
Dacă vrei să știi unde trăiesc vulturii, atunci trebuie să ajungi neapărat la Cerișor, satul de piatră din Ținutul Pădurenilor. După ce-ai trecut de Ghelari și Găvojdia și-ai lăsat în urmă minele de fier și de talc, după ce-ai trecut și de Lelese, nu-ți rămâne decât să ții drumul șerpuit peste dealuri și țarini scurmate de mistreți. Și după ce-ai ajuns sus de tot, în vatra satului, nu poți decât să te fericești în gând și să-ți lași privirea să plutească departe, până în locul în care linia cerului și-a pământului sunt una.
Pădureanca
Am ajuns la Cerișor aducând cu mine de la oraș, legenda femeilor pădurence, mândre și puternice, adevărate amazoane ale ținuturilor de piatră. Voiam să le văd și să le ascult, dar mai ales voiam să le văd vestitul lor port, celebrele costume solare, învăpăiate de roșu și galben, cu legătura de chei de la brâu, mărgelele de fier de la gât și zalele de cositor care le înlănțuie mijlocul. Așa că am pornit în căutarea lor.
Pe Maria Poantă am găsit-o culegând zmeură pe dealul din spatele casei. Avea cana legată de gât cu o sfoară groasă „ca să fie mânurile libere și să meargă culesul mai repejor”. E ageră și sprintenă când deschide poarta și nu-ți vine să crezi că a împlinit deja optzeci și patru de ani „pă lume”. Obraz prelung, tăiat în linii drepte, privire fermă, neplecată, căreia nu i te poți împotrivi atunci când îți oferă ospitalitatea unui scaun așezat în umbra viței ce-acoperă curtea. Și mâinile, mai ales mâinile neobosite, veșnic în mișcare și neodihnă. De-aici, de la aceste mâini, aș vrea să încep povestea care urmează.

Maria a fost cel din urmă copil într-o familie cu opt prunci. Când s-a născut ea, părinții îi erau deja bătrâni și frații trecuți de douăzeci de ani. A fost rodul târziu al unei dragoste mari, „cum rar să-mplinește pă lume”. Poate din această cauză s-a simțit întotdeauna apărată și bucuroasă de viața pe care o are. „Io am fost aia mai mică, nice unul din frați nu mai trăiește acuma. Așa o dat Dumnezău, să mă nasc mai târziu. Pe vremea aia, nu se-ntâmpla să facă femeile oareceva spurcat. Era lucru sfânt un prunc. Doamne feri să și gândești rău despre asta. Ți l-o dat Dumnezău, însamnă că ți-i scris în soartă.”
S-a născut într-o familie înstărită. „Tata o fost om, nu gunoaie, l-o ales oamenii primar douăzăci de ani la rând, că era harnic gospodar. Avea pământ mult la Valea Seacă, unde ducea șaptezăci – optzăci de perechi de boi, câți avea. Iar pe noi ne-o pus la lucru de mici. Să ne învățăm. Io-s bolnavă când nu lucru. N-am stare și mânurile mele n-au liniște niciodată. De când am fost de zece ani, tăt o muncă a fost pe capu’ meu, până astăzi, io n-am știut să mă opresc. Mai întâi cu animalele, apoi, când am mai crescut, hai la sapă, mai peste un an, hai la seceră. Uite-așa am crescut și am învățat tăte alea ce trebe să știe o muiere, și lucrul cu pământul, și lucrul din casă, la război, la țăsut, la cusut”.
Când s-a măritat la șaptesprezece ani, Maria știa să țină în mâini gospodăria și-l știa bine și pe bărbatul ei, Gheorghe, „un june mai cuminte și mai liniștit”. „Nu era un om zburdat, să suduie sau alte alea. Ierte-l Dumnezeu, că a fost om tare bun, nu i-am simțit palma. Cât am trăit cu el, mai bine de șaieșcinci de ani, nici umbra pălmii nu i-am simțit-o. Am avut casă tare bună laolaltă. N-o umblat după drăguță, ori să spargă casa cuiva, adică să trăiască cu altă muiere. Și dacă am văzut că-i așe om drept și cumpătat, apoi și io m-am străduit să-i ușurez traiul, cât am putut.”
La puțină vreme după nuntă, bărbatul ei, Gheorghe, este luat la război. La plecare, n-o drăgălește prea mult, ca să n-o lase „încâlcită” cu un prunc, pentru că „nu știi cum a mai fi, oi mai veni ori nu, și nu te-a mai lua nime’ cu prunci după tine”. Și poate că tocmai dragostea aceea neîmplinită, din ceasul plecării, și dorul ei neostoit l-a adus teafăr înapoi, după cinci ani grei de front. Au avut apoi o fetiță, care într-o dimineață „s-a trezit cu ropot de moarte”. A trăit doar nouă luni și s-a stins. Peste o vreme, au mai avut încă o fată, cu care ea, Maria, trăiește acum în aceeași casă, aici, în vârful muntelui.
Drumul cânepii

M-au fascinat dintotdeauna poveștile cu pădurencele coborând călare la târgurile din vale, de la Hunedoara, Petroșani sau Hațeg, îmbrăcate ca niște regine, cu salbe de bani pe frunte. Voiam să le văd podoabele ciudate, de care am auzit, cheile purtate la brâu, zalele din talie, mărgelele mărunte, din fier, și să le aflu taina.
În Cerișor, cămeșile femeilor sunt albe, albe, și au modele grele, cusute cu roșu, galben și negru pe piept, pe mâneci și la poale. La o cămașă se lucra mai bine de două luni. Se lucra mai ales în serile de iarnă. În șezători sau acasă, la lumina săracă a lămpii de gaz. Acum, numai bătrânele mai poartă hainele făcute acasă, la război, cei tineri „se-mbracă din măgăzân”. „Mergeam la Hunedoara, la târg, să ne luăm jolj, arnici de cusut și bumbi colorați. Cum croiam cămeșa? Păi cum?! Uite-așa: măsuram de la mâna întinsă până în dreptul inimii și tăiem o dată pentru o mânecă și încă o dată pentru alta. Ș-apoi, te măsurai din cap până la poale, de două ori pentru față și pentru spate, și iară tăiai. Tiveai, de prima, mânecile, și-apoi făceai rândurile și foile, făceai crețurile cu acu’ și le strângeai pe măsura grumazului. Asta era!”
Cămașa miresei

Aștept în curtea umbrită de viță. Mătușa Maria s-a dus în casă să-mi aducă și să-mi arate cămașa ei de mireasă. O mai păstrează încă, după aproape șaptezeci de ani de când a îmbrăcat-o. Îi spun să-mi arate și salba, și mărgelele, și cheile, și ea mă lasă iar singură în curtea brăzdată de rândunelele ce au umplut streașina casei. Și vine după o vreme înapoi în curte, dar fără chei, căci nu mai știe dacă le-a pus în „credenț” sau în „canapei”. Nu știe pe unde mai sunt. Îmi arată cămașa cu fodori și cu model de cupizari pe piept, salba cu „sutele din banii lui Franz Iozef”, curelușa cu ținte de cositor de la brâu, zalele mărunte, înnegrite de vreme, îmi povestește de curtea plină de cămeși, călțuni, cioareci, cojoace și șube albe, de odoarele pe care trebuia să le afișeze orice mireasă în ziua nunții, pentru ca toți să vadă cât e de pricepută. „Iară cheile, cheile alea, îți arătau cinstea și curăția, erau o fală pentru femeile proaspăt măritate. Se purtau la brâu, uite-așa, într-o parte, erau mărunte, adunate în snop, când jucai sunau pe tine ca zurgălăii. Cheițele le primeai în dar de la mamă ori de la soacră, ori ți le cumpărai singură, înainte de nuntă, de la târg. Cheile astea le purtai până pe la treizăci de ani, după aceea gata, schimbai cămeșa roșie cu cămeșa neagră și le țâneai undeva în casă ca să-ți aducă aminte de ce-a fost.”
Mătușa întinde pe lângă ea cămașa de mireasă cusută cu modele roșii, strălucitoare, cu oarece sfială, ca și cum ar vrea s-o încerce, ca și cum și-ar aduce aminte de ceva de demult: ograda plină de oameni veseli, ograda împodobită cu zestrea ei, cămașa de mireasă strânsă la brâu, brâul cu chei, coronița de flori și privirea senină a lui Gheorghe, care a luat-o de mână, când peste case și peste sat se lăsa, ca o pâclă argintie, prima ninsoare din an.
„Viața muierii e altfel decât a bărbatului”, îmi spune mătușa Maria, după ce se așează iar lângă mine, pe scaunul din grădină. „Când se mărită, toate grijile lumii îi vin pe cap, pruncii, bărbatul, țarina și casa. La nuntă, nănașa o dezvălește de cununa de flori și-i pune pe cap chapsa (un soi de conci de lână) și peste ea cârpa albă și de aici încolo, gata cu fetia. Cămeșa cusută cu ață roșie o schimbi cu aia cu rânduri negre. După cum bătrânești îți faci portu’. Iaca, io m-am ocoșit, mi-s bătrână bine și încă n-am pus pe mine cămeșa cu pui a bătrânilor. Adică aia albă, fără pic de culoare, care are doar câteva cusături pe la mâneci și are poale mai mici. Mă gândesc că dacă mi-i bine, dacă pot lucra încă (numai ieri dimineață am săpat optzeci de cuiburi de fasole), dacă mănânc singură și dacă, mulțam lui Dumnezău, îmi port singură de grijă, dacă îmi place când vine vara și dacă îmi place și când vine iarna, însamnă că mai am vreme, nu? De ce să mă gândesc de pe-acuma la bătrânețe?”
Fotografii: Dia Radu
„Mă gândesc că dacă mi-i bine, dacă pot lucra încă (numai ieri dimineață am săpat optzeci de cuiburi de fasole), dacă mănânc singură și dacă, mulțam lui Dumnezău, îmi port singură de grijă, dacă îmi place când vine vara și când vine iarna, însamnă că mai am vreme, nu? De ce să mă gândesc de pe-acuma la bătrânețe?” Mi au mers la inimă spusele Mariei Poantă. Asa trebuie sa gandim cei „in vârstă „! Înțelepciunea omului simplu, de care nu mai ținem seamă.