• La doar 18 ani, are deja realizări „academice”. Alături de trei colegi de liceu, au creat SurvEco, drona ce detectează deșeurile ilegale din jurul Bucureștiului. O creație remarcabilă, selectată printre cele mai importante invenții ale anului 2023. Sclipitor de inteligentă, matură și foarte sensibilă, Sânziana Grecu reprezintă varianta extrem de seducătoare a generației tinere. Nu toți adolescenții sunt victime ale internetului •
„Îmi pare rău că am cedat presiunii de a fi bun la toate”
– Sânziana, elevii din Bucureşti sunt acum în vacanţă, și profit de răgazul pe care îl ai, ca să vorbim, la început, despre școală. Performanțele tale sunt de excepție. Cum e viaţa de liceu?
– Sincer, este destul de dificilă, mai ales la început, în clasa a IX-a. În liceele cu renume, unde se intră cu note foarte mari, fiecare profesor încearcă să te atragă din prima către materia lui, iar asta pune foarte multă presiune pe umerii noştri. Îndrăznesc să afirm că eu consider nepotrivită această abordare, pentru că e imposibil să faci totul bine. Mai mult, străduindu-te în acest sens, chiar rişti să pierzi concentrarea pentru materiile care te interesează cel mai mult. Acolo trebuie să excelezi, nu la tot. Pentru mine, cel mai important a fost să mă concentrez pe informatică, dar pentru că am fost mereu foarte silitoare, am învăţat la fel de mult şi la geografie, chimie… Cu tot dragul şi respectul pentru profesorii mei, acum, în clasa a XII-a, îmi pare rău că am cedat presiunii de a fi bun la toate. Nu consider că m-a ajutat prea mult. Cred că liceul ar trebui să fie o etapă în care se clădeşte o bază largă a culturii generale, dar accentul să se pună personalizat, pe ceea ce fiecare elev în parte consideră că este pasiunea lui, priceperea, eventuala viitoare carieră. E bine să ştii din toate câte ceva, sunt materii care se leagă între ele, dar să mergi la şcoală fără stresul că o disciplină la care nu excelezi îţi poate afecta dedicaţia către interesele tale majore.
– E grea decizia să înveţi pentru tine, şi nu pentru note, nu-i aşa?
– Da, da, chiar e. Eu în gimnaziu am învăţat pentru note şi îmi pare rău. Odată cu înaintarea în liceu, le ignor, dar asta nu înseamnă că notele mele au scăzut. S-au păstrat sus, pentru că îmi place să studiez, dar n-o mai fac pentru note. Azi mă dedic pasiunii mele, lucrez cel mai mult la informatică, pe subiecte reale, nu neapărat pe materia şcolară.
– Performanțele tale nu pot exista în afara unor profesori buni. Pe care dintre dascălii tăi îi prețuiești cel mai mult?
– Exact pe cei cărora li se potriveşte numele de „dascăl”. Cei care radiază iubire – iubire pentru meserie, pentru materia lor, pentru copii. Simţi altfel profesorii care au o plăcere reală în a fi la catedră, și nu doar o obligaţie a meseriei. Îi iubesc pe cei care leagă conexiuni, prin ele ne ajută să înţelegem legăturile dintre lumea reală şi conceptele predate la cursuri. Dragi îmi sunt profesorii care ne dau proiecte inedite. Dar, mai presus de toate, îi iubesc pe cei care creează poveşti în jurul subiectelor predate.
„În sfârșit, România are tineri «cu voce». Care au idei de apărat”
– Mai există astfel de profesori?
– Da, din fericire, am cunoscut profesori de acest fel.
– Se vorbește mult în ultima vreme despre „Generația Z”, căreia îi aparții, ca vârstă, și tu. O generație criticată că stă prea mult pe internet, că trăiește în virtual, ruptă de realitatea și viul vieții. Este adevărat?
– Indiferent cum o numim, generaţia mea este în mod evident nativ-digitală. Prin urmare, e natural să fim atraşi de internet şi tehnologie. Ambele sunt deseori văzute ca fiind ceva negativ în societatea de azi, dar, de fapt, eu cred că aduc mai multe beneficii decât pericole. Balanţa poate fi una pozitivă, dar, ca să rămână aşa, trebuie neapărat ca tinerii să-şi creeze un filtru prin care să cearnă ce le este de folos şi ce e umplutură în lumea virtuală. Când limitele acestea devin clare, internetul rămâne o unealtă de studiu extraordinară. Având acces la atât de multă informaţie, noi, tinerii de azi, suntem în mare măsură autodidacţi în domeniile care ne interesează. Astfel, oamenii cu mentalităţi preconcepute, cei care susţin că „pierdem timpul” pe internet, ajung să ne încurce de-a dreptul, ne pun frână prin criticile lor zgomotoase, fiindcă mereu şi mereu trebuie să ne justificăm în faţa lor. Nu spun că tehnologia nu „te fură”, nu ademeneşte, dar e greşit să generalizezi. Uitaţi, acum dvs. staţi de vorbă cu mine, o bursieră de la un colegiu de elită al României, o elevă cu premii în tehnologie. Ea vă spune că partea cea mai mare a informaţiei în domeniul de interes e luată de pe internet. Studii în format electronic, videoclipuri, schimburi de păreri, toate din vasta lume a inteligenţei artificiale. Sute de ore de studiu. Luând în considerare toate aceste aspecte, adolescenţi ca mine – foarte conectaţi cu tehnologia, dar fără să-şi piardă luciditatea – se ghidează după următorul motto: „O voce onestă poate acoperi o mulţime gălăgioasă”. Aşa am ales noi să le răspundem celor care ne judecă. Uitându-mă şi în istorie, eu consider că România are în sfârşit tineri cu voce, tineri care-şi apără ideile, ba mai important, tineri care au idei bune de apărat.
„Rețelele de socializare și-au pierdut scopul inițial”
– Dincolo de marele avantaj al informației pe care o oferă internetul, care sunt pericolele ascunse în folosirea lui?
– Sunt mai multe pericole, evident, nu pot nega asta. Risipirea este unul dintre ele, eu mă tem de ea cu precădere. Altul, extrem de grav, este dependenţa. Cele mai luminate minţi din domeniul virtual creează aplicaţii care au ca scop principal exact generarea acestei dependenţe. Reţelele de socializare şi-au pierdut şi ele scopul iniţial: acela de a facilita comunicarea între noi. Acum au devenit doar un spaţiu imens de videoclipuri facile, de scurtă durată, care ne omoară atenţia pe termen lung şi ne risipesc minţile în lucruri neesenţiale. M-am surprins şi eu ademenită de acel „scroll” continuu, prin care navighezi fără noimă pe Instagram, şi mi-am impus limite.
– Cum, care e metoda?
– Eu îmi fixez câte un obiectiv foarte mare, care contează mult pentru mine. Au fost proiectele, concursurile, acum este o notă cât mai mare la Bacalaureat. Când am un astfel de scop, dorinţa de a reuşi o depăşeşte pe cea de a lenevi printre postări. Un alt lucru esenţial în a găsi un echilibru este anturajul. Grupul tău de prieteni poate defini sfera ta de activitate. Un grup de cititori te va îndemna la lectură, câţiva prieteni cu condei te vor inspira la scris, alţii te vor ambiţiona cu invenţiile lor, alţii cu creativitatea, alţii cu simpla bună-dispoziţie. De asemenea, calităţile umane ale prietenilor ar trebui să fie un bun barometru pentru care le cauţi compania. Eu m-am convins clar că mediul în care alegi să te de dezvolţi este extrem de important şi, sincer, acesta e motivul pentru care am ales să urmez liceul la „Vianu”. Aici sunt înconjurată de adolescenţi care mă inspiră.
„Îmi place la nebunie să observ oamenii”
– Dar în viață, în general, de cine ești inspirată? Care sunt modelele generației voastre?
– În cercul meu de prieteni, modelele fac parte, în primul rând, din domeniul tehnologiei. Oameni precum Elon Musk, ca să ofer un nume cunoscut. Dar nu ne limităm doar la personalităţi din domeniul nostru de interes, ci modelele vin şi din trecut. Culegem de ici şi colo idei cu care rezonăm şi care se potrivesc personalităţii fiecăruia dintre noi, lucruri care ne pot ajuta în drumul nostru. Ce vreau să spun este că modelele autentificate de istorie nu au dispărut şi noi încă rezonăm cu ele, doar că mai adăugăm figuri ale timpurilor contemporane care ne inspiră. Sunt sigură că acestea din urmă vor face, la rândul lor, istorie.
– Dar modele mai aproape de tine, ai? Ce te impresionează la omul simplu, ce te face să tresari?
– Voi fi subiectivă în răspunsul meu, pentru că întrebarea dvs. atinge un subiect special pentru mine: îmi place la nebunie să observ oamenii. Deseori stau pe bancă în parc şi-mi imaginez cu mare plăcere poveştile celor pe care-i privesc. Ce firi sunt, ce filme le plac, ce muzică ascultă, ce întâmplări le-or fi marcat vieţile… Poate tocmai de aceea, cel mai mult îmi plac oamenii care ştiu să povestească, cei care vorbesc şi leagă cuvinte cu măiestrie. Mă fascinează, poate, şi pentru că eu nu mă consider pricepută la vorbe. O altă categorie care mă inspiră este cea a oamenilor a căror bunătate e naturală, pentru care să ajute e în firea lor. La fel cum mă uimesc cei care au o prezenţă impunătoare: intră într-o încăpere, iar „lumina” din jurul lor eclipsează întreaga audienţă. Da, mereu voi găsi în jur oameni fascinanţi, fiindcă eu consider că, dacă eşti deschis, cel puţin o dată pe zi găseşti ceva care să te inspire: un om, un gest, o floare, o lumină, o vorbă…
„Familia în care te naști este un noroc. Eu fac parte dintre norocoși”
– Eşti super-tare la matematică, un subiect extraterestru pentru mulţi dintre noi. Are şi matematica poezia ei?
– „Matematica este limba în care Dumnezeu a scris lumea”, a spus Galileo Galilei şi eu cred că avea dreptate absolută. Multe dintre teoremele şi conceptele matematice există, de fapt, pretutindeni în natură, în vieţile noastre. Dacă întoarcem un con de pin cu susul în jos, în interiorul lui este exemplul ideal al Şirului lui Fibonacci (simetria perfectă, proporţia divină, numărul de aur – sunt câteva parafrazări ale acestui şir de numere). Mi se pare foarte trist că în momentul în care le şcoală învăţăm analiză matematică, unii se întreabă la ce le va folosi în viaţa reală. La tot ce ne înconjoară! aş răspunde. Dacă i-am da o şansă, dacă am aprofunda măcar puţin, ne-ar deveni limpede că matematica e peste tot, că ne ajută să înţelegem universul în toate profunzimile şi metaforele lui.
– Poţi dobândi dragul acesta pentru cifre şi studiu de unul singur, sau ai nevoie de îndrumători?
– Părinţii au rolul principal în felul în care un tânăr vede lumea, sunt convinsă de asta. Din păcate, familia în care te naşti este pur şi simplu un noroc, unii au parte de el, alţii mai puţin. Eu fac parte dintre norocoşi. Părinţii mi-au dat toată libertatea să explorez ceea ce eu susţin că-mi place, fără să pună vreodată la îndoială alegerile mele. Au avut încredere că n-o să deviez şi m-au susţinut din toate puterile. Aş spune că au avut încredere şi în ei înşişi, în judecata lor şi în Dumnezeu. Sunt persoane extrem de credincioase, eu şi fraţii mei (am o soră şi un frate mai mari) am crescut admirându-le credinţa şi încercând să o asimilăm şi noi, fiecare după sensibilitatea sa. Dincolo de asta, eu am găsit un ajutor în plus în prietenele mele cele mai bune: cărţile. Părinţii mi-au făcut legitimaţie de acces la Biblioteca Metropolitană, la opt ani. Am folosit-o intens. Dacă arunc acum un ochi în biblioteca mea personală, primele cărți care-mi sar în ochi sunt „Jurnalul fericirii” al lui Nicolae Steinhardt, sau „Numele trandafirului”, celebra carte a lui Umberto Eco. Cărţile acestea au loc de cinste pe raft şi mă întorc regulat la ele. Mă ajută să-mi păstrez empatia, să nu mă rătăcesc într-un prezent destul de comercial. Mă împiedică să-mi pun vreodată ochelari de cal şi să mă limitez la un singur lucru. De altfel, eu mi-am început educaţia la o şcoală de muzică. Până în clasa a VII-a, am fost elevă la „George Enescu”, am făcut vioară de performanţă. Ce bază minunată mi-a creat asta: una sensibilă, artistică, una care mă face şi azi să admir cel mai mult oamenii creativi şi cu orizonturi diverse. Pentru că, da, există cercetători înţepeniţi în studiul lor, care nu ridică privirea către ceea ce se întâmplă în afara laboratoarelor. Eu consider că aceştia nici nu vor ajunge adevărate modele în ştiinţele lor, pentru că nimic nu poate sta de unul singur, nimic nu există fără conexiuni. Matematică, poezie, natură, muzică, filosofie – toate sunt legate între ele. Avem în Eminescu cel mai la îndemână exemplu în acest sens. Unul excepţional!
„Voi studia în străinătate, apoi mă voi întoarce în România. Vreau să provoc o schimbare în țara mea”
– Cum arată, Sânziana, o zi obișnuită din viața ta?
– Adică o zi de şcoală… Destul de banală. Mă trezesc la 6, ca să ajung la şcoală la 7.30. Termin la ora 13, iar de aici încolo, programul meu diferă în funcţie de cât am de învăţat. Fie merg la o cafenea şi studiez până pe la 7 seara, fie vin acasă şi… dorm. Vă spun sincer, mă epuizează fizic şcoala. Seara mi-o petrec cu părinţii, la poveşti, citind sau studiind. Singurul timp pentru socializare, în timpul săptămânii, e tot la şcoală, pauzele fiind momentele în care vorbesc cu prietenii.
– Am mai observat asta: tineri cu manualele deschise, pe mesele cafenelelor. De ce faceţi asta?
– În ceea ce mă priveşte, explicaţia e simplă: am prea multe lucruri care-mi distrag atenţia în casă, principalul vinovat fiind chiar patul. Sunt la doi paşi de el şi, nu ştiu dacă e doar o fază, dar în ultimul timp, aş dormi încontinuu. Simt nevoia să hibernez, de-a dreptul. Aşadar, îmi pun căştile pe urechi, merg la cafenea, întind de un ceai câteva ore şi studiez. Doar aşa reuşesc să intru în acea stare de concentrare maximă, starea de „flow”, cum o numim noi.
– Urmează inevitabila întrebare: vei urma facultatea în România sau în străinătate?
– Voi merge în străinătate, am aplicat deja la mai multe Universităţi. Dar nu la cele mai prestigioase, pe ele mi le păstrez pentru master. Voi merge, fie în Olanda, fie în Danemarca, fie în Irlanda, pentru că vreau să-mi trăiesc anii studenţiei, vreau să cunosc mulţi oameni diverşi, să învăţ despre lume. Vreau ca sferele mele de interes să depăşească şcoala, aşa cum am făcut şi în liceu. Simt nevoia să explorez. Apoi, după terminarea studiilor, mă voi întoarce în România, pentru că vreau să-mi aduc contribuţia în domeniul meu, adică în tehnologie. Poate chiar să-mi deschid propria companie. Uneori, vorbele acestea sunt considerate clişee, dar eu chiar visez să provoc o schimbare în ţara mea, de aceea sunt convinsă că voi reveni.
– Care e schimbarea la care visezi?
– Mi-aş dori să creez un pod între umanitate şi tehnologie. Mi-ar plăcea ca aceste lumi să lucreze împreună armonios, una în folosul celeilalte. Cel mai mare vis al meu este să reuşim să utilizăm tehnologia în folosul nostru, fără a ne pierde umanitatea. Un exemplu: medicina. Roboţii din sala de operaţie ne sunt de real folos în salvarea vieţilor. În schimb, nu sunt deloc de acord cu ceea ce se încearcă în ultimul timp, acele transplanturi de creier între om şi robot, care se numesc transumanism. Să intervii în fiinţa umană, pentru a o schimba, nu pentru a o salva sau trata, nu mi se pare deloc benefic pentru omenire. Ideea îmi creează mult disconfort.
– De ce? Ce te sperie?
– Mă tem că astfel am rupe legătura cu Dumnezeu. Să-ţi pierzi sentimentele şi trăirile umane înseamnă pentru mine să-ţi pierzi rostul în univers.