
• Natalia Barbu este o cântăreaţă extrem de iubită și de prețuită în Moldova de peste Prut. Dar după ce a câştigat trofeul Mamaia 1998, ea a cucerit şi inimile ascultătorilor de muzică din România, devenind a noastră, a tuturor •
Buneii cei cântători
– Natalia, pentru cititorii revistei noastre, care nu te cunosc, e important să amintim că ești fiica regretatei interprete de muzică populară Ana Barbu, căreia i-ai moștenit talentul și vocea. Când a răsărit în familia voastră darul cântatului?

– Şi bunicii mei au cântat. Părinţii mamei, cei alături de care am crescut până când am trecut în clasa a II-a, aveau nişte voci extraordinar de frumoase. Amândoi cântau, atât în corul bisericii, cât şi în cel al satului. Bunelu’ avea un glas minunat, de bariton, iar bunica, o voce de soprană. Doamne, şi cânta bunica nişte melodii româneşti atât de vechi și frumoase, atât de dulci şi de învăluitoare… Ea, aşa cum singură spunea, făcuse şcoala „la români”, şi acolo învăţase multe astfel de cântece, pe care le păstra cu sfinţenie şi le interpreta cu un fior extraordinar. În plus, pot să spun că aplecarea spre muzică eu am moştenit-o şi de la tata, care a fost un instrumentist excepţional – a cântat la ţambal – şi un dirijor de orchestră foarte dăruit. Asta până când carierele mamei şi a mea au început să prindă un contur clar. De atunci, el a renunţat la cântat şi s-a transformat în managerul nostru, în organizatorul nostru de turnee, în păzitorul nostru… Tata făcea totul, astfel încât noi să ne dedicăm doar muzicii.
– Știu că te-ai născut în Bălţi, un oraș cu vechi rădăcini istorice românești…
– Da, m-am născut în Bălţi, dar am copilărit într-un sătuc din nordul Moldovei, care se numeşte Temeleuţi – de la „temelie”. Şi să ştii că acolo s-a pus cu-adevărat temelia vieţii mele: acolo am învăţat ce înseamnă acel „acasă” al sufletului şi acolo am deprins acele valori fundamentale pe care mi-am clădit viaţa. Bunicii m-au crescut într-o atmosferă de familie de-a dreptul magică! Mă iubeau enorm şi mi-au dat o mare libertate, or, iubirea şi libertatea sunt două dintre lucrurile care modelează frumos un copil. Asta nu înseamnă că nu ştiam ce era acela respectul: bunicii m-au crescut în respect şi în dragoste faţă de semeni, faţă de natură, faţă de cunoaştere, faţă de muzică… Dar nu era vorba de acel respect impus cu bățul şi amestecat cu frică. În niciun caz! Când greşeam cu ceva, bunelu’ doar se uita cu subînţeles la mine – atât era suficient ca să pricep mesajul şi să învăţ lecţia. Am fost un copil, cum spuneam, foarte iubit şi protejat: pe mine, bunicii nu m-au pus niciodată la munci, nu m-au certat… Când ei mergeau la câmp, la culesul roadei, sau la deal, unde aveam vie, bunelu’ îmi dădea şi mie o găletuşă, să am în ce să strâng struguri sau porumb sau ce mai aveam noi acolo, dar totul era aşa, în joacă, ca să mi se pară mie că eram şi eu „mare” şi importantă. Şi apoi, la prânz, când ne întorceam acasă şi puneam masa la umbră şi la răcoare şi mâncam brânza aia albă şi curată şi roşiile alea parfumate şi beam apă de la fântână… Doamne! Era fericire pură!
– Nu ți-era totuşi dor de părinți?
– Ba sigur că mi-era foarte dor de ei. Ţin minte că-i căutam mamei prin casă hainele şi-mi cufundam faţa în ele, ca să-i inspir parfumul. Însă înţelegeam de atunci că mama trebuia să muncească și mai târziu am înţeles că ea era foarte tânără – m-a făcut la 20 de ani – şi că aşa erau timpurile: mulţi copii erau lăsaţi la bunici, în copilăria mică. Şi nu-mi pare rău că a fost aşa! Mai ales că părinţii veneau des să mă vadă şi, la rândul lor, mă iubeau foarte mult, iar eu simţeam asta.
– Când s-a produs reunirea familiei?
– Când aveam eu opt ani. Tata fusese repartizat ca dirijor al orchestrei din Rîbniţa, un oraş din Transnistria, aflat pe malul Nistrului, şi el şi mama au hotărât că venise vremea să mă ia cu ei. Acolo, în Rîbniţa, am locuit câţiva ani, până când a izbucnit războiul şi ne-am mutat în Chişinău.
„Uitaţi-vă la fata asta! Cum poate să cânte, chiar dacă ţine în mână o copaie crăpată!”

– Când ai dat primele semne de talent muzical?
– Păi, eu cântam aproape tot timpul, inclusiv „compoziţii proprii” legate de ceea ce vedeam pe câmp, în ogradă… (râde) Efectiv, muzica izvora din mine şi cred că, dacă n-aş fi apucat-o pe drumul ăsta, aş fi făcut un mare păcat, mi-aş fi negat chemarea, nu mi-aş fi urmat menirea. Aşa că imediat după ce m-am mutat cu părinţii în Rîbniţa, tata m-a înscris la şcoala de muzică, la vioară. A considerat că trebuia să învăţ muzică în adevăratul sens al cuvântului, nu să cânt doar după ureche.
– Tu ţi-ai ales instrumentul? Studiul viorii e greu, mai ales pentru un copil…
– Nu, doar am fost pusă în faţa viorii. Însă, chiar dacă nu am ales-o eu, în timp m-am îndrăgostit de ea şi de muzica pe care o produce vioara. Acesta este un instrument foarte greu de stăpânit, presupune o fineţe extraordinară în interpretare, însă muzica pe care o naşte este cu-adevărat divină!
– Cântăreții veniți în România de peste Prut dovedesc, pe lângă talent, și cunoștințe muzicale temeinice. Am auzit că în Basarabia, încă se practică acel sistem de învăţământ, în care copilul merge dimineaţa la şcoala generală, iar după-amiaza se mută la şcoala de muzică, unde are ore de teorie, solfegiu, armonii, instrument etc., şi mai ajunge acasă abia seara…

– Aşa este! E destul de greu, că timp de joacă nu prea mai ai, dar şcoala e foarte serioasă şi, dacă îţi doreşti să înveţi, atunci chiar ai posibilitatea. În sistemul acesta m-am pregătit şi eu şi tare bine mi-a prins, deși în cazul meu era şi mai greu, fiindcă şcoala de muzică era în Rîbniţa, dar şcoala generală, românească, era la distanţă de kilometri, pe celălalt mal al Nistrului, în oraşul Rezina. Pe la 8-9 ani, programul meu era cam aşa: dimineaţa traversam Nistrul şi mergeam la şcoala generală din Rezina, la prânz mă întorceam acasă şi mâncam la repezeală ceva, apoi mergeam la şcoala de muzică din Rîbniţa. Însă niciodată nu m-am plâns de nimic, pentru că am avut noroc de nişte profesori absolut extraordinari! Nu ştiu de unde aveau în ei atâta iubire şi atâta dăruire faţă de noi, de elevii lor! Deşi erau nişte dascăli severi, simţindu-le pasiunea şi implicarea voiai tu singur să înveţi cât mai bine, voiai să nu-i dezamăgeşti din niciun punct de vedere, iar pentru asta niciun efort nu era prea mare. Aceia au fost anii mei de şcoală cei mai frumoşi! Şi, la fel de important, datorită acelor profesori, atunci mi s-a rafinat și dragostea de România, cu care mă infuzaseră deja bunicii şi părinţii. După ce ne-am mutat la Chişinău, am intrat la prestigiosul Colegiu de Muzică „Ştefan Neaga”, unde am avut din nou noroc de o profesoară de vioară minunată, o doamnă care avea speranţe şi visuri mari în legătură cu viitorul meu de violonistă, deşi, spre finalul liceului, văzându-mă cum evoluam pe scenă ca interpret vocal, a recunoscut că nu puteam să ignor această chemare. Totuşi, m-a rugat „doar să nu laşi vreodată vioara cu totul”. Şi azi mă simt mişcată când îmi amintesc cum mă dădea dânsa de exemplu celorlalţi colegi: pentru că eu aveam o vioară destul de veche şi de „marcată” de o crăpătură – ai mei nu-şi permiteau să-mi cumpere o vioară nouă şi performantă, cum aveau colegii mai bănoşi –, dânsa le spunea „Uitaţi-vă la fata asta! Cum poate să cânte, chiar dacă ţine în mână o copaie crăpată! Ascultaţi ce sunete calde şi frumoase poate să scoată din ea!”. (râde) Totuşi, după absolvirea liceului, am intrat la Conservatorul din Chişinău, cu gândul că aveam să ajung o mare violonistă. Numai că acolo situaţia s-a schimbat: pentru că nivelul majorităţii colegilor mei era cu mult mai scăzut decât al meu (ei studiau abia la Conservator lucrurile pe care eu le studiasem în profunzime în liceu), am început să mă plictisesc tot mai tare la cursuri şi să simt că, pur şi simplu, mă plafonam. Aşa că, din ce în ce mai mult, am început să trec spre partea de interpretare vocală: cântam atât muzică pop, cât şi muzică populară. Apoi, în 1998, am venit în România, am participat la Festivalul de Muzică de la Mamaia, care, pe vremea aceea, încă avea prestigiu şi relevanţă, și-am câştigat trofeul: o experienţă care mi-a dat aripi! Întoarsă în Basarabia, am constatat că, peste noapte, datorită premiului de la Mamaia, devenisem extrem de cunoscută şi de îndrăgită: basarabenii au fost foarte impresionaţi şi mândri de izbânda mea şi, brusc, am început să fiu extrem de solicitată în calitate de interpretă de muzică pop. O vreme, am continuat şi cu şcoala, dar lipsa oricăror provocări îmi secătuise pasiunea pentru studiu, astfel că, după încheierea anului II, am renunţat la Conservator, preocupându-mă să-mi cultiv drumul pe zona de interpretare.
Moldovenii sunt iubitori și sentimentali

– Urmează capitolul Bucureşti…
– Nu m-am mutat propriu-zis în Bucureşti, ci făceam naveta. După Mamaia, vreme de vreo doi ani, am continuat să particip la diverse concursuri importante din Europa, apoi am semnat un contract cu reputata casă de discuri „Cat Music”, din România, am început să am propriile mele concerte solo şi să filmez videoclipuri, după o vreme am scos şi primul meu album… Ideea e că treceam Prutul dintr-o parte în alta, onorând invitaţiile şi contractele şi de pe un mal, şi de pe celălalt. Ceea ce, în fond, fac şi acum, deși azi locuiesc în Bucureşti. Însă nicio secundă nu m-am îndepărtat de publicul meu din Basarabia, care este atât de cald şi de sensibil: continui să dau acolo concerte mari, să am intervenţii în emisiuni de televiziune şi de radio… Nu pot să-ţi descriu cât de minunat mă simt şi cât de emoţionată sunt când, la finalul concertelor din Moldova, oamenii vin să mă felicite, să mă îmbrăţişeze şi-mi umplu braţele cu flori. Poate că azi, în România, gestul acesta, de a-i oferi flori unui artist, pare desuet, dar pe mine mă mişcă profund. Publicul moldovean este foarte sentimental şi manifestă o iubire atât de blândă şi bună, care pentru tine, artistul, e un adevărat balsam sufletesc.
– Să ajungem cu povestea la mama ta, care a fost, și ea, o interpretă foarte cunoscută şi iubită. Popularitatea ei ți-a fost de folos sau ţi-a îngreunat ascensiunea?
– Aaaa, povestea noastră, în acest sens, e atipică: mama avea studii de canto academic şi era o artistă foarte, foarte iubită şi apreciată, dar – aşa au fost timpurile! – era cunoscută doar zonal. Cariera ei naţională a început odată cu a mea, deci noi am crescut ca artiste naţionale împreună şi ne-am susţinut foarte mult una pe cealaltă, inclusiv prin proiectele muzicale comune, care au avut un succes fenomenal. Am dat foarte multe concerte împreună cu mama, cântând melodii de muzică populară – care şi mie îmi sunt extraordinar de dragi, aşa cum extraordinar de drag îmi e şi portul popular –, dar şi alte genuri, pentru că şi mama ştia şi putea să cânte şi muzică uşoară, şi romanţe… În felul acesta, noi am cunoscut gloria naţională atât „ca duet”, cât şi ca artiste independente. Mama a murit în primăvara lui 2015, dar amintirea ei a rămas vie în sufletele oamenilor. Este foarte regretată de acele inimi pe care le mângâia cu glasul şi cu muzica ei.
„Buzata clasei”

– Dar frumuseţea ta extraordinară te-a ajutat sau, mai degrabă, ţi-a fost piedică pe drumul muzicii?
– Îţi mulţumesc mult pentru compliment, dar să ştii că, multă vreme, eu nu m-am considerat vreo frumuseţe. Din contră, eram destul de complexată de felul în care arăt şi, mai ales, de buzele mele pline. În perioada în care eram adolescentă, genul ăsta de buze nu erau la modă, ca acum, astfel că sufeream crâncen din cauza lor, cu atât mai mult cu cât, în şcoală, colegii îmi ziceau „buzata clasei”. Mi se mai spunea şi „colţata clasei”, din cauza dinţilor mari, şi „slăbănoaga”, fiindcă eram tare subţirică… Deci îţi închipui că nici nu se punea problema să mă cred frumoasă! (râde) Abia mai târziu, după ce am câştigat premiul de la Mamaia, după ce am început să am succes în muzică şi să aud tot felul de comentarii apreciative la adresa mea, după ce am început să mă văd pe afişe şi în reviste, abia atunci mi-am zis că, totuşi, parcă n-aş fi chiar o urâtă şi, încetul cu încetul, m-am împăcat cu aspectul meu, ba chiar am ajuns să mi-l îndrăgesc. Aşadar, de la început, în Basarabia, eu am fost considerată un artist serios, muncitor, respectuos, nu o fată frumoasă şi atât. Doar ceva mai târziu, când am dat să-mi croiesc drum în lumea muzicală românească, unde nu eram prea cunoscută, am observat genul acesta de perspectivă: unii credeau despre mine că eram doar o fată frumoasă, aşa că, la fel ca toate fetele, am fost confruntată şi cu unele episoade nu tocmai agreabile, implicând mai ales bărbaţi. Însă datorită educaţiei primite de acasă, am ştiut să mă apăr şi să mă păzesc, să nu cad în capcanele în care, din păcate, tinerele cad, în general, foarte uşor. Plus că eu am avut şi norocul să fiu ocrotită de tatăl meu, care peste tot, oriunde mergeam, era alături de mine.
Lipsa valorii și vedetele de carton

– Natalia, în ciuda succesului tău, în ciuda faptului că eşti un artist foarte activ, inclusiv în lunile acestea de pandemie, mereu te-ai arătat a fi o persoană foarte discretă. E „în joc” doar firea ta sau şi o rezervă față de peisajul muzical actual, atât de superficial și de vulgar?
– Ai intuit perfect! Niciodată nu mi-am dorit să mă promovez altfel decât prin muzica mea şi prin acele valori umane autentice. Deşi au existat nenumărate oportunităţi ca să ies în faţă pe alte principii, le-am evitat. N-am vrut să mă transform într-o vedetă din asta, de carton. Nu mă identific cu peisajul artistic de azi, aşa cum nu mă identific nici cu societatea prezentului, fiindcă mi se pare că ea a ajuns să funcţioneze fără o scară de valori. Uite, de pildă, mi-e greu să înţeleg cum de – pe reţelele de socializare – persoane care nu au nicio profesie, care n-au vreo valoare reală, ajung celebre şi au milioane de urmăritori, în schimb, artişti extraordinar de talentaţi, cu voci minunate, au doar o mie-două de urmăritori! La astfel de situaţii mi-e greu să mă adaptez…
– Și totuși, deși te ții departe de compromisuri, eşti şi adaptabilă: ai reuşit să-ţi menţii cariera, dar, în acelaşi timp, să-ţi construieşti şi o familie închegată: eşti căsătorită, din 2011, cu omul de afaceri Nicolae Sota, iar împreună aveţi un băieţel de 8 ani, Victor. Care e, din acest punct de vedere, formula succesului?
– Succesul depinde foarte mult de omul pe care-l ai lângă tine. El trebuie să te iubească şi să te ajute să zbori, nu să încerce să-ţi frângă zborul. Deci, în cazul meu, „formula succesului” este chiar soţul meu, care e îndrăgostit nu doar de mine, ci și de vocea mea. Ar trebui să-l vezi când sunt pe scenă şi cânt: e aşa, plin de lumină, şi radiază fericire! Iar lumina lui mă încarcă şi pe mine! Toni e cel mai mare fan al meu. Dar şi criticul meu numărul unu. (râde) De fapt, poate că un termen mai potrivit ar fi sfătuitorul meu numărul unu. Cu toate că a făcut studii de economie, Toni este un mare meloman şi are un suflet de artist, iar peste asta, are şi un fler extraordinar, aşa că întotdeauna îmi oferă sfaturi bune. Pe care eu nu le ascult întotdeauna, dar după aceea îmi dau seama c-a avut dreptate. (râde)
– Victor e şi el talentat la muzică?
– Este, şi întotdeauna e foarte dornic să meargă la concertele mele. E un copil foarte muzical – că l-am tot testat (râde) – şi i-am cumpărat şi lui o chitară mică, dar încă îl dor prea tare degeţelele ca să cânte la ea. În orice caz, eu nu-l forţez în niciun fel. Ce va vrea el să facă în viaţa, aia să facă.
„Mamă, de ce oamenii s-au înstrăinat așa de mult?”

– Natalia, ce raport ai pus între pandemie și muzică?
– De când muzica a coborât de pe scenă, eu totuşi am continuat să cânt în diverse proiecte online şi am şi finalizat un album – e gata, dar aştept o vreme mai prielnică, mai „normală”, să-i fac lansarea, mai ales că aş vrea s-o însoţesc şi cu un recital „ca pe vremuri”, nu online.
– În vacanţă ai avut curaj să te duci?
– Da, chiar acum, când vorbim, mă aflu la mare, respectând, firește, toate recomandările de siguranţă. Şi e plăcut, mă simt bine. Există însă și lucruri care m-au întristat. Uite, ieri am fost la o terasă, unde se respecta distanţa fizică, totul era în regulă, dar acolo am văzut scris, cu litere mari, un mesaj care se încheia cu următoarele cuvinte: „… ŞI SĂ NU VĂ ÎMBRĂŢIŞAŢI!” Mi s-a părut atât de trist şi atât de înspăimântător! Mă tem că această distanţare fizică – care, sigur, e necesară, din punct de vedere medical – a adâncit, în ritm accelerat, acea alienare sufletească, spirituală pe care o sesizasem cu mult înainte de pandemie. Până şi copilul meu a remarcat asta – şi are doar 8 ani! Zilele trecute, ne uitam împreună la un film Disney şi, la un moment dat, Victoraş s-a întors către mine şi m-a întrebat: „Mami, de ce oamenii s-au înstrăinat atât de mult?” I-am răspuns: „Din cauza pandemiei.” La care el ştii ce mi-a zis? „Nu, mami, că şi înainte era aşa!” Adesea mi se pare că din oameni au mai rămas doar trupurile, că emoţiile, sentimentele frumoase au dispărut cu totul, că scânteia divină din ei s-a stins. Asta e ceea ce mă sperie mai mult decât pandemia de COVID. Numai Dumnezeu ştie ce se va întâmpla cu noi, dacă vom continua în felul ăsta.
Foto: VICTOR PICTOR (3)