
Preasfințitul Macarie Drăgoi, păstorul românilor ortodocși din nordul Europei, este un episcop tânăr și foarte râvnitor. Călătorește zeci de mii de kilometri într-un an pentru a le fi aproape credincioșilor, pe care îi ajută astfel să-și păstreze nu numai credința ortodoxă, ci și datinile din străbuni, pentru că el însuși este născut și crescut la sat.
“Căutăm cu adevărat pe Hristos”
– Preasfinția voastră, anul 2020 a fost greu, pandemia ne-a încercat nu numai sănătatea, ci și credința. Ce credeți că ar trebui să învățăm din el?

– Să ne punem cu adevărat nădejdea doar în Dumnezeu și să luăm aminte la cuvintele Sale: “Iată, vin curând. Fericit cel ce păzeşte cuvintele proorociei acestei cărţi!” (Apocalipsă 22, 7). A venit ceasul să punem cu adevărat la inimă Evanghelia. Să-L punem pe Hristos temelie și scop al viețuirii noastre. Să-L căutăm cu adevărat pe Hristos și să năzuim doar la Împărăția pe care El ne-o făgăduiește. Poate că toate acestea au sunat, până acum, oarecum teoretic, îndepărtat. Iată însă că evenimentele acestui an dau o rezonanță tot mai pătrunzătoare chemării la schimbarea radicală a vieții prin pocăință. Oare ce trebuie să mai îngăduie Dumnezeu să vină peste noi pentru a înțelege chemarea Sa? Așadar, să fim adevărați în ceea ce facem, în ceea ce trăim. Dacă scopul nostru fundamental este mântuirea, este viața în Hristos, atunci toate celelalte devin secundare. Le vom judeca pe toate în funcție de acest scop: este de folos sufletesc și mântuitor ceea ce fac eu acum? Ce urmăresc cu adevărat? Să dobândesc pe Hristos sau să câștig lumea? Asta, pe de o parte. Pe de altă parte, dacă scopul nostru este mântuirea, atunci și încercările acestui an care s-a încheiat le vom judeca din această perspectivă. Ce anume din ce se întâmplă acum, pe plan global, această criză sanitară, este vătămător sufletește? De ce anume trebuie să mă feresc? Spre exemplu, este sau nu vătămător să mă las copleșit de frica indusă mediatic? Sau să intru în panică și să renunț la Biserică, ca nu cumva să mă infectez? Este sau nu vătămător să particip la aceste sfinte slujbe, care au atins apogeul de Crăciun, când sărbătorirea Nașterii Mântuitorului Hristos Mesia a fost umbrită mediatic de veștile legate de pandemie, de “sărbătoarea vaccinului”?
– Unii văd în pandemie o pedeapsă de la Dumnezeu, alții o văd ca pe o pedeapsă a naturii, distrusă fără milă pe întreg pământul. Există însă și oameni care văd în pandemie o șansă uriașă de a descoperi izolarea, rugăciunea în singurătate, identificarea cu sinele interior. Preasfinția voastră unde vă situați?

– Cred că nu mă încadrez la niciuna din categorii. Dumnezeu nu pedepsește ca un stăpân rece și autoritar, ci lasă omul să se confrunte cu consecințele propriilor sale alegeri. Iar când pedepsește, o face ca să curme un rău mai mare. Iar a vedea în pandemie o “binecuvântare” sau “oportunitate” sună aproape cinic. Cum să spui asta sutelor de mii de oameni ale căror vieți au fost date peste cap, fie pentru că au pierdut pe cineva din cauza bolii, fie că au pierdut pe cineva din cauza restricțiilor, fie că au sărăcit, falimentat, fie că trăiesc stări de anxietate și de claustrare din cauza izolării. Iar, în cazul nostru, al creștinilor, cum putem spune că interdicția de a participa la Liturghie sau, în unele cazuri, chiar interzicerea săvârșirii Liturghiei, ar putea fi vreodată o “oportunitate”? Poate pentru vrăjmașul mântuirii, da. Pentru acesta, criza actuală e o mare oportunitate. Are acum de unde pescui, în aceste ape tulburate, de multe ori cu rea știință. Așadar, dacă ar fi să mă pronunț asupra pandemiei, aș vedea-o ca pe o încercare îngăduită de Bunul Dumnezeu, care ne respectă libertatea și alegerile pe care le facem. Consider că Dumnezeu îngăduie, în aceste timpuri, ca oamenii să se confrunte cu propriile lor alegeri, cu propriile lor convingeri, cu propriile lor ierarhizări valorice. Ne-am cedat cumva libertatea existențială unei lumi dominate de cei puternici? Am pus cumva ca prioritate supremă supraviețuirea biologică, iar nu un mod de viață ancorat în Hristos? Iată consecințele. Iar dacă vor veni alte încercări, poate chiar mai mari decât acestea, eu le voi privi atât ca îngăduite de Dumnezeu, cât, poate, ca pedepse, în cazul în care oamenii nu se vor dezmetici, ca să fie curmat un rău mai mare.
“În Suedia, au fost interzise adunările publice cu mai mult de opt persoane”
– Sunteți un episcop misionar, încercați să uniți comunitățile de români din nordul Europei, așa că aș vrea să vă întreb unde și cum ați petrecut Crăciunul?

– Paradoxal, am resimțit mai mult restricțiile în țările nordice, acum, de Crăciun, decât de Paști. În Suedia, au fost interzise adunările publice cu mai mult de opt persoane. Crăciunul l-am petrecut, astfel, la Centrul Episcopal din Stockholm, respectând recomandările, apoi la Uppsala și în împrejurimile capitalei Regatului Suediei. Urmează, desigur, să efectuez vizite pastorale și în celelalte părți ale Episcopiei Europei de Nord: Norvegia, Danemarca, Groenlanda, Arhipelagul Svalbard, Insulele Feroe, Insula Gotland, Insula Bornholm, în condițiile restrictive de circulație existente, care îngreunează mult lucrurile. Aceasta ne mâhnește, deoarece păstrarea unității duhovnicești se face prin cultivarea permanentă a legăturilor, prin vizite pastorale frecvente. Păstrăm comuniunea prin rugăciune mai intensă, iar prin întâlnirile online, căutăm să compensăm împuținarea prilejurilor de cercetare față către față. Ne e dor însă de “vechea” și adevărata normalitate ante-pandemică.
– Își mai țin românii datinile, așa, împrăștiați în țările scandinave?
– Pentru generația de români care a migrat în țările scandinave la vârstă adultă, păstrarea unor datini în spațiul bisericii (cum ar fi colindele) se face mai ușor. Mai greu este pentru generația nouă, născută și integrată aici… În orice caz, identitatea se păstrează în Biserică, aici fiind singurul spațiu în care ne putem afirma comunitar, potrivit cu tradițiile noastre. Încurajăm faptul că deseori, la Sfânta Liturghie, enoriașii vin în straiele tradiționale din ținuturile lor natale și pregătesc bucate specifice, la agapa frățească de după slujbă. Astfel că noi, Episcopia, încurajăm o legătură vie cu țara și cultivarea intensă a tradițiilor și datinilor, inclusiv prin concerte, serbări, simpozioane, expoziții, muzee etnografice etc.
“Țara înseamnă acasă”
– Ce înseamnă pentru credincioșii Preasfinției voastre “Țara”?

– Pentru cei mai mulți, “Țara” înseamnă satul natal sau orașul de proveniență, înseamnă părinții și bunicii, locul unde odinioară a fost, iar, în unele cazuri, încă mai este, “Acasă”. E vorba despre experiențele primare ale familiei, comunității, locurilor de joacă din copilărie, școlii și primelor bătălii cu viața. E adevărat că, pe lângă aceste simțăminte depozitate în timp, se adaugă și unele percepții induse mai ales mediatic. “Țara” este și acolo unde, căutând să-și câștige traiul, nu au găsit mijloacele potrivite, care, într-un fel, i-a “alungat” prin condițiile de viață grele și numeroasele sale disfuncții cu impact în viața de zi cu zi. Iar peste aceasta se așterne și percepția indusă mediatic României care trece drept unul dintre cele mai corupte (dacă nu cel mai “corupt”) state europene. Tot acest amalgam face ca deseori românii din diaspora să aibă o atitudine duală: de nostalgie și atracție față de locurile calde ale copilăriei, familiei, și de respingere sau critică aspră și de neasumare față de țară, ca stat și ca organizare.
– Lumea în care trăim este din ce în ce mai diferită față de lumea în care am trăit noi. Cum să facem ca să transmitem lucrurile bune și învățămintele prețioase, pe care le-am dobândit, copiilor noștri?

– Într-adevăr, lumea a suferit schimbări profunde nu doar de mentalități, ci, aș spune, de ecosistem. Copiii cresc în alte condiții decât noi, au un acces mult mai intermediat cu realitatea, față de cum avea generația noastră, beneficiază de mult mai puține ocazii de învățare prin joc, prin socializare pozitivă. Școlile de astăzi, mai ales în Scandinavia, sunt mult mai ideologizate, se conduc după concepții pedagogice foarte îndepărtate de cele ale școlii făcute de noi. Și totul e “ecranat” digital, mai ales în pandemia aceasta. De foarte multe ori, de prea multe ori, copiii au acces nelimitat la ecran, fie că e vorba de tabletă, telefon inteligent sau alt dispozitiv, iar aceasta are un efect devastator asupra lor. Nu întâmplător, chiar creatorii acestor dispozitive și ai diferitelor aplicații tehnologice asociate își cresc foarte strict copiii, ținându-i departe de ecrane și crescându-i în sisteme clasice de învățământ. Dar oamenii de rând suferă consecințele și nu pot rezista presiunii colective de a lăsa sau chiar înzestra copilul cu asemenea unelte acaparatoare. Vă rog să luați aminte, iubiți părinți! Nu vă lăsați copiii captivi în “cuștile de sticlă!” Limitați cât mai mult contactul cu ecranele, amânați până mai târziu accesul la dispozitivele inteligente, împărtășiți copilului dvs. cât mai multe experiențe ale copilăriei, așa cum o cunoaștem, și așa cum este ea lăsată de Dumnezeu pe acest pământ. Cât mai mult soare, cât mai multă natură, cât mai mult joc fizic, cât mai multă socializare cu cei de același gând, cu preocupări bune! Știu că e foarte greu, dar așa e la război! Căci cu adevărat asistăm la un război pentru sufletele copiilor, dus, cu ipocrizie, în numele copilului. Un război împotriva copilăriei firești. Să fim conștienți de acestea și să căutăm să găsim familii care au aceleași preocupări ca și noi și să încercăm, în biserică, să clădim mici fortificații, care să-i înzestreze pe copii cu cele trebuincioase pentru a avea o viață lăuntrică plină, puternică. E cazul să înțelegem că noi, creștinii, nu mai putem trăi, pur și simplu, adoptând sau ajustând superficial modul de viețuire al culturilor dominante în care ne aflăm, ci trebuie să ne repliem într-un mod de viață care are la bază credința, firescul, normalitatea.
“Tot satul începea să vibreze de bucuria Nașterii Domnului”
– V-ați născut și ați crescut într-un sat extraordinar – Spermezeu, un sat năsăudean, de la poalele Munților Țibleș, căruia i-ați închinat și o carte. Aș vrea să vă rog, pentru cititorii noștri, să coborâți în copilărie și să depănați amintiri despre Nașterea Domnului. Cum sărbătorea satul de odinioară Crăciunul?

– Oh, de ați avea măcar o dată parte de frumusețea sărbătorilor de Crăciun din Spermezeu! Era efectiv o atmosferă ca-n povești. Pe atunci, nimeni nu vorbea obsedant, cum se face astăzi, de “magia” Crăciunului, dar credeți-mă că oamenii trăiau duhul sărbătorii plenar, comunitar. Tot satul începea să vibreze de bucuria Nașterii Domnului, iar acest sentiment de așteptare culmina în Ajun. Toate gospodăriile erau primenite. Toți sătenii se pregăteau de prăznuire. Se făcea curat, se gătea, se deschideau casele pentru colindători. Cât privește colindatul, acesta se făcea organizat, pe cete, pe vârste. Cei mari repetau piesa de teatru popular Viflaimul, ținând toată noaptea reprezentări în câte o casă aleasă pe vecinătăți, în așa fel încât toate părțile satului să se poată strânge și participa. Așa cum am arătat și cu alte ocazii, în noaptea din Ajunul Crăciunului nimeni nu dormea în satul meu natal, Spermezeu. Toate casele erau luminate. Toate porțile deschise. Toată lumea veghea în lumină, cu acea bucurie că Mesia va veni și se va naște printre noi, oameni ai pământului și ai greului vieții, ca să ne ușureze de poveri și să ne deschidă Porțile Raiului.
– Sunteți un om cu suflet cald, care păstorește ținuturi reci. Cum faceți să vă feriți de îngheț?
– Eu cred că suntem vii sufletește în măsura în care purtăm în inimile noastre doruri ce nu pot fi stinse cu lucruri lumești, cu ceea ce îndeobște numim “realizări”, “activități”, “carieră”. Iar eu mărturisesc că port două doruri: dorul după Hristos și dorul după plaiurile natale. Dorul mă ține în viață, căci este o tânjire după ceva sau Cineva ce nimic din jur nu-mi poate da. Cu aceste doruri am pornit în căutarea românilor care se află în zonele depărtate ale Scandinaviei, în locuri greu accesibile, acolo unde nu este preot sau parohie ortodoxă. Și, oricum, o Episcopie precum cea a Europei de Nord presupune în sine un continuu pelerinaj la comunitățile ortodoxe risipite în cuprinsul ei. Așadar, probabil această călătorie, acest pelerinaj permanent, lăuntric și fizic totodată, mă ține în “formă”…
“Soluția e aici, în taina inimii, în întâlnirea cu Hristos”

– Preasfinte părinte Macarie, la finalul dialogului nostru, v-aș ruga să ne dați câteva sfaturi pentru anul ce vine. Ce să facem dacă molima ne va mai bântui? Cum să dăm piept cu ea?
– Soluția e în noi, în taina inimii, în întâlnirea cu Hristos. Să ne păstrăm deschiderea față de aproapele, să ne bucurăm de întâlnirea cu cel de lângă noi, să prețuim prietenia, familia, clipele de comuniune. Să prețuim creația lui Dumnezeu și să căutăm să petrecem cât mai mult timp în natură, în medii mai retrase și mai pașnice, mai ferite de nebunia marilor orașe. Am încredințarea că dacă vom adopta o astfel de atitudine duhovnicească și existențială, vom avea tăria lăuntrică necesară pentru a trece prin încercările și provocările anului care vine, căci acestea nu vor lipsi.