• Despre teatrul pe care îl face s-a spus că e răzvrătit, revoluționar, curajos sau incomod. Unii l-au blamat, alții l-au întâmpinat cu entuziasm, dar criticii internaționali pare că s-au pus la unison. Spectacolele și documentarele semnate de regizoarea Carmen Lidia Vidu sunt azi premiate în Germania, SUA, India, Italia, Australia, Slovenia și Croația. Iar pentru viziunea ei artistică și pentru încăpățânarea cu care nu încetează să dezvăluie punctele nevralgice ale societății, juriile din România i-au oferit, și ele, un Uniter și un Gopo •
„De unde ai adus-o pe asta?”
– La 27 de ani, ai fost prima regizoare femeie (și cea mai tânără!) care a montat un spectacol de teatru pe scena Naționalului bucureștean. Cum și de unde ai aterizat acolo?
– Mi-am dorit dintotdeauna să fiu regizoare de teatru. A fost visul meu de mică, de când eram în liceu, la Arad, unde într-un festival de teatru, am văzut „Fuga” Cătălinei Buzoianu. Îmi amintesc că la un moment dat, în timpul piesei, s-a adus un pat în scenă și, când s-a dat pătura la o parte, l-am văzut pe Ștefan Iordache și am început să plâng. După ce am descoperit-o pe Cătălina Buzoianu, am știut că asta îmi doresc, să vin la București să fac teatru la clasa ei. Și am venit. Am prins ultima ei generație de studenți, iar apoi am început să practic, să mă construiesc singură ca regizor, în zona teatrului independent. La un moment dat, am montat la ARCUB „I Hate Helen”, un spectacol de Ștefan Peca, cu Marius Manole. Nicolae Scarlat, care ajunsese director artistic la TNB, l-a văzut, m-a sunat și mi-a zis: „E vremea să crești. Nu-ți dau direct scena mare, începi pe cea mică, dar vino și montează!”. Și m-am apucat de treabă. Doar că fiecare spectacol e supus unui consiliu artistic. Când au văzut piesa, cei din consiliu au tăbărât pe Nicolae Scarlat: „De unde ai adus-o pe asta?”. Caramitru mi-a zis în față că piesa e o rușine. Azi, uitându-mă înapoi la cum am fost umilită atunci, nu cred că a fost rea intenție din partea nimănui. Cred, sincer, că nu le-a plăcut. Nu erau obișnuiți cu spectacole care să aibă și un substrat social sau politic, nici cu teatrul multimedia, pe care îl făceam eu atunci. Gustul mai vine și mâncând. Au dat drumul spectacolului fără niciun entuziasm, până la urmă, l-au trimis să moară. Dar spectacolul a mers incredibil de bine, iar la finalul stagiunii, Caramitru însuși a recunoscut că a fost lider de vânzări.
„Bugetele mici te învață să gândești mic”
– A fost deci un început cu provocări…
– Colaborările mele cu teatrele mari au fost de multe ori încercări foarte dificile. Au venit când aveam deja destulă experiență în multimedia, lucrasem în Pro TV, la Acasă TV, în zona de concerte și divertisment. Regizasem, de pildă, „Revelionul intrării României în UE”, făcut pentru Pro TV în Piața Revoluției. Aveam 26-27 de ani, coordonam toate vedetele zilei, manevram bugete de câte jumătate de milion de euro, lucrând cu o masă întreagă de bărbați, care îmi respectau deciziile. Iar când ajungeam în teatru, fiindcă eram femeie, primeam doar scena mică și buget de o mie de euro. Am trăit multă vreme cu chestia asta schizoidă, în care unii aveau totală încredere în mine, iar cei din meseria pentru care mă școlisem, de fapt, mă țineau cu mâna întinsă. Starea asta de fapt s-a perpetuat ani de zile în lumea teatrului, până când vocile feminine s-au făcut mai puternic auzite pe social media. Dacă pot să spun azi despre mine că am fost „prima regizoare care a montat…” și altele asemenea, e pentru că m-am zbătut foarte mult în anii ăia, într-o lume în care majoritatea regizorilor erau bărbați și puneau mâna pe bugetele cele mai mari, iar femeilor le rămâneau doar firmiturile. Consecința neplăcută e că limbajul nostru, al regizoarelor, s-a dezvoltat în lipsă de mijloace, în sărăcie. Bugetele mici te învață să gândești mic, să gândești modest, iar asta nu face bine viziunii artistice. În fine, sunt realități pe care le-am trăit, dar din fericire nu m-au îngropat.
– Nu numai că nu te-au îngropat, dar pare că te-au și ambiționat să mergi mai departe. M-aș întoarce însă la primele cronici, cele care te-au consacrat ca regizorul care a impus teatrul multimedia în România. Ce e, de fapt, acest teatru multimedia?
– Adevărul e că, până să spună criticii că spectacolul meu e primul spectacol multimedia din România, eu nici nu știam exact ce înseamnă „multimedia”. Eu făceam spectacolele așa cum îmi venea, așa cum văzusem în cluburile prin care mergeam. Erau anii 2000, când în Studio Martin din București începuseră să vină cei mai mari DJ ai lumii, de la John Digweed, la Sasha, iar ei veneau de fiecare dată la pachet și cu artistul vizual care proiecta imagini, montaje, jocuri de lumini, ceea ce azi numim visuals. Nu eram neapărat pasionată de tehnică, dar am început să aplic în spectacolele mele ceea ce vedeam în zona scenelor de muzică electronică. Ajutându-mă de lumini, de proiectoare, de video și de animație, am creat realități grase în zona asta vizuală. Dar pe măsură ce m-am mai maturizat, partea multimedia a trecut în plan secund și mesajul, conținutul au devenit mai consistente, dând naștere unui teatru pe care eu îl numesc acum antropologic.
– Hai să-l și definim. E și o încercare de recuperare a istoriei recente, de a o pune sub lupă?
– E drept că s-a născut din pasiunea mea pentru istorie și are câte puțin din toate: și o latură socială, și una civică, și una documentară. E un teatru care se hrănește și din istoria cu I mare, din episoadele ei, din revoluția de la 1989 (așa cum e unul dintre proiectele „Jurnal de România”), din vânzarea etnicilor germani de către statul român (cum e „Oameni. De vânzare”), dar și din istoria cu i mic, care-i privește pe cei din această generație Z care vine după noi și dramele cu care se confruntă ei: bulimie, dependențe de rețele sociale, secrete de familie, dezrădăcinări, tulburări psihice și așa mai departe (cum e cea mai recentă piesă a mea, „Sentimentul fragil al speranței”). Ceea ce fac spectacolele mele uneori e să ia o felie de realitate, să o analizeze și, la final, să ofere celor din sală imaginea unei comunități întregi, fie că e vorba de Constanța, de Timișoara sau de Sfântu-Gheorghe.
„În România, teatrul a fost mereu regină”
– O invitație la reflecție. Asta ți-ai dori să găsească publicul când vine la piesele tale?
– Mi-aș dori să găsească un partener deștept de discuție. Mi-aș dori să simtă că merge undeva, unde poate asculta ceva în care se poate regăsi, ceva care îl limpezește și-l face mai deștept când iese de acolo. În România, teatrul a fost mereu regină, a avut sălile pline, chiar și înainte de 1989. Iar azi la regizorii buni trebuie să faci eforturi să prinzi bilet. Nu știu dacă directorii de teatre înțeleg cu adevărat cât de inteligent și de deschis la dialog e publicul, ce influență mare ar putea avea teatrul, cât de mult ar putea schimba societatea în care trăim. De foarte multe ori aduc la începutul sau la finalul pieselor mele vorbitori care să ia cuvântul, care să ofere o cheie de lectură. Pentru că nu vreau să spun pe scenă povești de adormit copiii, ci povești de trezit adulții la realitate. Am datoria și responsabilitatea, ca realizator de spectacole, să fac un teatru onest pentru acești oameni, un teatru în care să îi invit la dialog.
– Cu ce-ți hrănești lumea, Carmen? Cum găsești idei? Din ce construiești tot universul ăsta teatral?
– Din cărțile pe care le citesc și din discuțiile pe care le port. Nu prea am prieteni în lumea teatrului, dar am prieteni antropologi, sociologi, jurnaliști cu care dezbat adesea subiectele care mă preocupă. Și mai am un câine, pe care îl scot în fiecare dimineață la plimbare în Parcul Izvor, unde mă întâlnesc și vorbesc ore în șir cu alți proprietari de câini, care au meserii dintre cele mai diverse, unii activează în mediul politic, alții în mediul sanitar și așa mai departe. În rest, îmi place să lucrez cu parteneri internaționali în proiectele mele, pentru că sunt mereu dispuși la experiment, știu să-ți aprecieze și să-ți valideze munca și te motivează să te reinventezi. Colaborarea pe care am început-o cu Festivalul George Enescu în 2017, ca regizor multimedia al festivalului, a fost pentru mine un punct de cotitură. Exact atunci a venit la conducere Vladimir Jurowski, un mare artist, unul dintre cei mai mari dirijori ai lumii, un vizionar care a vrut de la început să dea festivalului o notă de modernitate. Și a făcut asta deschizând festivalul cu „Oedip”, a cărui desfășurare muzicală și-a dorit-o dublată de proiectarea unui film de animație regizat de mine. Ce a ieșit a fost un adevărat experiment cultural, un proiect pe care am încercat să-l plasez la granița dintre dramatic și poetic, care mi-a permis să lucrez la scară mare, pentru care am muncit enorm și din care am învățat foarte mult.
„Sunt o generație care a fost crescută să plece”
– Mă întorc puțin la începuturile tale, fiindcă știu că ești absolventa liceului „Moise Nicoară” din Arad, un faimos liceu „de export”, care-și pregătește absolvenții pentru facultăți occidentale. Tu cum de nu ai luat calea străinătății?
– Am visat mereu să plec. Sunt o generație care a fost crescută să plece. Eram tocilară, eram bună la foarte multe materii, mai ales la matematică. Ar fi fost floare la ureche pentru mine să am acum o carieră de informatician bine plătită, pe care să pot să o fac din orice colț al planetei. O carieră care să-mi permită să colind lumea, fiindcă îmi place la nebunie să călătoresc. Dar m-am îndrăgostit devreme de teatru și tot ce-mi doream era să fiu aproape de mentorul meu. Teatrul era o direcție nouă, pe care părinții mi-au permis să o explorez. Și e o direcție care mă bucură și azi, deși simt de foarte multe ori că într-un fel am ratat viața asta, că aș fi putut lua foarte bine alt drum. Când spun asta, mă refer mai ales la relația cu România și cu breasla mea, care a fost mereu complicată. Trăim într-o țară care nu-și respectă cercetătorii, profesorii și artiștii.
– Și totuși, ai luat foarte multe premii, și în țară, și în străinătate. Și ai și călătorit mult cu piesele tale…
– Întotdeauna am lucrat mult, ca să am confortul financiar care să-mi permită să aleg proiectele care îmi fac plăcere. Încerc să rămân cât pot de activă și de prezentă. Frustrarea vine însă din faptul că e nevoie să depun un efort dublu sau triplu, ca să ajung la această recunoaștere, față de cum ar fi stat lucrurile dacă aș fi fost în Occident. Uneori, bat la ușa multor instituții, scriu o groază de proiecte și tot nu găsesc înțelegere și finanțare. Țin, de pildă, în sertar, trei dosare grele (despre Nadia Comăneci, Herta Muller și Elena Ceaușescu) pentru care am cercetat ca șobolanul prin arhive, în frig, ani de zile, pe care nu reușesc să le montez. Și mă frustrez să aflu că străinii fac parodii despre Elena Ceaușescu, pe bugete uriașe, dar noi nu suntem în stare să abordăm niște teme legate chiar de România. În orice societate echilibrată, e loc de mai multe voci care să reprezinte toate categoriile de public. Dar parcă țara asta te trage mereu în jos, să fii mai fad, mai banal, mai conformist. Ca să n-o iau razna, trebuie să-mi amintesc constant că nu sunt singura în jocul ăsta complicat pe care îl joc cu România și cu cultura. Mai sunt alți 200 de regizori în aceeași situație. Sau profesori. Sau mame. Sau femei artist. Sau elevi. Și așa mai departe. Și atunci mă apropii de ei, încerc să le spun povestea, să o arăt publicului, să le zic celor din sală: „Nu sunteți singurii care nu înțeleg! Nu sunteți singurii furioși! Nu sunteți singurii neauziți!”. Și asta mă ajută să respir și să-mi fac meseria în continuare, cu bucurie. Sunt relaxată financiar, și din perspectiva vizibilității, și din cea a premiilor, ceea ce îmi permite să mă dedic și unor proiecte mai mici, de nișă. Dar cred, totuși, că am vârsta și capacitatea să fac proiecte de amploare și să abordez subiecte mari, nu glumițe. Și mi-aș dori enorm ca și teatrele să-și dorească lucrul ăsta. Nu s-ar face de râs cu propunerile mele.
„Trăiesc mai mult între țări. E și ăsta un fel de a trăi”
– O să rămân în zona scenariilor de viață alternative, fiindcă tot ai călătorit mult. Unde altundeva ți-ar fi plăcut să faci teatru?
– M-am simțit foarte bine în Germania, fiindcă nemții merg pe tipul ăsta de teatru, fără să-l numească teatru social. Nu-mi plăcea pe vremuri, dar acum s-a schimbat mult estetica lui, toate discuțiile au parte de o mizanscenă și o regie care le fac mai ușor de digerat. Îmi place și teatrul austriac, îmi place și teatrul franțuzesc, cel făcut pe bază de autobiografii, care pune accentul pe multietnicitate, pe toleranță, care are deschidere față de diferențele dintre oameni. Despre Statele Unite pot spune că sunt locul la care am visat dintotdeauna, mi se par o altă planetă, pe care regizorii au altă gramatică a gândirii. În orice caz, când vine vorba de călătorit și de montat un proiect, simt că aș putea pleca oriunde, oricând, în orice formă, cu avionul, cu mașina, cu barca sau căruța. Sunt pur și simplu fericită, când sunt pe drum. Și cum n-am prea multe lucruri personale (încap toate în doi saci), să-mi fac bagajul nu mi-ar lua mai mult de zece minute.
– Ce ai pune în el?
– Laptopul, hardurile externe, munca mea, prezentările mele. Restul chiar nu contează, dacă-ți lipsește ceva, poți cumpăra de oriunde. În Canada, am stat o lună întreagă doar cu un bagaj de 6 kg. Iar în Thailanda, am plecat cu un rucsăcel și am petrecut cea mai mare parte din timp cu localnicii și pescarii locului.
– În cele mai multe din călătoriile astea n-ai fost singură, ci împreună cu Julien Javions, actor, regizor și partener de viață. Cum e să împarți zilele și proiectele cu un francez?
– Întâlnirea cu Julien a fost una din întâlnirile fundamentale ale vieții mele. Până să-l cunosc pe el, n-am știut cât de agresivă, de violentă pot fi în opinii. Credeam despre mine că sunt o ardeleancă domoală. A trebuit să vină un francez, cu exercițiul diplomației și al dialogului, să înțeleg că din afară lucrurile se văd complet altfel. Prezența lui a șlefuit foarte multe în mine, la început mă simțeam în compania lui ca un pitbull. Apropierea de lumea franceză m-a făcut să fiu mai puțin radicală, m-a deschis spre dialog, m-a ajutat să scap de clișee și de prejudecățile privitoare la subiectele fierbinți, politică, religie, societate, dar și să înțeleg că suntem o națiune care a internalizat o formă de violență în toți anii de comunism. E un subiect despre care mi-ar plăcea să vorbesc, pe care sper să-l aduc într-o zi pe scenă. De când sunt cu Julien, trăiesc mai mult între țări. E și ăsta un fel de a trăi. El e originar din Clermont-Ferrand, un orășel în centrul Franței, asemănător Brașovului, locul unde se întâmplă și cel mai mare festival de scurt-metraje din lume. Vom ajunge acolo, chiar zilele următoare și vom și sta, probabil, cel puțin o lună.
– Din relația asta tensionată cu România despre care îmi povestești s-a născut și proiectul „Jurnal de România”, unul dintre cele mai premiate spectacole ale tale, cu care ai și călătorit cel mai mult. A vindecat ceva în tine? Simți că azi te apropii altfel de propria ta țară?
– Eu am început să-mi iubesc țara odată cu „Jurnal de România”. Nu mi-am iubit-o înainte, fără să o urăsc totuși. Dar am trăit mereu cu valiza pregătită să plec. Și eram convinsă că voi pleca, până în noaptea incendiului de la Colectiv, care a schimbat felul în care vedeam lucrurile, pentru totdeauna. A fost prima dată în viața mea când am ieșit la protest. Simțeam că nu mai pot să nu ies, că e pur și simplu indecent să nu ies. Am ieșit și a doua zi, și a treia zi, am început să stau de vorbă cu oamenii, fără să mai fiu nesuferita aia arogantă, căreia îi pute tot ce e românesc. Sufeream toți pentru ceva ce nu ni se întâmplase personal. Ne simțeam complici că am tăcut atâta timp, știind totuși că există corupție. Rușinea asta ne-a unit atunci. Am stat și am ascultat întrebările celor din jur, le-am văzut durerile și frustrările, m-am gândit la ele. Și am plonjat într-o ditamai criza. O vreme, nici n-am mai putut să fac teatru. M-am despărțit și de prietenul meu, de atunci, după 9 ani de relație. Am simțit nevoia să plec de-acasă, să-mi pun întrebările fundamentale. De ce fac teatru? Am sau nu am o relație personală cu viața mea? Dar cu țara mea? Și așa mai departe. Și apoi, încetul cu încetul, din vocile acestor 8000 de oameni care erau în stradă, m-am reinventat și am făcut acest proiect, cu mai multe episoade: „Jurnal de România”. Ei sunt cei care m-au făcut regizorul care sunt azi și care au schimbat și raportul pe care îl am cu țara mea, care e azi mult mai onest. Nu-i mai cer României imposibilul, încerc mai degrabă să-i înțeleg istoria, rămânerile în urmă, paradoxurile. Felul în care e încă ancorată cu un picior în Evul Mediu, cu superstițiile și spaimele ei iraționale, în timp ce cu celălalt e bine înfiptă în modernitate. Azi, nu mai avem o relație de dragoste sau de ură, avem o relație de parteneriat.
Foto: Adi Bulboaca (2), Sabina Costinel (1), Vlad Lazarescu (1), Ovidiu Zimcea (1)