cât de mult contează că bunicii lor au fost români, că vorbeau românește și și-au păstrat cu sfințenie credința și tradițiile românești, chiar nevoiți să trăiască într-o țară străină.
Există și problema îmbătrânirii și a împuținării, pentru că cei bătrâni se mută la Domnul, iar cei mai tineri se duc și se stabilesc în alte părți. Ar fi foarte important ca familiile tinere, atât din țară, cât și din comunitatea românească din Ungaria, să fie sprijinite de statul român, să fie încurajate să facă cel puțin câte doi copii. Noi, ca Biserică, nu avem prea multe posibilități să facem ceva în acest sens, dar ne facem griji ce se va întâmpla pe mai departe cu românii, în general, și cu comunitatea românilor din Ungaria, în special, pentru că o comunitate fără copii nu are niciun viitor. Dincolo de toate acestea, însă, sufletește vorbind, problemele credincioșilor sunt aceleași, indiferent în ce țară trăiesc și ce limbă vorbesc.
Icoanele Părintelui Arsenie Boca. Sau nu?
– Am avut ocazia să ajung în satul Otlaca-Pustă, de lângă Bekescsaba, și să intru în biserica de acolo. Am aflat că duminica, la slujbă, abia dacă mai vin zece credincioși. Și totuși, biserica are straie curate, e frumos zugrăvită, și la interior, și la exterior, și e acoperită cu țigle noi. Cum reușiți să faceți asta? În țară, din păcate, sunt sute de biserici lăsate în paragină, în sate cu chiar mai mult de zece credincioși…
– Fenomenul dezbinării sau al luptei pentru existență și pentru fonduri există și aici, dar noi am încercat să rămânem un factor de echilibru, ne străduim să ne vedem de treabă, să îngrijim lăcașurile de cult, să avem grijă de credincioși. Ne străduim să strângem comunitatea în jurul bisericii și, dacă va da bunul Dumnezeu să mai rămână vremuri liniștite, în care să poată fi înțelese și susținute și vechile valori pe care le-a avut fiecare biserică, fiecare țară, fiecare neam în parte, atunci nădăjduim că lucrurile vor fi duse și mai departe. Spre deosebire de multe biserici ale românilor din Occident, majoritatea bisericilor ortodoxe din Ungaria sunt ale noastre, în proprietate. Avem și case parohiale, mai avem și ceva terenuri, unele terenuri agricole au mai fost luate, s-a mai dat câte ceva în locul lor. Bisericile sunt vechi și au nevoie de restaurare și de întreținere. La multe s-au făcut deja lucrări foarte frumoase și unele arată chiar ca niște bijuterii. Biserica din Apateu s-a restaurat total în interior, cea din Otlaca-Pustă urmează să fie împodobită cu pictură, la Chitighaz și la Micherechi s-au făcut câteva lucruri foarte frumoase, pentru că ne-a ajutat statul maghiar.
Mai sunt însă și biserici cu credincioși mai puțini, care prin forța proprie nu au posibilitatea de a-și renova lăcașul de cult, dar și problemele de acolo se vor rezolva, cu sprijin de la Secretariatul de Stat pentru Culte din București, de la Departamentul pentru Românii de Pretutindeni din România, dar și de aici, de la autoritățile maghiare și cu sprijinul Autoguvernării pe Țară a Românilor din Ungaria.
– Părinte, în bisericuța din Otlaca-Pustă, am descoperit cu uimire două tablouri-icoane al căror stil de pictură seamănă izbitor cu cel al icoanelor pictate de Părintele Arsenie Boca. Aveți o așa comoară și n-o faceți cunoscută lumii?
– E greu de spus cum au ajuns acele tablouri-icoane la Otlaca-Pustă și, mai ales, dacă sunt într-adevăr create de Părintele Arsenie Boca, pentru că nu există nici un document care să le ateste proveniența sau autenticitatea, iar părintele Roxin, care le-a adus în biserică, a trecut la Domnul, fără să lase nimănui mărturie în acest sens. Probabil că preoții de la vremea respectivă au fost la București și au cumpărat aceste tablouri-icoane. Nu se știe dacă l-au și întâlnit (poate la Drăgănescu), pe Părintele Arsenie Boca. Așa cum spuneam, nu se știe nici dacă chiar el le-a creat. Nu am vrut să facem caz de aceasta, pentru că, deși sunt foarte mulți credincioși care au mare credință și evlavie la Părintele Arsenie Boca, sunt și mulți care contestă anumite aspecte ale activității sale duhovnicești. Părintele Arsenie Boca nu s-a băgat în politică, nu a susținut pe unii sau pe alții, dar a avut darul de a vedea în sufletele oamenilor și de a le da, în consecință, un sfat bun. Nu am făcut tam-tam cu aceste tablouri-icoane, am zis că e mai bine să ne bucurăm de ele, pentru că, astăzi, orice spui se poate întoarce împotriva ta.
„Față de ecumenism, a existat o reticență încă de la întemeiere”
– Cum arată ecumenismul aici, în Ungaria, nevoiți fiind să vă îndepliniți misiunea duhovnicească într-o țară cu altă religie predominantă și cu autorități publice de altă naționalitate și limbă?
– Față de ecumenism, a existat o reticență încă de la întemeiere. Dacă scopul ar fi fost doar unirea creștinismului și a altor confesiuni, și în principal a confesiunilor creștine, ar fi fost bine și ar fi fost de folos pentru toată lumea, căci și Mântuitorul s-a rugat ca toți să fie una și nu cred că în Împărăția lui Dumnezeu vor fi lupte religioase sau alte interese de acest gen. Problema cea mai mare a ecumenismului știți care este? Fiecare religie are vechimea și identitatea ei, pe care reușește sau nu să o păstreze, să o transmită generațiilor mai tinere, în măsura în care cei mai tineri găsesc inimă deschisă, înțelegere și înțelepciune să vadă valorile în locul și în credința în care trăiesc. Nu poți să le unifici pe toate, să le globalizezi, ștergându-le particularitățile.
Aici, în Ungaria, prin anii 1943-1945, a fost o încercare de a-i atrage pe credincioși de o anumită parte. Au vrut să facă o singură biserică ortodoxă maghiară, care să fie sub conducerea unui protopop din partea Rusiei, gândindu-se, probabil, că așa statul va putea controla mai ușor totul.
Există și această așa-numita „Săptămână de rugăciune pentru unitatea creștină”, care a fost înființată, la fel ca și ecumenismul, nu se știe dacă doar pentru scopuri creștine benefice, ci și din alte rațiuni, politice sau de alt gen. În acest eveniment e implicată și Biserica Ortodoxă, de mai multă vreme, mai ales având în vedere că, în Occident, s-au oferit cadou foarte multe biserici pentru slujire ortodoxă, și atunci nu poți să le închizi ușa. Nu poți să spui celuilalt: „Eu nu mă întâlnesc cu tine, nici măcar nu pot să stau de vorbă cu tine, pentru că mi-aș trăda ortodoxia”. De aceea, s-a hotărât ca astfel de întruniri să poată fi organizate și în biserici ortodoxe, iar preoții să participe fără epitrahil, adică fără implicare liturgică directă, vorbind despre probleme sociale, despre ajutorarea credincioșilor sau buna înțelegere între oameni.
În Biserica Ortodoxă este o mișcare puternică de păstrare a tradițiilor și de reticență față de acest relativism, adică ecumenismul, de aceea, orice apropiere de acest gen ridică un semn de întrebare asupra ortodoxiei. Ni se spune că practicile și ideile noastre sunt depășite, sunt medievale, că nu sunt în ton cu gustul lumii de astăzi, dar abia cunoscându-le îți poți da seama de profunzimea lor.