– Starețul Mânăstirii „Sfântul Iosif cel Nou” de la Partoș –

S-a stins, de curând, secerat de covid, la doar 42 de ani, unul dintre marii duhovnici ai țării: părintele ieromonah Varlaam Almăjanu, starețul Mânăstirii de la Partoș închinată Sfântului Iosif cel Nou. După studii teologice făcute în Germania și în Grecia, a renunțat la o carieră universitară pentru a sluji în comunitatea ortodoxă din satul bănățean Partoș. Când a venit, în urmă cu 12 ani, biserica era o ruină, iar sătenii, săraci. Așa că tânărul părinte s-a apucat de treabă și-a izbândit. A reparat biserica și i-a ajutat pe sărmani. Dar pentru că nu doar cu pâine se satură omul, părintele Varlaam le-a dat sătenilor și hrană spirituală, organizând la Partoș un festival cu muzică, teatru, dans, artă plastică și fotografie. Pasionat de cultură, Padre, cum îi spuneau fiii duhovnicești, era nelipsit de la spectacolele Teatrului Național din Timișoara, de la concerte și expoziții organizate de artiștii cărora le-a devenit duhovnic și prieten apropiat. În fiecare duminică, ei porneau în alai, din Timișoara spre Partoș, pentru a participa la Sfânta Liturghie, fiind cuceriți de harul părintelui, de iubirea cu care îi primea în biserică. Un duhovnic uriaș, cu suflet de copil, un om al lui Dumnezeu care te purta pe sus și te ducea în slavă. Zborul părintelui Varlaam nu a avut coborâșuri, el a urcat tot mai sus. Simțind chemarea divină încă de copil, a știut dintotdeauna că va fi călugăr. Un călugăr iluminat de o bucurie care topea orice suflet, care așeza cerc de aur în preajma lui.

Am asistat și eu la ultima Liturghie oficiată de Părintele Varlaam Almăjanu, în Duminica Semănătorului. A ținut-o afară, în curtea bisericii din Partoș, scăldată în lumina ca de miere a toamnei. Cuprinzând toți oamenii adunați cu privirea și cu dragostea lui, a zis: „Nu lăsați sămânța Cuvântului lui Dumnezeu să moară în voi! Vă rog frumos! Aveți grijă cum vă grădinăriți sufletul”.
În paginile care urmează, le-am solicitat unora dintre artiștii timișoreni, care l-au avut ca duhovnic pe părintele Varlaam, să-i cuprindă imaginea, în câteva mărturisiri. Temeiuri convingătoare că acolo unde există „păstori” există și credincioși. Și că tinerilor le e dor de Cristos.
Raul Lăzărescu – actor la Teatrul Național din Timișoara
„Un preot autentic, într-o Românie blocată de dogme”

„Mânăstirea Partoș, aflată în Banat, la granița României cu Serbia, este locul unde, dacă ajungi o dată, cu siguranță vei mai reveni. Un loc aparte, în care timpul se oprește și ești pătruns de o liniște și un sentiment de speranță. Acum câteva săptămâni, părintele Varlaam Almăjamu (căruia îi spuneam, cu dragoste, Padre) încă slujea în casa Sfântului Iosif cel Nou, pe care o însuflețea cu rugăciunile lui. Acum, s-a alăturat veșniciei, în casa din ceruri. Flacăra arzândă care a fost a reușit să transforme Partoșul într-un loc viu, plin de lumină, de iubire și chemare. El, care ne întâmpina cu îmbrățișări în poarta lăcașului sfânt și ne petrecea la plecare făcând cu mâna, până dispăream dincolo de pod… Chiar dacă fizic, Padre, cu chipul lui de înger și inimă de copil, a dispărut, prezența lui se simte continuu și cu siguranță ne va surprinde în continuare, pe toți cei care vom călca pragul mânăstirii. Omul poveste a făcut din Partoș un loc de poveste și de povestit.

Pentru mine, Padre a fost întruchiparea omului mai mult decât perfect. Era un suflet autentic, într-o Românie blocată în dogme, un om cu o putere imensă de a iubi. Venea cu mult entuziasm la reprezentațiile noastre din teatru și avea întotdeauna o fabuloasă încântare. Ne zicea: „Eu vin la voi, dar să nu uitați că vă aștept în minunatul meu lăcaș, la slujbe, unde inversăm rolurile”. Era fericit să ne vadă în biserică la liturghii, să știe că suntem parte din lucrarea lui. Un părinte desăvârșit, prin ce a dăruit acestei lumi.”
Ion Rizea – actor la Teatrul Național din Timișoara
„Padre” era iubire în formă pură, așa cum a propovăduit-o Hristos”

„Padre era lumină, dar altfel decât cea a reflectoarelor, era lumina izvorâtă din iubire și bunătate. Lumina lui mă făcea să văd frumusețea tuturor oamenilor, m-a făcut să văd dincolo de „scenă”, să văd suflete, să văd bunătate și acolo unde nu mă așteptam să o găsesc. Padre era iubire în formă pură, așa cum a propovăduit-o Hristos, și care prin Padre mă mângâia atât de frumos și profund. Mi-a fost duhovnic și prieten și spectator și se bucura de bucuria mea de fiecare dată, iar eu mă bucuram de prezența lui întotdeauna și îl purtam și îl voi purta veșnic în suflet și în rugăciune.
La spectacolul „Petru și Pavel”, prezentat în cadrul Festivalului de la Partoș, în care am jucat, a fost lumină din toate părțile și nu cea de la reflectoare. Padre era în primul rând, și îi vedeam inima, sufletul, care erau la vedere, ca întodeauna, pentru cei ce aveau ochi să le vadă. Radia, plângea odată cu mine, care eram pe scenă, trăia tot ce trăiam eu sau poate era invers, poate eu plângeam și trăiam odată cu el, era așa, o comuniune cum nu am mai simțit. După acest spectacol, de multe ori când ne vedeam era de ajuns să ne privim și, fără să ne spunem un cuvânt, să știm tot ce voiam să ne spunem. O parte din lumina lui e în mine și promit că nu o voi lăsa să se stingă atâta vreme cât voi trăi.
La final de spectacol, noi, actorii, ne plecăm ca să mulțumim publicului.
Eu fac o plecăciune de la cer la pământ, celui care mi-a fost duhovnic, mi-a fost prieten și călăuză. Un om și un actor extrem de fericit, că poartă în suflet o parte din lumina și iubirea lui Padre”.
Raul Băștean – actor la Teatrul Național din Timișoara
„Te-am așteptat. Am știut că o să vii”

„Am tot auzit despre Padre cam cu doi ani înainte de a ajunge la el pentru prima dată. Colegii şi prietenii mei actori sunt de vină pentru asta, iar eu nu pot decât să le fiu profund recunoscător. Prima mea întâlnire cu Padre a fost incredibilă. Era într-o vară, în urmă cu patru ani. Eram toți la masă, la Partoș, după slujbă, iar pe mine mă măcina gândul că vreau să-i spun părintelui dorința mea: că vreau să-mi fie duhovnic. Înainte de plecare, am ieşit până în curtea mânăstirii şi m-am trezit cu Padre lângă mine. A simțit, a ştiut atât de bine ce vreau ! M-a îmbrățişat şi mi-a zis: „Te-am aşteptat, am ştiut că o să vii!” De atunci au urmat patru ani în care m-a învăţat ce înseamnă iubirea în toată puterea ei. M-a ghidat să înțeleg esența în toate.
A fost unic, din enorm de multe privințe. Pe mine m-a uimit iubirea lui față de artă, frumos şi față de artişti. A iubit oamenii de pe scenă, tocmai pentru că ştia să aprecieze că acolo se muncește cu sufletul şi cu emoția. Şi că noi facem meseria asta pentru că iubim oamenii. Dar modul în care iubea el oamenii a fost la alt nivel. De neînțeles şi intangibil pentru mine.

Am luat parte la multe evenimente şi mi-a oferit toată încrederea lui. Am jucat în două spectacole în cadrul Zilelor Artei Sacre de la Partoş. Mărturisesc cu toată sinceritatea că, de când fac meseria asta, n-am mai întâlnit un spectator atât de deschis, de sensibil şi care să privească spectacolul cu lacrimi în ochi. Lacrimi de bucurie, de iubire, de apreciere şi de recunoştință. Asta am văzut atunci când, pentru câteva secunde, ni s-au intersectat privirile în timpul spectacolelor.
Asta a fost Padre, iubire la superlativ. Trimisul Lui printre oameni. Pentru un timp scurt. Prea scurt”.
Ana Maria Cojocaru – actriță la Teatrul Național din Timișoara
„Lucrarea lui trebuie să continue”

„Liturghie după liturghie, asta a fost toată viaţa lui Padre. A înțeles și simțit că Evanghelia poate ajunge și mișca sufletul omului și prin artă. Nu o dată a venit la noi, la teatru, la spectacole. Ne-a invitat pe câțiva dintre noi să montăm un spectacol special, pentru «Festivalul Zilele Artei Sacre la Partoș». Dacă la primele două spectacole ne-a lăsat pe noi să ne alegem tema, la următoarele două, el ne-a propus subiectul. Am primit cărți și îndrumări spirituale, purtam discuții pe marginea viitorului spectacol. Venea să vadă decorul și cum vom aranja sala și i se citeau nerăbdarea și bucuria în ochi, nu o dată a ajutat la demontarea decorului. Cel mai important lucru a fost pentru mine încrederea lui, tot timpul a avut încredere că ce vom face va fi bine, va fi ce trebuie. Știa că pe lângă munca noastră, «Sfântul Iosif», patronul mânăstirii, va lucra, ne va inspira. Vom continua spectacolele la Partoș, pentru că lucrarea lui Padre trebuie să continue, dar îmi vor lipsi rugăciunile lui dinaintea fiecărui spectacol (ne rugam cu toții împreună), îmbrățisările de după spectacol și bucuria de pe chipul lui. Padre a transformat un loc și a transformat oameni și sunt sigură că lucrarea lui nu s-a terminat odată cu întoarcerea lui acasă, în ceruri, acolo de unde a și venit”.
Gabriela Mitrofan – scriitor
„Spunea că Dumnezeu e primul artist”

„Padre. Călugărul care tot timpul spunea: «Hristos nu m-a dezamăgit niciodată. Niciodată». Padre a fost călugărul care a deschis larg ușile bisericii pentru artă. Și-a întins brațele către artiști. I-a întâmpinat cu bucurie și uimire. Cu încredere că arta face parte din biserică. Padre a fost călugărul care i-a căutat pe artiști, le-a înțeles neliniștile. Le-a fost sprijin și nădejde, prin drumul surprinzător al artei lor. Padre a fost călugărul care căuta să răspundă la orice întrebare venea din partea noastră. Se ruga. Studia. Se documenta. Citea. Nu ignora nicio întrebare.
Padre a fost călugărul care spunea că Dumnezeu e primul artist. Artistul desăvârșit. Cel care a imprimat în om chipul Fiului Său.”
Papi Roșculescu – poet și artist plastic
„A făcut lumea locuibilă pentru mine”

„Și dacă ar fi să mă întrebați cine este Padre, v-aș spune că omul acesta mi-a marcat viața fără să facă parte din ea. Mi-a dat speranță în momentele în care credeam că nu mai există speranță. Mi-a deschis ochii asupra unei lumi în care credeam că nu sunt acasă. El a făcut-o locuibilă. Nu-mi mai era teamă să trăiesc în lumea asta. Acum teama mă cuprinde din nou, pentru că el nu mai e lângă mine.”
Alexandra Vizman – pianistă
„Cântam la liturghie, și după aceea sub nuc”

„Când eram adolescentă, veneam la Partoș cu prietenii mei, elevi la Liceul de muzică și teatru din Timișoara. Veneam la Padre așa cum eram, cu blugii noștri rupți, cu tricourile noastre negre. Iar el ne întâmpina cu brațele și inima deschise: «Îngerii mei!»… Cântam în strană la liturghie, după aceea, la chitare, sub nuc. El ne-a deschis și nouă inimile și ne-a învățat iubirea lui Hristos.
Mai târziu, când am venit să cânt la festival, Padre stătea în primul rând, aproape de mine. A fost probabil duhovnicul care a asistat la cele mai multe reprezentații ale fiicelor și fiilor săi spirituali artiști. Dar atunci, la Partoș, mi-am dat seama nu numai că Padre iubea muzica, dar și în ce manieră profundă o iubea. Simțeam că trăiește concertul cu mine, că simte și înțelege tot ce se află în spatele acelui moment, toată munca, toate emoțiile, toată fericirea, toată împlinirea. Când ne vorbea despre încredințarea în Dumnezeu, o aducea și în lumea noastră. Ne vorbea despre încredințarea de dinaintea unui concert, a unui spectacol, în mâinile Celui care ne-a dăruit talentul. Ultima dată când am cântat la Partoș a fost cu prietenii și colegii mei de trio, din Elveția. S-au simțit imediat acasă la Partoș, cu Padre, pe care tocmai ce îl cunoscuseră. La sfârșitul concertului, prietenii mei și-au dorit să cântăm imnul regal, pentru Padre și pentru Partoș. Padre ni s-a alăturat cu vocea. Și ce voce avea!”
Suzana Fântânariu – artist plastic
„Știu că se roagă pentru noi”

„Cu toții ne aflam la Mânăstirea Partoș, în acea zi de marți, înainte de Înălțarea Sfintei Cruci, pentru marea sărbătoare a zilei Sfântului ierarh Iosif cel Nou de la Partoș, mitropolitul Banatului, născut în 15 septembrie. M-a îmbrățișat în acea zi specială, luminoasă, mai însorită ca oricând, fără să știe, fără să știu că era ultima întâlnire, acolo, lânga banca verde, lângă lumânări și frunze arămii, oprite în zidul alb al mânăstirii. Oamenii îmbrăcați în costume naționale păreau insule albe, mișcătoare. Soare și flori, bucurie sufletească, tihnă în jurul mânăstirii, în jurul părintelui Varlaam, care iradia printre noi, veghind cu atenție marea sărbătoare. Ne iubea din priviri, ne cuprindea pe toți laolaltă, cu statura lui de brad, cu ochii săi mari, bizantini, atotcuprinzători. Trăgeau clopotele pentru marea sărbătoare a Sfântului Iosif de la Partoș. Apoi, fulgerător, părintele a fost doborât de urgia pandemiei. Trăgeau clopotele la Mânăstirea Partoș în fiecare zi, la orele 17, în murmurul rugăciunilor. Vor bate mereu clopotele și după această aparentă despărțire, ca o chemare de dincolo. Lumina de pe chipul său senin, trimisă de Dumnezeu, este preluată de cei care l-au iubit, răsplătind în veșnicie jertfa, iubirea cu care ne-a întâmpinat și mângâiat viața.

Parcă-l văd în pelerinajele lungi, cu haina neagră, monahală, ondulată în vânt, tenace, tânăr, mergând pe jos patruzeci de kilometri, de la Mânăstirea Șag din Timișoara, la Mânăstirea Partoș, în cântare, ritm și simțire.
Parcă-l văd la expoziția „Memory Pills” (10 icoane – 10 artiști) sărbătorind treizeci de ani de la Revoluția Română. A deschis expoziția cu un discurs uimitor, carismatic, audiența fiind fascinată. Padre avea de transmis mesaje adânci, iradia spirit, transformând galeria de artă într-o cupolă bisericească ocrotitoare.
Padre, de la înălțimea bradului, s-a aplecat spre copiii orfani, spre săraci, spre bolnavi, s-a aplecat în rugăciune pentru iertarea noastră… Eu știu că se roagă mai departe pentru noi”.